2014-06-29, 08:20
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Vaknade med följande teori på näthinnan:
1. Grannfru har manligt besök.
2. Manligt besök lämnar granngården (när han betalt för sig?)
3. Bil el. mer troligt MC (vilket var ett vanligare transportmedel i byarna vid tiden) står dold en bit från platsen.
4. Viola. som tagit sin tillflykt till utedasset/lagårn, har noterat detta och inväntar vederbörande - antingen vid platsen för fordonet el i anslutning till hemmet.
5. Kortvuxen mansperson korsar Widegrens gård med sikte på att rulla iväg tyst i mörkret på nämnda fordon.
6. Kortvuxen man = inte snäll.
Citera
2014-06-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Regeln var att man satte dödsdatumet till den sista dagen i den månad då den 10-åriga väntetiden var slut. I Violas fall borde det alltså vara den 31/12 1958. Jag vet att det finns andra fall där man har satt ett tidigare dödsdatum, till exempel om det fanns vittnen som faktiskt hade sett en person ramla i vattnet. Men de anhöriga fick lik förbaskat vänta 10 år med att ansöka enligt dåtidens lag.

Tack för info!
Citera
2014-06-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Vaknade med följande teori på näthinnan:
1. Grannfru har manligt besök.
2. Manligt besök lämnar granngården (när han betalt för sig?)
3. Bil el. mer troligt MC (vilket var ett vanligare transportmedel i byarna vid tiden) står dold en bit från platsen.
4. Viola. som tagit sin tillflykt till utedasset/lagårn, har noterat detta och inväntar vederbörande - antingen vid platsen för fordonet el i anslutning till hemmet.
5. Kortvuxen mansperson korsar Widegrens gård med sikte på att rulla iväg tyst i mörkret på nämnda fordon.
6. Kortvuxen man = inte snäll.

Betalat för vaddå?
Det blev aldrig riktigt klarlagt vad det var för "kortvuxen man" som sågs där ute väl?? Kan det ha varit KW eller t.o.m Agnes...eller Viola???....eller... ...som hade setts?? Någon som kanske hade hört oväsendet i huset från vägen och gick dit för att tjuvhöra...någon ond person?? Det måste väl nästan ha hörts till Ystad det där skrikandet från huset...
Citera
2014-06-29, 09:51
Medlem
Jag tänker på ett annat fall, en ung kille som försvann på 60-talet utanför sitt ensligt belägna hem på en ö i Dalarna...ingen fattade vart han hade tagit vägen...men där hittade dom visst hans kranium på en annan ö många år efteråt...det var väl bara en ren tillfällighet att dom hittade kraniet då...kanske Violas kvarlevor finns där ute i dyn vid älvkanten någonstans?
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-29 kl. 10:02.
Citera
2014-06-29, 10:03
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Betalat för vaddå?
Det blev aldrig riktigt klarlagt vad det var för "kortvuxen man" som sågs där ute väl?? Kan det ha varit KW eller t.o.m Agnes...eller Viola???....eller... ...som hade setts?? Någon som kanske hade hört oväsendet i huset från vägen och gick dit för att tjuvhöra...någon ond person?? Det måste väl nästan ha hörts till Ystad det där skrikandet från huset...

Viola? Ja..hon kanske hade manliga drag? Påminde om en kortvuxen 40-årig man utan hatt och väska? Jag kan också berätta..på tal om skrik från huset..att ingen hörde Widegrens hund skälla den kvällen. Det borde den väl gjort om nåt kändes fel? Men allt var tyst..
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-29 kl. 10:09.
Citera
2014-06-29, 10:38
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Betalat för vaddå?
Kaffet?

Jag har också funderat över om det kan ha varit Agnes eller ännu hellre Viola. En kvinna utan huvudbonad som kanske skyddat sig mot kylan med en gammal skinnjacka/tjocktröja/lagårdsklädsel hon funnit i lagårn skulle kunna ha tagits för en kortvuxen karl.
Citera
2014-06-29, 10:40
Medlem
Citat:
Hittar inget direkt djup vid en snabb översiktsgoogling men det är tämligen dramatisk natur vi talar om med förhållandevis djupa sjöar, branta nipor och stora strömmande vattenmassor.

http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm

Jag har fortfarande problem med vaken. Ett strömt vatten brukar behöva en längre tid av ihållande kyla för att frysa. Det var blidväder och hyfsat tidigt på vintern. Inte kan jag tänka mig att Viola skulle försöka gå över isen i det läget. Inte frivilligt.

Någon som har ett datum, då dykarna var där?
Eftersom pressen slutit upp, borde det ha skrivits om i tidningarna i anslutning till det. Det måste ha gått ett antal dagar efter det att hon försvann, fram tills dykarna gjorde sitt. Under den tiden har förmodligen kylan infunnit sig.
Citera
2014-06-29, 10:41
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Viola? Ja..hon kanske hade manliga drag? Påminde om en kortvuxen 40-årig man utan hatt och väska? Jag kan också berätta..på tal om skrik från huset..att ingen hörde Widegrens hund skälla den kvällen. Det borde den väl gjort om nåt kändes fel? Men allt var tyst..
Ang. att inte Widegrens hund skällde kan ha berott på att den inte hade någon anledning. Viola var ju ingen inkräktare och om hon rörde sig på gården vore det inget för hunden att reagera på. Hon kan även ha lyckats tysta/lugna hunden om den hade börjat bli orolig.
Citera
2014-06-29, 10:47
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Jag har fortfarande problem med vaken. Ett strömt vatten brukar behöva en längre tid av ihållande kyla för att frysa. Det var blidväder och hyfsat tidigt på vintern. Inte kan jag tänka mig att Viola skulle försöka gå över isen i det läget. Inte frivilligt.

Någon som har ett datum, då dykarna var där?
Eftersom pressen slutit upp, borde det ha skrivits om i tidningarna i anslutning till det. Det måste ha gått ett antal dagar efter det att hon försvann, fram tills dykarna gjorde sitt. Under den tiden har förmodligen kylan infunnit sig.
Det finns beskrivet att en ko leddes över isen tidigare samma dag. Det skulle förvisso ha kunnat vara en efterkonstruktion om någon hade använt en ko förspänd med släde för att transportera en kropp tex. Fru Widegren hade tidigare varit behjälplig med att hantera timret så hon var omvittnat inte obekant med tungt arbete. Innan det var känt att Viola försvunnit hade hon således sannolikt inte dragit någon större uppmärksamhet till sig gnm att transportera en stock med en ko kan tänkas.
Citera
2014-06-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

Tja...enligt dig så verkade det som att byborna var en aning fantasifulla, och OM tipsaren var en "sådan bybo" så kan väl i stort sett vem som helst som synts på gården ha varit "en kortvuxen 40-årig man utan hatt och väska"...Det var ju mörkt också!
Men om ingen hund skällde, trots att det MÅSTE ha hörts skrik utanför och trots att en skum typ iakttagits, så var nog inte den hunden så skällig....den skumma typen på gården kan ha varit någon av Widegrenarna, eller någon annan av byborna som hunden kände till, tipsaren skällde den ju inte åt. Hunden var nog van vid skrik och annat...
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-29 kl. 10:57.
Citera
2014-06-29, 11:05
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Jag tänker på ett annat fall, en ung kille som försvann på 60-talet utanför sitt ensligt belägna hem på en ö i Dalarna...ingen fattade vart han hade tagit vägen...men där hittade dom visst hans kranium på en annan ö många år efteråt...det var väl bara en ren tillfällighet att dom hittade kraniet då...kanske Violas kvarlevor finns där ute i dyn vid älvkanten någonstans?

Alvar Larsson tänker du på? Det är väldigt stora likheter de fallen emellan.
Jag tror fäderna har gått för långt i sina bestraffningar. Mödrarna vet vad som hänt men ljuger för att inte resten av familjerna ska drabbas ännu mer. De försvunna ska ha gått ut fast ingen utomstående har sett röken av dom.

Det mest mystiska med Alvar tycker jag är det här. Det var alltså Alvars skalle man hade hittat.

VÄXJÖ (TT)

Det är fortfarande oklart om kraniefyndet på en liten obebodd ö i sjön Åsnen söder om Växjö kan lösa gåtan med den 13-årige Alvar Larssons försvinnande. De efterforskningar som polisen gjorde på måndagen gav inga entydiga besked. Alvar försvann spårlöst för 15 år sedan. Vi kunde dock konstatera att kraniet flyttats ganska nyligen till den plats där det hittades i fredags, säger kommissarie Lennart Johansson vid polisen i Växjö. – Kraniet vilade på en bädd av löv som fallit nu i höst. Men var kraniet ursprungligen legat vet vi inte. Det har i varje fall inte varit i närheten av fyndplatsen, säger Johansson. Kraniet var bevuxet med mossa och på fyndplatsen växer ingen mossa. Ett annat fynd som polisen gjorde på måndagen var en murknad mindre båt.

Källa: TT-notis 9 november 1982
Citera
2014-06-29, 11:23
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ang. att inte Widegrens hund skällde kan ha berott på att den inte hade någon anledning. Viola var ju ingen inkräktare och om hon rörde sig på gården vore det inget för hunden att reagera på. Hon kan även ha lyckats tysta/lugna hunden om den hade börjat bli orolig.

Nu var det ju inte det jag syftade på.. utan det som föregick Violas utgång. Bråket alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in