2014-07-03, 13:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har ställt frågan för utan att få svar från dem. Hur länge kan de ha fel innan de inser att de har fel, 1, 10 eller 50 år?

Är snart klar med mina lån och dessa gapare har hållt på hela tiden och sagt att det minsann är en bubbla. Jo pyttsan.

Det kostar att ha fel och hyrorna stiger bara.....
2014-07-03, 13:38
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är snart klar med mina lån och dessa gapare har hållt på hela tiden och sagt att det minsann är en bubbla. Jo pyttsan.

Det kostar att ha fel och hyrorna stiger bara.....
Alla är naturligtvis överens om att du har gjort rätt ex-post, så det är oklart vad du vill ha sagt.
2014-07-03, 13:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Alla är naturligtvis överens om att du har gjort rätt ex-post, så det är oklart vad du vill ha sagt.

Att de som så länge gapat om boprisbubbla haft totalt fel så länge och så kraftigt förstås. Frågan är bara hur lång tid de ska ha fel innan de inser det.
2014-07-03, 13:49
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
tackar. Det blir mer pengar över till mig att använda till amortering på mina bolån. Detta medan vissa andra gapar om "bostadsbubbla".

Det är ju toppen.

Säg istället att någon sålt sin bostadsrätt för något halvår sedan och satt in pengarna på ett pund, dollar eller euro konto då hade han tjänat kring 6% beroende på att SEK har gått i backen mot flera andra stora valutor.

På 2 miljoner gör det 120 000 SEK.

Bensinen blir dyrare, utlandsresan blir dyrare, liksom den nya datorn.
2014-07-03, 13:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det jag menar är att man bara förlorar på att tro på bubbla. Det är bättre att köpa sig en bostad om man har livet framför sig och börja amortera på den.

Det är betydligt billigare än att hyra, man slipper köa och får lättare att byta boende på ett rättvist sätt. Tyvärr behöver flyttskatter och annat rättas till, men jag tror att snart är vi där oxå.
2014-07-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att de som så länge gapat om boprisbubbla haft totalt fel så länge och så kraftigt förstås. Frågan är bara hur lång tid de ska ha fel innan de inser det.
De hade varit rikare om de hade gjort som Kurt-Sune. Ingen kan rimligen argumentera mot det med facit i hand. Det betyder naturligtvis inte att det inte finns någon bubbla.
2014-07-03, 13:58
Medlem
Hej, jag är ny i denna tråd.... Vill bara delge lite rolig info, kolla Stockholms senaste siffror. Ner Ner Ner mer än övriga Sverige. Är det första bubblan vi ser, ja det tror jag.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/uppgangen-over-omfattande-prisnedgangar.html
2014-07-03, 13:59
Medlem
Citat:
Det jag menar är att man bara förlorar på att tro på bubbla. Det är bättre att köpa sig en bostad om man har livet framför sig och börja amortera på den.
Menar du att man ex-ante förlorar att tro på en bubbla även om vi befinner oss i en? Eller menar du att givet att vi inte befinner oss i en bubbla så förlorar man att tro på att vi befinner oss i en? Det senare håller jag absolut med om. Det förra stämmer antagligen tidigt i bubblan men inte sent i den.
2014-07-03, 14:01
Medlem
Lite med kuriosa, läs vad Dave skrev i sin blogg 2012. Räntan minskar när bankerna lånar ut mindre pengar.

https://dave1bs.wordpress.com/2012/12/18/reporantan-ar-enkel-att-forutspa-mot-025/

SCB för ju statistik på utlåning (nya pengar) Sverige ligger i snitt på 10% på 20 år... När utlåningen ligger under 5/6 % brukar priser på hus lägenheter falla. Just nu har vi under 5%, den kryper neråt....
2014-07-03, 14:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Menar du att man ex-ante förlorar att tro på en bubbla även om vi befinner oss i en? Eller menar du att givet att vi inte befinner oss i en bubbla så förlorar man att tro på att vi befinner oss i en? Det senare håller jag absolut med om. Det förra stämmer antagligen tidigt i bubblan men inte sent i den.

Jag tror inte på en bubbla överhuvudtaget: dvs en bostadsmarknad där priserna kommer att sjunka snabbt för att inte återhämta sig.

Det betyder inte att jag inte tror att priserna kan gå ner. Det kan de absolut göra, men i genomsnitt så förlorar man på att sitta och oroa sig över bubblor, när de inte ens existerar.

Titta istället på faktiska kostnader, så inser du att priserna inte är så speciellt höga i förhållande till vad man faktiskt betalar för att bo.
2014-07-03, 14:13
Medlem
Citat:
Jag tror inte på en bubbla överhuvudtaget: dvs en bostadsmarknad där priserna kommer att sjunka snabbt för att inte återhämta sig.

Det betyder inte att jag inte tror att priserna kan gå ner. Det kan de absolut göra, men i genomsnitt så förlorar man på att sitta och oroa sig över bubblor, när de inte ens existerar.

Titta istället på faktiska kostnader, så inser du att priserna inte är så speciellt höga i förhållande till vad man faktiskt betalar för att bo.
Jag vet att du inte tror på en bubbla. Men om vi utgår från det antagandet blir det ju ganska tomt att säga att man förlorar på att tro på en bubbla. Och att vi inte har observerat någon sprucken bubbla kan antingen bero på att det inte finns någon bubbla eller på att det finns en bubbla som inte har spruckit än.
2014-07-03, 14:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vet att du inte tror på en bubbla. Men om vi utgår från det antagandet blir det ju ganska tomt att säga att man förlorar på att tro på en bubbla. Och att vi inte har observerat någon sprucken bubbla kan antingen bero på att det inte finns någon bubbla eller på att det finns en bubbla som inte har spruckit än.

Om det finns en bubbla, vad skulle i sådana fall få den att spricka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in