• 1
  • 2
2014-07-08, 12:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag anser det beror på hur mycket lån du har.
Har du 500-600K i lån så kommer inte ökad ränta påverka månadskostnaden speciellt mycket. Har du 2-3-4 miljoner, så kommer det påverka rejält om det går upp till 7%.
Med 500K så hade jag hellre lagt pengarna in i en indexfond a la zero.
De absoluta siffrorna är ju inte intressanta, om räntan är 7% så är det en hög ränta ändå.
Citera
2014-07-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De absoluta siffrorna är ju inte intressanta, om räntan är 7% så är det en hög ränta ändå.
Det är klart att absoluta tal är relevanta för hur TS ska hantera sin fråga.
Om lånet är litet handlar det inte om någon större riskexponering, medan ett ordentligt lån på många miljoner kräver en närmare analys av TS riskaversion. Det torde vara uppenbart för envar med in- eller utlåningserfarenhet.
Citera
2014-07-08, 19:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Det är klart att absoluta tal är relevanta för hur TS ska hantera sin fråga.
Om lånet är litet handlar det inte om någon större riskexponering, medan ett ordentligt lån på många miljoner kräver en närmare analys av TS riskaversion. Det torde vara uppenbart för envar med in- eller utlåningserfarenhet.
Det är bara relevant om han är låginkomsttagare (då kan räntehöjningar vara katastrofala om lånet är stort).
Citera
2014-07-08, 19:35
Medlem
Citat:
Det är bara relevant om han är låginkomsttagare (då kan räntehöjningar vara katastrofala om lånet är stort).
Det är väldigt tydligt att du inte har en egen ekonomi att ta ansvar för.
Varför skulle inte höginkomsttagare vara intresserade av riskbalans?
Citera
2014-07-09, 02:49
Medlem
nins avatar
Citat:
Så du menar att det spelar ingen roll om räntan är 2000kr eller 20 000 kr i månaden?
Citera
2014-07-09, 08:11
Medlem
Utan att tänka in inflationen så tycker jag man kan skita i att amortera, är inte speciellt svårt att få över
2% avkastning på börsen tex.

Sen får du väl ändå dra av 30% av dina räntekostnader om jag inte är ute och cyklar?

Vilket innebär att du behöver mindre än 2% eller vad din ränta ligger på i dagsläget för att gå "plus"

Mvh Rallar Kalle
Citera
2014-07-09, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Utan att tänka in inflationen så tycker jag man kan skita i att amortera, är inte speciellt svårt att få över
2% avkastning på börsen tex.

Sen får du väl ändå dra av 30% av dina räntekostnader om jag inte är ute och cyklar?

Vilket innebär att du behöver mindre än 2% eller vad din ränta ligger på i dagsläget för att gå "plus"

Mvh Rallar Kalle
Korrekt resonerat.
Men problemet för en del brukar vara att de inte kan hålla i pengarna om de inte amorterar, utan bränner dem på onödig konsumtion. För oss andra är det vettigt att placera pengarna.
Citera
2014-07-12, 12:38
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Lånen äts inte upp, du har nog missförstått vad inflationen gör om du tror att det funkar så.

Om du aldrig amorterar så kommer du att fortsätta att betala ränta för lånet hela ditt liv, m.a.o. så ger du gratis pengar åt banken.

Det är precis vad inflationen gör, den gör att svenska kronan blir mindre värd vilket i sin tur gör att du behöver amortera mindre.
Du värkar inte heller ha så bra koll på Spanien och dess ekonomi.
Citera
2014-07-12, 12:45
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Var i hela friden har du fått det ifrån?

Läste det i dagens industri om jag mins rätt och då var det att den gav minst av kastning, utav många andra men, inget annat. Som sagt jag är inte så insatt i fonder kan ha fått det runt foten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in