Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Högst meriterade Jan Olsson, f.d. kriminalkommissarie som var rikskriminalens första chef för gärningsmannaprofilgruppen, numera också nybliven romanförfattare i kriminalgenren,
tillsammans med Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, har
nog inte misslyckats helt när det gäller att plocka fram giltiga profiler av gärningsmän i landet.
De två anlitades bland annat när det handlade om Palmemordet.
Du tycks ha missförstått det hela det är ingen kritik mot personerna som jobbar med de här avancerade gärningsmannaprofilerna, men jag anser det är omöjligt få fram vem gärningsmannen är hans bakgrund och sociala liv med uppgifter från ett mord.
Jag har läst en del av de här gärningsmannaprofilerna och jag ser det som omöjlig uppgift ta fram mördaren med dem, däremot finns det möjlighet för vissa mord hitta strukturer och mönster som kan koppla ihop gärningsmannen med andra brott. Men det är inte vad experterna kallar gärningsmannaprofil, men mycket effektivare och jag kallar det gärningsmannaprofil.
Sverige hade en seriemördare för några år sedan som knivmördade 4 personer i Stockholm, de morden gick genom vissa mönster och strukturer ringa in den som var den sannolika gärningsmannen med att jämföra andra brott, som den personen gjorde. Alla fyra morden är ouppklarade och det fanns en gärningsmannaprofil, som inte löste brotten på något sätt.
Palmemordet blev på inget sätt löst med någon gärningsmannaprofil.
I USA är det vanligt med gärningsmannaprofil för vissa brott, men det är mer att de söker mönster och strukturer som därigenom kan ringa in mördaren, men de har ett helt annat material till förfogande genom deras stora befolkning.
Synd att inte experterna gjorde en gärningsmannaprofil på VB;s gärningsman, skulle ha blivit en intressant läsning.