Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Mycket marginellt/obefintligt i ett sådant här fall.

Jag skulle vilja säga nej helt och hållet då vi inte har i Sverige som i USA att man kan få lägre straff om man samarbetar, förhandla om straffet med åklagaren osv..
Citera
Medlem
Dr-Watsons avatar
Det här fallet är mycket konstigt. Jag hoppas FUP klarar ut det ordentligt. Det är både till synes planerade händelser, obegripligt handlande, och totalt hjärnsläpp. Troligtvis i nämnd ordning dessutom.

Spritinjektionen får jag över huvud taget inget grepp om tanken bakom.
Citera
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag tror att innan hon bestämde sig för att ange sig själv så var hennes tanke att polisen skulle hitta kroppen och identifiera den och sen skulle proverna visa att hon hade vissa mängder alkohol i blodet och att hon alltså hade druckit, då hade polisen fått leta efter folk som hon kan ha druckit med, var hon kan ha druckit osv.
Hon tänkte dock inte på att blodcirkulationen inte fungerar på döda.

Eller levde LL fortfarande men var tillräckligt illa tilltygad för att inte kunna försöka skaffa hjälp.
Citera
2014-07-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jag förstår inte ens hur man kan tänka såg/fogsvans när det gäller att stycka en människa. Det måste ju bli väldigt trasigt? När man styckar kött använder man en vass kniv inte e grovtandad såg..

Hon kom väl på tanken med styckningen snabbt, kanske när hon stod i duschen eller någonting och då kom hon att tänka på sågen som det första som dök upp.
Citera
2014-07-01, 23:33
Medlem
Citat:
Eller levde LL fortfarande men var tillräckligt illa tilltygad för att inte kunna försöka skaffa hjälp.

Det här när polisen säger att de fått information på ett väldigt ovanligt sätt kan det vara att LL levde och lyckades ringa 112 och tala om vem som har attackerat henne men att hon inte fick fram mer än så?
Citera
2014-07-01, 23:33
Bannlyst
Citat:
Var är Quarrel när man behöver honom??

Jag funderar på en sak: Många snackar om "Jag tror det blir dråp då jag inte tror det var planerat" osv.

Om jag inte har helt fel så sitter det massvis med personer dömda för mord trots att gärningen i sig inte varit planerad, det finns någon som även dömts för "XXX borde ha insett att om man gör så och så så kan det leda till döden" osv.

Vi har inte som i USA med 1: degree murder, 2:degree murder osv....

Var det en hastigt uppkommen situation ? Finns det någon grund till antagandet att JH skulle ha planerat detta ? Fanns det något utrymme för JH och sansa sig och överväga sina gärningar ? Var detta ett uppsåtligt dödande ? ... Jag gissar på att hon döms till 10 - 14 års fängelse för mord alt. dråp och brott mot griftefrid. Även om hon agerat i svartsjukeraseri - så har det tidsmässigt funnits möjlighet för henne till eftertänksamhet !

Om jag går till mig själv ;

Hade jag knockat en hammare i huvudet på min kärleksrival och vederbörande hade förlorat medvetandet - så hade jag ringt 112 och kallat på en ambulans !

Att två timmar senare återkomma till BP med en fogsvans och spritspruta - lugna oroliga grannar - skriva lapp till JA .. vittnar om något helt annat !
Citera
2014-07-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Värst vad du hakar upp dig på det där. Jag har ju förklarat för dig att jag menar att det är konstigt att man efter flera timmar anser att man klarar av att såga itu en död.

Innan hon sågade itu kroppen så hade hon väl en föreställning om att hon skulle klara av att såga itu kroppen. Det var därför hon hade med sig sågen.

Jag anser att det är konstigt att hon inte under den tiden hon varit ute med hundarna och kört bil och vad hon nu gjorde inte insåg att hon inte skulle klara av att såga itu en död kropp i delar är konstigt.

Hon kom ju fram till att hon skulle klara av att såga i den döda kroppen. Jag tycker det är konstigt.

Om du tycker det är fullständigt normalt att komma fram till att man vill såga i döda kroppar så får det stå för dig som sagt. Jag tycker det är konstigt att komma fram till att man vill såga i döda. Jag skulle för min del ha insett att jag inte ville såga i en död. Du kanske inser att du vill såga i döda men som sagt, din ensak. Hon insåg att hon skulle klara av att såga i kroppen. Det är konstigt. Enligt mig.

Nej jag tycker inte det är normalt och det har jag inte sagt heller, men ditt resonemang med "inte inse att hon inte klarar av" blir fel eftersom hon sannolikt tänkt att hon klarar av att stycka.

Jag inser att jag inte klarar av att klättra uppför en slät bergsvägg utan några redskap alls, dock så inser jag inte att jag inte klarar av att springa 5 kilometer eftersom jag är säker på att jag klarar av det.
Citera
2014-07-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Precis, och det kan vara slaget i bakhuvudet man menar detta.

Kan vara alltihop, dels slag i bakhuvudet och vi vet ju inte om hon utdelat fler slag med hammaren, Jonna sade ju själv att hon misshandlat och hon har ju varit riktigt arg och verkligen hatat Lovisa och hon högg "upprepade/några" gånger med kniven.

Det ska till en viss kyla för att ställa sig över någon/mitt emot någon och bara hugga denna person med en kökskniv gång på gång och känna hur den tränger in, och samtidigt se hur blodet sprutar/rinner och höra Lovisa som gråter och sannolikt ber om nåd, "varför gör du så här"?
Citera
2014-07-01, 23:37
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Jag funderar på en sak: Många snackar om "Jag tror det blir dråp då jag inte tror det var planerat" osv.

Om jag inte har helt fel så sitter det massvis med personer dömda för mord trots att gärningen i sig inte varit planerad, det finns någon som även dömts för "XXX borde ha insett att om man gör så och så så kan det leda till döden" osv.

Vi har inte som i USA med 1: degree murder, 2:degree murder osv....

Jag upplever rent generellt att svenska domstolar snålar med bestraffning så ofta som det går. Jag är fortfarande chockad över det milda straffet för styckmördaren i Boden. Iom att JH inte hade med sig hela kitet av verktyg till LL första gången så tror jag att själva dödandet kommer att betraktas som tämligen förvirrat och impulsivt. Sen har hon varit tillmötesgående också och erkände snabbt, så det är nog till hennes fördel samt att hon är ostraffad sedan tidigare.

Citat:
Det finns i dagsläget i runda slängar 500 ouppklarade mord, varav 21 är styckmord, så det är under 5%. Men det är ändå en rätt hög siffra.

2013: Holger Algdal, 64, Strömstad, på väg att klaras upp
2007: Robert Flak, 34, Stockholm
2005: Björn Habolin, 46, Stockholm
2005: Lars-Inge Holmqvist, 47, Malmö
2003: Man, 20-45, Malmö
2003: Johan Strömnes, 34, Nueva Andalucia, Spanien
2002: Marua Ajouz, 18, Malmö
2002: Man, 50, Gävle
2002: Kvinna, Kapellskär
2001: Gustav Carlsson, 46, Lillkrog, Jämtland
1997: Jan Nylander, 34, Marbella Spanien
1996: Karina Holmer, 20, Boston, USA
1996: Marita Pentinmäki, Sigtuna
1995: Piyanuch Thanapasaya, 29, Masmo
1995: Anders Gustafsson, 16, Stockholm
1994: Man, 45, Huddinge
1993: Christian Benarba, 20, Stockholm
1991: Claes-Bertil Christer Sjöberg, 61, Stockholm
1985: Majid Husain, Tumba, Stockholm
1984: Catrine da Costa, 27, Stockholm
1945: Birger "Fageråsingen" Larsson, 34, Arvika
"källa: Aftonbladet"

Ah imponerande lång lista faktiskt! Och sen återstår väl ett visst mörkertal också. Jag har ju hört talas om några av dessa offer innan men att det fanns så många fler är oroväckande. Proffsiga mördare eller dåliga/för få utredare? Antar att många styckmord är gjorda av organiserade kriminella, så de har andra resurser än "vanliga" mördare.

Citat:
Ja, det finns säkert ett stort mörkertal där. Men det måste kräva ett speciellt psyke för att leva med det resten av livet. Att hela tiden ha den malande känslan, och misstänksamheten, skall det upptäckas, det blir som ett livstidsstraff i sig.

Ja gud vilken stress och ångest man skulle ha ständigt. Det skulle definitivt förstöra mitt liv om jag gick runt med en sådan hemlighet. Jag kan bara tänka mig hur alla grova okända brottslingar kände sig när polisen började kunna använda sig av DNA-spår. Vad jag förstår har många cold case blivit lösta tack vare detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Det faktum att JH angav sig till polisen, kan det påverka straffet i en mildare riktning?

Det tror jag absolut! Det får henne att framstå som mer sympatisk och samarbetsvillig. Det brukar ge rabatt.
Citera
2014-07-01, 23:38
Medlem
Citat:
Det här fallet är mycket konstigt. Jag hoppas FUP klarar ut det ordentligt. Det är både till synes planerade händelser, obegripligt handlande, och totalt hjärnsläpp. Troligtvis i nämnd ordning dessutom.

Spritinjektionen får jag över huvud taget inget grepp om tanken bakom.

Betänk att hon sannolikt är nybörjare käre Watson, hade hon fått mörda och stycka några personer till så hade det säkerligen sett annorlunda ut sen, man lär sig ju mer man får träna.

Första gången blir sällan bra....
Citera
2014-07-01, 23:38
Medlem
Citat:
Nej jag tycker inte det är normalt och det har jag inte sagt heller, men ditt resonemang med "inte inse att hon inte klarar av" blir fel eftersom hon sannolikt tänkt att hon klarar av att stycka.

Jag inser att jag inte klarar av att klättra uppför en slät bergsvägg utan några redskap alls, dock så inser jag inte att jag inte klarar av att springa 5 kilometer eftersom jag är säker på att jag klarar av det.

Det är ju det jag säger. Hon insåg att hon sannolikt klarar av att stycka. Det verkar åtminstone det hon planerar när hon tar med sågen.

Jag tycker det är konstigt att hon inser att hon är kapabel att stycka efter den tid som passerat sedan mordet.
Senast redigerad av nie 2014-07-01 kl. 23:42.
Citera
2014-07-01, 23:39
Medlem
Citat:

En tanke som slog mig, om Jonna endast huggit Lovisa i magen och Lovisa varit vid medvetande när Jonna gick så skulle hon kanske haft kraft att ropa på hjälp men har Jonna snittat henne över halsen så fanns inte den chansen längre.

Snitt över halsen betyder också mycket blod och tydligen var där mycket blod i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in