Har bruden ifråga måhända längtat efter att få bli "någon", traktat efter ett slags kändisskap
i sitt liv, så har hon nu verkligen lyckats med den saken kan man gott säga även om
det är ett mindre trevligt sätt att bli omskriven på.
Hon är såvitt man vet den första svenska kvinnliga styckmörderskan alltså och har
således skrivit in sig i kriminalhistorien.
Ärade GW Persson lär inte ha missat att uppmärksamma hennes existens och vad hon
tog sig för att göra en dag i juni sommaren 2014, så bra koll som den höftledsskadade
mångmiljonären har på vad som tilldrar sig i riket gällande kriminella hemskheter av skilda slag.
Han kan säkert bidra med en och annan genomtänkt teori om varför det behövde sluta
på det här ruskiga viset i Askersund. Det lär väl dyka upp en krönika i expressen där han
lägger ut texten om saken, förmodar jag, om inte det redan är gjort.
Ja, ja, Jonna H. kommer att bli ihågkommen minst lika mycket som den skjutglade
militärgossen Mattias Flink som fick ett psykbryt i Falun för exakt 20 år sedan och nu
visst är på fri fot igen till många av offrens anhörigas upprördhet och besvikelse.
Undrar om internationell press uppmärksammat fallet i Askersund? Inte omöjligt.
Slutligen: Levde morgonpigga Jonna i föreställningen att hon genom att göra sig kvitt
rivalen på ett definitivt sätt, skulle vinna JA:s kärlek och få bli samman med honom
efter det som skett? Hur tänker man då? Tror man att nåt sånt är bara möjligt eller
hur fan funkar skallen på kärlekskranka individer som har hinder i vägen för att
erövra föremålet för sina heta lågor?
Ja, svartsjuka, passion, kärlek, det är krafter som ställer till det tydligen och det blir
föga rationellt av någonting i slutändan.
Nu får väl bruden sikta in sig på att bli lesbisk ty några män lär hon inte möta på ett tag
där hon ska sitta och sona sitt avskyvärda, meningslösa brott.
edit: Och jag är helt övertygad om att den kommande rättspsykiatriska undersökningen
visar att hon inte lider av någon psykisk sjukdom varför hon utan vidare kan skickas
raka vägen till Hinseberg eller Ystad eller nån annan anstalt.
Fängelse i 14 år, dristar jag mig till att gissa. Fast hon sannerligen har gjort sig förtjänt
av ett saftigt livstidsstraff, men det är väl inte att räkna med antar jag.
Svenska domstolar tenderar att utdöma "snälla" straff tycker jag mig märka allt som oftast.
Även i fall där det radar upp sig ohyggligheter och där det verkligen är fråga om ett uppsåt
att döda. Titta bara på Bodenfallet: 5 år i praktiken för det styckmordet att avtjäna för GM.
Det har varit tal om en kommande skärpning i lagstiftningen som innebär att
livstidsstraff vid mord ska kunna utdömas betydligt oftare än vad som nu är fallet.
Återstår att se hur det blir med den saken.
Rätten till liv är den mest grundläggande av alla rättigheter. Genom att döma ut livstidsstraff för mord oftare skulle samhällets bestämda avståndstagande tydligare markeras. I ett lagförslag som regeringen beslutar att överlämna till riksdagen i dag föreslås därför att livstids fängelse ska dömas ut i betydligt större utsträckning än tidigare. Enligt förslaget kommer livstids fängelse fortsättningsvis dömas ut bland annat i de fall då brottet riktats mot en närstående, brottet har utförts i offrets hem eller begåtts inför ögonen på närstående till offret, till exempel offrets barn.
Regeringens avsikt med förändringen är att livstids fängelse ska vara det vanliga straffet för mord.
http://www.regeringen.se/sb/d/7629/a/236021