2014-06-19, 04:58
Medlem
50% marginal är för lite för att driva en glasskiosk, just fyi. Räkna med att du måste ta minst 70-100%.

Problemet är som sagt att det man säljer kostar så lite. Titta mer på att kanske öppna en glassbutik som säljer glass av högre kaliber. Då är folk villiga att pröjsa 40-85kr för en glass-skål. Men att sälja magnum-glass och varmkorv är nog ingen höjdare.

EDIT: Angående hur mycket en anställd kostar:
1. Du ska inte ha den up and running hela året, så vi pratar säkert 8 timmars arbetsdag, 7 dagar i veckan under sommaren. Så kanske 4 månader totalt.
2. Praktikanter får inte arbeta utan tillsyn, då anses det vara barnarbete.
3. Sommarjobbare kan man säkert få bidrag ifrån kommunen.

Mitt tips angående anställning, gå till arbetsförmedlingen och be om hjälp. Hittar du någon långtidsarbetslös 26-åring så får du en sådan person för typ 100kr i timman (inräknat alla skatter o hela skiten och bidrag ifrån arbetsförmedlingen). Sen kanske du måste ha en extra person som kan jobba Lördag-Söndag, samma där med arbetsförmedlingen. Obekväm arbetstid behöver du inte betala eftersom arbetet är på sådan tid hela tiden.
Så total kostnad: typ 800kr per dag * 30.5 (dagar/mån) * 4 (antal sommarmånader) = 97600.

EDIT2: Behöver nog förklara lönen bättre: Copypaste ifrån arbetsförmedlingen: "Stödet innebär att den arbetsgivare som anställer dig får ekonomisk hjälp som motsvarar dubbel arbetsgivaravgift. Arbetsgivaren får normalt stödet lika länge som du varit arbetslös och för tillsvidare-, prov- eller visstidsanställning.".
Det är generellt sätt väldigt enkelt att få det här bidraget, svårigheten är att hitta personer man kan tänka sig anställa. Vid en glassbutik så är det otroligt mycket kontanthantering och därför måste man ha sten-koll när man anställer sånna här personer. Om personen tar pengar ur kassan så får man aldrig tillbaka dem. Så det enda man kan göra är att ha en webbkamera och sparka personen direkt ifall man märker nått.

Sen så kanske det är ett pluss att i en sådan branch anställa någon som har ett representabelt yttre så att småbarn inte blir rädda för att köpa glass Just a thought.
Lycka till.
Senast redigerad av Macatho 2014-06-19 kl. 05:11.
Citera
2014-06-29, 19:33
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
50% marginal är för lite för att driva en glasskiosk, just fyi. Räkna med att du måste ta minst 70-100%.

För att få 100% marginal så måste man stjäla eller få glassen gratis......
Citera
2014-07-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerfelgen
För att få 100% marginal så måste man stjäla eller få glassen gratis......

Om du köper in glassen för 10kr och säljer den för 20kr har du 100% påslag/marginal. Tänk om, tänk rätt.
Citera
2014-07-03, 17:45
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravelroad
Om du köper in glassen för 10kr och säljer den för 20kr har du 100% påslag/marginal. Tänk om, tänk rätt.

Det är liite skillnad på påslag och marginal....

Om du tänker på momsen: Påslaget är 25% men momsens andel av slutsumman är 20%.
När vi köper glass för 10:- och säljer för 20:- har vi ett påslag på 100% men en marginal på bara 50%.

Detta är matte som både du och jag lärde oss i femte klass i skolan.
Citera
2014-07-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerfelgen
Det är liite skillnad på påslag och marginal....

Om du tänker på momsen: Påslaget är 25% men momsens andel av slutsumman är 20%.
När vi köper glass för 10:- och säljer för 20:- har vi ett påslag på 100% men en marginal på bara 50%.

Detta är matte som både du och jag lärde oss i femte klass i skolan.
Ha! Hjärnsläpp! Så kan det gå när man ska besserwissra på fastande mage.... *bockar och backar baklänges ut ur forumet*...
Citera
2014-07-04, 20:14
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravelroad
Ha! Hjärnsläpp! Så kan det gå när man ska besserwissra på fastande mage.... *bockar och backar baklänges ut ur forumet*...

Ur Forumregler för FB: Tråd må icke utan särskild anledning avfattas, kommenteras eller besvaras på fastande mage, ej heller mot bättre vetande.
Citera
2014-08-03, 00:10
Medlem
Gingers avatar
Funderar på att starta ett glasmästeri hemma. Såklart behövs det ju ett lån för att få igång verksamheten.
Hur mycket pengar kan man låna i min sits till detta projekt? Jag är 27 år och arbetslös för tillfället. Får haka mig på massa bidrag från Soc för att ha råd med fackavgift och liknande.
Kan jag kanske räkna med att få låna 50.000 kr? (Kanske mer? )

Jag är inte ensam i min idé. Utan kanske det är 2-3 personer som vill vara med i företaget.
Citera
2014-08-08, 16:30
Medlem
Scarecrow87s avatar
nej
Citera
2014-08-24, 00:29
Medlem
Och där har man precis läst igenom precis vartenda inlägg i tråden!
Som sagt inspirerande och imponerande av TS med sin kiosk och vid så låg ålder.
Har själv planer på att starta företag ihop med en till. Knegat i flera år, känns som det är på tiden att ta nya tag och skapa något själv där man får utvecklas som person.
Känns ju bara lite ovisst allting när man inte har erfarenhet eller kunskap om det. Ambitionen, envishet och ett enormt kämparglöd finns däremot.

Visst är det kul att tjäna bra med pengar, bli rik fast det det blir nog aldrig min ambition. Ser det roliga i att utveckla något, växa, och få erfarenheter. Frågan är om man lyckas bra hur man påverkas av framgången, pengar har tyvärr en förmåga att förändra folk, vilket jag själv bevittnat hos folk som startat företag.
Måste våga ta risker för att komma nånvart, inte låta sig dras ner av folks pessimistiska åsikter är mitt tips till mig själv
Citera
2014-09-16, 17:19
Medlem
Innan någon överblickar mitt inlägg, med tanke på att det är min första post (med detta konto), så har jag som jag indikerar; ett annat konto. Känner bara att det inte är så anonymt längre.

Jag antar att man kan få feedback på ens företags-idé(er) i denna tråd? Hoppas jag hamnat rätt i alla fall.
Låt oss gå direkt till idén.

Antagligen så har någon redan funderat på detta, men jag skulle vilja fråga om detta skulle kunna fungera på något sätt:
Bensinmack med månads kostnad för att tanka sin bil. (Vilket summerar en del av det).
Om man skulle sätta sig in i och försöka räkna ut hur mycket en familj med bil gör av i bensinkostnader i snitt, skulle denna idé fungera då? Jag förstår ju att bensinkostnad ökas och sänks konstant, vilket skulle göra denna affärsidé lite "o-stabil" (kanske).
Men säg att en familj gör av med någonstans imellan 4000-5000 kronor i månaden på bensin. Och med min idé så skulle dom bara behöva betala en månadsavgift då på kanske 4000 kronor, så har dom betalat för bensin för den månaden.
Självklart dyker tanken "tänk om dom utnyttjar detta och tankar för mer än 5000 kronor" upp. Jag tror att det finns något sätt att kunna kringgå det med.
Kanske man skulle kunna få uppgifter från varje ansökande om hur mycket bensin dom gör av med per månad (ungefär) och sätta ett fast pris för den specifika familjen att betala per månad?

Man skulle ju annars kunna göra så att om man överskrider tex. 4000 kronor att dom får betala extra för bensinen som går över, fast kanske bara till halva literpriset?

Det finns ju mycket att tänka ut om man skulle försöka fullfölja denna idé. Men jag skulle bara vilja kolla med er (som läser detta) om det skulle kunna fungera på något sätt, eller om det bara är ett fantasitänkande?

Tack för att du har läst (i fall du nu har).
Citera
2014-10-07, 03:08
Medlem
B´stards avatar
Nej, det kommer aldrig att gå. Bensin är en lågmarginalvara, några få % påslag på sin höjd- så abonnemang är dödsdömt då folk givetvis skulle tanka för mer än vad de betalar i månaden. Om du ska låta dem tanka för halva literpriset så kommer du gå i konkurs innan du dragit igång.
Citera
2014-10-10, 22:52
Medlem
Hallå!

Jag och en kompis funderar på att starta ett Klädmärke som ska sälja Tröjor,Skor och kepsar till att börja med och sedan kanske fylla på med jackor och andra saker. Någon som tror att detta är möjligt? Vi har kommit på ett bra namn och har gjort en logo för vårat märke. Men nu till några frågor som jag behöver lite hjälp med.
  • Någon som vet bästa stället att beställa kläderna ifrån? Hade tänkt mig Asien eller Portugal. Någon som vet något bra ställe att beställa ifrån?
  • När man väl fått hem kläderna vart ska man börja? Ska man kontakta en butik och visa upp sin kollektion eller ska man starta en egen hemsida där man säljer kläderna?
  • Hur stort måste startkapitalet vara? Har just nu 50000KR att beställa kläder för. Räcker det?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in