2014-06-19, 14:56
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Okej. Men hur kommer det sig då att jag bara upplevt fenomenet i just detta sovrum, tre gånger på några månader? Varför har jag sett samma kvinnoansikte två gånger? Dessutom har en annan person tidigare upplevt liknande saker i just det rummet. Om det var sömnparalys borde jag ha haft det förut tycker jag, men visst kan det ha varit det. Jag ska läsa mer om det!
Kan vara sängen också som gör att ni somnar/vaknar konstigt typ om den är för mjuk eller för hård. Jag får det mest när jag somnar på rygg.
Citera
2014-06-23, 03:53
Medlem
napalmenss avatar
Har så mycket att berätta men kan väl börja med det som gjort att jag är livrädd för spöken än idag.

När jag var nyfödd så byggde mina föräldrar ett nytt hus, på platsen hade där legat en gammal gård som var riven några år innan. Jag vet inte exakt hur gammal jag var men runt 7-8 år när dessa händelserna började äga rum.

Jag och min äldre bror hade våra rum på ovanvåningen, själv sov jag alltid med dörren på glänt medans hans var stängd. Från min säng kunde jag se hans dörr och även trappan.
En natt låg jag och sov men vaknade upp och kände att någon tittade på mig, jag som redan var lite mörkrädd vågade inte titta men bestämde mig efter en stund för att se efter om det kanske var min bror eller någon av mina föräldrar som hade gått upp på ovanvåningen. Jag tittade i dörröppningen och ser hur dörren öppnas långsamt, jag som blivit förstelnad av rädsla vid detta laget kan inte sluta titta utan ser hur det står någon i dörröppningen, jag kan se att det är en lång, bredaxlad man som står och tittar på mig. Min far är ganska liten och min bror var inte äldre än 12-13 år då så jag förstår direkt att det kan inte vara någon av dessa två.

Efter en stund stängs dörren och jag tänder lampan ovanför min säng, sen springer jag ner till mina föräldrar och sover där resten av natten. Flera nätter kunde jag höra bestämda steg i trappan, de lät liksom arga som när pappa skulle komma upp och skälla på mig om jag gjort något dumt. Jag började sova med dörren stängd och fick en sån grön liten nattlampa man stoppade i vägguttaget om ni kommer ihåg.

Ibland så kunde jag höra hur någon knackade på min dörr mitt i natten då, hörde även hur någon gick i hallen utanför mitt rum och pillade på grejer där.

Jag berättade alltid för pappa om detta men han sa att spöken inte finns och att han aldrig hade hört något.

Dock berättade han för några år sedan (Vi bodde inte kvar i det huset då) att en natt hade han vaknat av att jag skrek som fan på ovanvåningen, han trodde att någon hade gjort inbrott och sprang upp direkt för att kolla. Då såg han hur jag låg och slog mot något ovanför mig som inte var där, min dörr var öppen och den stängde jag alltid eftersom jag var rädd efter allt som hänt. Han trodde att min storebror hade jävlats och sprang in till honom som låg och sov som en stock i sin säng, jag minns inte denna händelsen själv men han och min bror berättade att jag hade haft blåmärke runt halsen dagen efter.

Han har även berättat nu i efterhand att han själv hörde hur någon sprang fram och tillbaka i trappan, hur datorer, radio, tv osv kunde gå igång av sig självt. Droppen var när vi skaffade en hund. En tuff siberian husky som inte var rädd för något, förutom att gå upp på ovanvåningen i vårt hus. Hon kunde sitta och titta uppför trappan och bara morra, skälla och gny för att sedan springa och gömma sig någonstans. Till slut hittade vi ett annat hus och flyttade dit och vad jag hört från en polare som bor kvar på den gatan så bor aldrig någon i det huset i mer än 1-2 år.

Sorry för wall of text men detta är vad som gjort mig livrädd för allt som har med spöken att göra.
Citera
2014-06-23, 17:06
Medlem
Jag förstår dig napalmens, att det du varit med om gett dig kalla fötter.
Min erfarenhet av spöken (eller vad man nu kan kalla det för) är att det är ofarligt, men kanske lite skrämmande ibland.

Detta jag ska berätta nu är helt oförklarligt. Om någon av er kommer på en lösning på vem som skrev post-it lappen, så meddela er gärna.

Fastigheten jag bor i, är en lugn fastighet, med vänliga och hyggliga människor i. C.a 30 lägenheter finns det hör. Tidigare i år skulle fastighetsägaren städa i en gemensam källare. Där står det bl a olika sorters cyklar. Fastighetsägaren ville att ägarna skulle märka sina cyklar, med namn e dy. De omärkta cyklarna skulle forslas vidare ....

Jag glömde givetvis märka min cykel. En tid efteråt kom jag att tänka på att jag glömt märka cykeln, så jag antog att den var bortforslad. Jag får ju skylla mig själv, när jag slarvar bort min egen cykel.
Mycket förvånad blev jag, när jag såg att cykeln stod kvar, och dessutom märkt med "lgh 185", dvs mitt lägenhetsnummer.

Problemet är att jag begriper inte vem (eller vad) som märkt min cykel med "lgh 185". INGEN vet att jag äger en cykel. Källaren är alltid låst så att obehöriga inte kan ta sig in.
Alla andra cyklar är prydligt märkta med namn och adress.

Vad tror ni, hur har detta gått till??

En medial polare, har beskrivit att en död f d granne går igen i källaren. När hon beskrev källarens olika vrår, visste hon inte att det var denna källare hon beskrev. Allt hon sa (damen ifråga bor i Göteborg) stämde, utom en liten detalj. Hon kunde till och med beskriva vilken ovanlig kaffesort jag dricker.
Kanske är det denna "Karlsson" som går igen ????
Citera
2014-06-27, 00:31
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SluggoSkogsmus
Jag förstår dig napalmens, att det du varit med om gett dig kalla fötter.
Min erfarenhet av spöken (eller vad man nu kan kalla det för) är att det är ofarligt, men kanske lite skrämmande ibland.

Detta jag ska berätta nu är helt oförklarligt. Om någon av er kommer på en lösning på vem som skrev post-it lappen, så meddela er gärna.

Fastigheten jag bor i, är en lugn fastighet, med vänliga och hyggliga människor i. C.a 30 lägenheter finns det hör. Tidigare i år skulle fastighetsägaren städa i en gemensam källare. Där står det bl a olika sorters cyklar. Fastighetsägaren ville att ägarna skulle märka sina cyklar, med namn e dy. De omärkta cyklarna skulle forslas vidare ....

Jag glömde givetvis märka min cykel. En tid efteråt kom jag att tänka på att jag glömt märka cykeln, så jag antog att den var bortforslad. Jag får ju skylla mig själv, när jag slarvar bort min egen cykel.
Mycket förvånad blev jag, när jag såg att cykeln stod kvar, och dessutom märkt med "lgh 185", dvs mitt lägenhetsnummer.

Problemet är att jag begriper inte vem (eller vad) som märkt min cykel med "lgh 185". INGEN vet att jag äger en cykel. Källaren är alltid låst så att obehöriga inte kan ta sig in.
Alla andra cyklar är prydligt märkta med namn och adress.

Vad tror ni, hur har detta gått till??

En medial polare, har beskrivit att en död f d granne går igen i källaren. När hon beskrev källarens olika vrår, visste hon inte att det var denna källare hon beskrev. Allt hon sa (damen ifråga bor i Göteborg) stämde, utom en liten detalj. Hon kunde till och med beskriva vilken ovanlig kaffesort jag dricker.
Kanske är det denna "Karlsson" som går igen ????

oavsett hur säker du känner dig kanske det bara var du som gjorde det själv lite snabbt
på senare tid har jag märkt att jag börjat göra lite konstiga saker med som jag aldrig gjort förut. (tex ställt en tallrik på bänken i köket när jag ätit framför datorn, istället för att bara diska den eller lägga den på den tomma sidan av skrivbordet har jag bara lämnat den på bänken liksom.. utan att minnas att jag ens rest på mig)
tror sånt händer ibland!
Citera
2014-06-27, 01:17
Medlem
Jag har varit med om fysisk kontakt med dom döda. Det var några år sen det började.
Jag låg och vilade med huvudet innåt i soffan och då efter en liten stund så blev jag FÖRLAMAD så jag kunde inte röra mig eller prata och just då så var den nån som SKAKADE mig i soffan fram och tillbaks i en gungande form! Och sen slutade det.. Sen nu för 2 år sen nånting så har jag haft fysisk kontakt i mina drömmar med personer som jag pratat med, och när jag vaknat så har jag haft antingen blåmärken eller handavtryck på mitt ena ben :O!
Citera
2014-06-27, 08:42
Medlem
CoralinesGhosts avatar
SluggoSkogsmus- Antagligen var det någon av dina grannar som gjorde en insats när de såg att du hade glömt att märka cykeln. Nog för att jag tror på spöken och allt, men i det här fallet känns en hygglig granne som mer trolig.
Citera
2014-06-28, 13:32
Medlem
Apple.Jacks avatar
Det här hände min mamma.

När hon var liten så besökte hon ofta gamla slott med sin familj och av någon anledning så kände hon sig ''hemma'' i den miljön.

För några år sen besökte hon ett slott med sin nya familj (jag var inte med och min mamma berättade nyligen det här till mig). Personalen på slottet sa att man absolut inte fick röra något under sin vistelse där.

Mamma kommer sen in i ett litet rum där det finns en säng. Bredvid sängen står det ett litet sängbord och på det ligger det en svart bok. Trots att man inte fick röra något så kunde hon inte låta bli den och öppnade en sida mitt i boken. På den sidan stod det min mammas födelsedatum. Hon blev så skärrad att hon stängde igen boken direkt.

Slumpen eller inte? Skapligt nyfiken blir man iaf av att veta vad det stod på sidan då hon misstänkte att det var en dagbok.
Citera
2014-07-02, 03:11
Medlem
För ett par år sedan när jag var lite yngre så hade jag varit hos en kompis på en traditionell höst-filmkväll så cyklade jag hem på natten. Jag cyklade ner för en backe med mycket skog och mörker, inte mycket belysning längs cykelvägen. När jag virrade lite på blicken märkte jag att nattlyktorna jag for förbi en efter en släcktes exakt samtidigt som cykeln passerade dem. Märkligt. (Tänk 14 år, cyklandes själv och paranoid) Det blev desto mer underligt när jag stannade efter att hela uppsättningen(Ca 5 lampor längs cykelvägen en efter en, när jag passerade stolpen)hade slocknat, och precis när jag stannat hör jag ett kallt skrik/vrål/läte från skogen bredvid cykelvägen. Fortsatte resten av cykelfärden hem i ca 210 km/h, livrädd och utan några påfrestande händelser.

Är såklart väldigt tydligt att det enbart var en slump, lyktorna slocknade förmodligen pga en kortslutning/liknande tekniskt problem, i takt med att jag cyklade fort ner för en backe så blev det en perfekt "tajming" när jag passerade, och skriket var förmodligen ett rådjur. De har tydligen en tendens att göra liknande läten. Tycker ändå det var en smått kuslig anekdot att dela, trots att den inte är särskilt övernaturlig eller gastkramande.

*

Tycker förövrigt att det här är väldigt intressant och smått lockande. Jag är nyfiken och vill uppleva något liknande som ni skriver om, någon stark incident som verkligen får mig att tro, men innan jag gör det kommer jag förhålla mig relativt skeptisk. Gillar tråden.
Citera
2014-07-02, 21:10
Medlem
Jag hade en kompis när jag var liten som hade en ande som ''förföljde'' honom. Jag kunde både se och känna av anden ett flertal gånger. Den här personen kunde också få saker och ting att flytta på sig ifall han stirrade på dem tillräckligt länge. Helt sjukt faktiskt.
Citera
2014-07-02, 21:39
Medlem
isolersteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Jag hade en kompis när jag var liten som hade en ande som ''förföljde'' honom. Jag kunde både se och känna av anden ett flertal gånger. Den här personen kunde också få saker och ting att flytta på sig ifall han stirrade på dem tillräckligt länge. Helt sjukt faktiskt.

Var väl inget, jag har en "kompis" som kan få saker att sväva
Citera
2014-07-02, 23:38
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Var väl inget, jag har en "kompis" som kan få saker att sväva
vet "kompisen" något speciellt trick, har han/hon varit med om något som orsakat nån kortslutning i hjärnan etc?
Har han/hon filmat å lagt upp på tuben?
Citera
2014-07-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Hur tunga saker kunde han flytta?
Nog för att jag vet att vi inte kan få det, men jag frågar ändå, får vi se en film som bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in