2014-07-01, 15:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
/.../ Det måste vara försvarsadvokaten som vill ha det så eftersom han vill få till ett stort skadestånd till SB. Nu handlar det inte längre om att visa att han är oskyldig till morden utan om att se till att det blir schnelle geld.
Hur drogad var den som hittade på det företagsnamnet..?
Citera
2014-07-01, 15:28
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Inte alls och det var från början ett skämt och det var T O som kom med det.Han inte ville ge SB pengar men möjligheter att skriva sin bok om jag inte läst fel
Citera
2014-07-01, 15:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Björn Ericssons summering av eländet han fick i knät.

" Chefsåklagare Björn Ericson summerade för övrigt arbetet med resningsärendena så här: ”I själva verket har jag under mina drygt 30 år som åklagare aldrig stött på något liknande. I dag har jag svårt att föreställa mig att man skulle tillåta att ett mål handlades på det här viset.”"

http://www.dn.se/debatt/lambertz-tio-punkter-ar-provade-och-motbevisade/

Han verkar lite lätt plågad i sin analys.

Ja, Björn Ericson är citerad i en artikel som Küttim skrev bl.a i samarbete med SB:s försvarsadvokat - det är nog ok, samtidigt blir det lite mindre ok när man vet att Küttim skrev till DalaDemokraten för att de inte skulle ta in Gubb-Jans artiklar längre.
Citera
2014-07-01, 15:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Inte alls och det var från början ett skämt och det var T O som kom med det.Han inte ville ge SB pengar men möjligheter att skriva sin bok om jag inte läst fel
Ja, jag läste att man suttit och spånat runt namnet - kanske inte så dumt ändå att ta tjuren vid hornen...
Citera
2014-07-01, 15:44
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ja, jag läste att man suttit och spånat runt namnet - kanske inte så dumt ändå att ta tjuren vid hornen...

Med i bakhuvudet fanns väl också att det är en hel del som tjänat pengar på hela den här rötan genom åren har jag tyckt mej förstå från en intervju som jag dock inte kan hänvisa till just nu.Vilket jag beklagar
Citera
2014-07-01, 16:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Med i bakhuvudet fanns väl också att det är en hel del som tjänat pengar på hela den här rötan genom åren har jag tyckt mej förstå från en intervju som jag dock inte kan hänvisa till just nu.Vilket jag beklagar
Ja - för att inte tala om den påhittiga läkemedelsindustrin:
https://web.archive.org/web/20120229232356/http:/lista.se/listor/narkotika-som-skapade-thomas-quick-728
Citera
2014-07-01, 16:01
Medlem
Citat:
Drogade tror jag inte men dåligt omdöme och taskig humor. Att det skulle syfta på vad andra tjänat (och fortfarande tjänar) på härvan, tror inte jag. Hur som helst totalt obegripligt att man lanserade ett sånt företagsnamn. Oseriöst.
Citera
2014-07-01, 16:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Drogade tror jag inte men dåligt omdöme och taskig humor. Att det skulle syfta på vad andra tjänat (och fortfarande tjänar) på härvan, tror inte jag. Hur som helst totalt obegripligt att man lanserade ett sånt företagsnamn. Oseriöst.
All slags sniffning (även på pengar) ger skador på det centrala nervsystemet och hjärnan. - Tyder på neurotiska drag med bristfällig impulskontroll.
Citera
2014-07-01, 16:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Det intressanta med det här är att norska journalister fortsätter att ställa kritiska frågor. Svenska journalister verkar mest svänga från en ytterlighet till en annan, och upphör med att ställa kritiska frågor så fort de tror sig ha fått "facit".
Jo, jag uppfattar inte heller Anna Dåderman som opartisk. "Man kan fylla i luckor" och "det går att plantera in falska minnen" tror jag inte är en korrekt beskrivning av hur det gick till. (Jag antar att "man" som fyller i luckor, och planterar in minnen, ska syfta på terapeuten).

Tillägg: att hon hänvisar journalisten till försvarsadvokaten är inte heller bra.

Det är ju på gränsen till stor komik. En försvarsadvokat som dessutom inte svarar. Man kan ju undra varför hon blev så rädd så att hon hänvisade till honom?

Passagen: «Kan jeg få se de journalene som Sture Bergwall vil at alle skal lese?» Jeg spør Bergwalls advokat. Han sender spørsmålet videre til klienten sin. Etter hvert får jeg svaret: «Sture har gitt beskjed om at han i den nåværende situasjonen ikke vil utlevere journalene sine.» Og: «Sture har
for tiden et samarbeid med en annen journalist og vil derfor ikke kunne utlevere noe materiale angående behandlingen.»
Är också intressant. Jag antar att det handlar om Dan Josefsson. Skrev Josefsson sin bok tillsammans med den kriminella pedofilen?
Citera
2014-07-01, 16:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Om man inser/förstår i vilket syfte beställdes denna utredning av SB/TO, för att åberopas som resningsskäl (och det har åberopats i varje resningsansökan), då måste man vara rätt naiv att tro att den är objektiv, det är en så kallad partsinlaga. En anlitad sakkunnig ser alltid till att tolkningarna främjar uppdragsgivarens intressen. Att det finns folk som hävdar en sakkunnigs (inte bara AD) objektivitetsskyldighet är ren och skär okunskap, den påstådda skyldigheten existerar inte.

Det är häpnadsväckande hur AD ljuger, morderkännandena började redan 1992, inte efter 1995 (om jag mins rätt, så finns en fällande 1994!!):

Jo, 16 november 1994, Charles Zelmanovits.

Jo, det är klart att det handlar om en partsinlaga. Att sedan Stina-Lina och letsdoit tror något annat kan man ju förstå.

Jo, hon ljuger, hon lobbade också sedan för att pedofilen skulle bedömas på nytt och släppas fri i olika nyhetsmedier.
Citera
2014-07-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det (av mig) fetade: ursäkta men du kan inte med säkerhet hävda att du känner till det faktiska skälet. Det faktiska skälet kan ha varit att han var orolig för sin sexualitet, eller något helt annat.
Det är inte säkert att AD ljuger, men hon spetsar till det och drar långtgående och förhastade slutsatser.

Ditt påpekande kan vara rätt, men enligt det som framgår av RMV:s utlåtande (och medföljande utredningar) och med tanke på att den här gången SB skulle ha varit uppriktig, framgår, efter en snabb genomgång, att:

- Långa perioder sedan 1970-talet helt eller delvis erhållit sjukbidrag för sin försörjning
- Bergwall uppgav vid den nu aktuella undersökningen att hans vilseledande information om svåra kriminella handlingar tillkom under 1992 då diskussion om utskrivning kom på tal. Bergwall var rädd att lämna sjukhuset, hans kontakt med familjen hade upphört, han kände trygghet på avdelningen och var rädd för försämring.
- Han tog kontakt med Försäkringskassan och socialtjänsten för ansökan om ekonomiskt och annat stöd vid en utflyttning från sjukhuset till eget boendet. (kanske han fått avslag från F-kassa)
- Hans rädsla för ensamhet och utanförskap ledde, enligt SB, till erkännanden av mord, i förhoppning om att få vara kvar på sjukhuset.
- SB, genom större delen av livet genomgående, förhållningssätt att ändra sina uppgifter och fabulera kring allvarliga ämnen utifrån rådande behov
I augusti eller september samma år, 1992, sade han upp hyreskontraktet pga. att han inte hade råd att betala hyran.(inte från RMV utredning)

Sedan kan tilläggas att i nuläget: snart ålderspension (folkpension+…bostadstillägg= ca 10 000/månad, det gör skillnad mot att gå till soc!)

Det finns inte några som helst uppgifter om att "hans sexualitet" skulle ha varit en av orsakerna till att han valde att stanna kvar på Säter. SB ska inte själv bestämma, och på ett ohederligt sätt, tillskansa sig en, för Dalarnas skattebetalare, rätt dyr vårdplats på Säter (kanske 2 000 kronor/dygn på 90-talet!). Allmänt kan sägas, att med stor sannolikhet finns det fler personer med allvarligare psykiska och ekonomiska problem som modigt kämpar med problemen i sina egna bostäder eller, tyvärr blivit hemlösa, fast ingen tar till sådana metoder som SB. Med det värsta är att han, oavsett syftet, utnyttjat Säter och personalen till max, haft det så oförskämt bra (jämfört med andra) för att ny helt byta taktik, spela "offer" och lägga skulden på andra.

Att vanligt folk tummar på sanningen är en sak, men det blir problematiskt när en anlitad sakkunnig, i ett så infekterat enskilt fall som SB, gör det i media under pågående drev.
Först hävdar hon i svensk media att ”Flera år av kraftig medicinering /…/varit avgörande för att erkännandena om mord tillslut kom”, sedan, när en ettrig norsk journalist fortsätter ställa frågor, förtydligar hon att det var ”efter 1995”.
Man kan inte, med trovärdigheten i behåll, hänvisa att morderkännandena efter 1995 berodde på "övermedicinering", och morderkännandena innan?? Sedan ska man inte glömma att denna utredning (utan "efter 1995") kan även användas i en eventuell skadeståndsprocess.

De så kallade sakkunniga tappar all trovärdighet (inga etiska regler?) när de i tid och otid uttala sig i media i olika frågor i det enskilda fallet, just när drevet är i fullgång.
I en av länkarna, intervju med AD och Ulf Åsgård, båda kritiserar SB:s vård och Säter

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sater-maste-se-till-patientens-basta_7879502.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sture-bergwall-anmaler-lakare_8385092.svd

Apropå "att ljuga"
Bergwalls brorsa Sten-Ove på Stures blogg :
Citat:
Dagens Nyheter ägnar 12 rader åt en TT- notis om hovrättens nya resningsbeslut. Notisen är torftig på gränsen till lögnaktig – att utelämna sanningen är också att ljuga.
(min fetning)
Citera
2014-07-01, 21:39
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Ditt påpekande kan vara rätt, men enligt det som framgår av RMV:s utlåtande (och medföljande utredningar) och med tanke på att den här gången SB skulle ha varit uppriktig, framgår, efter en snabb genomgång, att:

- Långa perioder sedan 1970-talet helt eller delvis erhållit sjukbidrag för sin försörjning
- Bergwall uppgav vid den nu aktuella undersökningen att hans vilseledande information om svåra kriminella handlingar tillkom under 1992 då diskussion om utskrivning kom på tal. Bergwall var rädd att lämna sjukhuset, hans kontakt med familjen hade upphört, han kände trygghet på avdelningen och var rädd för försämring.
- Han tog kontakt med Försäkringskassan och socialtjänsten för ansökan om ekonomiskt och annat stöd vid en utflyttning från sjukhuset till eget boendet. (kanske han fått avslag från F-kassa)
- Hans rädsla för ensamhet och utanförskap ledde, enligt SB, till erkännanden av mord, i förhoppning om att få vara kvar på sjukhuset.
- SB, genom större delen av livet genomgående, förhållningssätt att ändra sina uppgifter och fabulera kring allvarliga ämnen utifrån rådande behov
I augusti eller september samma år, 1992, sade han upp hyreskontraktet pga. att han inte hade råd att betala hyran.(inte från RMV utredning)

Sedan kan tilläggas att i nuläget: snart ålderspension (folkpension+…bostadstillägg= ca 10 000/månad, det gör skillnad mot att gå till soc!)

Det finns inte några som helst uppgifter om att "hans sexualitet" skulle ha varit en av orsakerna till att han valde att stanna kvar på Säter. SB ska inte själv bestämma, och på ett ohederligt sätt, tillskansa sig en, för Dalarnas skattebetalare, rätt dyr vårdplats på Säter (kanske 2 000 kronor/dygn på 90-talet!). Allmänt kan sägas, att med stor sannolikhet finns det fler personer med allvarligare psykiska och ekonomiska problem som modigt kämpar med problemen i sina egna bostäder eller, tyvärr blivit hemlösa, fast ingen tar till sådana metoder som SB. Med det värsta är att han, oavsett syftet, utnyttjat Säter och personalen till max, haft det så oförskämt bra (jämfört med andra) för att ny helt byta taktik, spela "offer" och lägga skulden på andra.

Att vanligt folk tummar på sanningen är en sak, men det blir problematiskt när en anlitad sakkunnig, i ett så infekterat enskilt fall som SB, gör det i media under pågående drev.
Först hävdar hon i svensk media att ”Flera år av kraftig medicinering /…/varit avgörande för att erkännandena om mord tillslut kom”, sedan, när en ettrig norsk journalist fortsätter ställa frågor, förtydligar hon att det var ”efter 1995”.
Man kan inte, med trovärdigheten i behåll, hänvisa att morderkännandena efter 1995 berodde på "övermedicinering", och morderkännandena innan?? Sedan ska man inte glömma att denna utredning (utan "efter 1995") kan även användas i en eventuell skadeståndsprocess.

De så kallade sakkunniga tappar all trovärdighet (inga etiska regler?) när de i tid och otid uttala sig i media i olika frågor i det enskilda fallet, just när drevet är i fullgång.
I en av länkarna, intervju med AD och Ulf Åsgård, båda kritiserar SB:s vård och Säter

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sater-maste-se-till-patientens-basta_7879502.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sture-bergwall-anmaler-lakare_8385092.svd

Apropå "att ljuga"
Bergwalls brorsa Sten-Ove på Stures blogg :
(min fetning)

Jag tänker närmast på att det var därför (oron över att begå nya överfall) som han sökte sig till Säter igen, åtminstone ska han ha uppgivit det som orsaken. Det kan givetvis ha varit en kombination av orsaker, men jag tror inte att det finns någon större anledning att betvivla att han på allvar ville undvika att begå brott igen, eller att han hade ångest över sina pedofila/hebefila tendenser. Att han sedan ville hålla sig kvar på Säter, och därför hittade på mordhistorierna, som Råstam/Josefsson också går in på, behöver inte stå i motsats till varför han sökte sig dit från början.
Dådermans tolkning är egentligen en helt annan - den uppfattar jag som tendentiös, och hon slarvar med detaljerna. Antagligen för att hon agerar på uppdrag av försvararen, som ska jobba för ett stort skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in