2014-07-05, 13:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Finnland har inte dåligt käk, men garanterat kortast stubin...

OnT: USA har världens sämsta mat, där äter dom mycket eller nästan bara friterad och grillad skitmat, från donken eller andra slaskiga snuskresturanger
USA som land består ju av "invandrare". Dessa invandrare har/hade med sin sin matkultur till det nya landet. Det betyder att både traditionell mat och vidareutvecklad dito ingår i USA-s matkultur.

Vill du påstå att den italienska, grekiska eller kinesiska maten är värdelös?

~Paul~
Citera
2014-07-05, 18:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Finnland har inte dåligt käk, men garanterat kortast stubin...

OnT: USA har världens sämsta mat, där äter dom mycket eller nästan bara friterad och grillad skitmat, från donken eller andra slaskiga snuskresturanger
USA har en hel del fantastiskt god mat.
Gillar man inte grillat, så har man ju tagit bort en del som underbart med deras kök.

Har testat en del, och gillat allt jag fått.
Det är ju som de paul säger, det är ju ett invandrar land.
Så mycket av deras inspiration kommer från dessa ställen.
Och flertal har bra kök.
Men för mig även Indianerna själva har okey mat.

Edit:
Man donken har knappast nått med tråden att göra, i mitt tycke.
Och ska man prata hamburgare, så lär knappast donken vara med i diskussionen.
Utan där dom gör hamburgare från grunden så att säga.
För det finns en hel del som bakar sitt bröd, rökar sitt bacon och maler sitt kött.
Senast redigerad av klyban 2014-07-05 kl. 18:17.
Citera
2014-07-05, 19:15
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
USA har en hel del fantastiskt god mat.
Gillar man inte grillat, så har man ju tagit bort en del som underbart med deras kök.

Har testat en del, och gillat allt jag fått.
Det är ju som de paul säger, det är ju ett invandrar land.
Så mycket av deras inspiration kommer från dessa ställen.
Och flertal har bra kök.
Men för mig även Indianerna själva har okey mat.

Edit:
Man donken har knappast nått med tråden att göra, i mitt tycke.
Och ska man prata hamburgare, så lär knappast donken vara med i diskussionen.
Utan där dom gör hamburgare från grunden så att säga.
För det finns en hel del som bakar sitt bröd, rökar sitt bacon och maler sitt kött.

tråden handlar ju om den sämsta maten, finns ju faktiskt en hel del länder där man inte gör annat än längtar efter en big mac
Citera
2014-07-05, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
tråden handlar ju om den sämsta maten, finns ju faktiskt en hel del länder där man inte gör annat än längtar efter en big mac
Då vinner de flesta länderna som sämst mat.
Men allvar tror du att det handlar om donken, eller om landets traditionella mat?
Citera
2014-07-05, 19:35
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Då vinner de flesta länderna som sämst mat.
Men allvar tror du att det handlar om donken, eller om landets traditionella mat?

jag menar att vissa länder har så fruktansvärt äcklig traditionell mat att donken framstår som en michelinkrog
Citera
2014-07-05, 19:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
jag menar att vissa länder har så fruktansvärt äcklig traditionell mat att donken framstår som en michelinkrog
Kanske det, men inte USA i alla fall.
De har en hel del intressant och god mat.
Citera
2014-07-05, 19:56
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Kanske det, men inte USA i alla fall.
De har en hel del intressant och god mat.

absolut inte USA! varit bosatt i San Diego så då följer givetvis mycket tex-mex influerad mat. som tur är älskar jag mexikansk mat. jag har dock en längre tid längtat till Maine för att få uppleva deras hummer (och övriga skaldjur) som jag älskar allra mest
Citera
2014-07-05, 20:19
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Fittigt dåligt käk återfinns i norrköping. Ännu värre i bulgarien och absolut värst i moldavien. Ni som tror det är dåligt käk i Finland; dra åt helvete töntar

Sämst vetti allt fan, men den är dock trist och torr och menlös som mycket annan öststatsmat tyvärr är. Finns ju undantag naturligtvis, men i Finlands fall är de få eller inga.

Sämst mat har britterna, bara hjälplöst förtappade anglofiler tror att all importerad mat är brittisk. Nej, kidney pie, cottage pie, friterade sörjor och torra sönderstekta köttbitar is the name of the game på öarna.
Citera
2014-07-05, 20:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
absolut inte USA! varit bosatt i San Diego så då följer givetvis mycket tex-mex influerad mat. som tur är älskar jag mexikansk mat. jag har dock en längre tid längtat till Maine för att få uppleva deras hummer (och övriga skaldjur) som jag älskar allra mest
Jag älskar en del av deras sydmat, cajun maten och även den Afroinsperierade maten.
Som är en del grillat, och det mesta BBQ som USA har att erbjuda.
Som håller världsklass i mitt tycke.
Men dom är inte ensamma på gott grillat.

Sen ahr vi i norden en hel del god mat.
Men vi kan inte komma ifrån att det är lågt med krydda.
Men råvarorna är tillräckligt för göra det gott, så kryddor inte är nödvändiga.
Förstår att vissa länder använder kryddor som har antiseptiska egenskaper, då de har problem med att förvara maten utan det blir dåligt.
Dock blir det så att man ibland inte känner smaken på maten, utan bara kryddorna.
Vilket inte är så himla farligt, då det är väldigt gott det med.
Citera
2014-07-05, 20:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fittigt dåligt käk återfinns i norrköping. Ännu värre i bulgarien och absolut värst i moldavien. Ni som tror det är dåligt käk i Finland; dra åt helvete töntar
Restaurangerna i Bulgarien, höll EXTREM dålig kvalitet på jävligt många ställen.
Där maten verkade vara gjort av någon som inte hade smaklökar.
Och inte förstod sig på råvarorna.
Tråkigast var när jag beställde lammspett, där det var bränt på utsidan och rått inuti OCH nästan fryst i mitten.
Jävla amatörer.

Slutade efter 4 dagar där, så tog vi en restaurang som lagade okey till nästan god mat.
Inte som Side Turkiet, där vi inte var på ett enda ställe.
Som inte hade tokgod mat, och billigt.
Det höll en klass som var imponerande.
Sen sätter jag det Turkiska köket som en av de bättre i världen.
Citera
2014-07-05, 20:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Sämst vetti allt fan, men den är dock trist och torr och menlös som mycket annan öststatsmat tyvärr är. Finns ju undantag naturligtvis, men i Finlands fall är de få eller inga.

Sämst mat har britterna, bara hjälplöst förtappade anglofiler tror att all importerad mat är brittisk. Nej, kidney pie, cottage pie, friterade sörjor och torra sönderstekta köttbitar is the name of the game på öarna.
Vilka länder syftar du på när du säger "öststatsmat"?

Du är medveten om att den "brittiska" maten är tungt influerad av sina forna koloniers kök med allt vad det innebär? Storbritannien jämte Frankrike har därför odiskutabelt Europas mest varierande kök. Och som sådant kan ju inte precis allt vara äckligt eller?

När det gäller det traditionella maten som kidney pie/cottage pie/shepheards pie, haggis, färskkorvar, ostar (ex. vis Cheddar och Stilton), mejerivaror, köttprodukter (Aberdeen Angus, Jersey kor), samt många fisk- och skaldjursrätter så kan jag inte se vad det är för fel på dessa?

Faktum är att denna traditionella mat är i mångt och mycket influerad av det nordiska köket. Vill du påstå att också det svenska köket är helt värdelöst?

~Paul~
Citera
2014-07-05, 21:18
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilka länder syftar du på när du säger "öststatsmat"?

Du är medveten om att den "brittiska" maten är tungt influerad av sina forna koloniers kök med allt vad det innebär? Storbritannien jämte Frankrike har därför odiskutabelt Europas mest varierande kök. Och som sådant kan ju inte precis allt vara äckligt eller?

När det gäller det traditionella maten som kidney pie/cottage pie/shepheards pie, haggis, färskkorvar, ostar (ex. vis Cheddar och Stilton), mejerivaror, köttprodukter (Aberdeen Angus, Jersey kor), samt många fisk- och skaldjursrätter så kan jag inte se vad det är för fel på dessa?

Faktum är att denna traditionella mat är i mångt och mycket influerad av det nordiska köket. Vill du påstå att också det svenska köket är helt värdelöst?

~Paul~

Blir ju omöjligt att ha en sådan här diskussion utan att generalisera, och rent generellt är den genomsnittliga nivån på mat i England jäkligt sunkig, kan jag säga efter sex år i London. Men, bra mat kan man hitta överallt, och det finns jäkligt mycket bra även i London.

Maten i Bolivia rent generellt är tråkig som fan, och torr, men så har dom Gustu, Jardin de Asia, Red Monkey här i La Paz som inte skulle skämma för sig någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in