Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-01, 21:38
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Om man haft uppsåt att döda så spelar det ingen roll om man planerat det eller inte.

Och om mördandet dragit ut på tiden från hammarslaget i bakhuvudet och injicerande av alkohol många timmar senare och att hon dödat henne sen så låter det som att det skulle kunna bli frågan om livstid.

Utifrån den info vi fått hittills känns allt annat än mord osannolikt
Citera
2014-07-01, 21:42
Medlem
sattygs avatar
Jag har inte kommenterat nåt här tidigare.. och bara läst ca hälften av inläggen så det kanske har tagits upp... men jag funderar bara:

Själva styckningen.. jag antar att hon använt sig av en såg, vad jag läst..
Men är det en fogsvans? Bågfil?.. går det att såga av div kroppsdelar med en fogsvans?
eller sågar man en stund, sen bryter o bänder med hammaren?

Fan mår dåligt av att tänka på det.. men blir ju förbryllad av tanken på hur det gick till..
hjärnan måste blockat allt.. stackars familjer o anhöriga.

Ps. Är det folk här i inläggen som är direkt kopplade till detta? familj/vänner?
(dum fråga, ingen lär väl säga nåt iaf)
Tänkte mest på hur informationen går till dessa, konta det som kommer fram i AB osv.
Citera
2014-07-01, 21:44
Medlem
Grandiosos avatar
Experten: Det får en person att begå styckmord

Citat:
Den frågan många ställer sig är om vem som helst kan utföra ett dåd likt det som inträffat i Boden. Ulf Åsgård menar, trots att han stött på många gärningsmän, i sin karriär att det är en svår fråga att svara på.

- Under vissa förhållanden kan de flesta människor göra vad som helst, för att försvara sig eller skydda sin identitet, säger han.

Men han menar också att det stora flertalet människor inte skulle göra det.
- Svaret är väl detsamma som på om vem som helst kan mörda. Nej, knappast. Men många kan det.

http://www.nsd.se/nyheter/experten-det-far-en-person-att-bega-styckmord-7673699.aspx
Citera
2014-07-01, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Experten: Det får en person att begå styckmord

http://www.nsd.se/nyheter/experten-det-far-en-person-att-bega-styckmord-7673699.aspx

Jag minns att jag har läst något om de här så kallade experterna på psykologi att många av dem inte är överens, typ, det finns lika många hypoteser och teorier i ämnet som det finns experter. Kanske är det dumt att hänga upp sig på vad en eller ett fåtal experter har att samstämmigt säga om saken, finns troligen utlåtanden som passar de flesta åsikter?
Citera
2014-07-01, 22:32
Medlem
Grandiosos avatar
Har bruden ifråga måhända längtat efter att få bli "någon", traktat efter ett slags kändisskap
i sitt liv, så har hon nu verkligen lyckats med den saken kan man gott säga även om
det är ett mindre trevligt sätt att bli omskriven på.
Hon är såvitt man vet den första svenska kvinnliga styckmörderskan alltså och har
således skrivit in sig i kriminalhistorien.
Ärade GW Persson lär inte ha missat att uppmärksamma hennes existens och vad hon
tog sig för att göra en dag i juni sommaren 2014, så bra koll som den höftledsskadade
mångmiljonären har på vad som tilldrar sig i riket gällande kriminella hemskheter av skilda slag.
Han kan säkert bidra med en och annan genomtänkt teori om varför det behövde sluta
på det här ruskiga viset i Askersund. Det lär väl dyka upp en krönika i expressen där han
lägger ut texten om saken, förmodar jag, om inte det redan är gjort.

Ja, ja, Jonna H. kommer att bli ihågkommen minst lika mycket som den skjutglade
militärgossen Mattias Flink som fick ett psykbryt i Falun för exakt 20 år sedan och nu
visst är på fri fot igen till många av offrens anhörigas upprördhet och besvikelse.

Undrar om internationell press uppmärksammat fallet i Askersund? Inte omöjligt.

Slutligen: Levde morgonpigga Jonna i föreställningen att hon genom att göra sig kvitt
rivalen på ett definitivt sätt, skulle vinna JA:s kärlek och få bli samman med honom
efter det som skett? Hur tänker man då? Tror man att nåt sånt är bara möjligt eller
hur fan funkar skallen på kärlekskranka individer som har hinder i vägen för att
erövra föremålet för sina heta lågor?
Ja, svartsjuka, passion, kärlek, det är krafter som ställer till det tydligen och det blir
föga rationellt av någonting i slutändan.
Nu får väl bruden sikta in sig på att bli lesbisk ty några män lär hon inte möta på ett tag
där hon ska sitta och sona sitt avskyvärda, meningslösa brott.

edit: Och jag är helt övertygad om att den kommande rättspsykiatriska undersökningen
visar att hon inte lider av någon psykisk sjukdom varför hon utan vidare kan skickas
raka vägen till Hinseberg eller Ystad eller nån annan anstalt.
Fängelse i 14 år, dristar jag mig till att gissa. Fast hon sannerligen har gjort sig förtjänt
av ett saftigt livstidsstraff, men det är väl inte att räkna med antar jag.
Svenska domstolar tenderar att utdöma "snälla" straff tycker jag mig märka allt som oftast.
Även i fall där det radar upp sig ohyggligheter och där det verkligen är fråga om ett uppsåt
att döda. Titta bara på Bodenfallet: 5 år i praktiken för det styckmordet att avtjäna för GM.

Det har varit tal om en kommande skärpning i lagstiftningen som innebär att
livstidsstraff vid mord ska kunna utdömas betydligt oftare än vad som nu är fallet.
Återstår att se hur det blir med den saken.

Rätten till liv är den mest grundläggande av alla rättigheter. Genom att döma ut livstidsstraff för mord oftare skulle samhällets bestämda avståndstagande tydligare markeras. I ett lagförslag som regeringen beslutar att överlämna till riksdagen i dag föreslås därför att livstids fängelse ska dömas ut i betydligt större utsträckning än tidigare. Enligt förslaget kommer livstids fängelse fortsättningsvis dömas ut bland annat i de fall då brottet riktats mot en närstående, brottet har utförts i offrets hem eller begåtts inför ögonen på närstående till offret, till exempel offrets barn.

Regeringens avsikt med förändringen är att livstids fängelse ska vara det vanliga straffet för mord.

http://www.regeringen.se/sb/d/7629/a/236021
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-01 kl. 23:20.
Citera
2014-07-01, 23:04
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är konstigt att man efter ha haft tid att tänka på saken kommer fram till att man ska stycka en kropp.

Om du tycker det är en naturlig tanke så får den stå för dig. Om du känner att det Jonna gjorde inte var konstigt så är det helt okej att du tycker så.

Jag anser att det är konstigt att hon inte under den tiden hon varit ute med hundarna och kört bil och vad hon nu gjorde inte insåg att hon inte skulle klara av att såga itu en död kropp i delar är konstigt. För mig framstår det som konstigt att komma fram till efter flera timmar att hon vill såga en död kropp i delar.

Läs din mening igen är du snäll!

Det du skriver är "inte insåg att hon inte skulle klara av"....det är en märklig mening eftersom hon bevisligen klarade av att stycka kroppen.

Ungefär som om du inte skulle inse att du inte skulle klara av att klättra upp i ett träd, men sen när du ändå försöker så märker du att du faktiskt klarar av det.

Hon ansåg sig klara av att stycka en kropp och det lyckades hon med.

Varför ska man inse att man inte klarar av någonting som man klarar av?

Snarare borde du då skriva att hon kanske borde inse att hon inte borde stycka kroppen.
Citera
2014-07-01, 23:04
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
I september 2013 hade aftonbladet PLUS en artikel eller så om det, 21 olösta styckmord och 55 kända styckmord sen i början av förra seklet.

Jag kan tyvärr inte länka då jag inte har aftonbladet PLUS men om man googlar så ser man det.
Det finns i dagsläget i runda slängar 500 ouppklarade mord, varav 21 är styckmord, så det är under 5%. Men det är ändå en rätt hög siffra.

2013: Holger Algdal, 64, Strömstad, på väg att klaras upp
2007: Robert Flak, 34, Stockholm
2005: Björn Habolin, 46, Stockholm
2005: Lars-Inge Holmqvist, 47, Malmö
2003: Man, 20-45, Malmö
2003: Johan Strömnes, 34, Nueva Andalucia, Spanien
2002: Marua Ajouz, 18, Malmö
2002: Man, 50, Gävle
2002: Kvinna, Kapellskär
2001: Gustav Carlsson, 46, Lillkrog, Jämtland
1997: Jan Nylander, 34, Marbella Spanien
1996: Karina Holmer, 20, Boston, USA
1996: Marita Pentinmäki, Sigtuna
1995: Piyanuch Thanapasaya, 29, Masmo
1995: Anders Gustafsson, 16, Stockholm
1994: Man, 45, Huddinge
1993: Christian Benarba, 20, Stockholm
1991: Claes-Bertil Christer Sjöberg, 61, Stockholm
1985: Majid Husain, Tumba, Stockholm
1984: Catrine da Costa, 27, Stockholm
1945: Birger "Fageråsingen" Larsson, 34, Arvika
"källa: Aftonbladet"
Citera
2014-07-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Ja, det är fullt möjligt. Men varför liksom ta sej igenom både styckning, skådespeleri och dumpning av kroppsdelar. Hon måste ju haft en plan med att åka till jobbet, ge sej tillkänna hos grannar, skriva lappar, flytta bilar etc. Så att hon gav upp så fort är ändå förvånande för mej. Om syftet från början nu var att döda BO så var det ju redan avklarat innan hon återvände med sågen och stökade runt med allt annat.

När hon styckade så var det för att kunna få ut kroppen ur lägenheten, en sk transportstyckning och då gör man det endast för att lättare kunna transportera bort kroppen. Kanske var det egentligen det hon ville ha hjälp av JN med, bära bort kroppen från lägenheten?
Citera
2014-07-01, 23:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Det finns i dagsläget i runda slängar 500 ouppklarade mord, varav 21 är styckmord, så det är under 5%. Men det är ändå en rätt hög siffra.

2013: Holger Algdal, 64, Strömstad, på väg att klaras upp
2007: Robert Flak, 34, Stockholm
2005: Björn Habolin, 46, Stockholm
2005: Lars-Inge Holmqvist, 47, Malmö
2003: Man, 20-45, Malmö
2003: Johan Strömnes, 34, Nueva Andalucia, Spanien
2002: Marua Ajouz, 18, Malmö
2002: Man, 50, Gävle
2002: Kvinna, Kapellskär
2001: Gustav Carlsson, 46, Lillkrog, Jämtland
1997: Jan Nylander, 34, Marbella Spanien
1996: Karina Holmer, 20, Boston, USA
1996: Marita Pentinmäki, Sigtuna
1995: Piyanuch Thanapasaya, 29, Masmo
1995: Anders Gustafsson, 16, Stockholm
1994: Man, 45, Huddinge
1993: Christian Benarba, 20, Stockholm
1991: Claes-Bertil Christer Sjöberg, 61, Stockholm
1985: Majid Husain, Tumba, Stockholm
1984: Catrine da Costa, 27, Stockholm
1945: Birger "Fageråsingen" Larsson, 34, Arvika
"källa: Aftonbladet"
Sen kan man fundera på hur många försvunna personer som är styckmord. Försvunnet mordoffer kräver nästan alltid transport. Transport kräver ofta styckning.
Citera
2014-07-01, 23:09
Medlem
Citat:
Om man haft uppsåt att döda så spelar det ingen roll om man planerat det eller inte.

Och om mördandet dragit ut på tiden från hammarslaget i bakhuvudet och injicerande av alkohol många timmar senare och att hon dödat henne sen så låter det som att det skulle kunna bli frågan om livstid.

Sen finns det även ett resonemang som är någonting liknande att "även om Jonna inte haft för avsikt att döda så borde hon ha insett att Lovisa kan dö när hon hugger henne med X antal knivhugg" och därför räknas det som mord.
Citera
2014-07-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sattyg
Jag har inte kommenterat nåt här tidigare.. och bara läst ca hälften av inläggen så det kanske har tagits upp... men jag funderar bara:

Själva styckningen.. jag antar att hon använt sig av en såg, vad jag läst..
Men är det en fogsvans? Bågfil?.. går det att såga av div kroppsdelar med en fogsvans?
eller sågar man en stund, sen bryter o bänder med hammaren?

Fan mår dåligt av att tänka på det.. men blir ju förbryllad av tanken på hur det gick till..
hjärnan måste blockat allt.. stackars familjer o anhöriga.

Ps. Är det folk här i inläggen som är direkt kopplade till detta? familj/vänner?
(dum fråga, ingen lär väl säga nåt iaf)
Tänkte mest på hur informationen går till dessa, konta det som kommer fram i AB osv.

Ja hon använde sig av en fogsvans och det bör då innebära att det går att såga av diverse kroppsdelar med en sådan, hyr hon använde kniv och hammare det vet jag inte.

Själv hade jag börjat med att såga i mjukdelarna för att sen använda kniven till att skära genom senor och hammaren till att krossa ben så det blir lättare komma igenom med sågen.
Citera
2014-07-01, 23:12
Medlem
Gwyllyras avatar
Mord eller dråp så är detta synnerligen bestialiskt.
Det har dividerats mycket kring själva gärningen, styckning och bortförsel.
Men, jag förstår fortfarande inte vad poängen med alkoholinjektion var? Vad vinner man på att göra offret "alkoholpåverkat"? Blir gärningen mindre allvarlig? Skall man tro att styckningen var självförvållad?
Dvs hur kommer man på denna märkliga idé, som dessutom stjäl extra tid?
Senast redigerad av Gwyllyra 2014-07-01 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in