Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Diskussionen om huruvida olika postare är "hökar" eller "duvor" generellt i skuld- och straffrågor är OT i tråden, och för den delen i hela ABoK. En tråd som vill diskutera detta måste nog startas i Laidback.

/Mod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Utrustning och andra fynd. Hur vet du att det var från fyndplatsen godset transporterades?

Ok, jag kan inte vara 100% säker på att filmen är exakt ifrån fyndplatsen för kroppsdelarna, men det ser onekligen ut som det med tanke på det resta tältet och aktiviteten runt denna. Att det rör sig om en fynd- eller brottsplats som har att göra med denna tråd är jag i alla fall övertygad om.

Naturligtvis kan paketen innehålla andra fynd än kroppsdelarna från LL. Jag fortsätter dock att tro något annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Då är det väl antagligen så att de inte låtit sig luras av GM och kommit fram till att uppsåt fanns. Det är klart att man försöker komma undan en morddom, eller hur? Snyfta lite och säga "det var inte meningen". Det betyder inte att uppsåt inte fanns.

Sannolikt finns det även de fall där det inte funnits uppsåt men där GM ändå dömts för mord.

Jag har läst något fall där tingsrätten resonerade något liknande som "XXX knivhögg ZZZ och borde rimligen förstå att det antalet knivhugg han utdelat med stor sannolikhet kan leda till att ZZZ avlider."

Och därför dömdes personen för mord för han "borde kunnat inse" att den andre personen kunde dö.
Citera
2014-07-03, 23:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ok, jag kan inte vara 100% säker på att filmen är exakt ifrån fyndplatsen för kroppsdelarna, men det ser onekligen ut som det med tanke på det resta tältet och aktiviteten runt denna. Att det rör sig om en fynd- eller brottsplats som har att göra med denna tråd är jag i alla fall övertygad om.

Naturligtvis kan paketen innehålla andra fynd än kroppsdelarna från LL. Jag fortsätter dock att tro något annat.
Jag tänkte snarare att vagnen kan ha varit på väg till fyndplatsen.
Citera
2014-07-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är alla styckmördare handlingskraftiga eller är det just JH som skulle vara det?

Tror att du måste ha ett starkt psyke i kombination med stresstålighet och handlingskraft för att klara av att stycka en kropp. Vad tror du själv?
Citera
2014-07-03, 23:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Utseende är irrelevant - det är bara så lågt att ens ta upp för diskussion. Vikten har liten betydelse och är inte heller avgörande i just detta fall då JH var försedd med ett vapen i alla fall enligt media och antagligen överraskade LL med slag som hon hade svårt att värja sig för.
Det är alltid den personen med ett vapen i handen som har ett övertag och som oftast bestämmer vad som kommer att hända.
Jag kan tänka mig att det var stor panik och en hög adrenalinnivå hos båda kvinnorna och har JH drämt till LL hårt i huvudet med hammaren har hon inte varit medveten särskilt länge.

Tror tvärt om att vikt och storlek är högst relevant - och dessutom utgör själva skälet till att JH kom beväpnad. Samma storlek och JH hade kommit obeväpnad och nöjt sig med att spöa upp LL.

Men nu va det inte så ..
Citera
2014-07-03, 23:38
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Nu orkar jag verkligen inte gå tillbaka och läsa alla dina inlägg, men jag vill minnas att du mycket väl ursäktat JH tidigare och sagt att du sympatiserar med henne.

JH väger nog mer än så. Kollar man på hennes nyare bilder så är hon ganska knubbig, med mage och flabbiga lår.
Antagligen så har styckningen skett i transportsyfte, det är den vanligaste typen av styckning. Inte ens en man vill bära ut en person på ynka 45 kg mitt på dagen.
Vi kanske inte ens borde spekulera i det, för vi vet inte alls vem som gått på vem eller om det enbart är en trådsanning. Det mest logiska skulle dock vara om JH hoppat på LL, eftersom LL "vann" JA. LL har ingen anledning att hoppa på någon, om inte JH tidigare kommit med hot och påhopp och då förtjänar JH det hon får.
En vuxen ska aldrig slå ett barn, men göm dig INTE bakom ditt kön. Man kan inte som kvinna göra vad som helst. Beter du dig som en bitch och slår en man så får du ta tillbaka i vissa fall, med all rätt. (Sagt av en kvinna)

Jag skulle säga att LL var snyggare än JH. JH såg bra ut men har totalt gått ner sig med sina kebabtallrikar och semlor. Hur som helst är det egentligen irrelevant. Ytterst få vuxna människor går på enbart utseende. Det är ganska tydligt att LL var en bättre människa än JH. JH är den som dödat och styckat en annan kvinna.

Jag anser inte att jag varit vresig men jag blir utan tvekan känslomässig när folk sitter och ursäktar JH. Någons dotter har blivit dödad och styckad. Någons barn är i bitar, bokstavligt talat. Det finns inga ursäkter.

Jag vet att jag ibland sympatiserat med JH. Det för att jag har en känsla av att något mellan LL och JH har hänt som vi inte känner till. Jag har därför försökt se detta från även JH:s sida, men jag har även skrivit en hel del som kan tala för att JH var en dominant, kontrollerande och svartsjuk person. Jag brukar vanligtvis vara väldigt hård mot mördare, då även mot kvinnor, så att jag får det här känslan gör mig nyfiken på att spekulera mer än vanligt. Vi får ju mest uppgifter från kvällspressen och den är ju inte alltid så korrekt. Att hon erkänt så snabbt ger mig tanker på att hon inte är en vanlig mördare utan en person som trampat jävligt snett. När jag dock skriver inlägg om vad JH:s advokat kanske kommer att säga så innebär det dock inte att jag tror på att det är den versionen som gäller, så det är ju en fördel om folk i tråden förstår den skillnaden. För att vara ärlig så är jag väldigt osäker om vad jag ska tro och det är inte vanligt för mig, så jag bejakar denna outforskade sida.

Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Fast du hade kniv i ett defensivt sammanhang. JH hade hammaren med sig när hon själv uppsökte LL. Hon hade ingen fredlig anledning att uppsöka LL, eller hur? Hon var den som ville ha en konfrontation och hade en hammare med sig. För mig låter det som uppsåt till mord, speciellt med tanke på hur allting utvecklade sig.

Lite skillnad är det förstås men vem vet, JH kanske verkligen ville snacka med LL men hon vågade inte gå utan hammare? Kanske ville hon hämta grejer i lägenheten och tog med hammaren för att hon inte ville bli slagen av LL? Det går nog att hitta på flera olika anledningar som talar för JH:s fördel. Lättast tror jag dock det blir för JH om hon säger att hon ville hämnas på LL och misshandla henne, men att det råkade bli mer än så.
Citera
2014-07-03, 23:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
I fallet VB var det precis så, har Hamilkar måhända gjort en tankevurpa?

KJ fick lägre straff för att bevisning saknades.
I den mån det var så Övre Norrland tänkte, så dömde de inte efter lagboken, så isåfall är nog tankevurpan deras snarare än min. Jag utmanar dig att hitta något annat någorlunda välkänt rättsfall där domslutet skulle kunna tolkas så. En alternativ förklaring är dessutom att hovrätten fäste större vikt vid den sekretessbelagda psykiska utredningen av KJ än vad tingsrätten gjorde, och alltså därav bedömde det i sig troligare att KJ hade handlat i affekt - en möjlighet som tingsrätten öht inte övervägde.
Citera
2014-07-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Tyvärr så har JA inte tänkt längre än vad "näsan" räcker. Om man ska dejta/ha en relation med 2 kvinnor samtidigt så ska de absolut inte bo på samma ort eller ens så nära varandra och inte heller känna till varandra. Det bevisar att han är ung och oerfaren, vi får hoppas att han lär sig.

VB (Styckmordet i Boden) hade en åsikt om detta också som hon delgav omgivningen om via Facebook. I det fallet var också en svartsjuk kvinna med i en av huvudrollerna.
Citera
2014-07-03, 23:40
Medlem
Citat:
Utseende är irrelevant - det är bara så lågt att ens ta upp för diskussion. Vikten har liten betydelse och är inte heller avgörande i just detta fall då JH var försedd med ett vapen i alla fall enligt media och antagligen överraskade LL med slag som hon hade svårt att värja sig för.
Det är alltid den personen med ett vapen i handen som har ett övertag och som oftast bestämmer vad som kommer att hända.
Jag kan tänka mig att det var stor panik och en hög adrenalinnivå hos båda kvinnorna och har JH drämt till LL hårt i huvudet med hammaren har hon inte varit medveten särskilt länge.

Objection! Det där är en spekulation...

Jag har fått en vinflaska i huvudet 2 gånger på raken och enda som hände var en stor och väldigt öm bula men jag reagerade inte ens på personen som slog mig i huvudet med den.

Så hon kan säkert ha varit vid medvetande beroende på hur slaget träffat.

Speciellt med tanke på att det finns vittnen som säger sig ha hört någonting så låtit som ett bråk/tjafs mellan 2 tjejer.
Citera
2014-07-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte samma sak ur försvårande synvinkel, även om det kan vara lätt försvårade det också.

Visst, men det är bevisning, inte försvårande omständigheter. Som jag har skrivit tidigare är det två helt och fullständigt åtskilda begrepp. Du får inte hårdare straff för att bevisningen är bättre.

Det är väl just det du kan få? Om bevisningen pekar på att det är mord men du själv hävdar dråp så kan du ju dömas till mord om tingsrätten finner bevisningen peka på det.

Sämre bevisning kanske inte hade gjort så du inte kunnat döma för mord.
Citera
2014-07-03, 23:47
Medlem
Citat:
Såg en film i tråden där tekniker lastade "paket" intill fyndplatsen, någon som kan uttala sig om hur många paket det handlade om? Troligen var det kroppsdelarna som fraktades bort från platsen.

Det du räknar upp ovan får jag av någon anledning till 8 delar: Ben vid knän blir 2, resten av benen 2, torso 1, armar 2, huvud 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in