2014-07-05, 04:50
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Vad tror ni om att tillsätta en liten flaska Grants till ett halvt kilo tobak?
Citera
2014-07-05, 05:26
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

tror det går åt pipsvängen det är för mycket man kan ju smaksätta mer om det blir för svagt ju men visst lite grants kan du ju tillsätta då blir det ju inte helt olikt probe
Citera
2014-07-05, 09:52
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
tror det går åt pipsvängen det är för mycket man kan ju smaksätta mer om det blir för svagt ju men visst lite grants kan du ju tillsätta då blir det ju inte helt olikt probe

Jag har experimenterat med att göra "avkok" whisky/Rom i början av mitt "snusmakande" koka bort lite vätska alt räkna av den vattenmängd som du tillsätter annan vätska..
Jag gjorde några gånger en lag på "Ene" lite bär jag köppte i kryddburk+ barr från en buske.. Smaken blev inte 100 men skapligt ok iaf..

Det roliga med att göra sitt eget är att man kan testa ALLT!
Citera
2014-07-05, 12:55
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Jag har experimenterat med att göra "avkok" whisky/Rom i början av mitt "snusmakande" koka bort lite vätska alt räkna av den vattenmängd som du tillsätter annan vätska..
Jag gjorde några gånger en lag på "Ene" lite bär jag köppte i kryddburk+ barr från en buske.. Smaken blev inte 100 men skapligt ok iaf..

Kul! Blev det lite åt Rapé-hållet?
Citera
2014-07-05, 14:39
Medlem
TobaksHasses avatar
" Jag har experimenterat med att göra "avkok" whisky/Rom i början av mitt "snusmakande" koka bort lite vätska alt räkna av den vattenmängd som du tillsätter annan vätska.. Jag gjorde några gånger en lag på "Ene" lite bär jag köppte i kryddburk+ barr från en buske.. Smaken blev inte 100 men skapligt ok iaf..

"

Citat:
Kul! Blev det lite åt Rapé-hållet?
Barr avkok, hadde väldigt liten efekt, men kokar man det riktigt länge så att nästan all vätska försvinner och sedan blandar ut den lite gul/bruna vätskan i glycerol. Låter det stå några veckor blir det bättre..
Jag kryddade extra med krossade enbär efter en tid oxå. Lät sörjan dra några veckor och polar:n sa att det blev bättre än hans fejk rapé.
Sprit mixarna, har jag dock bara minne av att jag testat, inget jag idag gör så att... Men lyckatill.

-Har tyvärr inte fått fatt på General kryddningen (han vabbade sista veckan innan semestern)..
Citera
2014-07-06, 01:13
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Funderar på att lägga en beställning på sånt lössnus som man inte bakar i ugn, utan blandar endast vatten. Express snus heter det. Skulle gärna höra lite från er här vad ni tycker om det lössnuset.
Har tidigare köpt coobra och prillan lössnus

Jag har provat 2 ggr, sorten Special båda gångerna, första gången tillsatt jag 1dl extra vatten än vad det stod, för mig det ska va 8dl.. det blev bra men lite väl fuktigt...

Köpte mig en ny sats härom veckan och körde 8dl och jag blev supernöjd! kan varmt rekommendera det om man inte har chansen o göra det helt från grunden...som jag själv inte har, kinkig sambo och får inte göra det ute på altanen...

Så jag tycker helt klart du ska prova
Lyckat till

PS. passa på och köpa 2-3 provdosor med.. typ Original, Naturell för o se vilken smak som passar dig bäst...
Citera
2014-07-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Jag har provat 2 ggr, sorten Special båda gångerna, första gången tillsatt jag 1dl extra vatten än vad det stod, för mig det ska va 8dl.. det blev bra men lite väl fuktigt...

Köpte mig en ny sats härom veckan och körde 8dl och jag blev supernöjd! kan varmt rekommendera det om man inte har chansen o göra det helt från grunden...som jag själv inte har, kinkig sambo och får inte göra det ute på altanen...

Så jag tycker helt klart du ska prova
Lyckat till

PS. passa på och köpa 2-3 provdosor med.. typ Original, Naturell för o se vilken smak som passar dig bäst...

Jag har tid och möjlighet att göra från grunden. Har gjort det hittills. Det har varit "prillan" och "Cobra" lössnus som jag gjort från grunden. Men de har slitit ut min läpp och tandkött, för mycket salt i skiten och känns även som kvaliteten på tobaken inte är den bästa.

Så det handlar inte om tid eller pengar, utan det jag vill veta är om "express" lössnus som man bara blandar med vatten är bättre kvalitetsmässigt jämnfört med med "cobra" och "prillan"? Och nikotin styrkan är också intressant.
Citera
2014-07-06, 20:41
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Jag har tid och möjlighet att göra från grunden. Har gjort det hittills. Det har varit "prillan" och "Cobra" lössnus som jag gjort från grunden. Men de har slitit ut min läpp och tandkött, för mycket salt i skiten och känns även som kvaliteten på tobaken inte är den bästa.

Så det handlar inte om tid eller pengar, utan det jag vill veta är om "express" lössnus som man bara blandar med vatten är bättre kvalitetsmässigt jämnfört med med "cobra" och "prillan"? Och nikotin styrkan är också intressant.
Kan inte svara på din fråga men, jag brukar ha 70-90 g salt när jag gör mitt egen odlade.
Coobra har 110g salt och 100g karbonat( som jag har60-80g av i mitt egna.)
-Så att du kan nog väga och minska på salt och karbonat.
Men tänk på att det kan straffa hållbarheten, inget jag märkt med mitt egna men...
Och satserna har jag noll bekymmer med. Men somsagt du kan labba lite själv..
Citera
2014-07-08, 14:24
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:

Man får alltid för mycket natriumkarbonat i satserna. Har snusat hemmagjort i några år nu och tandköttet har verkligen blivit märkbart sämre. Så jag har sänkt karbonatmängden numera.

Kör 50 g natrium nu i två kg snus.
Citera
2014-07-08, 15:30
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Man får alltid för mycket natriumkarbonat i satserna. Har snusat hemmagjort i några år nu och tandköttet har verkligen blivit märkbart sämre. Så jag har sänkt karbonatmängden numera.

Kör 50 g natrium nu i två kg snus.
-Jag tror att deras högre mängd har att göra med att dom inte kan garantera att snuset håller sig från att mögla eller binder ihop så bra med mindre mängder, Man ska komma ihåg att dom inte tar något ansvar alls om man inte följer deras angivelser och recept fullt ut, jag har aldrig haft några problem (över 6års erförenhet), men jag har hört att några misslyckats med sina satser, endel har fått en ursäkt och en ny sats medan andra. Inte fått någon ersättning.
-Jo jag har kontaktat en "aktör" ang att deras krambarhet försämrats, fick då en påse glycerol för "lång och troget handlande" och en förklaring om att dom fått köpa mexikansk odlad tobak (av samma sorter/varianter),men att dom måste funka på annat sätt..
-Delvis hadde dom nog rätt, sånt kan spela in men.. Nä deras tobak är nu mer sämre än andras på den punkten (om ni frågar mig)..
Kan även ge er tipset att byta ut deras salt mot "grov-salt, på något sätt binder det både. Tobaken och vattnet bättre (egen reflektion)..
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-07-08 kl. 15:33.
Citera
2014-07-08, 15:57
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
-Jag tror att deras högre mängd har att göra med att dom inte kan garantera att snuset håller sig från att mögla eller binder ihop så bra med mindre mängder, Man ska komma ihåg att dom inte tar något ansvar alls om man inte följer deras angivelser och recept fullt ut, jag har aldrig haft några problem (över 6års erförenhet), men jag har hört att några misslyckats med sina satser, endel har fått en ursäkt och en ny sats medan andra. Inte fått någon ersättning.
-Jo jag har kontaktat en "aktör" ang att deras krambarhet försämrats, fick då en påse glycerol för "lång och troget handlande" och en förklaring om att dom fått köpa mexikansk odlad tobak (av samma sorter/varianter),men att dom måste funka på annat sätt..
-Delvis hadde dom nog rätt, sånt kan spela in men.. Nä deras tobak är nu mer sämre än andras på den punkten (om ni frågar mig)..
Kan även ge er tipset att byta ut deras salt mot "grov-salt, på något sätt binder det både. Tobaken och vattnet bättre (egen reflektion)..
Natriumkarbonat har väl inga bindande egenskaper?
Citera
2014-07-08, 18:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Natriumkarbonat har väl inga bindande egenskaper?
Natriumkarbonat är ju också en salt, och salt binder i princip alltid vatten. När jag löser upp karbonat i vatten klumpar det sig också gärna, så att ja även den har en bindande efekt/förmåga..
Men nu är det inte det som är huvudsakliga syftet med det i tex snus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in