2014-06-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utredarna vågade dock inte delge tingsrättsledamöterna alla detaljer från utredningarna; i stället presenterades tillrättalagda versioner där minnesexperten SÅC användes för att ge det hela en vetenskaplig förankring och framtoning. – Sammantaget borde detta betyda att utredarna (främst åklagaren) egentligen inte trodde på SB som gärningsman – eller också hade ”läkarexpertisen” övertygat dem alla om att SB var så tveklöst skyldig att man ansåg sig kunna tumma på ett och annat för att få igenom fällande domar. Att någon av tingsrätterna skulle ha gjort några ansatser till en mer självständig bedömning kan inte spåras. - Man trodde lika blint på det man fick sig serverat som SÅC tycks ha trott på en seriemördares exklusiva rätt att lämnas ensam med sina likdelar.
(min fetning)

Mycket pinsamt dravel, en salig grönsakssopa, då du inte kan skilja mellan utredarnas, åklagarens och domstolens (arbets)uppgifter.

En förenklad beskrivning:

Utredare är enbart polis; i princip en utredning stängs när åklagaren väckt åtal (avslutat arbete, har ingenting att göra med vare sig åtalet eller domstolen!)

Åklagaren jobbar på uppdrag av staten. Åklagarens uppgifter är:
- att leda förundersökning, (polisens utredningsarbete)
- att besluta om åtal ska väckas. Åklagaren själv bestämmer vad som ska tas med (i åtalet) från utredningen, det som anses relevant för brottsrubriceringen.
- att föra talan i domstol, part i målet

Svenska rättssystemet är ett partsstyrt system, där förhandlingarna sker mellan den tilltalade (den åtalade)/sin försvarsadvokat och åklagaren som jämställda parter.

Huvudförhandlingen är uppdelad i tre moment: sakframställning, bevisning, där hela bevisningen ska läggas fram inför rätten, och slutanförande (också kallat plädering), leds huvudsakligen av åklagaren

Domstolen fungerar endast som medlare och senare som beslutsfattare(utifrån vad som avhandlats).
Citera
2014-06-30, 17:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Vet inte vad porrfilmerna innehöll (badande barn och/eller pojkar upphängda i sina händer är en öppen fråga). De blev i vart fall beslagtagna; tydligen i febr 1994.

Kan du svara på min fråga nu?

Vilka datum och vilket år infördes dom doserna du tidigare beskrivit i journalerna?
Senast redigerad av E.Merckx 2014-06-30 kl. 17:37.
Citera
2014-06-30, 17:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det har jag också funderat på; trodde man egentligen på Quicken som gärningsman i alla dessa fall?
Ja, enligt min mening gjorde man det – helt i enlighet med en blind tro. Denna tro var så stark att man t.o.m. ansåg sig kunna tillrättalägga bevisningen, men man såg det inte så, utan mer som att man hjälpte TQ att nå fram till ett verklighetsbaserat minne. Betr. fhl SP verkar det som att denne sett förhören med SB som något av en personlig prestation; kunde inte SB svara tillfredsställande såg han det som ett nederlag och gjorde allt för att svaret skulle bli ”rätt”. Han bör ha ansett att man underlättade domstolarnas arbete genom att inte pracka på dem för mycket av gissningslekarna under förhören/vallningarna eftersom han synes helt ha anammat terapeuternas budskap att SB:s ”medvetna avvikelser” var ett sätt för honom att närma sig detaljerna kring de olika morden. - Förundersökningarna bedrevs i mycket nära samarbete med TQ:s läkare och terapeut varför terapins innehåll menligt kom att påverka rättsutredarna. En viktig aspekt är också att SÅC hade alla förutsättningar att dominera utredningsarbetet eftersom han stått så nära MN.
Citat:
Pust och flämt. Du - om någon - borde veta att en domstol bara gör bedömning på det som presenteras i rätten. Att läsa på i smyg och ta med det i bedömningen kan vara rättegångsfel.
Normalt sett, ja.
Citat:
När det bara presenteras bevis för en villig knäppskalles skuld så kan det bara gå åt ett håll, i princip.
Det finns ingenting som förbjuder en domstol att föranstalta om ytterligare utredning eller förhör. Av alldeles egen kraft och drift ska de rättsvårdande myndigheterna verka för beivrandet av brott och däri ligger givetvis också intresset av att rätt gärningsman fälls. Rätten har befogenhet att självmant begära in bevisning; RB 35:6. - Under den sjätte rättegången (om inte förr) kunde man ha tänkt sig en viss aktivitet från domstolens sida: - Här agerade samme åklagare, samme fhl, samme minnesexpert… samme förvirrade mentalpatient. - Domstolen är skyldig se till att ett mål blir uttömmande och objektivt behandlat. RB 35:6. - Om man tänker sig att i en förlängning TQ rannsakats för sitt tjugofjärde mord (med samma aktörer); hade då tingsrätten begärt in någon form av kompletterande information?
Citera
2014-06-30, 17:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kan du svara på min fråga nu?

Vilka datum och vilket år infördes dom doserna du tidigare beskrivit i journalerna?
Enligt prof. AD ska tid. ref. dos vara exempel på vad SB fått i sig under ”en vanlig dag”. – Här kan du få ett hum om drogtillförseln (obs att han också fick läkemedel "efter behov").
http://www.speedyshare.com/JJBKS/daderman-sakkunnigutl.pdf
Citera
2014-06-30, 17:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)/.../ Utredare är enbart polis; i princip en utredning stängs när åklagaren väckt åtal (avslutat arbete, har ingenting att göra med vare sig åtalet eller domstolen!)
Var det så i det här fallet, tycker du..?
Citera
2014-06-30, 17:57
Medlem
Citat:
Jag konstaterade att SB efter 1969 ej åtalats för något mer övergrepp på barn. Det årtalet ville du flytta fram 22 år - helt utan argument.
(min fetning)

Någon källa på att SB faktiskt åtalades 1969 (sista övergreppet ägde rum den 29 oktober 1969), eftersom sexdomarna föll den 26 maj 1970?
Citera
2014-06-30, 18:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
(min fetning)

Någon källa på att SB faktiskt åtalades 1969 (sista övergreppet ägde rum den 29 oktober 1969), eftersom sexdomarna föll den 26 maj 1970?
Han tycks ha åtalats för grov otukt med barn och dråpförsök men fällts enbart för otukt med barn. - Så här skriver G-J om den här tiden:
http://www.magasinetparagraf.se/debatt/darfor-togs-bergwall-erkannanden-pa-allvar
Senast redigerad av letsdoit 2014-06-30 kl. 18:29.
Citera
2014-06-30, 20:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Enligt prof. AD ska tid. ref. dos vara exempel på vad SB fått i sig under ”en vanlig dag”. – Här kan du få ett hum om drogtillförseln (obs att han också fick läkemedel "efter behov").
http://www.speedyshare.com/JJBKS/dad...kkunnigutl.pdf

Tack för det utlåtandet. Det var sjukt intressant. Ett par snabba reflektioner bara, listan på dagsdos du tidigare visade är alltså från år 2000 då:

Dagsdos enligt journalerna (och härutöver fick han tabletter ”efter behov”*):
6 st Stesolid, 5 mg/styck
4 st Xanor, 1 mg/styck (biverkningar i form av bl.a. ett självstympande beteende; SB har försökt skära sig själv)
1 prefill Stesolid, 10 mg/styck (ger bl.a. hallucinationer och har i stora doser tillförts SB intravenöst)
2 st Halcion, 0,75 mg/styck
2 st Rohypnol
6 st Treo comp
6 st Panacod

Det var första året som han behandlades med kodeinhaltiga läkemedel.

Jag trodde faktiskt inte att pedofilen hade haft ett sådant omfattande eget missbruk.
Citera
2014-06-30, 20:37
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Han tycks ha åtalats för grov otukt med barn och dråpförsök men fällts enbart för otukt med barn. - Så här skriver G-J om den här tiden:
http://www.magasinetparagraf.se/debatt/darfor-togs-bergwall-erkannanden-pa-allvar
Det är synd att domen verkar så svår att få tag i eftersom meningarna går isär huruvida han dömdes för grov otukt i ett fall eller otukt av normalgraden. Se t.ex. denna länk där grovt brott anges:

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/24344/Att-f%C3%B6rtiga-Quicks-bakgrund-ger-journalistpris

Men GJS säger ju i § att han dömdes för otukt av normalgraden och han kan ju SBs historia på sina fem fingrar så antagligen stämmer den uppgiften.
Citera
2014-06-30, 21:11
Medlem
Citat:
Har han varit drogfri en enda dag före avgiftningen..?
(min fetning)

Citat:
Nej, det är enkel matematik:

SB före Säter: Drogfri i 11 års tid (1977-88) – Söker vid flera tillfällen hjälp för den svårartade ångest han lidit av sedan tidiga tonåren. Ingen sätter hans sedan 1973 oavbrutna Sobril-förskrivning i samband med fortsatt ångest; ej heller görs någon koppling till hans stigmatiserande sexuella avvikelse (homosexualitet ansågs av många som så skamligt att många homosexuella män begick självmord) – Återfall i droger (bankrån) - 0 mord
(min fetning)

Gråt inte, var är problemet? Tidigare har SB varit så duktig och avgiftat sig själv och även avstått från knark i ca 12 år, allt enligt dina utsagor!!
Citera
2014-06-30, 21:30
Medlem
Citat:
(min fetning)

[/spoiler]

Gråt inte, var är problemet? Tidigare har SB varit så duktig och avgiftat sig själv och även avstått från knark i ca 12 år, allt enligt dina utsagor!!

Svårt med letsdoit, man ska inte hålla på med omdömen om andra postare men det är jobbigt med en som skriver så mycket, delvis är rätt påläst, men ofta hänger det inte ihop, låtsas veta mer än h*n gör, använder massor av stora ord som en drama queen, det är som ett Niagarafall.

Jag är fortfarande lite skeptisk mot Anna Dåderman, hon uttrycker sig också ungefär som om dem medvetet drogade ner Bergwall för att inplantera falska minnen. Det känns som om hon går för mycket i försvarsadvokatens koppel, som en liten vovve. Men å andra sidan, att doserna var för höga har bekräftats från flera håll. Återstår bara en tidslinje, att se drogdosen dag för dag. Och han ska ju lägga ut journalen säger han.
Citera
2014-06-30, 21:53
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Svårt med letsdoit, man ska inte hålla på med omdömen om andra postare men det är jobbigt med en som skriver så mycket, delvis är rätt påläst, men ofta hänger det inte ihop, låtsas veta mer än h*n gör, använder massor av stora ord som en drama queen, det är som ett Niagarafall.

Jag är fortfarande lite skeptisk mot Anna Dåderman, hon uttrycker sig också ungefär som om dem medvetet drogade ner Bergwall för att inplantera falska minnen. Det känns som om hon går för mycket i försvarsadvokatens koppel, som en liten vovve. Men å andra sidan, att doserna var för höga har bekräftats från flera håll. Återstår bara en tidslinje, att se drogdosen dag för dag. Och han ska ju lägga ut journalen säger han.

Doserna var ju höga 2000 och början av 2001. Läkarna beskriver dom i rmv:s utlåtande som "klart överskred normaldosen" respektive "överskred rekommenderad dos". Det som förvånar är ju dom mängder som han stoppade i sig på sidan om, hur fick han tag på dom? Typ, 27 mars 1994 "uppträder tablettpåverkad" tagit 50 Rohypnol i självmordssyfte.

Det finns ju inte en chans att han skulle ha varit drogfri i 12 år när han var fri. Skillnaden är ju att när han satt inne så hade dom bättre koll på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in