Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-29, 15:30
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det mesta i denna tråd är skvaller och gissningar som du väljer att kalla det, själv kallar jag det spekulationer och så länge ingen information läcker ut så står det alla fritt att spekulera.

Nej att stycka en kropp kräver nog sin kvinna, mycket blod, kroppsvätskor, lukt mm och det är nog inte det enklaste. Kanske varit som så att Jonna inte kunnat "halshugga" Lovisa, att gränsen gått där?

Att pyssla med djur kräver sin kvinna också. Det är mellan turerna ett riktigt skitgöra
Citera
2014-06-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Att pyssla med djur kräver sin kvinna också. Det är mellan turerna ett riktigt skitgöra

Det beror på vilka djur det handlar om och hästar definitivt. Kaniner? Nej.
Citera
2014-06-29, 15:35
Medlem
Citat:
Jag håller med dig! Om hon suttit i bilen utanför vid flera tillfällen som grannarna sätt har nog hennes ilska växt i takt med mord tanken. Sen är jag osäker om styckningen var planerad eller inte. Men för mig är det mord i allra högsta grad. Och att sedan vara så skärpt att man ursäktar till den oroliga grannen tror jag inte har med JA att göra alls.

Hon är rädd för att grannen ska kontakta JA och att han kommer hem för tidigt. Hon är läskigt manipulativ känns det som och för tredje gången. Vreden kanske inte var enbart mot LL utan den ultimata hämnden mot JA för att han dumpade henne och tog LL i försvar efter krog bråket. Sen om hon kan åka i bilar kors och tvärs, bli stoppad mm tyder på att hon är mycket udda.

Beteendet innan pekar helt emot att det skulle vara planerat att mörda LL, vad gäller styckningen så vore den planerad så skulle hon varit betydligt bättre förberedd än vad hon var. Känns som att det är detaljen om hur JH valde att hantera sitt problem som uppstod iom att LL dog som gör att ni gång på gång snavar och skall försöka spela något slags "monster" kort.

Citat:
För mig räcker det med att hon har med sig hammaren, en hammare kan bli ett dödligt vapen hanterat på ett visst sätt. Precis som man kan strypa någon med ett bälte fast detta inte är det huvudsakliga användningsområdet.

Ja och tingsrätten i Boden har gjort en felbedömning anser jag, vad har VB dött av om inte den behandling hon fick av gärningsmannen.

Jag kan dömas för mord om jag slår ihjäl någon med ett baseballträ precis som med kniv, hammare, syl, skruvmejsel mm.

Ja men det är väldigt enkelt att hävda att en hammare är inte det första eller ens "topp 10" på en lista av redskap du skulle välja att använda om du har för avsikt att döda någon och att den här tanken har existerat över X tid.
Senast redigerad av dip 2014-06-29 kl. 15:39.
Citera
2014-06-29, 15:36
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Det mesta i denna tråd är skvaller och gissningar som du väljer att kalla det, själv kallar jag det spekulationer och så länge ingen information läcker ut så står det alla fritt att spekulera.

Nej att stycka en kropp kräver nog sin kvinna, mycket blod, kroppsvätskor, lukt mm och det är nog inte det enklaste. Kanske varit som så att Jonna inte kunnat "halshugga" Lovisa, att gränsen gått där?

Jag tankte inte sa mycket pa blod/vatskor faktiskt. Mer psykologiskt samt det faktum att jag tror en viss styrka kravs. Nu kan hon ju ha varit ratt stark fysiskt, ingen aning. Hon sag ju inte petit ut direkt iaf.
Citera
2014-06-29, 15:36
Medlem
Jonna kommer att bli känd efter det att domen fallit då hon är det första svenska kvinnan som styckmördar i modern tid.

Vore oerhört intressant att sitta ner med denna späda varelse och ta en fika och försöka förstå hur hon tänker om saker och ting och höra hennes reflektioner om livet.
Citera
2014-06-29, 15:40
Medlem
Citat:
Jonna kommer att bli känd efter det att domen fallit då hon är det första svenska kvinnan som styckmördar i modern tid.

Vore oerhört intressant att sitta ner med denna späda varelse och ta en fika och försöka förstå hur hon tänker om saker och ting och höra hennes reflektioner om livet.

Hon kanske skriver en bok i fängelset eller när hon kommer ut, många förläggare som säkert vill betala henne
Citera
2014-06-29, 15:40
Medlem
Citat:
Jag håller med dig! Om hon suttit i bilen utanför vid flera tillfällen som grannarna sätt har nog hennes ilska växt i takt med mord tanken. Sen är jag osäker om styckningen var planerad eller inte. Men för mig är det mord i allra högsta grad. Och att sedan vara så skärpt att man ursäktar till den oroliga grannen tror jag inte har med JA att göra alls.

Hon är rädd för att grannen ska kontakta JA och att han kommer hem för tidigt. Hon är läskigt manipulativ känns det som och för tredje gången. Vreden kanske inte var enbart mot LL utan den ultimata hämnden mot JA för att han dumpade henne och tog LL i försvar efter krog bråket. Sen om hon kan åka i bilar kors och tvärs, bli stoppad mm tyder på att hon är mycket udda.

Styckningen kanske inte varit planerad sen tidigare men i samma stund som hon stoppar sågen i bilen så tror jag hon har bestämt sig och på så sätt planerar hon den, det är inte "JA har en såg, jag styckar henne".
Citera
2014-06-29, 15:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
För mig räcker det med att hon har med sig hammaren, en hammare kan bli ett dödligt vapen hanterat på ett visst sätt. Precis som man kan strypa någon med ett bälte fast detta inte är det huvudsakliga användningsområdet.

Ja och tingsrätten i Boden har gjort en felbedömning anser jag, vad har VB dött av om inte den behandling hon fick av gärningsmannen.

Jag kan dömas för mord om jag slår ihjäl någon med ett baseballträ precis som med kniv, hammare, syl, skruvmejsel mm.

Nja, tingsrätten gjorde en korrekt bedömning av fallet, det var Hovrätten som inte gjorde samma bedömning, i Bodenfallet alltså.

Ja, du kan dömas till mord om du slår ihjäl någon, men finns det omständigheter så kan du istället dömas för dråp, vare sig du vill det eller inte.
Citera
2014-06-29, 15:49
Medlem
Citat:

Sluta fokusera på styckningsdetaljen, eftersom det enbart handlat om att lösa ett problem som uppstod. Och inte att det var en planerad handling. Styckning är egentligen inte överdrivet svårt att komma fram till om man ej har tillgång till dom kemikalier eller annat som krävs för att helt ta bort alla spår efter en person.

Samt att det faktum att lägenheten den döde personen fanns i tillhörde den personen JH älskade var nog väldigt drivande i hennes vilja att få bort LL från platsen.
Citera
2014-06-29, 15:54
Jag börjar luta mer och mer åt att JH tänkte skrämma eller misshandla LL, men inte döda henne. Då hade hon tagit med ett bättre mordvapen och varit mer förberedd på att ta hand om liket. Förmodligen hade hon valt ett bättre ställe att överfalla LL också om hon ville döda henne, någonstans där hon inte behövde stycka liket för att komma undan och genomföra den här röriga, stökiga, stressiga och säkert psykiskt utmattande planen. Stället där hon dumpar kroppen är ju också väldigt oövertänkt och dåligt vald.
Citera
2014-06-29, 15:55
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nja, tingsrätten gjorde en korrekt bedömning av fallet, det var Hovrätten som inte gjorde samma bedömning, i Bodenfallet alltså.

Ja, du kan dömas till mord om du slår ihjäl någon, men finns det omständigheter så kan du istället dömas för dråp, vare sig du vill det eller inte.

Varför sitta och jämföra mordet i Boden? Det finns ju inte en likhet mer än styckning i fallen.
Citera
2014-06-29, 15:59
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Nej, vi har kvinnan som styckade sin make. Var det slutet pa 80 eller 90-talet ? Det ar mycket ovanligt dock, men jag tror inte hon kommer bli sa kand faktiskt. Forutom styckningen ar det inget "wow" over detta fall, typ som Arboga eller Knutby.

Daremot sa ar det ett intressant fall, att en till synes normal tjej flippar over sa har pass och inte bara mordar utan aker till jobb, pratar med grannar, blir stoppad av polisen i bilkoll, styckar och gud vet vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in