2014-07-04, 16:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Han har vid denna tid också obevakad frigång flera timmar i veckan.

Vad kommer den uppgifter ifrån? Det låter väldigt konstigt.

Han verkar enligt journalerna komma till Säter från den rättspsykiatriska undersökningen i Hudding den 29 april 1991, sedan har han sin första dagspermission 12 juni 1992.
Citera
2014-07-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Terapeuter och fhl/åklagare har under åtskilliga års tid samarbetat för att TQ:s mordhistorier ska hänga ihop och bära sanningens prägel; man har t.o.m. skalat bort alla de medhjälpare som TQ själv inte dessförinnan låtit avlida. - Vad anser du om en sådan utredningsmetodik?

TQ:s berättelse om JA-mordet är rena skämtet. Redan här borde utredarna ha förstått att man hade att göra med en psykiskt sjuk människa. En nykter utredare hade också förstått att terapeuterna på Säter var i behov av någon slags vård och kastat deras tokterapi på dynghögen. Utredarna hade t.o.m. kunnat hjälpa terapeuterna att komma till insikt om hur lite deras terapitankegångar stämde överens med verkligheten. Man hade kunnat råda dr GF och dr KP att i stället försöka behandla SB:s morbida fabulerande och verklighetsflykt - och att ett absolut måste då var att helt och hållet avgifta honom. SB hade egentligen mått bäst av att hamna i fängelse och där påbörja lämplig utbildning samtidigt som han fått terapitid för att penetrera sina sexuella fantasier och sin kriminalitet. Stölden från sin arbetsgivare liksom det grova bankrånet 1990 företer alla tecken på att ha utförts enbart av snöd ekonomisk vinning. I likhet med S-brandt ljög han ihop en snyfthistoria för att få vård i stället för fängelse, och att doktorerna på Säter inte genomskådade detta säger mer om doktorerna där än det säger om TQ och S-brandt.
(min fetning)

Dina ”sanningar” är töjbara som ”gummiband”!
Bör du inte (och för den delen även andra) beakta dåtidens ”rådande samhällsnormer” (t.ex. myndigheters och samhällets naiva tron på individens ärlighet!) , då det handlar om 15-20 år gamla företeelser?
Med facit i hand och redan utsedda ”syndabockar” hårdkritiserar du allt och alla som inte främjar SB:s intressen, trots dina uppenbara kunskapsbrister på respektive området.

Läs vad Dick S skriver på § om intervjuer:
Citat:
Polisförhör och journalisters intervjuer har det gemensamt att man maximalt försöker öppna upp den man intervjuar eller förhör. Försöker få ut så mycket relevant information som möjligt.”(min fetning)
http://www.magasinetparagraf.se/debatt/myterna-i-dramat-thomas-quick

Du hävdar, dock helt fel, att ”Säters” doktorer inte genomskådade SB:s rånhistoria. Det var ”experterna” vid Statens rättspsykiatriska klinik i Huddinge, som genomförde den rättspsykiatriska undersökningen och blev grundlurade/blåsta av SB, Säter fick lögnen serverad.

RMV
Citat:
S 5:Efter anhållandet blev SB 1991 ånyo föremål för rättspsykiatrisk undersökning vid Statens rättspsykiatriska klinik i Huddinge. SB bedömdes som tidigare vara allmänintellektuellt välbegåvad och hade god verbal förmåga. Han framstod som ytligt relativt välfungerande men med benägenhet att vid ökande ångest regrediera till ett mera omoget fungerande med bland annat aggressivt och sexuellt utagerande. Vid undersökningen bedömdes han även vara depressiv. SB var svårtolkad, hans uppgifter varierade och de var ej helt överensstämmande med den medåtalades. SB beskrev brottet som en kulmination av den komplicerade relationen till den medåtalade, präglad av både ömhet och aggressivitet och både skrämmande och stimulerande.
(min fetning)

Citat:
/…/ Vid den nu aktuella undersökningen uppgav Bergwall att han vid rättspsykiatriska undersökningen 1991 i syfte att slippa ett skrämmande fängelsestraff manipulerade och medvetet talade osanning om förhållandet till den medåtalade. Han överdrev sina uppgifter om sina sexuella avvikelser och inte minst sina sadomasochistiska fantasier, som han förstod var av särskilt intresse, allt i syfte att ånyo få psykiatrisk vård (med fortsatt medicinering, min anm.).
(min fetning)

Att inte ens experterna kan undvika att bli lurade, verkar var rätt oviktigt för många, fast det är inte uteslutet att det kan förekomma även idag

I psykologförbundets tidning från 2012, finns en intressant artikel, ”Man måste alltid vara beredd att bli lurad”, med psykolog Patrik Backgård om Rättspsykiatriska kliniken i Huddinge:

Citat:
– Mycket har hänt inom rättspsykiatrin jämfört med för tjugo år sedan då Quick utreddes. Då kunde utredningarna ta upp till sex månader och kunskapen om falska erkännanden och psykopati var inte så utvecklad. I dag, då vi har vi mycket mer kunskap på området, kan vi lättare avgöra vad som är sanning eller lögn, fakta eller fantasier, säger han och fortsätter:

– Men som psykolog här måste du alltid vara beredd på att bli lurad. Ändå när det sker är det väldigt skamfyllt och problematiskt. Så är det för alla människor, men kanske ännu mer för oss

Enligt Rättsmedicinalverkets rapport Gärningsbeteende och allvarlig psykisk störning (2012:1), har kunskapsläget om gärningsanalys bland psykiskt sjuka som begått våldsbrott varit bristfällig i Sverige.
Han säger att man tidigare i Sverige, till skillnad från många andra länder, inte varit så medveten om falska erkännanden. Men att det i dag finns med på dagordningen ”hela tiden”.
https://www.google.se/url?q=http://www.psykologforbundet.se/Documents/Psykologtidningen/Psykologtidning-en%25202012/PT2012_07_ubilder.pdf&sa=U&ei=ommtU9ClB4H9ygOE94HQ BQ&ved=0CBMQFjAA&usg=AFQjCNGGdESEHXob2uuMsMENcd81D qpaKg
(min fetning)
Citera
2014-07-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, det behövdes ju lite tokterapi för det också - och betydligt mer i drogväg än vad du refererar till. - 1991 rymmer SB tillsammans med en medintagen efter att ha införskaffat amfetamin på sjukhusområdet. Han återkommer efter tre dagar. Han har vid denna tid också obevakad frigång flera timmar i veckan.
Inkomsterna från deltidsjobbet som bingovärd räckte inte för att finansiera amfetaminmissbruket. Han fick nobben på sin ansökan om soc.bidrag. I jan 1990 drog Förs.kassan in hans dittillsvarande sjukbidrag.
Han var alltså så naiv att han trodde det sociala skulle pröjsa hans amfetamin bruk? Han kunde dock få hjälp för sådana problem, exempelvis kan det sociala erbjuda behandling på beroendeklinik. Jag mår uppriktigt illa över alla missbrukare som suger ut samhället, och dessutom kräver skadestånd som i Stures fall. Utan psykvården skulle knarkSture säkerligen inte levt i dag.
Citera
2014-07-04, 17:13
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag vill bara inflika att under en period av sina goda tid tog SB hand om sin gamla sjuka mamma. Var de år han höll sej i skinnet
Citera
2014-07-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag vill bara inflika att under en period av sina goda tid tog SB hand om sin gamla sjuka mamma. Var de år han höll sej i skinnet
Vilket år blev han pundare? Fy sjutton för knarkare Hur väl tog en ner knarkad Qvick kan ej ha varit en bra vårdnadshavare.
Senast redigerad av Grismongis 2014-07-04 kl. 18:34.
Citera
2014-07-04, 18:07
Medlem
Citat:
Har ingenting emot bra psykoterapi, även om det mesta i den branschen tenderar att stryka patienterna medhårs och samtala fram en svårartad barndom, i stället för att fokusera på patientens egna göranden och låtanden fram till uppkomna situationer och problem.

Det är fullt möjligt att vara psykiskt sjuk och samtidigt tillräknelig i den meningen att man kan skilja på orsak och verkan; allt hänger på vilken typ av psykiska besvär det är fråga om. - I TQ:s fall är hans drogberoende A och O. Vid tiden för det grova bankrånet gick han på höga doser Oxazepam (Sobril), alkohol och amfetamin; klart att han blev hjärnuppmjukad på flera sätt; allt påverkade menligt hans psyke. Till detta kan läggas att han upplevde sin avvikande sexualitet som problematisk. – Och vem skulle inte få ångest av att smälla i sig så mycket narkotika? Dock: Innan stöld och bankrån försökte han få socialbidrag i dec 1989, hans sjukbidrag drogs in i jan 1990 – och i febr stal han pengar från sin arbetsgivare. Drogdimma och fortsatta ekonomiska problem fick honom sedan i dec 1990 att göra sig skyldig till grovt rån varpå han åkte fast redan samma dag. Motivet var att tillskansa sig pengar för att kunna komma i åtnjutande av ännu mer droger.

En manipulerande missbrukare med morbida fantasier och en sexuell problematik; arbetsskygg f.d. hemmason med hundintresse och författarambitioner, tvångsintas på Säter i slutet av maj 1991 efter grov stöld febr -91 (145.178 kr) och grovt bankrån dec -91 (236.248 kr). Han får förmånen att börja i psykoterapi och förstår genast hur han ska leva upp till terapeutens och klinikens förväntningar; hur han genom ångestattacker och fejkade självmordsförsök ska kunna tillskansa sig ännu mer narkotika. Han är en hård nöt att knäcka eftersom han (i likhet med S-brandt) inte bara är en förrädisk natur med skådespelartalanger; i takt med att biverkningarna av det han tillförs i drogväg börjar manifestera sig (i riktiga - ej spelade - ångestattacker, kramper, svettningar, hallucinationer, vanföreställningar mm) får han också allt svårare att själv skilja på fantasi och verklighet.
Till slut kom TQ att pendla mellan ett nyktert och medvetet synsätt (allt mer sällsynt) till det neddrogade tillstånd han befann sig i under många av de vallningar man kunnat ta del av – och under rättegångarna som kommer att bli hans ”examensprov”, efter att han i nattens sena timmar suttit och pluggat förundersökningar; hög som ett hus på diverse kannibalbefrämjande uppåttjack.

Båda rånen begick SB 1990
Ditt påstående om höga Sobril doser, kan inte stämma:
RMV/socialutredning, s 12:
Citat:
Efter att ha fått besked om att hans pågående medicinering med psykofarmaka skulle trappas ner eller avslutas skrev han i ett brev till sin läkare 1989 att han hade ångest och att ju starkare den var desto intensivare blev hans fantasier och ju yngre pojkarna blev som figurerade i dem. SB uppger angående breven, i aktuell utredning, att han under de åren, i slutet av 1980-talet, ljög och manipulerade för att få sjukskrivning och bensodiazepiner.

Varför blanda in Swartenbrandt när denne har ingenting att göra med SB bedrägliga beteende.

Det du hävdar om SB (nyktert och medvetet synsätt (allt mer sällsynt) avviker markant från det åklagarna skrev efter genomgång av samtliga handlingar (inklusive journaler)
Citera
2014-07-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Ditt påstående om höga Sobril doser, kan inte stämma:
RMV/socialutredning, s 12:

Varför blanda in Swartenbrandt när denne har ingenting att göra med SB bedrägliga beteende.

Det du hävdar om SB (nyktert och medvetet synsätt (allt mer sällsynt) avviker markant från det åklagarna skrev efter genomgång av samtliga handlingar (inklusive journaler)

My mistake det var jag som blandade in Svartenbrandt, han ska ha varit medfånge med Quick på säter och trott på att han var seriemördare, samt uttalat sig positivt om terapin (han ska alltså ha erkänt ett brott han faktiskt begått). Lite OT är det (jag tror inte att Svarten försökte bluffa sig kvar på Säter, tex)
Citera
2014-07-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
My mistake det var jag som blandade in Svartenbrandt, han ska ha varit medfånge med Quick på säter och trott på att han var seriemördare, samt uttalat sig positivt om terapin (han ska alltså ha erkänt ett brott han faktiskt begått). Lite OT är det (jag tror inte att Svarten försökte bluffa sig kvar på Säter, tex)
(min fetning)

Detta var anledningen till mitt påpekande. Ingen av de (ö)kända grova bankrånarna skulle tänka tanken att snylta på skattebetalarnas bekostnad, knarka ned sig som SB eller våldta barn
En enstaka jämförelse saknar betydelser, men det verkar som letsdoit utnyttjar allt i sin fabulering, hjältebeskrivningen av SB
Citera
2014-07-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
(min fetning)

Har du en kristallkula?
Citera
2014-07-04, 19:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Vilket år blev han pundare? Fy sjutton för knarkare Hur väl tog en ner knarkad Qvick kan ej ha varit en bra vårdnadshavare.

Han fick medicin av läkare och höll sej till ordinerad dos i över 10 år. Se några letsdidor tillbaka vad Doit skrivit
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-04 kl. 19:49.
Citera
2014-07-04, 19:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En manipulerande missbrukare med morbida fantasier och en sexuell problematik; arbetsskygg f.d. hemmason med hundintresse och författarambitioner, tvångsintas på Säter i slutet av maj 1991 efter grov stöld febr -90 (145.178 kr) och grovt bankrån 14 dec -90 (236.248 kr). /.../
Citat:
Ja, det blev tyvärr fel årtal i andra stycket: han togs in på Säter 29 maj -91 efter den grova stölden i febr -90 (då bingohallens kassaskåp länsades) resp. det grova rånet 14 dec -90.
Citera
2014-07-04, 20:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Du hävdar, dock helt fel, att ”Säters” doktorer inte genomskådade SB:s rånhistoria. Det var ”experterna” vid Statens rättspsykiatriska klinik i Huddinge, som genomförde den rättspsykiatriska undersökningen och blev grundlurade/blåsta av SB, Säter fick lögnen serverad.
Säter (dr GF) hade gjort P7:an. - Det var snarare Huddinge som fick lögnerna serverade, och väl kommen så långt så bredde SB på av bara f.-n. - Det fanns ingen hejd på hans relationskomplex, tidigare övergrepp, sexualsadistiska handlingar... och allt vad han kunde hitta på.
Citat:
Att inte ens experterna kan undvika att bli lurade, verkar var rätt oviktigt för många, fast det är inte uteslutet att det kan förekomma även idag
Och då antar jag att du även inräknar diagnoserna. - Jag är också övertygad om att de experter som kan reducera sin klientstock med fem självmord i månaden, eller fem splittrade familjer till följd av framsnackade övergrepp kan vara beredda att skriva under på lurendrejeriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in