Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-30, 02:50
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag tror du underskattar hur lätt det är att träffa något så litet som ett huvud på en så pass liten yta och där personen ifråga är ett antal centimeter längre än dig. Du får alltså svinga UPPÅT till och börja med.

Jag har inte skrivit ett endaste ord huruvida det är enkelt att träffa eller inte, men nåväl.

klart att det är svårt att träffa någon i skann under ett fullt utvecklat slagsmål, men om man har överraskningsmomentet eller ett distraherat stillastående BO så är det inga problem, oavsett om BO är 10-20 cm längre än GM.
Citera
2014-06-30, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag har inte skrivit ett endaste ord huruvida det är enkelt att träffa eller inte, men nåväl.

klart att det är svårt att träffa någon i skann under ett fullt utvecklat slagsmål, men om man har överraskningsmomentet eller ett distraherat stillastående BO så är det inga problem, oavsett om BO är 10-20 cm längre än GM.

Bakifrån kanske, men knappast framifrån. Missar du så är du dessutom helt vidöppen och går heller inte göra mycket mer än svinga. En kniv är enormt mycket enklare att hantera och du har betydligt bättre odds att träffa en torso än du har ett huvud.
Citera
2014-06-30, 03:14
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Bakifrån kanske, men knappast framifrån. Missar du så är du dessutom helt vidöppen och går heller inte göra mycket mer än svinga. En kniv är enormt mycket enklare att hantera och du har betydligt bättre odds att träffa en torso än du har ett huvud.

Ja och en pistol/revolver är enklare att döda med än med en kniv...

Men ett hårt slag i bakhuvet så är risken stor att du får ner offret på backen omtöcknad eller medvetslös. Det krävs däremot oftast åtskilliga hugg och lång tid med kniv innan BO får sådant blodtrycksfall eller att vitala organ lägger av.

Under den tiden hinner BO ställa till med en jävla scen och fight.

Det finns en anledning till att folk som bär kniv i självförsvarssyfte ofta blir knivade med sina egna knivar.
Citera
2014-06-30, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Ja och en pistol/revolver är enklare att döda med än med en kniv...

Men ett hårt slag i bakhuvet så är risken stor att du får ner offret på backen omtöcknad eller medvetslös. Det krävs däremot oftast åtskilliga hugg och lång tid med kniv innan BO får sådant blodtrycksfall eller att vitala organ lägger av.

Under den tiden hinner BO ställa till med en jävla scen och fight.

Det finns en anledning till att folk som bär kniv i självförsvarssyfte ofta blir knivade med sina egna knivar.

Och anledningen att LL släppte in JH i lägenheten skulle vara? att JH ej hade nyckel vet vi helt säkert (i stort sett) eftersom hon fick vänta tills att portlåset slog ifrån på morgonen innan hon kunde ta sig in.

Vet inte men om jag öppnar dörren för någon jag inte gillar så är inte det första jag gör att ge dom min rygg. Och här finns det också uppgifter om att det förekommit ett ordentligt tumult i lägenheten och att grannar till och med ringt på dörren.

Vänligen utgå för detta är inte ens sport att plocka isär.
Citera
2014-06-30, 03:22
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Nej en hammare är inte ett "utmärkt" mordredskap, inte om du jämför det med något av spetsig eller egg karaktär. Då framstår en hammare som närmast otymplig att hantera för ett sådant ändamål, dom är däremot utmärkt för att tillfoga fysisk smärta (knäskålar och dylikt som i CL fallet)

Men som primärt mordredskap? som kvinna? skärp dig. Rörelsemönstret är dessutom det också väldigt limiterat och såvida du inte är någorlunda fysiskt stark så är det inte ett speciellt smidigt redskap att hålla på att vifta med heller.

Så för att summera?

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.

Tror du underskattar det där om kvinna. Jag är späd men en hejare på verktyg och att bygga över huvudtaget. Jag hade klarat det. Jonna har hästar hästar sparkar och boxar måste fixas. De bor på landet och renovera när man bor i hus är ett måste. Tror hon var rätt duktig med hammaren
Citera
2014-06-30, 03:23
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Och anledningen att LL släppte in JH i lägenheten skulle vara? att JH ej hade nyckel vet vi helt säkert (i stort sett) eftersom hon fick vänta tills att portlåset slog ifrån på morgonen innan hon kunde ta sig in.

Vet inte men om jag öppnar dörren för någon jag inte gillar så är inte det första jag gör att ge dom min rygg. Och här finns det också uppgifter om att det förekommit ett ordentligt tumult i lägenheten och att grannar till och med ringt på dörren.

Vi vet inte exakt vad som hände så mina spekulationer är inte intressanta men möjligheten att JH bara klev rakt in ska inte förkastas än, dvs att lägenhetsdörren var olåst

Vad jag vet så är det bara kvällsblaskorna som uppgivit att hon plingade på.

Om det var en överraskningsattack eller inte kommer visa sig bla baserat på förekomsten av avvärjningsskador eller inte.
Citera
2014-06-30, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Tror du underskattar det där om kvinna. Jag är späd men en hejare på verktyg och att bygga över huvudtaget. Jag hade klarat det. Jonna har hästar hästar sparkar och boxar måste fixas. De bor på landet och renovera när man bor i hus är ett måste. Tror hon var rätt duktig med hammaren

Handlar inte om du klarat det eller ej, det handlar om hur vida en hammare är ett redskap du skulle valt att använda dig av om du tagit ett medvetet beslut att ta en annan persons liv.

Behöver inte fundera speciellt många varv innan man enkelt kommer fram till att det finns åtskilliga andra redskap av spetsig eller egg karaktär (bara för att nämna ett exempel) som är åtskilligt mycket smidigare att hantera än en hammare.
Senast redigerad av dip 2014-06-30 kl. 03:40.
Citera
2014-06-30, 03:33
Medlem
Citat:

Det finns 2 versioner av vad som hänt, den ena är grannens som säger tumult och skrik i ca 20 min, den andra är polisläckan som aftonbladet hänvisar till, hen ska ha sagt att Jonna sagt i förhör att hon drog till med hammaren så fort Lovisa öppnade (och då inte öppnade för henne, hon väntade i trappan och Lollo skulle väl hem eller till jobbet eller någonting?) och att hon sen när Lollo låg på golvet hämtade kniv i köket och högg några gånger.
Citera
2014-06-30, 03:39
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det finns 2 versioner av vad som hänt, den ena är grannens som säger tumult och skrik i ca 20 min, den andra är polisläckan som aftonbladet hänvisar till, hen ska ha sagt att Jonna sagt i förhör att hon drog till med hammaren så fort Lovisa öppnade (och då inte öppnade för henne, hon väntade i trappan och Lollo skulle väl hem eller till jobbet eller någonting?) och att hon sen när Lollo låg på golvet hämtade kniv i köket och högg några gånger.

Då tror jag på JH:s version. Den andra hade varit lättare att förklara som "bråk som urartade", så om det hade gått till så hade JH valt att berätta det.
Citera
2014-06-30, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Då tror jag på JH:s version. Den andra hade varit lättare att förklara som "bråk som urartade", så om det hade gått till så hade JH valt att berätta det.

Skillnaden borde vara att grannens version nog hade passat henne bättre, bråk som urartade. Om det är som Jonna skulle ha uppgett att hon attackerade direkt när Lollo öppnade dörren då är det ett rent överfall.

Men OM hon inte berättar sanningen här så undrar jag vad hon kan ha att dölja?
Citera
2014-06-30, 04:03
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Skillnaden borde vara att grannens version nog hade passat henne bättre, bråk som urartade. Om det är som Jonna skulle ha uppgett att hon attackerade direkt när Lollo öppnade dörren då är det ett rent överfall.

Men OM hon inte berättar sanningen här så undrar jag vad hon kan ha att dölja?

Den här grannen är en gammal tant va? Kanske förvirrad och har dålig tidsuppfattning.
Citera
2014-06-30, 04:25
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Handlar inte om du klarat det eller ej, det handlar om hur vida en hammare är ett redskap du skulle valt att använda dig av om du tagit ett medvetet beslut att ta en annan persons liv.

Behöver inte fundera speciellt många varv innan man enkelt kommer fram till att det finns åtskilliga andra redskap av spetsig eller egg karaktär (bara för att nämna ett exempel) som är åtskilligt mycket smidigare att hantera än en hammare.

Du har en poäng där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in