2014-06-30, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kryddhyllan, mataffären.
är det inte vädligt liite i en sådan förpackning?
citronsyra är ju inte superstarkt menar jag, hur mycket ska man blanda ut med?
Citera
2014-06-30, 02:25
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
jag ska endast använda röret till ett hobby projekt arbete så det måste inte vara superbra inför framtiden och sådant, vill bara att det ska se lite snyggare ut om jag ska visa upp det och så.

Då hade jag inte lagt ner så mycket energi. slipa bort rosten, roterande stålborste, eller fiberlamell eller annat lämpligt, eller bara ta en vanlig stålborste och borsta den ren. Sen måla med hammarlack. Obs finns två sorters hammarlack. blank och en med "hamrad" emaljliknande yta.
Citera
2014-06-30, 02:26
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
är det inte vädligt liite i en sådan förpackning?
citronsyra är ju inte superstarkt menar jag, hur mycket ska man blanda ut med?

En påse per 2,5 liter vatten är nog rätt lagom
Citera
2014-06-30, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
En påse per 2,5 liter vatten är nog rätt lagom
och i en påse kan det inte vara mer nä typ 50 gram max?
Citera
2014-06-30, 02:31
Bannlyst
Citat:
Då hade jag inte lagt ner så mycket energi. slipa bort rosten, roterande stålborste, eller fiberlamell eller annat lämpligt, eller bara ta en vanlig stålborste och borsta den ren. Sen måla med hammarlack. Obs finns två sorters hammarlack. blank och en med "hamrad" emaljliknande yta.
okej tack, vilken hammarlack gör att stålet ser "nyast" ut så att säga eller alltså att det täcker rost färgen.
Citera
2014-06-30, 02:33
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
okej tack, vilken hammarlack gör att stålet ser "nyast" ut så att säga eller alltså att det täcker rost färgen.

Hammarlack täcker bra det fäster bäst om det är lite skrovlig yta, så ta ett grovt sandpapper och putsa av hela röret.

Hammerite är nog det mest kända märket, men även Biltemas är bra
Citera
2014-06-30, 04:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men även Biltemas är bra
Sist jag titta i en sån burk va det som vattenfärg, krävdes typ 10 lager för att grå färg skulle täcka orange botten ordentligt.
Citera
2014-06-30, 12:26
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sist jag titta i en sån burk va det som vattenfärg, krävdes typ 10 lager för att grå färg skulle täcka orange botten ordentligt.

Jag målade med Biltemas hammarlack för några år sen, och då var det inga problem med den, men dom kan ju bytt leverantör, och då är det bättre att ts köper Hammerite för att vara på säkra sidan.
Citera
2014-06-30, 13:31
Bannlyst
Citat:
Bläster eller lägg den i ett bad med citronsyra.

Vad ska du ha röret till? slipa bort rosten med en fiberrondell och måla med hammarlack? (med hammarlack kan du måla direkt på rost.)
alltså röret kommer att bli ca 800 grader inuti och säkert lika varmt utan på, kommer lacken att kalra det?
Citera
2014-06-30, 13:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
alltså röret kommer att bli ca 800 grader inuti och säkert lika varmt utan på, kommer lacken att kalra det?
Nej, det kommer det inte att göra. Med den temperaturen så är det ju snudd på att
rosten försvinner av sej själv också.
Citera
2014-06-30, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nej, det kommer det inte att göra. Med den temperaturen så är det ju snudd på att
rosten försvinner av sej själv också.
Vad rekommenderar du då att jag ska göra? Endast slipa bort rosten och låta det va sen?

Finns det ingen högyemperaturfärg?
Citera
2014-06-30, 13:53
Bannlyst
Citat:
Jag målade med Biltemas hammarlack för några år sen, och då var det inga problem med den, men dom kan ju bytt leverantör, och då är det bättre att ts köper Hammerite för att vara på säkra sidan.
jag måste även borra ett hål i röret, ett hål som det får plats ett tändstift i. vad för sorts borr rekomenderar du? en pelarborr? en borrmaskin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in