Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-29, 19:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Därav att jag sen igår uppmanat flera här att se på dådet i flera faser. Eftersom som det är just nu fokuserar alltför många på det som händer efter JH lämnar lägenheten första gången, och använder allt detta för att förklara och motivera hur kalkylerande och "psykopatisk" JH är.

Misshandel och vållande till annans död är din teori? Erbjuda henne ett rum i ditt härbärge och gå och lägga dig tillsammans med henne på kvällen? Åka på fjällvandring?
Stötta JH:s återetablering i samhället - det stackars offret.
Kan inte en kvinna 1,60 m.ö.h. vara ond? Men gärna en på 1,70?

JH har ett mål och fullföljer det till punkt och pricka. Det är min fas. Att hon sedan inte orkar få undan kroppsdelarna, ser jag som en fysisk kollaps. De vägde plötsligt bly.
Nu bollar hon med utredarna i hopp om att klassas toka. Ett tokoffer i kärlekens grymma spel.
Citera
2014-06-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, alltså, det är ju naturligtvis bara en spekulation. Och det handlar ju lite om att väga sannolikheter fram och tillbaka. Som jag uppfattar hennes person så verkar hon ha varit ganska beräknande. Och hon hade planlagt konfrontationen, stalkat offret, väntat på att porten skulle öppnas, osv.

Allt detta innebär nån sorts planeringsförmåga. Och hon hade med sig en hammare. Det förefaller mig osannolikt att hon inte skulle ha tänkt på hur hon skulle göra sig av med kroppen om hon hade planerat att döda. Hade hon planerat att döda LL så hade hon förberett sig för det också. Att hon inte gjorde det tyder i mina ögon på att hon inte hade planerat att döda.

Jovisst, självklart. Men jag finner det otroligt att hon inte skulle ha planerat för dessa eventualiteter om hon hade planerat att döda. Som jag sa i resonemanget ovan.

Hon kanske helt enkelt har planerat styckningen och att dumpa kroppen där hon dumpar den då hon vill att den ska hittas?

Varför dumpar hon kroppen så pass öppet annars?
Citera
2014-06-29, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Vad talar för att hon inte planerade att döda henne?
Låt oss ponera att hon är en mentalt sund men svårt sårad människa som under en tid mått dåligt. En rad taskiga detaljer har gjort att hon har ett enormt behov av att hämnas på något sätt. Skrämma LL och kanske även skada henne en aning.
Men LL dör! Det var ju inte alls vad hon hade tänkt sig!
En mentalt sund men svårt sårad människa som, även hon mått dåligt under en tid borde rimligen i detta läge få fullständig panik. Men vad gör JH? Hon uppträder tämligen iskallt och tar tag i uppgiften att röja upp efter sig, hon hinner även med ett nästan helt arbetspass mitt i stöket, och ingen märker något konstigt med henne.

Ja, det är då ett sätt att se på saken.

Håller med dig ! Jag anser att det fanns tid för eftertanke här - emellan de olika turerna !
Citera
2014-06-29, 19:15
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejoninna36
Håller med dig ! Jag anser att det fanns tid för eftertanke här - emellan de olika turerna !
Tilägg; jag skulle inte bli förvånad om det var alibi hon ville ha hjälp med av JN.
Citera
2014-06-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Misshandel och vållande till annans död är din teori? Erbjuda henne ett rum i ditt härbärge och gå och lägga dig tillsammans med henne på kvällen? Åka på fjällvandring?
Stötta JH:s återetablering i samhället - det stackars offret.
Kan inte en kvinna 1,60 m.ö.h. vara ond? Men gärna en på 1,70?

JH har ett mål och fullföljer det till punkt och pricka. Det är min fas. Att hon sedan inte orkar få undan kroppsdelarna, ser jag som en fysisk kollaps. De vägde plötsligt bly.
Nu bollar hon med utredarna i hopp om att klassas toka. Ett tokoffer i kärlekens grymma spel.

Du har fått ett erbjudande en/par sidor tillbaka. Välj om du vill ta det, granskar man din posthistorik i såna här trådar så har du bara fler poster i stil med detta och föga förvånande inte en siffra rätt när FUPar och dyl presenteras. Med andra ord finns det noll av värde i form av utbyte att finna genom att mata dig ytterligare.

Börja skriv deckare istället, fria fantasier har inte så mycket i en sån här forumkategori att göra nämligen.
Citera
2014-06-29, 19:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Att hon åkte och hämtade sågen visar mer på att hon förmodligen inte planerat att stycka en kropp.

Och kanske alibi från grannarna när hon går ut med hunden/hundarna?

Kanske det ingick i hennes plan att JN skulle ställa upp när hon ringde, men när det sprack så blev det sågen istället, då det är otymplig att bära en död kropp själv.

Efter mordet tog hon ju ett break, åkte hem och duschade och käkade lunch. Kan det ha varit så att i hennes plan skulle kroppen lämnas kvar i lägenheten så att JA kunde hitta den.

Undrar vad som fick henne att ändra sin plan så att hon vid lunchtid åkte tillbaka och styckade och transporterade bort kroppen, bara ett par timmar innan hon gav sig iväg till jobbet. Kan det möjligen vara så att hon ändå tänkte åka för att lugna ned grannarna lite så då kunde hon passa på att städa så det var fint när JA kom hem.

Jag tycker det är en lite märklig planering.
Citera
2014-06-29, 19:18
Citat:
Att hon åkte hem och hämtade sågen tyder ju på att hon inte hade planerat att stycka henne. Så beräknande som hon var så hade hon nog tagit med sig den om hon hade planerat att döda LL. Så, det tyder ju på att hon ivarjefall inte hade för avsikt att döda från början, även om utfallet nu blev så.

Jag håller med. Jag tror att hon tog med hammaren för att hota och skrämma LL, för visa LL att "Jag menar minsann allvar, se vad jag är kapabel till om du pressar mig". Jag tror att JH trodde att LL skulle bli jätterädd. Gissningsvis blev inte LL så jätterädd, utan snarare förbannad därav gapet inifrån lägenheten. Om det stämmer att det hållit på i 20 min så talar det för att uppgiften att JH omedelbart slagit hammarn i huvudet på LL är fel. I så fall har de tjafsat en stund och i tumultet så har JH kommit att slå ihjäl LL. Ska bli intressant att se vilka skador som finns på JH.
Citera
2014-06-29, 19:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Jag tycker det är en lite märklig planering.

Framförallt det där med grannarna. Noll konsekvensanalys. Fattade hon inte att polisen skulle börja leta efter henne bara för det där med grannarna? Stort bråk tidigt på morgonen, grannarna klagar. Hon ringer på och säger att det inte var så farligt. Sen är LL försvunnen och polisen vet att hon har sovit över i just den lägenheten. Till och med polisen skulle kunna lägga ihop den ekvationen...
Citera
2014-06-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
På en vardag kring den tiden folk går till jobbet? I ett hyreshus där ljud generellt förstärks något enormt särskilt sådant som tar sig ut i trapphus vid en öppen dörr. Samt det faktum att det finns uppgifter om att tumultet pågick en bra stund.

Grannar säger att hon suttit och spanat utanför huset tidigare, kanske suttit där mellan 6-8 för att se när det är bäst att slå till? Kanske visste hon att Lovisa skulle gå tidigt och ville plocka henne innan?

Det finns uppgifter om att tumultet pågick en bra stund men det finns också uppgifter på att attacken var snabb och sen delades huggen ut när Lovisa låg på golvet.
Citera
2014-06-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kanske det ingick i hennes plan att JN skulle ställa upp när hon ringde, men när det sprack så blev det sågen istället, då det är otymplig att bära en död kropp själv.

Efter mordet tog hon ju ett break, åkte hem och duschade och käkade lunch. Kan det ha varit så att i hennes plan skulle kroppen lämnas kvar i lägenheten så att JA kunde hitta den

Planen när hon förstått att LL är död lär ha varit att JN skulle hjälpa henne få bort kroppen som hon själv ej hade dom fysiska förutsättningarna att flytta. Detta så att ingen misstanke skulle kunna falla på hennes älskade JA. När JN sen nekar blir hon tvungen att hitta en annan lösning att få bort LL därifrån.

Och då återstår egentligen styckning bara.
Citera
2014-06-29, 19:27
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
JA bor längst ner, han har sitt namn på brevlådan så han har nog hyreskontraktet.
Men han är inte folkbokförd där:
http://goo.gl/lLmUU7
Citera
2014-06-29, 19:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Framförallt det där med grannarna. Noll konsekvensanalys. Fattade hon inte att polisen skulle börja leta efter henne bara för det där med grannarna? Stort bråk tidigt på morgonen, grannarna klagar. Hon ringer på och säger att det inte var så farligt. Sen är LL försvunnen och polisen vet att hon har sovit över i just den lägenheten. Till och med polisen skulle kunna lägga ihop den ekvationen...

Ja, det är konstigt att hon blottade sig för grannarna.

Jag funderade på om hon ville köpa sig tid att röja undan alla spår ordentligt. Hon kanske var rädd att grannen skulle prata med JA om bråket, redan samma dag.

Det verkar dock överarbetat med tanke på att hon parkerade likdelarna på Coop och sedan åkte och jobbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in