• 1
  • 2
2014-07-05, 15:13
Medlem
Jag är antagligen för trög för att förstå ekonomi eftersom jag alltid kommer fram till att det är skit att amortera (iaf för nån som jag som inte har så jättemycket skuld).

Tankegång:
Amortera är bra för att man klarar sig bättre när räntorna stiger..
Amortera är mindre bra när inflationen käkar upp lånen, då kan man göra annat för slantarna..

Här om dagen sänkte riksbanken räntan för att få upp inflationen..

Min slutsats är att:
Om det är låg ränta är inflationen låg och det är OK att ha lån pga räntan.
Om det är hög ränta är det hög inflation och om man klarar räntorna så käkas lånen upp av inflationen

Hög ränta och låg inflation --> amortering men det verka våra politiker inte vilja låta hända!

Var tänker jag fel?
Citera
2014-07-05, 15:25
Medlem
Det beror på vad du gör med pengarna istället för att amortera.
Gör du något vettigt så kan det vara bättre än att amortera. Om du bara konsumerar utan varaktigt värde så är det bättre att amortera.
Citera
2014-07-05, 15:35
Medlem
Är det så,
känns som att staten vill hjälpa mig med mina lån på antingen det ena eller annat sätt (inflation eller låg ränta)

Känns som jag bara förlorar på att amortera för antingen är lånen billiga eller så äts dom upp!

Jag kör in allt på AZ men kanske är annan fond bättre..
Citera
2014-07-05, 17:03
Medlem
lazyasss avatar
Bättre att köpa hela aktier i investmentbolag med hög utdelning typ investor, lundbergs eller ratos.
Att låta någon annan gissa åt en för alldeles för mycket pengar är ingen bra ide och avanza zero är fonden det gått sämst för på Stockholms börsen om jag kommer ihåg rätt.
Köp i lite olika investment bolag inte bara ett är mitt tips för att du ska sprida risken och få en bättre avkastning än fonderna.
Citera
2014-07-05, 20:57
Medlem
Goto10s avatar
Om du skiter i att amortera och istället kör in alla pengarna i en aktiefond är risken att du hamnar i skiten den dag räntorna stiger samtidigt som börsen kraschar. Inte så jäkla ball att bli tvingad att sälja sin aktiefond med stor förlust för att betala höga räntor.
Nu skriver du dock att du har ett ganska litet lån så då är det väl rätt lugnt. Själv gör jag både och, amorterar några tusenlappar per månad och sparar några tusenlappar i indexfonder.
Citera
2014-07-06, 13:46
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazyass
Bättre att köpa hela aktier i investmentbolag med hög utdelning typ investor, lundbergs eller ratos.
Att låta någon annan gissa åt en för alldeles för mycket pengar är ingen bra ide och avanza zero är fonden det gått sämst för på Stockholms börsen om jag kommer ihåg rätt.
Köp i lite olika investment bolag inte bara ett är mitt tips för att du ska sprida risken och få en bättre avkastning än fonderna.

En gratis indexfond är givetvis inte den sämsta fonden. Faktum är att Avanza Zero slår de flesta fonderna eftersom aktivt förvaltade fonder ofta går sämre än index. Sen finns det givetvis en del andra fonder som faktiskt lyckas slå index.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Om du skiter i att amortera och istället kör in alla pengarna i en aktiefond är risken att du hamnar i skiten den dag räntorna stiger samtidigt som börsen kraschar. Inte så jäkla ball att bli tvingad att sälja sin aktiefond med stor förlust för att betala höga räntor.
Nu skriver du dock att du har ett ganska litet lån så då är det väl rätt lugnt. Själv gör jag både och, amorterar några tusenlappar per månad och sparar några tusenlappar i indexfonder.

Skulle börsen krascha så kommer räntorna var extremt låga. Men att både amortera och spara i fonder låter som en ganska bra blandning. En tankevurpa många gör är ju att inte amortera när räntan är låg, men sen när räntorna stiger så har man inte pengar över för att kunna amortera. Och då får man ångra att man inte passade på när räntekostnaden var lägre. Har man sparat på annat håll så är det ju inget problem, men många har ju inget sparande alls och då bör man definitivt passa på att åtminstone amortera på lånen.
Citera
2014-07-06, 23:23
Medlem
lazyasss avatar
I och för sig är jag en talare för direkt ägda aktier men om jag skulle köpa en fond nu skulle jag kolla efter en rolig spanien fond. tror att deras ekonomi är påväg upp och värderas billigt samt att spanien är ett historiskt stabilt land.
Citera
2014-07-07, 12:44
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
avanza zero är fonden det gått sämst för på Stockholms börsen om jag kommer ihåg rätt.
Var i hela friden har du fått det ifrån?
Citera
2014-07-07, 15:44
Medlem
AZ följer de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen. Den har därför inte hängt med i år när mindre bolag har stuckit iväg och storbolagen har gått sämre. På lång sikt lär AZ vara ett bra val, men man ska inte räkna med att den tillhör de bästa varje år.

Och gällande TS ursprungliga fråga så är i varje fall jag en stark förespråkare av att ammortera. Kanske inte tokammortera, ett visst sparande är absolut bra att ha men lån med lite högre räntor, tex konsumtionslån eller blancokrediter är det bara att göra sig av med asap. Eftersom räntorna är låga ger det utrymme att ammortera bort skulden. Du får göra det själv eftersom inflationen inte hjälper till.
Senast redigerad av derstatic 2014-07-07 kl. 15:49.
Citera
2014-07-08, 10:16
Medlem
nins avatar
Jag anser det beror på hur mycket lån du har.
Har du 500-600K i lån så kommer inte ökad ränta påverka månadskostnaden speciellt mycket. Har du 2-3-4 miljoner, så kommer det påverka rejält om det går upp till 7%.
Med 500K så hade jag hellre lagt pengarna in i en indexfond a la zero.
Citera
2014-07-08, 12:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Är det så,
känns som att staten vill hjälpa mig med mina lån på antingen det ena eller annat sätt (inflation eller låg ränta)

Känns som jag bara förlorar på att amortera för antingen är lånen billiga eller så äts dom upp!

Jag kör in allt på AZ men kanske är annan fond bättre..
Lånen äts inte upp, du har nog missförstått vad inflationen gör om du tror att det funkar så.

Om du aldrig amorterar så kommer du att fortsätta att betala ränta för lånet hela ditt liv, m.a.o. så ger du gratis pengar åt banken.
Citera
2014-07-08, 12:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
I och för sig är jag en talare för direkt ägda aktier men om jag skulle köpa en fond nu skulle jag kolla efter en rolig spanien fond. tror att deras ekonomi är påväg upp och värderas billigt samt att spanien är ett historiskt stabilt land.
Spanien är allt annat än stabilt, och att bara investera i enskilda land är vad idioter gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in