Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 00:30
Medlem
Grandiosos avatar
Det här får ni inte missa...

Leif GW Persson förklarar i programmet Veckans brott hur en styckning oftast går till.

https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA

Från kommentarsfältet:

Citat:
Va fan skulle hon avbryta för , nu sitter man ju här i badrummet och undrar hur i helvete man ska kapa själva bröstkorgen.
Citera
2014-07-03, 00:31
Medlem
eireanns avatar
Så Quarrel lade in en länk tidigare där polisen mer eller mindre bekräftade att det som stod i kvällstidningarna var sant (eftersom enligt polisen själva så måste det varit någon som var väldigt insatt i fallet som kvittrat).
Eftersom det kvällstidningarna då skrivit verkar stämma är det ingen annan som reagerat på att JN fått JH att ringa till polisen utan att under tiden vetat om att det rörde sig om ett mord?
Jag tror att dom uppgifterna stämmer men att hon samtidigt sagt till JN att det antagligen rörde sig om självförsvar i en fullständigt påhittad historia.
Om jag fattat det rätt enligt tidningsartiklarna så förhörde poliserna Jonna och JN separat efter att de kommit fram till gården och att Jonna först efter någon timma eller så berättade att Lovisa var död.
JN visste tydligen ingenting innan häktningsframställan på lördagen och fick först då reda på att det handlade om ett mord.
Polisen tog för givet att han måste vara inblandad då det är ytterst osannolikt att någon som Jonna själv skulle ha mördat och styckat någon.
Vad kan Jonna ha sagt till JN som då övertalat henne att ringa polisen? Hur lång tid tog det för polisen attt få Jonna att erkänna? Spelades det samtalet in, kommer det i så fall att finnas med i FUP?
Citera
2014-07-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här får ni inte missa...

Leif GW Persson förklarar i programmet Veckans brott hur en styckning oftast går till.

https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA

Från kommentarsfältet:

Kära GW har varit helt tyst om detta styckmord, det är lite ovanligt att han inte yttrar sig.
Citera
2014-07-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Så Quarrel lade in en länk tidigare där polisen mer eller mindre bekräftade att det som stod i kvällstidningarna var sant (eftersom enligt polisen själva så måste det varit någon som var väldigt insatt i fallet som kvittrat).
Eftersom det kvällstidningarna då skrivit verkar stämma är det ingen annan som reagerat på att JN fått JH att ringa till polisen utan att under tiden vetat om att det rörde sig om ett mord?
Jag tror att dom uppgifterna stämmer men att hon samtidigt sagt till JN att det antagligen rörde sig om självförsvar i en fullständigt påhittad historia.
Om jag fattat det rätt enligt tidningsartiklarna så förhörde poliserna Jonna och JN separat efter att de kommit fram till gården och att Jonna först efter någon timma eller så berättade att Lovisa var död.
JN visste tydligen ingenting innan häktningsframställan på lördagen och fick först då reda på att det handlade om ett mord.
Polisen tog för givet att han måste vara inblandad då det är ytterst osannolikt att någon som Jonna själv skulle ha mördat och styckat någon.
Vad kan Jonna ha sagt till JN som då övertalat henne att ringa polisen? Hur lång tid tog det för polisen attt få Jonna att erkänna? Spelades det samtalet in, kommer det i så fall att finnas med i FUP?

Enligt vad jag har förstått av allt jag har läst så hade Jonna när hon ringde från brottsplatsen och bad JN om hjälp sagt någonting med att hon gjort någonting dumt eller att hon skadat en annan kvinna eller något och ville ha hans hjälp.
Citera
2014-07-03, 00:35
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tycker att bortforslingen av kroppen och städningen talar för att JH inte ville ge sin älskade JA skulden.

Ja, det är ju inte helt känslolöst isf. Jag tror JH definitivt var en person med känslor och inte känslokall som vissa hävdar. Det krävs ju känslor för att hata också. Många som kan älska riktigt starkt kan ju hata någon annan med minst lika mycket passion. Jag tror JH hade för mycket känslor snarare än för få.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Såret kan även ha kommit från när hon högg Lovisa, det är inget ovanligt att många som hugger får skärsår själv om det inte finns "stopp" på kniven så inte handen glider av skaftet..

Och på så sätt lämnar gärningsmän ofta blodspår av sig själv på offret utan att de ens märkt det. Att vara försiktig när man hugger med kniv så att handen inte glider ned på bladet var en av de första grejerna min träslöjdslärare lärde mig i skolan. Tydligen hade en kille i en annan klass råkat göra just detta då han skulle spela cool och sticka kniven i arbetsbänken.

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Man kan ju göra en "Alm" också och elda upp kroppen och sen ut och "leta" efter personen.

Om Alm kunde komma undan så borde alla kunna göra det. Han verkade ju helt IQ befriad. Det enda smarta han gjorde var att inte erkänna.

Citat:
Det är just det vi inte kan, grisarna skvallrar inte...

Hade inte JH hundar? Någon som vet ras? De kanske var hungriga?

-----

Jag har funderat på det här med sprutan med alkohol. En idé JH kunde ha haft var att få det hela att se ut som en olycka. Om LL såg ut att ha varit full så kanske hon hade snavat och ramlat baklänges på hammaren som låg på golvet? Visst, den idén är idiotisk och JH verkar ju ha insett det då hon styckade LL ist. Någon annan teori om varför JH testade att spruta LL med alkohol kommer jag inte på. Jag tror inte att hon hade tänkt på att alkoholen inte skulle kunna sprida sig runt i kroppen när hjärtat slutat slå. Hon är ju inget proffs direkt (förmodar jag).
Citera
2014-07-03, 00:47
Medlem
Grandiosos avatar
Artikel som väl varit länkad tidigare men ifall någon missat så kommer den här igen.

Ett mord som kommer att gå till historien

- Det är så extremt ovanligt att det inte finns något fall att jämföra med, säger kriminolog Mikael Rying.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/
Citera
2014-07-03, 00:59
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Jo jag har slagits många gånger men då slår jag med knytnävar på näsan, ögonen, kinderna osv, oftast har jag fått ner den andra på marken och matar sen slag när jag sitter över.

Aldrig har jag slitit i kläder eller trampat på fötterna.

Bästa sättet att avsluta ett slagsmål är så fort som möjligt, träffa näsan så är det inte många som fortsätter slåss med dig sen.
Du är uppenbarligen inte av det kvinnliga könet. Personligen hade jag en stalker för något år sen som ville komma hem till mig och prata om varför jag blockat honom på facebook och varför jag inte svarade på hans textmeddelanden. Så han ringde på hemma hos mig och min dotter öppnade dörren, när jag hörde hans röst så flög jag från köket till ytterdörren knuffade min lilla dotter åt sidan och försökte stänga dörren.
Dottern började galltjuta medans jag slet i hans kläder och stampade på hans fötter så att han skulle backa så jag kunde slänga igen dörren. Till slut lyckades jag sparka till honom ordentligt i magen så han backade ett par meter men jag släppte aldrig dörrhandtaget med vänsterhanden och jag vände honom aldrig ryggen när jag sprang baklänges in genom dörren igen.
Citera
2014-07-03, 01:02
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Artikel som väl varit länkad tidigare men ifall någon missat så kommer den här igen.

Ett mord som kommer att gå till historien

- Det är så extremt ovanligt att det inte finns något fall att jämföra med, säger kriminolog Mikael Rying.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/

- För att man ska klara av att dela kroppsdelar måste man antingen ha någon form av empatisk störning eller genomföra det i ren panik, säger Mikael Rying.

I ren panik passar bra här då styckningen inte verkar ha varit plan A direkt.
Citera
2014-07-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, det är ju inte helt känslolöst isf. Jag tror JH definitivt var en person med känslor och inte känslokall som vissa hävdar. Det krävs ju känslor för att hata också. Många som kan älska riktigt starkt kan ju hata någon annan med minst lika mycket passion. Jag tror JH hade för mycket känslor snarare än för få.

Och på så sätt lämnar gärningsmän ofta blodspår av sig själv på offret utan att de ens märkt det. Att vara försiktig när man hugger med kniv så att handen inte glider ned på bladet var en av de första grejerna min träslöjdslärare lärde mig i skolan. Tydligen hade en kille i en annan klass råkat göra just detta då han skulle spela cool och sticka kniven i arbetsbänken.

Om Alm kunde komma undan så borde alla kunna göra det. Han verkade ju helt IQ befriad. Det enda smarta han gjorde var att inte erkänna.

-----

Jag har funderat på det här med sprutan med alkohol. En idé JH kunde ha haft var att få det hela att se ut som en olycka. Om LL såg ut att ha varit full så kanske hon hade snavat och ramlat baklänges på hammaren som låg på golvet? Visst, den idén är idiotisk och JH verkar ju ha insett det då hon styckade LL ist. Någon annan teori om varför JH testade att spruta LL med alkohol kommer jag inte på. Jag tror inte att hon hade tänkt på att alkoholen inte skulle kunna sprida sig runt i kroppen när hjärtat slutat slå. Hon är ju inget proffs direkt (förmodar jag).

Jag tänkte något liknande tidigare.

Om hon nöjt sig med hammarslagen, sprutat in alkohol, ställd fram en köksstol och öppnat ett köksskåp, slängt något porslin på golvet ...
kroppen nedanför.

Kanske skulle funkat.

... men grannen hörde skriket. Sedan såg hon själv till att vara synbar och ta kontakt med grannar osv.

Där gick det totalfel ....
Citera
2014-07-03, 01:03
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Enligt vad jag har förstått av allt jag har läst så hade Jonna när hon ringde från brottsplatsen och bad JN om hjälp sagt någonting med att hon gjort någonting dumt eller att hon skadat en annan kvinna eller något och ville ha hans hjälp.
Det är just det jag reagerar på, när han sa till henne att ringa polisen gick han bara därifrån eller stod han kvar och lyssnade på telefonsamtalet?
Citera
2014-07-03, 01:07
Medlem
Grandiosos avatar
Man börjar vanligen med att skära av huvudet vid en styckning, förklarar Leif GW i det
nyss länkade klippet från "Veckans brott".

Undrar just om "våran" Jonna förmådde sig till att skilja huvudet från kroppen på sitt offer...?
Det vet vi väl ingenting om ännu?
Citera
2014-07-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

-----

Hon är ju sannolikt nybörjare (förmodligen första gången) så ha inte så höga krav på henne, hade hon inte angett sig själv så hade hon ju fått chansen att förfina sina metoder och kanske blivit riktigt duktig. Träning ger färdighet som du säkert vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in