Citat:
Ursprungligen postat av
lazyass
Bättre att köpa hela aktier i investmentbolag med hög utdelning typ investor, lundbergs eller ratos.
Att låta någon annan gissa åt en för alldeles för mycket pengar är ingen bra ide och avanza zero är fonden det gått sämst för på Stockholms börsen om jag kommer ihåg rätt.
Köp i lite olika investment bolag inte bara ett är mitt tips för att du ska sprida risken och få en bättre avkastning än fonderna.
En gratis indexfond är givetvis inte den sämsta fonden. Faktum är att Avanza Zero slår de flesta fonderna eftersom aktivt förvaltade fonder ofta går sämre än index. Sen finns det givetvis en del andra fonder som faktiskt lyckas slå index.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goto10
Om du skiter i att amortera och istället kör in alla pengarna i en aktiefond är risken att du hamnar i skiten den dag räntorna stiger samtidigt som börsen kraschar. Inte så jäkla ball att bli tvingad att sälja sin aktiefond med stor förlust för att betala höga räntor.
Nu skriver du dock att du har ett ganska litet lån så då är det väl rätt lugnt. Själv gör jag både och, amorterar några tusenlappar per månad och sparar några tusenlappar i indexfonder.
Skulle börsen krascha så kommer räntorna var extremt låga. Men att både amortera och spara i fonder låter som en ganska bra blandning. En tankevurpa många gör är ju att inte amortera när räntan är låg, men sen när räntorna stiger så har man inte pengar över för att kunna amortera. Och då får man ångra att man inte passade på när räntekostnaden var lägre. Har man sparat på annat håll så är det ju inget problem, men många har ju inget sparande alls och då bör man definitivt passa på att åtminstone amortera på lånen.