2014-07-03, 23:33
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Lägger bara till att denna Katja inte hör till gänget omkring SB utan är en person som förra veckan slog larm om tvångsåtgärder inom den psykiatriska vården
Attention whore som sagt.
Citera
2014-07-03, 23:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tack, Göran Fransson var det ju. Fy fan, sitta och skryta om det. (Jag tycker Asplunds pappa verkar trovärdig där, klart det är svårt att veta men han verkar det)
Överläkare Göran Fransson är väl en av dem som pekar ut Norell allra mest i Josefssons bok. Om jag inte minns helt fel nu.
Citera
2014-07-03, 23:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
/.../Märkligt egentligen att SP var så snälldum att han lät SB hållas, och successivt matade SB med ledtrådar och ledande frågor tills SB kunde fallet. Så som JA's ärr med tiden flyttades till andra sidan kroppen och blev ett födelsemärke. Eller om det var tvärtom.

Ytterst allvarligt att en polis låter sig förledas på det här sättet. Tänk att han har kvar jobbet! SP skulle förhöra SB. Inget annat.
Kan tänka mig att ledtrådarna flög åt lite olika håll: från terapirummet till polisen och vice versa. Man "förtydligade" och lirkade fram hemska minnen; trodde sig pussla ihop fasansfulla minnesfragment. - Eller som SB:s terapeut säger i journalanteckningar och i sitt vittnesmål:
Citat:
Ursprungligen postat av BS
Inför resan och rättegången i Piteå förbereder sig Thomas i terapin. /.../ När TQ nu under hösten går igenom förundersökningen kring Charles Zelamavitz finns där en tydlig beskrivning av pojken och hans livssituation. Detta möjliggör att TQ, som idag har större kontakt med sin uppväxt och traumatiska händelser, kan se dödandets funktion utifrån sin egen inre död. /.../ Det som framförallt skiljer denna terapi från andra terapier är att det under lång tid parallellt pågår en rättslig process. /.../ Jag vill även anknyta till det åklagaren inledningsvis i sin sakframställan så riktigt påpekar. Denna rättegång och dessa två mord är en del i en större utredning om många mord. Mord som avser pojkar främst men även kvinnor och flickor. Därför är också min vittnesutsaga att ta sikte på ett bredare perspektiv än enbart dessa två mord, just för att se hur sammanhang hänger ihop i en större helhet. /.../
https://web.archive.org/web/20110308030511/http://sturebergwall.wordpress.com/2010/05/12/parentes-birgitta-stahles-vittnesmal/#comment-64

Även åklagaren drogs med i de terapeutiska turerna liksom adv. CB - och tingsrätterna.

Redan 960215 kunde tingsrättsledamöterna läsa i SvD:
http://www.speedyshare.com/66zRv/AH-1996-02-15.pdf

Härefter fälls TQ – med samme minnesexpert; SÅC, närvarande under rättegångarna, för ytterligare 5 mord: 1997, 1998, 2000 och 2001.

Det sägs att tingsrättsledamöterna bara gjorde vad de skulle, dvs enbart såg till vad de fick under näsan vid de olika rättegångarna. Men de är satta att skipa rättvisa och att infordra kompletterande material där så erfordras. - Redan 1996-01-10 (två veckor innan domen i Appojaure-målet 960125 föll) uppmärksammades tingsrätten på vilka oegentligheter som fallet TQ kunde visa sig rymma; var felkällorna stod att finna, osv:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:n1cPSZ7pi4AJ:www.rpkab.se/Quickfallet.htm+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Citera
2014-07-03, 23:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Överläkare Göran Fransson är väl en av dem som pekar ut Norell allra mest i Josefssons bok. Om jag inte minns helt fel nu.
Ja, men från början var även han helfrälst på MN-terapin - men kan i dag inte begripa varför. Han menar att han då tillhörde en sekt; helt immun mot allt vad heter kritik och skepsis.
Citera
2014-07-03, 23:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Jag skrev tidigare att det endast är SB som erkänt sitt ansvar i det här fallet. Det är inte riktigt då Göran Fransson gjort detsamma.

GF var en av läkarna i kretsen runt SB i det tidigare skedet, som alltså tillsammans med SB uppfann seriemördaren Quick. Sen fick han väl en annan tjänst, eller hur det nu var. Det är också riktigt att han pekar ut Norell i Josefssons bok.
Citera
2014-07-03, 23:58
Medlem
Citat:
Lägger bara till att denna Katja inte hör till gänget omkring SB utan är en person som förra veckan slog larm om tvångsåtgärder inom den psykiatriska vården
Jaha, det är alltså en rättshaverist, det passar väl Qvick bra.
Citera
2014-07-03, 23:59
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan tänka mig att ledtrådarna flög åt lite olika håll: från terapirummet till polisen och vice versa. Man "förtydligade" och lirkade fram hemska minnen; trodde sig pussla ihop fasansfulla minnesfragment. - Eller som SB:s terapeut säger i journalanteckningar och i sitt vittnesmål:
...

Noterar att Ståhles formuleringar är lika det uttalande som vi fick från Penttinen någon sida tillbaka. Är det Ståhle som skriver genom Penttinen, eller är det allmän psykoterapeutjargong Penttinen lärt sig?
Citera
2014-07-04, 00:00
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Jag skrev tidigare att det endast är SB som erkänt sitt ansvar i det här fallet. Det är inte riktigt då Göran Fransson gjort detsamma.

GF var en av läkarna i kretsen runt SB i det tidigare skedet, som alltså tillsammans med SB uppfann seriemördaren Quick. Sen fick han väl en annan tjänst, eller hur det nu var. Det är också riktigt att han pekar ut Norell i Josefssons bok.
Jaa... Det har han gjort, men hur djupt satt det erkännandet? Inte för att jag tycker att han borde rulla sig i tjära och aska, men har det inte kommit att bli så att han successivt kommit att se sig själv endast som ett offer?
Citera
2014-07-04, 00:06
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Innan jag stängde av datorn läste jag en artikel att Källberg ville vara lojal emot Säter men inte ville vara med om en mörkläggning av detta. Det är väl också ett slags ansvarstagande. Fast han är ju död nu
Citera
2014-07-04, 00:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Jaa... Det har han gjort, men hur djupt satt det erkännandet? Inte för att jag tycker att han borde rulla sig i tjära och aska, men har det inte kommit att bli så att han successivt kommit att se sig själv endast som ett offer?

Nej, det tycker jag inte. Visserligen var han ganska neutral i teveprogrammet, men som du påpekar behöver han inte göra stor dramatik av det. Han konstaterar att han föll offer för sektmentaliteten, och att det stod i strid med hans roll som läkare.

Han hade inte någon förklaring till det ytterligt dåliga omdömet att ta med SB på egna vallningar i Sundsvall. Men tanke på att de hanterar kriminella på Säter, har de säkert rutiner för vad man gör när de erkänner brottsliga handlingar. En av dessa vet jag är att de ska kontakta polisen.

En annan borde vara att inte utreda brottet själva. Eller är det så självskrivet att det inte finns någon regel eller rutin för det?
Citera
2014-07-04, 00:13
Medlem
Moon The Loons avatar
Är det någon som vet vad "Lena Arvidsson" i Dan Josefssons bok heter egentligen och vad hon pysslar med nuförtiden?
Citera
2014-07-04, 00:15
Medlem
Citat:
(min fetning)

Enligt LRV med SUP

Citat:
2 a § Tvångsåtgärder vid vård enligt denna lag får användas endast om de står i rimlig proportion till syftet med åtgärden. Är mindre ingripande åtgärder tillräckliga, skall de användas.
Tvång skall utövas så skonsamt som möjligt och med största möjliga hänsyn till patienten. Lag (2000:354).
2 b § Tvångsåtgärder i syfte att genomföra vården får användas endast om patienten inte genom en individuellt anpassad information kan förmås att frivilligt medverka till vård. De får inte användas i större omfattning än vad som är nödvändigt för att förmå patienten till detta. Lag (2000:354).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911129.HTM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in