Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vi sitter ju egentligen mest och spekulerar nu för vi känner inte till alla fakta, inte ens vet vi om den information vi känner till från media är korrekt.

* Hennes avsikt att sitta utanför huset kan även ha varit för att få bekräftat att offret träffade JA

* Hammare är ett verktyg som man normalt inte bär med sig. Hon kanske tog med sig hammaren för att hon hade för avsikt att slå in knäskålarna på offret. Hade hon tänkt mörda offret hade hon nog haft kniv med sig istället.

* Vet vi att låset inte går igen av sig själv?

* Allt beror på vad hon själv säger, hon kan hävda att hon tagit kniven för att försvara sig.

* Allt som händer efter mordet är betydelselöst för mordet i sig. Där agerar alla olika och vissa skärper till sig ordentligt för att kunna hantera den svåra situation de hamnat i.

Du kan dömmas för mord om du hugger någon med en skruvmejsel, det är inte heller någonting du normalt bär med dig. Hon avsåg nog snarare att slå in huvudet på Lovisa.
Citera
2014-06-29, 15:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vet vi att Lovisa spöat upp Jonna på krogen? Jag har läst om ett par örfilar och det kallar i alla fall inte jag för spöa upp.

Vi vet bara det som står i media och det som det ryktas om i tråden.

Ett par örfilar inför publik kan svida ordentligt, på fler än ett ställe. Det är förstås inte att spöa upp men händelsen i sig kan ha satt djupa sår i JHs redan sargade hjärta.
Citera
2014-06-29, 15:04
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Vet vi att Lovisa spöat upp Jonna på krogen? Jag har läst om ett par örfilar och det kallar i alla fall inte jag för spöa upp.

Ja, exakt vad hände där? I början var det tal om tjafs och möjligen en lavett, sedan blev det "slagit ner" och "spöat upp ordentligt" som nu blivit trådsanning.

Vet vi ens om det har inträffat i verkligheten? En anmälan sägs ha gjorts, och den sägs ha lagts ner. Finns det verkligen en anmälan, och vad sades i den?
Fanns det någon grund, eller var den ett påhitt (falsk tillvitelse)?

Jag tycker att det finns en hel del frågetecken rörande denna påstådda händelse.
Att en evnetuell anmälan lades ner tyder på att de knappast kan ha varit något särskilt allvarligt ("slagit ner" eller "spöat upp").
Citera
2014-06-29, 15:06
Medlem
Jag undrar vad som menas med att det inte är en fullständig styckning, ska bli spännande att läsa FUP:en.

Jag tror/misstänker att Jonna gått hårt åt kroppen samtidigt som hon styckade, som en sista hämnd/avreagering. Förvånar inte om dem finner knivmärken i underlivet och brösten, dessa delar som Lovisa låtit "hennes" JA roa sig med.

Kanske bankat i skallen extra med hammaren, tänderna, näsan?

Någonstans skrev någon att Lovisa inte gick att känna igen och endast en styckning gör inte dig oigenkännelig.
Citera
2014-06-29, 15:08
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Hade Jonna varit man så hade folk inte ens reflekterat över dråp.

Det finns fall (har inte direkt i huvudet men kolla länken med FUP) där gärningsmannen dödat sitt offer med 1 eller 2 knivhugg och dömts för mord eftersom borde insett vad det kunnat åstadkomma.

Även om det varit slagsmål mellan Jonna och Lovisa så har Jonna berövat Lovisa livet medvetet, hon vet att skulle hon endast misshandla Lovisa så riskerar hon eventuellt att åka på stryk längre fram som hämnd.

Hoppas någon i framtiden intervjuar/skriver en bok om "Styckmörderskan från Askersund", vore intressant....

Jag ar lite benagen att halla med. Nu sa ar det ju en del som tror att det kan bli drap, det innebar ju inte heller att dom tycker det ar ratt. Jag har oerhort svart att se hur det skulle kunna bli drap. Att forsvaret kommer yrka pa det ar en annan sak, det utgar jag givetvis ifran att dom gor.
Fragan blir vad domen sager.
Citera
2014-06-29, 15:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du kan dömmas för mord om du hugger någon med en skruvmejsel, det är inte heller någonting du normalt bär med dig. Hon avsåg nog snarare att slå in huvudet på Lovisa.

Det är förstås en spekulation, men vad menar du stödjer att hon planerade att döda henne?

VB i Boden utsattes för strypförsök, slag mot huvudet, nio knivhugg i bröst och rygg. Därefter styckades kroppen och slängdes ut i naturen. GM nekade till brotten och motivet är okänt då det inte förelåg någon tvist mellan dessa.

Domen: dråp och 10 års fängelse.
Citera
2014-06-29, 15:11
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Jag undrar vad som menas med att det inte är en fullständig styckning, ska bli spännande att läsa FUP:en.

Jag tror/misstänker att Jonna gått hårt åt kroppen samtidigt som hon styckade, som en sista hämnd/avreagering. Förvånar inte om dem finner knivmärken i underlivet och brösten, dessa delar som Lovisa låtit "hennes" JA roa sig med.

Kanske bankat i skallen extra med hammaren, tänderna, näsan?

Någonstans skrev någon att Lovisa inte gick att känna igen och endast en styckning gör inte dig oigenkännelig.

Att stycka en kropp ar nog inte det allra enklaste. Ofullstandig kan ju vara att arm/ben/huvud satt kvar, nagot av de vill saga.

Hammarslag i skallen kan def. gora ett ansikte oigenkannligt. Men satillvida ingen pa plats yttrat sig om detta sa ar det ju bara skvaller och gissningar.
Citera
2014-06-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag ar lite benagen att halla med. Nu sa ar det ju en del som tror att det kan bli drap, det innebar ju inte heller att dom tycker det ar ratt. Jag har oerhort svart att se hur det skulle kunna bli drap. Att forsvaret kommer yrka pa det ar en annan sak, det utgar jag givetvis ifran att dom gor.
Fragan blir vad domen sager.

Försvaret lär yrka på vållande.
Citera
2014-06-29, 15:18
Medlem
Citat:

Om du nu planerat att döda någon så pass att du till och med spionerat på offret i syfte av detta. Varför i hela friden väljer du en HAMMARE av alla redskap som finns? En kniv i en torso om du enbart har redskap av spetsig eller trubbig karaktär att tillgå är enormt mycket mer effektivt att använda än en hammare.

På samma vis som det är betydligt lättare att träffa en torso än vad det är att i raseri svinga en hammare och träffa ett huvud.
Citera
2014-06-29, 15:22
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Därför bör Jonna dömmas för mord!!

*Grannarna har sett henne utanför huset flera gånger spanandes, det tyder på en viss kartläggning av rutiner.

*Samma morgon har flera grannar sett henne utanför huset, då har hon enligt egen utsago haft en hammare med sig, en hammare är ett dödligt vapen och ingenting man går omkring med bara sådär.

*Hon har när hon attackerat/tagit sig in i lägenheten låst dörren eftersom grannarna som knackade på inte kunde komma in, detta tyder på en viss planläggning hur hon ska gå tillväga. Vid en "normal" attack låser man inte dörren så man ska kunna fly därifrån så fort som möjligt. Men varför skulle hon behöva fly? Hon har ju redan bestämt sig för hur det ska gå med Lovisa.

*Det har inte räckt med hammaren utan hon har dessutom använt ett annat dödligt vapen i form av en kniv och erkännt detta men vill ha det till misshandel.

*Tillvägagångssättet med att köra iväg Lovisas bil, återkomma med såg och stycka, gömma kroppsdelarna mm tycker jag också tyder på mord.

Jag håller med dig! Om hon suttit i bilen utanför vid flera tillfällen som grannarna sätt har nog hennes ilska växt i takt med mord tanken. Sen är jag osäker om styckningen var planerad eller inte. Men för mig är det mord i allra högsta grad. Och att sedan vara så skärpt att man ursäktar till den oroliga grannen tror jag inte har med JA att göra alls.

Hon är rädd för att grannen ska kontakta JA och att han kommer hem för tidigt. Hon är läskigt manipulativ känns det som och för tredje gången. Vreden kanske inte var enbart mot LL utan den ultimata hämnden mot JA för att han dumpade henne och tog LL i försvar efter krog bråket. Sen om hon kan åka i bilar kors och tvärs, bli stoppad mm tyder på att hon är mycket udda.
Citera
2014-06-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är förstås en spekulation, men vad menar du stödjer att hon planerade att döda henne?

VB i Boden utsattes för strypförsök, slag mot huvudet, nio knivhugg i bröst och rygg. Därefter styckades kroppen och slängdes ut i naturen. GM nekade till brotten och motivet är okänt då det inte förelåg någon tvist mellan dessa.

Domen: dråp och 10 års fängelse.

För mig räcker det med att hon har med sig hammaren, en hammare kan bli ett dödligt vapen hanterat på ett visst sätt. Precis som man kan strypa någon med ett bälte fast detta inte är det huvudsakliga användningsområdet.

Ja och tingsrätten i Boden har gjort en felbedömning anser jag, vad har VB dött av om inte den behandling hon fick av gärningsmannen.

Jag kan dömas för mord om jag slår ihjäl någon med ett baseballträ precis som med kniv, hammare, syl, skruvmejsel mm.
Citera
2014-06-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Att stycka en kropp ar nog inte det allra enklaste. Ofullstandig kan ju vara att arm/ben/huvud satt kvar, nagot av de vill saga.

Hammarslag i skallen kan def. gora ett ansikte oigenkannligt. Men satillvida ingen pa plats yttrat sig om detta sa ar det ju bara skvaller och gissningar.

Det mesta i denna tråd är skvaller och gissningar som du väljer att kalla det, själv kallar jag det spekulationer och så länge ingen information läcker ut så står det alla fritt att spekulera.

Nej att stycka en kropp kräver nog sin kvinna, mycket blod, kroppsvätskor, lukt mm och det är nog inte det enklaste. Kanske varit som så att Jonna inte kunnat "halshugga" Lovisa, att gränsen gått där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in