Citat:
Ursprungligen postat av
blabla12
Hej KSV, Sitter och planerar min budget och tidsplanen d jag tnker frska att bli pilot. Jag frstr om du inte har s bra koll nu med skolor osv. Men vad skulle du sga r en bra och solid vg att g? Bde utbildningsmssigt samt ekonomiskt. Som jag sa, jag frstr om du inte har koll p det eftersom du antagligen inte har behvt ska jobb p ett tag. Men all hjlp uppskattas
/blabla
Nu var det 2 r sen jag pbrjade min utbildning men skit samma. Du kan antingen vlja hela trafikflygarprogrammet direkt eller dela upp det i moduler. Du brjar med att ta ett PPL som innebr att du fr flyga mindre flygplan, med passagerare men du fr inte ta betalt. Bara denna del kostar runt 100.000 (dock en vldigt rolig del i utbildningen). Hr tog det ocks stop fr mig d jag brjade f allt strre knnedom om hur det sg ut i denna yrkesbransch och knde att det inte var ngon ide att g vidare. Efter godknd ''uppflygning'' ska du ta CPL, som innebr att du lr dig allt frn vder till radiokommunikation. Hr fljer en rad tester som du br klarar p frsta frsket fr att hlla nere kostnaderna, dock br du vara beredd p att det slutar p runt 800.000 (bara att hmta ut certifikatet kostar runt 10.000)
Du br ocks ta en type rating som ger dig utbildning att flyga ett visst typ av flygplan typ 737 eller A320, d flygbolagen har flera tusen som sker vanliga pilot tjnster.
Jag undrar nu, hur resonerar du kring detta? nskar du fortfarande att bli pilot eller har du ngrat dig med tanke p hur det ser ut i denna bransch och alla kostnader som tillkommer?
Ber om urskt fr dlig stavning, skriver p telefon