2014-06-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
1. Syftar du på arvaniter eller vanliga ortodoxa albaner? Det förstnämnda stämmer då, ej det andra.

2. Men det är fortfarande dialekter. Menar du att du inte kan kommunicera med tosktalande?

3. Trams och återigen trams. Hädanefter kan Albanien och Kosovo bara närma sig varandra, och de bedriver redan en sån politik som jag redan har förklarat. Hur man kan tolka det som att "växa ifrån varandra" är en gåta för mig. Gränsen mellan Albanien och Kosovo är redan nu nästan "fiktiv".

Hur många länder etablerar en gemensam arbetsmarknad och unifierar utbildningssystemet. En alban i Prishtina läser samma texter som en alban i Korce. Så här sa Berisha själv för några år sedan och mycket har hänt sen dess, bara i år har man skrivit på ett antal avtal:
"Albanians should feel the same in Tirana and in Pristina," Berisha said, calling also for similar deals in the fields of customs and taxes, as well as in the education, social, cultural and environmental sectors "and everything else".

"We have to strengthen co-operation within the same legal framework and practices in order to reduce bureaucratic barriers between citizens of Albania and Kosovo," he said."

Källa
1. De ortodox-grekiska albanerna i Makedonien är lika assimilerade i den makedonska kulturen som arvaniter i den grekiska kulturen.

2. Trams. Huvuddialekter har en högre innebörd än enbart dialekt. Menar du att toskiska och gegiska icke är huvuddialekter av albanska språket? I så fall har du fel.

3. Återigen trams. Det handlar om enbart ett samarbete sinsemellan. Det tyder inte på att de strävar efter ett statsförbund.
Citera
2014-06-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
1. De ortodox-grekiska albanerna i Makedonien är lika assimilerade i den makedonska kulturen som arvaniter i den grekiska kulturen.

2. Trams. Huvuddialekter har en högre innebörd än enbart dialekt. Menar du att toskiska och gegiska icke är huvuddialekter av albanska språket? I så fall har du fel.

3. Återigen trams. Det handlar om enbart ett samarbete sinsemellan. Det tyder inte på att de strävar efter ett statsförbund.

1. Mer tramsande. Fråga valfri grek och makedon vad de har att säga om det här. Alla kommer skratta åt dig.

2. Men vi talar ju fortfarande om dialekter! Kalla det vad du vill, det är fortfarande dialekter.

Citat:
Gheg survived perfectly well, and today both dialects flourish. The main differences between the two dialects are found in pronunciation and sentence structure, which is why it is perfectly easy for speakers of both dialects to understand each other.

In pronunciation, the major difference is in the rhotacism of each dialect – Tosk is much more rhotic than Gheg. For Americans, a symbolic way to imagine this difference is to think of the classic Boston accent, where the “R” sound is distorted and emphasised.

Vidare vad gäller ditt löjliga påstående att de är på väg att bli helt olika språk:

Citat:
As time goes on, the two dialects are slowly being mixed together. This process likely began under the Communist regime when educated Albanians took up the Tosk dialect in order to blend in better, resulting in a slurry of language that continues to advance today.

Källa

Exempel på tosk albanska: http://globalrecordings.net/en/language/4609/
Jag förstår varenda ord
Kanske är det du som har låga språkkunskaper?

3. Det jag menar är att de integrerar våra länder på alla möjliga områden, medan du står här och säger att våra länder är på väg att "växa ifrån varandra". Jag tror helt ärligt inte att du är så insatt i hur våra länder jobbar. Inget illa menat.
Citera
2014-06-30, 17:29
Medlem
Citat:
1. Mer tramsande. Fråga valfri grek och makedon vad de har att säga om det här. Alla kommer skratta åt dig.

2. Men vi talar ju fortfarande om dialekter! Kalla det vad du vill, det är fortfarande dialekter.

Vidare vad gäller ditt löjliga påstående att de är på väg att bli helt olika språk:

Källa

Exempel på tosk albanska: http://globalrecordings.net/en/language/4609/
Jag förstår varenda ord
Kanske är det du som har låga språkkunskaper?

3. Det jag menar är att de integrerar våra länder på alla möjliga områden, medan du står här och säger att våra länder är på väg att "växa ifrån varandra". Jag tror helt ärligt inte att du är så insatt i hur våra länder jobbar. Inget illa menat.
Grekisk-ortodoxa albaner i Makedonien och i Grekland bryr sig knappast om albansk nationalism, utan tvärtom, dem avskyr dem bli kallade albaner.

De är HUVUDDIALEKTER! Behöver jag skrika ut det för att du ska förstå?
Citera
2014-06-30, 17:35
Medlem
Citat:
Grekisk-ortodoxa albaner i Makedonien och i Grekland bryr sig knappast om albansk nationalism, utan tvärtom, dem avskyr dem bli kallade albaner.

De är HUVUDDIALEKTER! Behöver jag skrika ut det för att du ska förstå?

1. Ok.

2. Men det rör ju sig fortfarande om dialekter. Vad är det du inte hajar? Om du inte alls förstår toskiska så tvivlar jag verkligen över din bakgrund. Var är du ifrån?
Citera
2014-06-30, 17:48
Medlem
Citat:
1. Ok.

2. Men det rör ju sig fortfarande om dialekter. Vad är det du inte hajar? Om du inte alls förstår toskiska så tvivlar jag verkligen över din bakgrund. Var är du ifrån?
Det upp till individen att bestämma ifall man förstår den motsatta dialekten. Men du verkar inte förstå att toskiska och gegiska är huvuddialekter av albanska språket och inom dessa huvuddialekter finns underdialekter.
Citera
2014-06-30, 17:53
Medlem
Citat:
Det upp till individen att bestämma ifall man förstår den motsatta dialekten. Men du verkar inte förstå att toskiska och gegiska är huvuddialekter av albanska språket och inom dessa huvuddialekter finns underdialekter.

Haha! Du kan yra hur mycket du vill men det är fortfarande bara dialekter som alla albaner förstår, med en viss reservation från ungdomar uppväxta i diasporan men de har ju svårt att förstå sin egen dialekt också.
Citera
2014-06-30, 17:57
Medlem
Citat:
Haha! Du kan yra hur mycket du vill men det är fortfarande bara dialekter som alla albaner förstår, med en viss reservation från ungdomar uppväxta i diasporan men de har ju svårt att förstå sin egen dialekt också.
Någon källa på det? Det är känt inom albansk lingvistik att toskiska och gegiska är huvuddialekter av albanska språket. Du kan försöka googla på Google Books om du vill.

Det är snarare du yrar. Brukar du köpa och läsa böcker om Albanien? Själv har jag en samling av hundratals böcker om Albanien hemma.
Citera
2014-06-30, 18:02
Medlem
Citat:
Någon källa på det? Det är känt inom albansk lingvistik att toskiska och gegiska är huvuddialekter av albanska språket. Du kan försöka googla på Google Books om du vill.

Det är snarare du yrar. Brukar du köpa och läsa böcker om Albanien? Själv har jag en samling av hundratals böcker om Albanien hemma.

1. huvudDIALEKT, är just en dialekt och inget annat. Att gheg och tosk knappt förstår varandra är självklart bara tramsande från dig. Skillnaden mellan de är ungefär som brittiskan och skotskan. Det har varit mycket tramsande från dig i den här tråden.

2. Nämn då en bok som skriver att skillnaderna mellan gheg och tosk är så stora att de har stora svårigheter att förstå varandra. En enda bok. Tack.
Senast redigerad av Ominus 2014-06-30 kl. 18:17.
Citera
2014-06-30, 19:31
Medlem
Citat:
1. huvudDIALEKT, är just en dialekt och inget annat. Att gheg och tosk knappt förstår varandra är självklart bara tramsande från dig. Skillnaden mellan de är ungefär som brittiskan och skotskan. Det har varit mycket tramsande från dig i den här tråden.

2. Nämn då en bok som skriver att skillnaderna mellan gheg och tosk är så stora att de har stora svårigheter att förstå varandra. En enda bok. Tack.
Nationalencyklopedin:

Citat:
Albanskans dialekter kan indelas i två huvudgrupper: gegiska (i norra Albanien, Kosovo och Makedonien) och toskiska (i södra Albanien).

Case closed.
Citera
2014-06-30, 19:37
Medlem
Om jag reser till semesterorterna i Albanien, finns det någon chans att träffa tjejer? Såg några bilder och de va vackert. Kan man resa runt utan problem?
Citera
2014-06-30, 19:41
Medlem
Citat:
Nationalencyklopedin:

Case closed.

Jaha? Vad är din poäng egentligen? Det framgår i din egen källa att det just är dialekter, medan du genom hela tråden försökt framställa det som två skilda språk. Förstår du inte toskiskan så är du 1) uppväxt i diasporan eller 2) ej alban.

Var är du ifrån, om jag får fråga? Jag är mycket tveksam att du är den du påstår dig vara. Vi har hört en hel del bisarra påståenden från dig i den här tråden.

Du får gärna svara på fråga två i föregående inlägg.
Senast redigerad av Ominus 2014-06-30 kl. 19:44.
Citera
2014-06-30, 20:04
Medlem
Gegerna är ljusa och gifter sig inte utanför sin grupp som tosker gör? Är Geger kristna?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Albanien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in