Citat:
1. De ortodox-grekiska albanerna i Makedonien är lika assimilerade i den makedonska kulturen som arvaniter i den grekiska kulturen.1. Syftar du på arvaniter eller vanliga ortodoxa albaner? Det förstnämnda stämmer då, ej det andra.
2. Men det är fortfarande dialekter. Menar du att du inte kan kommunicera med tosktalande?
3. Trams och återigen trams. Hädanefter kan Albanien och Kosovo bara närma sig varandra, och de bedriver redan en sån politik som jag redan har förklarat. Hur man kan tolka det som att "växa ifrån varandra" är en gåta för mig. Gränsen mellan Albanien och Kosovo är redan nu nästan "fiktiv".
Hur många länder etablerar en gemensam arbetsmarknad och unifierar utbildningssystemet. En alban i Prishtina läser samma texter som en alban i Korce. Så här sa Berisha själv för några år sedan och mycket har hänt sen dess, bara i år har man skrivit på ett antal avtal:
2. Men det är fortfarande dialekter. Menar du att du inte kan kommunicera med tosktalande?
3. Trams och återigen trams. Hädanefter kan Albanien och Kosovo bara närma sig varandra, och de bedriver redan en sån politik som jag redan har förklarat. Hur man kan tolka det som att "växa ifrån varandra" är en gåta för mig. Gränsen mellan Albanien och Kosovo är redan nu nästan "fiktiv".
Hur många länder etablerar en gemensam arbetsmarknad och unifierar utbildningssystemet. En alban i Prishtina läser samma texter som en alban i Korce. Så här sa Berisha själv för några år sedan och mycket har hänt sen dess, bara i år har man skrivit på ett antal avtal:
"Albanians should feel the same in Tirana and in Pristina," Berisha said, calling also for similar deals in the fields of customs and taxes, as well as in the education, social, cultural and environmental sectors "and everything else".Källa
"We have to strengthen co-operation within the same legal framework and practices in order to reduce bureaucratic barriers between citizens of Albania and Kosovo," he said."
2. Trams. Huvuddialekter har en högre innebörd än enbart dialekt. Menar du att toskiska och gegiska icke är huvuddialekter av albanska språket? I så fall har du fel.
3. Återigen trams. Det handlar om enbart ett samarbete sinsemellan. Det tyder inte på att de strävar efter ett statsförbund.