2014-07-01, 11:37
Medlem
Ett hus för 1miljon är ett relativt billigt hus, antagligen på någon mindre ort där bostadsmarknaden inte rör sig lika mycket. Kan vara därför banken inte ger er blancolån då de inte räknar in "förväntad" värdeökning som säkerhet på samma sätt som i storstäderna, på gott och ont.

Ex. Person X köper bostad för 1milj i stockholm, banken räknar kallt med att bostadspriserna fortsätter öka då kan dom ge sämre marginaler till låntagaren i form av dyra blancolån.

Person X köper i småstad, banken vet att bostaden kommer ligga i princip still i värde, men risken för bostadskrash finns fortfarande där, därför vill banken ha bättre marginaler.. Dessutom är det generellt sett svårare att hitta nytt jobb på sådana orter om man skulle bli uppsagd p.g.a. lågkonjuktur/industridöd mm.

Fast min gissning att du bor på mindre ort kan vara fel, men poängen är att jag tror det är lättare att få blancolån på tillväxtorter!
Citera
2014-07-01, 12:03
Medlem
kinesarsles avatar
Du säger förresten att du och din sambo har 45k efter skatt. Får man fråga hur mycket som är kvar när hyra, mat, räkningar, kläder, lån, nöjen etc är betalt?
Citera
2014-07-01, 12:09
Medlem
ps870s avatar
Hur mycket är bilarna värda? Kan du få 100k om du säljer dem? Är huset viktigt för er så sälj bilarna och köp några billiga bilar tillsvidare.
Citera
2014-07-01, 12:15
Medlem
Det mest ekonomiska borde vara att sälja bilarna, och på så sätt få fram insatsen, sedan tar ni ett bilbundet lån till ny bil om ni nu behöver ha nyare/bättre bil till 4% ränta..

Blancolån är rån.
Citera
2014-07-01, 13:37
Medlem
Inaniss avatar
Jag kan ju förstå att dom inte vill ge lån när ni inte har kontantinsatsen. Men dom borde ju försöka jobba runt det eftersom ni verkar ha bra ekonomi, exempelvis genom att ta ut lån på bilarna så ni har kontantinsats eller liknande. Men som många föreslagit gå till en annan bank det finns nog någon som kan låna ut.
Citera
2014-07-01, 13:39
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Jag kan ju förstå att dom inte vill ge lån när ni inte har kontantinsatsen. Men dom borde ju försöka jobba runt det eftersom ni verkar ha bra ekonomi, exempelvis genom att ta ut lån på bilarna så ni har kontantinsats eller liknande. Men som många föreslagit gå till en annan bank det finns nog någon som kan låna ut.

Deras bilar är ju redan belånade...
Citera
2014-07-01, 14:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexinho
Ja man tycker det. Jag fattar inte hur vissa jag känner har fått bolån. Har svårt att tänka mig att alla dem suttit på 200k när de sökte lånelöfte.

Många ärver pengar, har sparade pengar i sitt namn osv som dom använder när dom köper.

Har själv några bekanta som bodde i små hyresrätter tills arv damp in på kontot. Sedan ska man inte tro man vet så mycket om andras ekonomi. Många har det bättre än man tror och vise versa.
Citera
2014-07-01, 14:40
Medlem
Jag tjänar mindre än hälften så mycket som er två tilsammans. Det hindrar inte mig från att spara 10 tusen kronor i månaden. Ni har valt att istället köpa bilar för pengar ni inte har. Livet handlar om att prioritera, har ni ett någorlunda bra ekonomiskt sinne så skulle ni kunnat lägga undan minst 20 tusen kronor i månaden sedan en tid och kontantinsatsen hade vart ordnad. Jag tycker att det är bra att reglerna stramats åt. Det är fortfarande oerhört generöst jämfört med hur det ser ut utomlands.
Citera
2014-07-01, 14:57
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Deras bilar är ju redan belånade...

Han skriver ju i första inlägget att det inte finns några stora lån och liknande och att dom valt att betala av bilarna snabbare än dom behövde, så där borde finnas utrymme att ta ut lite lån där.
Citera
2014-07-01, 15:09
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexinho
Hej. Jag kom precis från banken (handelsbanken). Jag och min sambo vill köpa hus, och därför behövde vi ett lånelöfte. Huset ligger ute för ca 1 000 000kr vilket ger ca 150 000 i insats. Lägger man till avgifter som lagfart etc landar det på 180 000 i insats.

Vår ekonomi är god, det tyckte även banktanten. Vi får ut, efter skatt, ca 45 000 tsm och några stora utgifter i form av lån och krediter har vi icke.

Det vi föll på var att vi inte hade 180 000 på kontot just nu. Det är tydligen ett krav bankerna har, att man har pengar i en buffert så att man kan casha insatsen. Man kan tycka att med den ekonomin vi har borde vi ha mer än så på sparkontot, men vi har valt att bl.a. betala av våra bilar snabbare istället för att spara mer än vi gör just nu.

Vi har undansparat 80 000 just nu.

Borde man inte kunna göra en lösning på de sista 100 löken? Jag som är dålig på det här med privatekonomi har läst lite och nåt som många snackar om är blancolån. Varför är inte det ett alternativ i vårt fall?

Förklara gärna för mig

Problem = för lite handpenning

Lösning = spara undan 20k av de 45 ni får in i 5 månader och så vips har ni erat hus.
Citera
2014-07-01, 15:55
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Problem = för lite handpenning

Lösning = spara undan 20k av de 45 ni får in i 5 månader och så vips har ni erat hus.

Sådär enkelt är det. Själv hade jag sparat mer än 5 månader för att ha en rejäl buffert också så den dagen jag köper hus, så är inte kontot nollat.
Citera
2014-07-01, 16:44
Medlem
Sitter på en bostadsrätt som jag hade "tur" att få innan reglerna stramades upp, ( ca 5 år sedan)
Fick belåna hela lägenheten till 100% till en miljon. Efter den sommaren ändrades reglerna. Detta var swedbank.

Sparar idag för att vi skall kunna ha en bra buffert och att vi skall ha till en större bostad framöver.
Så, rådet är att spara undan till en buffert och kontantinsats.
Med er inkomst så behöver ni inte spara i flera år utan att ni kan få ihop pengarna ganska snabbt.
Reglerna har blivit hårdare, och hårdare blir de säkert där banken tom kan komma att kräva att ni har en buffert undanstoppat på ett konto.

Som tidigare nämnts så går det att få till ett blanco lån på en del banker, men hellre vänta och skippa det lånet då det kostar.

Har själv ringt runt till div banker (de i fältet på hemnet) och hört mig för vad de kan erbjuda. Dock ej tagit något lånelöfte (blir många UC annars) Men då får ni ett hum om hur de olika bankerna resonerar kring kontantinsats osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in