2014-07-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ett annat alternativ är att KJ var väl medveten om blodfläcken. Och att det var just därför han råkade "gissa" på skuffen. Att KJ gissade är bara en spekulation från din sida.
om han nu visste om blodfläcken, tror du inte att han eldat upp bilen? Han nämnde väl själv i förhöret att han skulle agerat så om det var han som skulle utfört mordet.
Citera
2014-07-04, 00:58
Medlem
Namibia1s avatar
Enkel fråga... Varför har man inte hittat händerna?
För att dom inte ska hittas.

Varför hittar man kroppen?
För att den skulle hittas.

Varför hittas inte kläder, mobil, böcker?
För att det fanns spår från GM på dessa och de kunde även kopplas till mordplatsen.
Citera
2014-07-04, 01:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
om han nu visste om blodfläcken, tror du inte att han eldat upp bilen? Han nämnde väl själv i förhöret att han skulle agerat så om det var han som skulle utfört mordet.

KJ kände kanske till blodet och att ett lik har transporterats i bilen, men gjorde som med all annan skit, han sket i det helt enkelt därför att polisen inte har något på honom enligt vad han själv har hävdat. KJ har inte kunnat knytas till blodet i bilen. Någon annan kan ha kört bilen och KJ känner till det, han var kanske med i bilen men inte den som mördade VB.

En hypotes att pröva, dock tror jag inte själv att det var så det gick till.
Citera
2014-07-04, 02:25
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte lite besvärligt att bära t.ex en torso i en ryggsäck utan att blodet som fanns kvar i lungorna skvimpar ut?

Jag tror faktiskt att det är tvärtom i detta fall.

Skadorna på lungorna satt så pass högt upp så att blodet som ansamlats i lungorna befann sig på en lägre nivå än de nedersta skadorna (givet att torson placerades med huvudet uppåt i ryggsäcken). Dessutom var ingångsskadorna så pass små att det nog krävdes att bröstkorgen hanterades ovarsamt, vändes eller komprimerades för att blodet skulle läcka ut.

http://minfil.org/f3Iffcb2b6/Namnl_s_-_Kopia.png
Citera
2014-07-04, 02:39
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inga förslag.
KJ skickar ett sms (mottagare okänd) 13/3 "Hej tänkte bara meddela att jag är i Piteå och kommer vara där tills på lördag (16/3, min anm.)."
Alltså kan han ha vistats på aktuell ort den 15/3.

Jag har hittat dessa två positionsangivelser/aktiviteter på KJ dessa datum:

13/3: Uppkopplad mot hemmamast hela dygnet. (761)

14/3, kl 15:10: KJ bjuder in Mika på kaffe till nästkommande dag, fredagen den 15/3. (594)

14/3, kl 15:27: Mika svarar: "Vi kommer på fredag". (594)

16/3: Uppkopplad mot hemmamast hela dygnet. (761)

Vet inte om det kan vara till någon hjälp.
Citera
2014-07-04, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror faktiskt att det är tvärtom i detta fall.

Skadorna på lungorna satt så pass högt upp så att blodet som ansamlats i lungorna befann sig på en lägre nivå än de nedersta skadorna (givet att torson placerades med huvudet uppåt i ryggsäcken). Dessutom var ingångsskadorna så pass små att det nog krävdes att bröstkorgen hanterades ovarsamt, vändes eller komprimerades för att blodet skulle läcka ut.

http://minfil.org/f3Iffcb2b6/Namnl_s_-_Kopia.png

Att blodet samlas i den lägsta punkten. Där är jag helt med dig. Därför trodde jag att hon förflyttats i horisontalt läge. Inte helt gett upp den tanken heller ...

Som infödd Kirunabo och riktig "fjällräv" känner jag mig mer säker om hur och vad som ryms i en ryggsäck samt vad som krävs och hur man packar en sådan.

Det är mina "tassemarker".

Eftersom jag ofta färdats vintertid har jag haft en tämligen stor ryggsäck. Att få ned ett torso är inte att tänka på, ryggsäckar att inte byggda så. Helt enkelt.
Citera
2014-07-04, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att blodet samlas i den lägsta punkten. Där är jag helt med dig. Därför trodde jag att hon förflyttats i horisontalt läge. Inte helt gett upp den tanken heller ...

Som infödd Kirunabo och riktig "fjällräv" känner jag mig mer säker om hur och vad som ryms i en ryggsäck samt vad som krävs och hur man packar en sådan.

Det är mina "tassemarker".

Eftersom jag ofta färdats vintertid har jag haft en tämligen stor ryggsäck. Att få ned ett torso är inte att tänka på, ryggsäckar att inte byggda så. Helt enkelt.
Mycket intressant av dig som kan det här med ryggsäckar, jag har haft samma uppfattning att torson har transporterats i horisontellt läge. En sådan transport kan inte göras av en ensam person utan det har varit två personer, hur den transporten gått till är spekulationer därför ingen vet.
Torson som vägde 33 kg är en besvärlig tyngd, men för två personer med någon hjälpanordning är det inga problem, men ensam skulle det inte fungera.
Citera
2014-07-04, 03:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Enkel fråga... Varför har man inte hittat händerna?
För att dom inte ska hittas.

Varför hittar man kroppen?
För att den skulle hittas.

Varför hittas inte kläder, mobil, böcker?
För att det fanns spår från GM på dessa och de kunde även kopplas till mordplatsen.

Exakt.

Du kan lägga till tvättning av kropp. Varför bemöda sig tvätta en kropp som inte skall hittas???

Åklagare och polis har inte ställt frågan "Varför då?" ofta nog.
Citera
2014-07-04, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Högst meriterade Jan Olsson, f.d. kriminalkommissarie som var rikskriminalens första chef för gärningsmannaprofilgruppen, numera också nybliven romanförfattare i kriminalgenren,
tillsammans med Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, har
nog inte misslyckats helt när det gäller att plocka fram giltiga profiler av gärningsmän i landet.
De två anlitades bland annat när det handlade om Palmemordet.
Du tycks ha missförstått det hela det är ingen kritik mot personerna som jobbar med de här avancerade gärningsmannaprofilerna, men jag anser det är omöjligt få fram vem gärningsmannen är hans bakgrund och sociala liv med uppgifter från ett mord.
Jag har läst en del av de här gärningsmannaprofilerna och jag ser det som omöjlig uppgift ta fram mördaren med dem, däremot finns det möjlighet för vissa mord hitta strukturer och mönster som kan koppla ihop gärningsmannen med andra brott. Men det är inte vad experterna kallar gärningsmannaprofil, men mycket effektivare och jag kallar det gärningsmannaprofil.
Sverige hade en seriemördare för några år sedan som knivmördade 4 personer i Stockholm, de morden gick genom vissa mönster och strukturer ringa in den som var den sannolika gärningsmannen med att jämföra andra brott, som den personen gjorde. Alla fyra morden är ouppklarade och det fanns en gärningsmannaprofil, som inte löste brotten på något sätt.
Palmemordet blev på inget sätt löst med någon gärningsmannaprofil.
I USA är det vanligt med gärningsmannaprofil för vissa brott, men det är mer att de söker mönster och strukturer som därigenom kan ringa in mördaren, men de har ett helt annat material till förfogande genom deras stora befolkning.
Synd att inte experterna gjorde en gärningsmannaprofil på VB;s gärningsman, skulle ha blivit en intressant läsning.
Citera
2014-07-04, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför mördade han henne då om han var så jävla mån om henne?
Kan du förklara det?

Och det är just KJ som är dömd för att ha bragt Vatchareeya Bangsuan om livet och
ingenting talar för att det är en oskyldig stackare som blivit fälld i två rättsinstanser.
Bara så att det står klart.
Vid mord är motivet en mycket viktig faktor, om det inte är en seriemördare eller en helt sjuk person som är gärningsmannen.
Vad gäller KJ fanns det inget motiv att mörda VB som han ansåg som sin vän, all kommunikation som de haft över mobilnätet är dokumenterat och det finns inget hat eller hot från KJ mot VB och VB har inte heller haft någon ilska mot KJ.
Vad är motivet för KJ, som du anser har mördat VB ?
Senast redigerad av Lagro 2014-07-04 kl. 05:03.
Citera
2014-07-04, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det som jag inte får ihop med plantering är tejprullen och blodet på den. Blodet på rullen är från en levande VB om man nu ska tro Uno alltså har hon vid något tillfälle varit skadad.
Blodet i skuffen kan ha kommit dit vid någon av de resor som gjorts med bilen efter 4/5. Kan vara medveten eller omedveten placering.

Om du tar ett steg i taget från och med slagningarna i bilregistret hur fungerar din maffiga maffiateori då?
Jag har aldrig påstått att någon maffia varit inblandat i det här fallet.
Med blodspåret kan man säga att det finns två alternativ det ena är att det blivit planterat dit, eller som du säger att VB haft någon skada tidigare som blodet kommer ifrån.
Jag anser att det är felaktigt komma med påståenden som gjorts att det är likblod och så har inte blodet ens blivit testat, som hade mycket lätt kunnat göras med likspårshundar.
Jag själv anser att blodet är från när VB levde, därför Uno markerade inte blodet och var inte alls intresserad av det, fanns ingen reaktion för blodet, därför den hunden är inte tränad för blod som kommer från levande person.
Av det som i så fall finns kvar mot KJ och som han fick 14 år och 10 års fängelse, finns endast den påståtta liklukten som hunden Uno skulle ha markerat. Den markeringen är helt värdelös som något bevis eller indicium, därför den leder ingenstans och en hunds markering är varken bevis eller indicium.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-04 kl. 05:24.
Citera
2014-07-04, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ett annat alternativ är att KJ var väl medveten om blodfläcken. Och att det var just därför han råkade "gissa" på skuffen. Att KJ gissade är bara en spekulation från din sida.
Om KJ själv eller VB orsakat blodfläcken hade VB sannolikt försökt tvätta bort blodet, om han upptäckt att blod kommit till skuffen som han trodde någon planterat dit, borde han åkt till polisstationen och anmält det.
Sanningen är nog den att han visste inte om att det fanns blod i skuffen och sedan var det mycket små mängder och på sådana ställen, som var svår att upptäcka.
När han trodde på "skuffen" i förhöret var det en ren gissning.
Man måste använda "sunt förnuft" som man kommer långt med och inte försöka hitta halmstrån att misstänkliggöra KJ, som sedan visar sig det är ingenting.
Eftersom blodet kommer från levande person är det betydelselöst i det här sammanhanget.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-04 kl. 05:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in