Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-16, 13:12
  #1
Medlem
Tycker det är ganska lustigt att så många kläcker ur sig att piloter tjänar 6-siffrigt då det verkligen inte reflekterar sanningen. Eftersom jag själv smider planer på att bli pilot så vill jag dela med mig utav det jag har forskat fram.



Pilotyrket är verkligen inte vad det har varit. Det är inte glassigt och det är inte särskilt välbetalt med tanke på det enorma ekonomiska utgifter och de familjeliv man uppoffrar.

Är du ändå intresserad så ska du ha klart för dig att det inte är någon dans på rosor. Alla ratings föra att spaka t.ex. en 737-800 Jet i t.ex. Ryanair så måste du ha följande certifikat: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert detta kostar 250-500k beroende på om du vill göra din utbildning i t.ex Kapstaden eller på Oxford Aviation. Utbildningen tar ca 20 månader vilket är en förhållandevis kort tid men du ska även pröjsa för boende/mat/fritid.

Efter avklarad utbildning har du: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert och drygt 150timmar ME (Multi-Engine). Men du behöver även en s.k. typerating för att få jobb. Typeratings är i princip alltid egenfinansierade så lägg till 300 000kr.

Nu har du, i bästa fall, lagt ut ca 600k för alla cert, typerating och boende/mat och det är dags att söka jobb men så lätt blir det inte. Du sitter med 150h ME och i princip ingen erfarenhet - bolagen vill ha 500h eller mycket mer än så.

Vad gör du då för att få dina timmar ME?

1) Drar upp fallskärmshoppare för några fjuttiga kronor i timmen.
2) Jobbar hårt som instruktör a lá 11.5k brutto/månaden.
3) Jobbar gratis för taxiflyg genom att dumpa ditt privatliv och sova med mobilen under kudden. Du jobbar när som helst.
4) Frågar pappa om mer pengar.

Ta vilket som helst utav det fyra alternativen och lägg till ammortering på 600 000kr så förstår ni att det börjar närma sig existensminimum.

Sen när du når dina timmar så har du en ingångslån som F/O på ca 19 000kr/månaden brutto på ett lågprisbolag där chansen att få jobb är större. På Ryanair får du ca 15k brutto första året men då ger dom dig typerating och den betalar du av med en snål lön i något år.

Mina damer och herrar, glöm attraktiva resemål - det är Prestwick, Skottland eller Orly, Paris eller varför inte Domodedovo, Moskva. Detta är ingen glassig bransch vi befinner oss i utan den moderna transportindustrin och din status är något högre än säfflebussens chaffisar som någon så fint uttryckte det.

Lönen ökar med åren och efter 30 år så kanske du har kommit upp i en 45 000-80 000kr/månaden. Men då jobbar du för ett "finare" bolag så som SAS eller Finnair. Jobbar du för Air France, British Airways på en A340-x / 747-400 så kan du räkna med 100 000kr i månaden och en bra bit mer. Har du nått allra högst upp (fråga mig inte hur) så jobbar du för Emirates i Mellanöstern och drar in en 400 000kr/månaden brutto. Under dessa 30år har du varit arbetslös några gånger p.g.a. en konjukturssvängande bransch och vänta lite nu, hur är det med oljan? Börjar den ta slut?

Är du fortfarande intresserad så vill jag bara nämna att i dagens läge så är 48% utav alla piloter i Sverige med ATPL (Airline Transport Pilot License) arbetslösa. Yes, arbetslösa. Det är inte lätt att få jobb i Skandinavien men söker du dig utomlands så är chansen något större dock marginell.


MEN! Det finns genvägar för oss som inte gick på flyggymnasium eller har rika pappor.

1) TFHS - http://www.tfhs.lu.se/
Sök till Trafikflyghögskolan som är en del utav Lunds Universitet. Där gör du en hel del tester och en psykologisk lämplighetsprövning. Där har du en chans att få utbildningen mer eller mindre gratis men det är inte lätt att komma in.
Våren 2006 är det bara 12 platser som ska fyllas och tidigare kursstarter har haft drygt 400 sökande på 24 platser. Konkurransen är stenhård. Men det är värt ett försök. Misslyckas du får du söka igen efter 5 år.

2) Västerås Påbyggnad - http://www1.vasteras.se/hasslogymn/trafikf_påbygg.htm
Ta privat ett PPL + CPL för ca 110 00kr totalt. Sen söker du in till Påbyggnad i Västerås. Det är 30 platser har jag för mig och 200-300 sökanden. Konkurransen är hård men visst går det.

Har du dålig syn? Inte sämre än dom flesta kaptener gissar jag.
Här är de medicinska kraven:
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/7.html

Jag har inte så mycket mer att tillägga. Det är viktigt att ni som funderar på pilotyrket förstår vilka uppoffringar det är som krävs och att "bli pilot, dom drar ju in en 100 000kr" inte reflekterar hela sanningen. Det jag rekommenderar er som vill bli piloter är att läsa en alternativ utbildning först så att när ni lagt ut +500k inte står där utan jobb och med skägget i brevlådan.

Lycka till!
Citera
2005-05-16, 13:28
  #2
Medlem
zizacons avatar
Bra inlägg.
När jag tidigare pratade med en kapten talade han givetvis om hur dyrt det är att utbilda sig. Inte desto mindre påstod han att man blir kapten efter runt 10 år och då kommer upp sig ordentligt i löneligan. Även de som kör postflyg skulle tjäna bra med pengar. Men visst lågprisbolagen kör ner pilotyrket i smutsen så nu är titeln knappast värd särskilt mycket längre, om man inte skjutsar runt shejker på Emirates förstås, det känns ju ganska överkomligt.
Citera
2005-05-16, 14:46
  #3
Medlem
miklons avatar
Mycket intressant inlägg, kul med en väl underbyggd inblick i ett yrke som det sprids så pass mycket myter om.

Du har ju talang för att skriva, om du bestämmer dig för att fullfölja planerna på att bli pilot kanske du kan dela med dig av dina mödor på vägen i nåt slags följetong här i Arbetsliv och Studier?
Citera
2005-05-16, 15:27
  #4
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Får man ha nedsatt hörsel, men som justeras med hjälp av hörapparat?
Citera
2005-05-16, 16:52
  #5
Medlem
Som regel så är Luftfartsverket väldigt konservativt jämfört med t.ex. den Amerikanska motsvarigheten JAA.

En laseroperation som rättar till synen är helt godkänt utav JAA men i Sverige så skakar Luftfartsverket allvarligt på huvudet. Man anser helt enkelt att man inte vet hur en ögonoperation ter sig långsiktigt men det känns nästan som om LFV kommer ge vika snart.

Här kommer hörselkraven för klass 1.

JAR-FCL 3.235 hörselkrav (JAR - Joint Aviation Requirements)

a) hörseln skall testas vid alla undersökningar. Sökanden skall korrekt förstå tal i samtalston då han testas på vart och ett av öronen på två meters avstånd och med ryggen vänd mot AME:n.

b) hörseln skall testas med tonaudiometri vid den första undersökningen och vid efterföljande undersökningar för förlängning och förnyelse, vart femte år upp till 40 års ålder och därefter vart annat år (se punkt 1 i tillägg 16 till kapitel B).

c) Vid den första undersökningen för ett medicinskt intyg klass 1 får det inte finnas en hörselnedsättning på något av öronen, då de testas var för sig, som är större än 20 dB (HL) vid någon av frekvenserna 500, 1000 eller 2000 Hz, eller större än 35 dB (HL) vid 3000 Hz. En sökande med
en hörselnedsättning som ligger inom 5dB(HL) från dessa gränsvärden
vid två eller flera av de testade frekvenserna, skall genomgå tonaudiometri
minst en gång per år.

d) Vid undersökningar för förlängning och förnyelse får det inte finnas en hörselnedsättning på något av öronen, då de testas var för sig, som är större än 35 dB (HL) vid någon av frekvenserna 500, 1000 eller 2000 Hz, eller större än 50 dB (HL) vid 3000 Hz. En sökande med en hörselnedsättning som ligger inom 5dB(HL) från dessa gränsvärden vid två eller flera av de testade frekvenserna, skall genomgå tonaudiometri minst en gång per år.

e) Vid undersökningar för förlängning och förnyelse kan sökande med hörselnedsättning av AMS bedömas vara lämpliga, om en tillfredsställande hörselförmåga konstateras genom ett talaudiogram (se punkt 2 i tillägg 16 till kapitel B).

Här följer tillägget till punkt 2 tilläg 16 kap B:

2 a) Fall med hörselnedsättning skall hänvisas till AMS för vidare utvärdering och bedömning.

b) Om en tillfredsställande hörsel kan uppvisas i en ljudmiljö som svarar mot den som råder i cockpit under normala arbetsförhållanden vid en flygnings alla faser, kan AMS överväga att förlänga eller förnya ett intyg.
Citera
2005-05-16, 17:00
  #6
Medlem
amfolyts avatar
Jag var tidigare inne på att bli pilot, men jag insåg att det inte är något drömjobb precis, och en vän till min far som är stridspilot berättade att SAS och sådana flygbolag i huvudsak anställer stridspiloter, det är ju lite svårt att konkurera med en pilot som har 20 000 flygtimmar i ett stridsflygplan...
Citera
2005-05-16, 17:17
  #7
Medlem
Helt sant. Stridspiloter har så otroligt många fördelar när dom söker jobb inom det civila. Men samtidigt ska man inte glömma att det totala antalet stridspiloter idag och för 30 år sedan har minskat drastiskt.

En annan sak som jag själv tycker är intressant är alla dessa simultantester man får göra när man söker till pilotutbildningar. Det är jättebra tester som enligt min mening är anpassade efter cockpits med analoga system. Förut i tiden krävdes det verkligen att man hade koll på allting men idag då allt blir mer och mer automatiserad så behövs inte simultanförmågan på samma sätt. En pilot liknar mer en processövervakare än nånting annat. En kapten på SAS kallade sig inte pilot längre utan "knapptryckskontorist" vilket säger en del.

Man kontrollerar b.la. bränsleåtgång, temperatur och flygrutt. Själva flygning i sig sköter knappen "AP" och gissa vad den står för?
Citera
2005-05-16, 21:46
  #8
Medlem
Mmm, intressant inlägg. Jag är själv ungefär halvvägs mot fullständiga behörigheter, har inte bestämt mig om jag ska satsa mot ett flygjobb eller hålla mig till privatflygning. Man märker ju onekligen vilken totalt oseriös cirkus det ofta är och jag anar att om man verkligen lyckas armbåga sig fram till ett jobb med lön så är det kanske ändå inte så kul. Fast å andra sidan finns det ju inte mycket som går upp mot att flyga.
Citera
2005-05-16, 21:56
  #9
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calleking
Förut i tiden krävdes det verkligen att man hade koll på allting men idag då allt blir mer och mer automatiserad så behövs inte simultanförmågan på samma sätt. En pilot liknar mer en processövervakare än nånting annat. En kapten på SAS kallade sig inte pilot längre utan "knapptryckskontorist" vilket säger en del.

Man kontrollerar b.la. bränsleåtgång, temperatur och flygrutt. Själva flygning i sig sköter knappen "AP" och gissa vad den står för?

Vad gör piloterna egentligen under en t ex en långflygning över Atlanten? Spelar de Game Boy? Det måste ju vara extremt mycket dödtid.
Citera
2005-05-16, 22:24
  #10
Medlem
Pellenezs avatar
Jag har två polare som är utbildade trafikpiloter. De är iofs inte arbetslösa, men arbetar med helt andra saker. En av den sökte jobb på SAS, men blev ratad. Tydligen har det gjort att han har väldigt svårt att få andra pilotjobb.

Ytterligare en polare utbildade sig till militärpilot. Han hade tänkt att flyga Gripen, men så blev det inte. Nu spakar han transportflygningar med herkules. Det är väl som att köra långtradare ungefär (om passagerarflyg är bussar).
Citera
2005-05-16, 22:31
  #11
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vad gör piloterna egentligen under en t ex en långflygning över Atlanten? Spelar de Game Boy? Det måste ju vara extremt mycket dödtid.

Det finns ju flygvärdinnor ombord på planet.

Nåja, för övrigt så tror jag att alla de där displayerna i flygplanen förmodligen kommit till för att de ska kunna spela tv-spel och att piloterna ändrar bilden till något som ser seriöst ut om någon kommer in i cockpit.

Ska man vara tråkig och besvara frågan seriöst så vet jag att de övervakar systemen så allt ser normalt ut. De räknar på hur mycket bränsle de har kvar och om det räcker hela vägen. Tror att de måste räkna bränslet med 30 minuters mellanrum. Håller kontakt med flygledningen, följer annan radiotrafik så de har lite koll på var andra flygplan i området befinner sig. Äter sin måltid, dricker kaffe, går på toa, förbereder sig med kartor över inflygning och landning. Kontrollerar autopiloten osv... Finns nog massor med saker att göra, iaf i början av karriären innan man kan alla rutiner utantill och så.

Jag skulle också kunna tänka mig att vara pilot men läkarna tycker inte jag är lämplig som det. PPL kunde de sträcka sig till men inte CPL. Man kanske får ta körkort för buss istället.
Citera
2005-05-16, 22:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vad gör piloterna egentligen under en t ex en långflygning över Atlanten? Spelar de Game Boy? Det måste ju vara extremt mycket dödtid.

Då de är tre piloter så har jag för mig att en i taget får sova om de vill.

Kanske läser de mycket böcker också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback