2015-03-10, 10:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Syftar du på boken eller på författaren?

Tänkte nog egentligen på boken men det innebär ju faktiskt även författaren .

Jag vet inte om jag är färgad men som sagt känns väldigt tillrättalagt, är det ingen annan som uppfattar den så?
Citera
2015-03-10, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Tänkte nog egentligen på boken men det innebär ju faktiskt även författaren .

Jag vet inte om jag är färgad men som sagt känns väldigt tillrättalagt, är det ingen annan som uppfattar den så?

Får erkänna att jag tagit semester från både tråden och Kvasten, så jag har inte ännu börjat läsa.

Hur menar du med "tillrättalagt"? Syftar du på formuleringar ā la Lambertz?
Anser även Kvasten att större delen av svenska folket gått på en cit: "blåsning"? -något som ju Lambertz hävdar
Citera
2015-03-10, 18:32
Medlem
habets avatar
Citat:
Får erkänna att jag tagit semester från både tråden och Kvasten, så jag har inte ännu börjat läsa.

Hur menar du med "tillrättalagt"? Syftar du på formuleringar ā la Lambertz?
Anser även Kvasten att större delen av svenska folket gått på en cit: "blåsning"? -något som ju Lambertz hävdar

Det fetade:
Jo, det gör han ju i och för sig, men det är inte just det jag tänker på när jag läser boken.

Mer det här att han vet vad det är som har kritiserats och just där tillrättalägger han sitt eget agerande som om han redan då skulle ha tänkt på de sakerna, men gjort värderingar och bedömningar kring det.

Det är lite svårt att ta på men blir (åtminstone för mig) rätt uppenbart när man läser boken.

Ett exempel är väl det jag tidigare citerade ur boken:
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

"Självklart insåg jag att det var högst rimligt att Säters chefsöverläkare ville dra in permissionerna. Det skulle se konstigt ut om en person som erkänt två mord gick runt på gatorna. Det fanns också fördelar med att Quick var inlåst på sjukhuset. Om Källberg drog in hans permissioner fanns inget behov av att ha honom häktad för att hindra att han försvann eller begick nya brott. Problemet med att han kunde försvåra utredningen genom att bygga upp falska erkännanden med information utifrån, var en risk som kunde hanteras om han var inspärrad på Säter."

Har för mig att det inte riktigt var så han hade resonerat då vid det tillfället.
Citera
2015-03-11, 06:15
Bannlyst
Citat:
Det fetade:
Jo, det gör han ju i och för sig, men det är inte just det jag tänker på när jag läser boken.

Mer det här att han vet vad det är som har kritiserats och just där tillrättalägger han sitt eget agerande som om han redan då skulle ha tänkt på de sakerna, men gjort värderingar och bedömningar kring det.

Det är lite svårt att ta på men blir (åtminstone för mig) rätt uppenbart när man läser boken.

Ett exempel är väl det jag tidigare citerade ur boken:
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

"Självklart insåg jag att det var högst rimligt att Säters chefsöverläkare ville dra in permissionerna. Det skulle se konstigt ut om en person som erkänt två mord gick runt på gatorna. Det fanns också fördelar med att Quick var inlåst på sjukhuset. Om Källberg drog in hans permissioner fanns inget behov av att ha honom häktad för att hindra att han försvann eller begick nya brott. Problemet med att han kunde försvåra utredningen genom att bygga upp falska erkännanden med information utifrån, var en risk som kunde hanteras om han var inspärrad på Säter."

Har för mig att det inte riktigt var så han hade resonerat då vid det tillfället.

Tack för replik!

Beklagar att jag inte läst på ordentligt bakåt i tråden innan jag ställde min idiotfråga om Kvasten resonerar likadant som Lambertz -det är naturligtvis klart som sjutton han gör: De är ju båda medlemmar i Quick-gänget! Det vill säga: Sveriges mest pinsamma illusionister, bestående av ett galet justieråd, en på sin tid extremt karriärkåt åklagare, en allmänt lallig polisman, en märklig journalist och en litet i periferin tassande kändisadvokat -dessa som nu försöker slå blå dunster i svenska folket medan de alla dansar på sin respektive slaka lina. -Ett sånt jävla patrask! Tjära och fjäder åt dem alla!

OnT:
Just den passagen du citerade ang de märkligt beviljade permissionerna till en presumerad seriemördare(!) är något som skavt hos mig. Så det är med den typen av tillrättaläggande resonemang som Kvasten än en gång skall försöka vilseleda svenska och norska folken?!

OffT:
Det blir för mig att försöka få tag på boken.
Mot mina principer får jag väl stjäla den någonstans. Jag har redan med alla mina surt förvärvade skattekronor redan gött det svinet tillräckligt, så att direkt gynna honom med ett bokinköp bär mig mer emot än att bli tjuv för en dag...
Citera
2015-03-11, 07:30
Medlem
habets avatar
Citat:
Tack för replik!

Beklagar att jag inte läst på ordentligt bakåt i tråden innan jag ställde min idiotfråga om Kvasten resonerar likadant som Lambertz -det är naturligtvis klart som sjutton han gör: De är ju båda medlemmar i Quick-gänget! Det vill säga: Sveriges mest pinsamma illusionister, bestående av ett galet justieråd, en på sin tid extremt karriärkåt åklagare, en allmänt lallig polisman, en märklig journalist och en litet i periferin tassande kändisadvokat -dessa som nu försöker slå blå dunster i svenska folket medan de alla dansar på sin respektive slaka lina. -Ett sånt jävla patrask! Tjära och fjäder åt dem alla!

OnT:
Just den passagen du citerade ang de märkligt beviljade permissionerna till en presumerad seriemördare(!) är något som skavt hos mig. Så det är med den typen av tillrättaläggande resonemang som Kvasten än en gång skall försöka vilseleda svenska och norska folken?!

OffT:
Mot mina principer får jag väl stjäla den någonstans. Jag har redan med alla mina surt förvärvade skattekronor redan gött det svinet tillräckligt, så att direkt gynna honom med ett bokinköp bär mig mer emot än att bli tjuv för en dag...

Jag vet inte om du noterat att gänget har utökats en del.

S Å Christenson har väl varit med ett tag nu men lite mer sensationellt (?) är väl kanske att Kristina Hultman numer också klivit in bland illusionisterna.
Citera
2015-03-11, 08:10
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du noterat att gänget har utökats en del.

S Å Christenson har väl varit med ett tag nu men lite mer sensationellt (?) är väl kanske att Kristina Hultman numer också klivit in bland illusionisterna.
Fast Hultman har väl själv gått i en liknande flumterapi och fått fram påhittade minnen så det kanske inte är så konstigt. Hultman har också försvarat justitiemordet i styckmordsrättegången 1988.
Citera
2015-03-11, 08:44
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Fast Hultman har väl själv gått i en liknande flumterapi och fått fram påhittade minnen så det kanske inte är så konstigt. Hultman har också försvarat justitiemordet i styckmordsrättegången 1988.

Jovisst, ur den synpunkten var det inte alls förvånande (också därför jag skrev frågetecknet) men däremot har hon ju inte direkt varit inblandad som de övriga även om hon (har jag åtminstone för mig) skrivit några artiklar i ämnet.
Citera
2015-03-11, 08:49
Medlem
Citat:
Jovisst, ur den synpunkten var det inte alls förvånande (också därför jag skrev frågetecknet) men däremot har hon ju inte direkt varit inblandad som de övriga även om hon (har jag åtminstone för mig) skrivit några artiklar i ämnet.
Jag förstår vad du menar. Hon kommer in väldigt sent i handlingen. Men kanske känner hon och andra att de måste försvara terapin annars är deras liv bortkastat.
Citera
2015-03-11, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Jag förstår vad du menar. Hon kommer in väldigt sent i handlingen. Men kanske känner hon och andra att de måste försvara terapin annars är deras liv bortkastat.

Tack 'shri' och tack 'habet' för uppfriskande uppdateringar!

SÅC har väl ingen annan än Quick-laget att ty sig till nu när hans akademiska "minnes-korthus" offentligt har raserats och hans böcker lagts inte bara på is utan på bål, om än bara symboliskt.
Än så länge. Vad jag har förstått, så händer det att förlagens osålda lager av böcker används som bränsle. En vacker syn när det kommer till SÅC:s kurslitteratur.

För Dan Josefsson berättade ju SÅC hur Margit Norell kom att bli hans surrogatmamma. Nu när hon är borta så blir det naturligt(?) för honom att söka sällskap hos killarna.
Det är [nästan] synd om SÅC.
Synd att han inte kunde låta bli att begå mened.
Sånt straffar sig, på ett eller annat sätt.

-Karma to the people!
Citera
2015-03-12, 01:21
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
OffT:

Tips: Låna boken på bibliotek. Har läst boken nu och den var bra träig. Naturligtvis kunde Kvasten inte presentera ett enda bevis som band Quick till något brott heller. Patetiskt.
Citera
2015-03-12, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Tips: Låna boken på bibliotek. Har läst boken nu och den var bra träig. Naturligtvis kunde Kvasten inte presentera ett enda bevis som band Quick till något brott heller. Patetiskt.

Tack för tipset!

Onödigt att hamna i Lexbase bara för att man ogillar Kvasten och därför inte vill betala för hans bok.

Du som trängt dig igenom boken: Vilken är din teori kring varför han skrivit den?
Att tjäna pengar kan ju vara en drivfjäder, men själva timlönen blir ju knappast hög. Tror han att han genom sin bok kan utöva någon sorts 'damage control' på samma sätt som Lambertz fått göra i bl a DN när det gång efter gång uppläts plats åt hans debila resonemang?

Nu är väl Världens mest berömda galna svenska justitieråd portad från i princip alla tidningar, tack och lov!

EDIT:
Nån som vet när Stures bok väntas ligga på bokhandelsdisken nära mig?
Senast redigerad av Enzenn 2015-03-12 kl. 08:26.
Citera
2015-03-12, 09:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66

Pengar är knappast hans drivkraft. Snarare en patetisk förhoppning att kunna ge perspektiv och att historien ska frikänna honom. Tyvärr, för honom, cementerar han bara bilden av honom som idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in