2014-07-03, 14:31
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det finns en bubbla, vad skulle i sådana fall få den att spricka?
Om det finns en bubbla så skulle jag gissa på räntehöjningar, arbetslöshet och en vikande tro på bostadsmarknaden.

Jag kanske ska klargöra att jag tror att det är fullt möjligt att vi befinner oss i en svensk bostadsbubbla men att jag inte tycker att det är uppenbart på något sätt.
2014-07-03, 14:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Om det finns en bubbla så skulle jag gissa på räntehöjningar, arbetslöshet och en vikande tro på bostadsmarknaden.
Men om tioårsräntan ligger på 4% oprutat, hur stor är då sannolikheten att vi får se några extrema räntehöjningar tror du under samma period? Tror du att du är smartare än bankerna?

Citat:
Jag kanske ska klargöra att jag tror att det är fullt möjligt att vi befinner oss i en svensk bostadsbubbla men att jag inte tycker att det är uppenbart på något sätt.

Jaha men vad ska punktera "bubblan" då tänkte du?

Sedan kanske man kan diskutera eventuella "bubblor" på avfolkningsorter snarare än i områden där folk faktiskt vill bo och söker sig till, exempelvis de tre största städerna i sverige.
2014-07-03, 14:53
Medlem
Min bankman på Nordea som jag hade möte med idag är förhållande vis säker på att det kommer n bubbla inom kort. Marknaden är överhettad, läs statistik Svensson klarar inte en ränteuppgång till 5,5% vilket är rätt normalt...
Vid 5,5% riskerar 10% att behöva sälja sina hus.
2014-07-03, 14:59
Medlem
Citat:
Men om tioårsräntan ligger på 4% oprutat, hur stor är då sannolikheten att vi får se några extrema räntehöjningar tror du under samma period? Tror du att du är smartare än bankerna?
10-års räntan är inte den förväntande korta räntan om tio år, men även om den var det så säger det ingenting om hur stor risken är att räntan stiger över X% om tio år. Väntevärdet är ju något helt annat än variansen.
2014-07-03, 15:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Det är ju toppen.

Säg istället att någon sålt sin bostadsrätt för något halvår sedan och satt in pengarna på ett pund, dollar eller euro konto då hade han tjänat kring 6% beroende på att SEK har gått i backen mot flera andra stora valutor.

På 2 miljoner gör det 120 000 SEK.

Bensinen blir dyrare, utlandsresan blir dyrare, liksom den nya datorn.

Det känns rätt OT för denna tråd.
2014-07-03, 15:27
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:

Det ligger ju i sakens natur att en sådan räntehöjning inte är förutsägbar. Sen betyder ju 4 % 10 år att man tror att snitträntan kommer vara under 4 de närmaste 10 åren inte att räntan aldrig går över 4, vilket du förstås vet men poängterar det.
2014-07-03, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De hade varit rikare om de hade gjort som Kurt-Sune. Ingen kan rimligen argumentera mot det med facit i hand. Det betyder naturligtvis inte att det inte finns någon bubbla.

Och hur länge tycker du man kan ha totalt fel innan man inser att man har fel, 1, 10 eller 50 år?

För varje år som går kommer de allt längre ifrån sina prognoser och Bengt Hansson som det ofta refereras till spår nu en nedgång till en nivå som är högre än när han först spådde ett ras.

Han tror alltså inte längre ens att vi ska komma ner till nivån som gällde när han självsäkert sa att det skulle rasa.

Trots att han underkänner sig själv fortsätter han med lika självsäkra påståenden om ras men justerar hela tiden upp nivån det ska rasa till.
2014-07-03, 15:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Det ligger ju i sakens natur att en sådan räntehöjning inte är förutsägbar. Sen betyder ju 4 % 10 år att man tror att snitträntan kommer vara under 4 de närmaste 10 åren inte att räntan aldrig går över 4, vilket du förstås vet men poängterar det.

Nej det tror man inte alls. Man vet mer eller mindre med största sannolikhet att räntan absolut inte kommer att vara så mycket högre än så. Detta plus att man lägger på för risken att räntan skulle bli högre än 4% i genomsnitt, vilket är helt osannolikt.

Den som är så dum så hen binder ett lån på 10 år kommer att förlora stort på det. Det är mycket bättre att köra på rörligt och öka amorteringen istället.
2014-07-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och hur länge tycker du man kan ha totalt fel innan man inser att man har fel, 1, 10 eller 50 år?

För varje år som går kommer de allt längre ifrån sina prognoser och Bengt Hansson som det ofta refereras till spår nu en nedgång till en nivå som är högre än när han först spådde ett ras.

Han tror alltså inte längre ens att vi ska komma ner till nivån som gällde när han självsäkert sa att det skulle rasa.

Trots att han underkänner sig själv fortsätter han med lika självsäkra påståenden om ras men justerar hela tiden upp nivån det ska rasa till.
Det har ju kommit ny information som han rimligen bör ta till sig. Det i sig betyder inte att han hade fel första gången och det betyder definitivt inte att han har fel nu.
2014-07-03, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ni som väntar på att bubblan ska spricka får nog vänta bra länge till...

http://www.di.se/artiklar/2014/7/3/riksbanken-chocksanker-rantan/

Dubbelsänkning av räntan!!

Jepp. En dyster dag. Mer bensin på skuldbrasan som förklarar bubblans prisnivåer.

Idag sköts återhämtningen i ekonomin än längre fram i tiden. Riskerna har ökat. Generationsklyftor har ökat. Samma skit en gång till och samma imbecilla partyreaktioner från bankerna, nationalekonomerna och media.
2014-07-03, 15:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det har ju kommit ny information som han rimligen bör ta till sig. Det i sig betyder inte att han hade fel första gången och det betyder definitivt inte att han har fel nu.

Ja faktum är att han nu totalt underkänner sina tidigare prognoser men han fortsätter ändå med samma typ av prognoser.

Frågan var alltså hur länge kan man ha så totalt fel innan man inser detta och tar lärdom av det.
2014-07-03, 16:00
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Nej det tror man inte alls. Man vet mer eller mindre med största sannolikhet att räntan absolut inte kommer att vara så mycket högre än så. Detta plus att man lägger på för risken att räntan skulle bli högre än 4% i genomsnitt, vilket är helt osannolikt.

Den som är så dum så hen binder ett lån på 10 år kommer att förlora stort på det. Det är mycket bättre att köra på rörligt och öka amorteringen istället.

Nej, man gör en prognos på snitträntan sett över 10 år. Därvid lägger man en riskkostnad. Annars skulle ingen binda räntan på 10 år eftersom "försäkringen" blir alldeles för tokdyr. Om räntan ALDRIG skulle gå över fyra på tio år så skulle snitträntan vara löjligt låg, typ lägre än dagens tre månaders.

Eftersom att du är så tvärsäker på vad räntorna kommer hamna så förutsätter jag att du handlar med derivat och åtminstone är dollarmiljonär på dina stensäkra analyser. Däremot är det ju säkert att det under väldigt lång tid så klart lönar sig med korta räntor, men om det gäller de närmaste 10 åren vet ingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in