Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 23:47
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Men, ska man då väga och mäta varann innan man bråkar, eller vad menar du? "Nej, du väger 4 kg mer än mig och är 2 cm längre. Ska du då bråka med lilla, lilla mig?"
Varför antar du att JH är helt oskyldig till det som hänt tidigare? Varför antar du att hon är offret och LL är det stora hemska monstret som både snott killen och hoppat på JH? (Man kan inte sno någon annans kille btw, öht. Man är bara inte lika bra i killens ögon som den nya)
Bara för att LL "vann" det påstådda krogbråket så betyder det inte att LL startade det. Inte alls faktiskt. Det kan lika gärna varit JH som kom in och kallade LL diverse fula ord för att sedan hoppa på henne. LL kanske stod där och undrade vad fan det var som pågick, klappade till henne för att få bort människan som attackerade henne och gick därifrån och lilla JH i offerkoftan skrek misshandel.

Det finns inga förmildrande omständigheter här. JH förlorade snubben, något som kvinnor och män världen över går igenom dagligen på löpande band. Under tiden jag skriver detta inlägg så har hundratals, kanske till och med tusentals förhållanden tagit slut, många till fördel för en ny. Hur många av dessa tror du kommer mörda den nya? Med största sannolikhet ingen av dem.

Jag förstår inte varför du verkar anse att JH borde komma undan billigt. Har du blivit dumpad till fördel för en ny och hade tankar på hämnd, kanske mord? Vad är det som gör att du sympatiserar med henne?

Att bli dumpad är en del av livet och att bråka likaså. Inget av dessa bör räknas som förmildrande omständigheter. Inte i det här fallet.
Håller fullständigt med, enligt kvällspressen så har Jonna även dykt upp i lägenheten vid ett annat tillfälle då det blivit bråk mellan henne och Lovisa. Jonna verkar ha varit uppviglaren/den som påbörjat alla tidigare bråk vilket hon uppenbarligen gjorde även den dagen då hon mördade Lovisa. Jag förstår inte hur man kan försvara ett sådant beteende?
Ni som påstår att ni har förståelse för Jonnas beteende och anser att det gör er mer empatiska/sympatiska än oss andra, hur tänker ni där?
Min empati och sympati ligger hos Lovisa, hennes familj och vänner samt Jonnas familj. Det vore sjukt om Jonna inte fick livstidsstraff efter vad hon gjorde mot Lovisa. Att knacka på hos någon klockan sex på morgonen med en hammare i handen går enligt mig inte att bortförklara.
Så till en morbid fråga, tror ni att Lovisa låg på mage eller rygg när hon knivhögg henne? Själv tror jag på att hon antagligen låg på mage och att Jonna inte såg hennes ansikte.
Leif G.W, när han på videon pratar om hur en styckning går till så säger han att huvudet oftast är först så att förövaren slipper se offret i ögonen. Men om offret ligger på mage istället så ser man det ju inte heller? Skillnad?
Citera
2014-07-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Fast du hade kniv i ett defensivt sammanhang. JH hade hammaren med sig när hon själv uppsökte LL. Hon hade ingen fredlig anledning att uppsöka LL, eller hur? Hon var den som ville ha en konfrontation och hade en hammare med sig. För mig låter det som uppsåt till mord, speciellt med tanke på hur allting utvecklade sig.

Jag tror att tankarna hos en del går annorlunda eftersom det är ett så unikt fall.

"Om Pelle hade gått hem till Daniel strax efter 6 på morgonen beväpnad med en hammare hur hade folk då diskuterat"?
Citera
2014-07-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Objection! Det där är en spekulation...

Jag har fått en vinflaska i huvudet 2 gånger på raken och enda som hände var en stor och väldigt öm bula men jag reagerade inte ens på personen som slog mig i huvudet med den.

Så hon kan säkert ha varit vid medvetande beroende på hur slaget träffat.

Speciellt med tanke på att det finns vittnen som säger sig ha hört någonting så låtit som ett bråk/tjafs mellan 2 tjejer.

Vinflaska och hammare ger helt olika skador. Naturligtvis spelar tyngden och hastigheten i kombination med kraften samt träffytan en viktig roll i hur stora skadorna blir.

Har du någonsin tagit del av en obduktion där BO blivit slagen med en hammare i huvudet?
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns andra tänkbara händelseförlopp där avsikten inte var att döda. JH kom med hammare för att göra upp med LL, men inte för att döda. LL försvarade sig med kniv och vad som hände i stridens hetta kan vi bara ana. Men avsikten behöver bara ha varit misshandel, om ens det.

Men du är som vanligt en hök i brottstrådar. Misstänkta ska dömas för högsta tänkbara brottsrubricering till högsta möjliga påföljd.
Jag tycker att man är mer än lovligt naiv ifall man tror att en person som infinner sig hos
någon inför vilken man hyser stark antipati medförande en hammare, har annat
än en verkligt illasinnad avsikt och det oavsett vilken tidpunkt på dygnet som det rör sig om.

För att försvara sig med ifall det kommande mötet med rivalen spårar ur totalt och i våld?
För att hamra på några tavelkrokar som började hänga betänkligt lösa och som JH visste
om och ville hjälpa sin älskade med i tidiga morgonen?

Ingetdera, vill jag hävda utan precis som nämnt inledningsvis.
Här fanns en beredskap att vilja göra illa.
Och faktumet att hammaren avlöstes av en kniv för att fullborda det rysliga undanröjer
inte misstankarna om ett tydligt uppsåt redan från början.
Uppsåtet att DÖDA alltså.

Hök? Jag vill ha rejäla straff i fall där det verkligen är befogat. Punkt.

Vad är du själv? En duva kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-03 kl. 23:57.
Citera
Medlem
SieurAthoss avatar
Om man ska tro på de som står i aftonblaskan så är ju dådet helt klart överlagt. Att sitta i bivack och vänta in en person som man sedan smyger sej på bakifrån med en hammare kan knappast förmildras. Bruttan hade helt klart avsikten att döda och bör dömas till livstid och inget annat.
Citera
2014-07-03, 23:53
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Jag tror att tankarna hos en del går annorlunda eftersom det är ett så unikt fall.

"Om Pelle hade gått hem till Daniel strax efter 6 på morgonen beväpnad med en hammare hur hade folk då diskuterat"?
På exakt samma sätt. Han var ute efter att mörda.
Citera
2014-07-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Skyll inte brottet på honom.

Nej jag skyller absolut inte brottet på JA, jag svarar den person som tidigare skrev om hur oansvarig JA varit som inte bestämt sig och som träffat två kvinnor samtidigt osv.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det ska bevisas också, kom ihåg att ÅK har bevisningsbördan. Det är vad allting handlar om.

Hoppas polisen kollar upp hennes loggar och googlingar på mobil och samtliga datorer hon haft tillgång till. Det kan avslöja en del, eller inte.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-07-04 kl. 00:10.
Citera
Medlem
Citat:
Det du räknar upp ovan får jag av någon anledning till 8 delar: Ben vid knän blir 2, resten av benen 2, torso 1, armar 2, huvud 1.

Ja men visst är det så, var jag som räknade illa i mitt inlägg , får skylla på att jag är trött.

Då tror jag att hon lät huvudet vara kvar.
Citera
2014-07-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunther_l
Men jobbade inte JA där också?, han lär ju veta en del om detta. OM det nu är sant det som sägs,så är det väl inte helt osannolikt att JA pratat med sina kollegor?

JA vet väl inte så mycket mer än alla andra? Han släpptes efter bara några timmar och har väl inte fått speciellt mycket information kan man tycka?
Citera
2014-07-03, 23:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tycker att man är mer än lovligt naiv ifall man tror att en person som infinner sig hos
någon inför vilken man hyser stark antipati medförande en hammare, har annat
än en verkligt illasinnad avsikt och det oavsett vilken tidpunkt på dygnet som det rör sig om.

För att försvara sig med ifall det kommande mötet med rivalen spårar ur totalt och i våld?
För att spika på några tavelkrokar som började hänga betänkligt lösa och som JH visste
om och ville hjälpa sin älskade med i tidiga morgonen?

Ingetdera, vill jag hävda utan precis som nämnt inledningsvis.
Här fanns en beredskap att vilja göra illa.
Och faktumet att hammaren avlöstes av en kniv för att fullborda det rysliga undanröjer
inte misstankarna om ett tydligt uppsåt redan från början.
Uppsåtet att DÖDA alltså.

Hök? Jag vill ha rejäla straff i fall där det verkligen är befogat. Punkt.

Vad är du själv? En duva kanske?
Lyssna på Hamilkars kloka, men ack så akademiska ord.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Även om utredningen har läckt till kvällspressen som ett synnerligen beklagligt såll, skulle jag själv aldrig vilja uttala mig om brottsrubricering och/eller lämplig straffsats innan jag har läst FUP. Om det som står i sensationspressen inte bara är riktigt, utan också rättvisande, så pekar det allra mesta på en dom för mord, visst. Men sensationspressen lever på att sensationalisera, och det kan mycket väl finnas av oss okända förmildrande omständigheter som sensationspressen inte har beskrivit, antingen för att de inte "gick in i dramaturgin", eller för att sensationspressens besoldade uppgiftslämnare vet precis vad uppdragsgivaren vill ha och inte.
Syftet med hammaren kan ha varit att hota. "Ge fan i min JA, annars får du smaka på den här". Vi vet inget om vad som hände i lägenheten förutom att bara en kom ut levande. Det är omöjligt på det här stadiet att avgöra brottsrubriceringen.

Mod har förbjudit mer ornitologi i den här tråden.
Citera
2014-07-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror tvärt om att vikt och storlek är högst relevant - och dessutom utgör själva skälet till att JH kom beväpnad. Samma storlek och JH hade kommit obeväpnad och nöjt sig med att spöa upp LL.

Men nu va det inte så ..

Även om de varit i samma storlek så kanske JH hade känt att LL vore den bättre fightern och ändå hade kommit beväpnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in