2014-07-03, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Jag har tagit gabapentin teva flera gånger och mått bra men nu när jag fick utskrivet så fick jag gabapentin Nycomed, dom första dagarna kände jag mig väldigt konstig när dom började verka och så har jag aldrig känt tidigare. Kan det bero på märket? Är det någon annan som tagit dessa och känt skillnad? Jag vet att det kan vara skillnad mellan märken för jag har ju sub också och där finns det 2 märken som funkar dåligt som jag inte kunde ta.
Det som gäller för Gabapentin är att den sort läkaren skrivit ut får ej bytas till ett annat alternativ. Detta gäller synnerligen de som har Gaba mot epilepsi. Har själv Gabapentin Sandoz men har lyckats övertala apoteket en gång att få en annan sort men det var för att jag har dem för en nervskada.
Det jag ville få fram är att det är ett känt fenomen även inom sjukvård o apotek att det är så. Därför tror jag att du kan få läkaren att skriva ut t ex de ljusgula 300mg:s Sandoz som jag ej hört någon klaga över...
Citera
2014-07-03, 14:57
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlpra
Det som gäller för Gabapentin är att den sort läkaren skrivit ut får ej bytas till ett annat alternativ. Detta gäller synnerligen de som har Gaba mot epilepsi. Har själv Gabapentin Sandoz men har lyckats övertala apoteket en gång att få en annan sort men det var för att jag har dem för en nervskada.
Det jag ville få fram är att det är ett känt fenomen även inom sjukvård o apotek att det är så. Därför tror jag att du kan få läkaren att skriva ut t ex de ljusgula 300mg:s Sandoz som jag ej hört någon klaga över...

Okej nästa gång hon ska skriva ut ska jag be om sandoz eller teva.
Citera
2014-07-03, 20:08
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlpra

I så fall måste läkaren kryssa i det alternativet i Fass att det inte får bytas ut annars får dom byta ut hur dom vill på Apoteket.
Citera
2014-07-04, 12:35
Medlem
trueforgoods avatar
Är toleransutvecklingen likvärdig med Lyrica eller mindre/mer påtaglig?
Citera
2014-07-04, 12:44
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood

Samma skulle jag säga.
Citera
2014-07-04, 16:09
Medlem
masterior26s avatar
Jag har börjat äta gaba mot min ångest men om en vecka vill min läkare att jag också ska börja med voxra 150mg, är det någon som får både gaba och voxra och hur funkar dom ihop?
Citera
2014-07-04, 18:37
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Jag har börjat äta gaba mot min ångest men om en vecka vill min läkare att jag också ska börja med voxra 150mg, är det någon som får både gaba och voxra och hur funkar dom ihop?

Jag käkar inte det men dom fungerar bra ihop, inga interaktioner alls eller så.
Citera
2014-07-04, 22:27
Medlem
Slingshots avatar
Voxra ihop med alkohol är dock en annan sak, ökar på ångest, paranoia etc eftersom alkohol ökar dopaminet också.
Citera
2014-07-05, 18:49
Bannlyst
Var precis och hämtade ut 2 st 100 burkar 300mg Gabapentin

Jag får 1800mg Gabapentin samt 20mg cipralex (tidigare Voxra men upplevde att måendet blev sämre på dessa) dagligen.
Citera
2014-07-05, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood

Jag tycker toleransen ökar aningen snabbare på Gabapentin än Lyrica.
Citera
2014-07-05, 22:17
Bannlyst
Citat:
Voxra har jag ju hört att vissa blir illamående av...
Citera
2014-07-05, 22:25
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-boll
Jag tycker toleransen ökar aningen snabbare på Gabapentin än Lyrica.

Upplever samma sak jag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in