Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Om vi har två barn, dessa barn har en psykisk åkomma. Den ene lever i ett stabilt hem med föräldrar som delar intressen och peppar sitt barn. Garanterat flyter deras liv på men mamma och pappa kan ibland känna oro för en eller ett par situationer som barnet reagerar lite udda på. Hon/han växer upp och lämnar till slut hemmet...åter kommer här

I det andra hemmet stormar det, mamma gömmer vinflaskor och pappa är våldsam och gapig han kan också ta droger av andra former, det barnet börjar rulla utför och blir tidigt små kriminell och en del tar även droger av alla former. Han/ hon är utåt agerande och soc kopplas in.

Tillbaka till det vuxna barnet som curlats fram som nu ska klara sig utan skyddsnät. Och för att snabba på skapas det hinder som en frisk inte reflekterar över men som inte klaras av. Det växer och växer samtidigt med den dolda diagnosen.

Nått i den stilen kan förklara att ibland finns det förklaringar men de är inte uppenbara. Miljö eller miljöarvet kan påverka två likasinnade i otroligt olika riktningar

Jag håller med. Uppväxten kan se helt olika ut och det kanske ser ut som att vissa har en bra uppväxt, men inuti, eller psykologiskt kan det vara något helt annat. Barnen i ditt exempel kan ha liknande upplevelser av t ex övergivenhet som jag skrev om tidigare. Barnet i ditt första exempel kan ha känt att föräldrarna försöker få barnet att intressera sig för föräldrarnas intressen och att föräldrarna peppar barnet till något som barnet inte själv vill. Jag tror då att barnet kan känna sig övergivet i och med att föräldrarna inte ser barnets behov utan mer ser sig själva. Och det andra barnet i ditt exempel kan väl då känna övergivenhet då barnet ÄR övergivet när föräldrarna t ex tar droger och kanske mer eller mindre försummar barnet. Likadant med JH. Hon kan ha klarat sig undan rättvisan och kunnat levt ett hyggligt liv, ingen har sett något direkt avvikande med henne. Har kanske haft det som barnet i ditt första exempel. Men inuti har hon haft starka känslor av t ex övergivenhet, vanmakt, aggression eller vad det kan vara (ofta är det nog flera saker)
Citera
2014-06-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Sannolikt är det nog så, men vi vet ju ej så mycket om händelseförloppet på morgonen.
Vi vet väl inte ens om JH hade hammaren med sig när hon kom, och om inte, i så fall
skulle kunna hävda t.ex. nödvärn eller att det hela skett i hastigt mod.

Men jag har en känsla av, att hon under förhör sanningsenligt berättat precis
hur allting gick till, utan någon som helst baktanke rörande eventuella förmildrande
omständigheter.

Enligt aftonbladets poliskälla så ska hon ha sagt i förhör att hon hade hammaren med sig.

Jag tror att hon har sjukt mycket ångest just nu, hon sitter inlåst i en cell utan vare sig tv, tidningar eller att träffa andra än poliser och kanske lite sjukvårdspersonal och psykologer. Dessutom så kan jag tänka mig att synen av den döda och styckade kroppen inte lämnar ens näthinna i första taget och det är nog ingen direkt trevlig syn kan jag tänka mig. Så hon tycker nog det är ganska skönt att berätta och slippa gå och bära på det själv.
Citera
2014-06-28, 22:37
Medlem
Citat:
Självklart! För mig är det uppenbart, tror hon fullkomligt njöt av den ultimata hämnden. Om inte hon kunde få JA så skulle hon inte få honom och ingen annan heller. Och om hon tyckte konfrontationen med JA var jobbig om det som skedde mellan henne och Lollo var det också det ultimata straffet att ge honom. Så jag tror hon såg det som att slå två flugor samtidigt. Fienden död och han som svek får stå för att han valde fel
Jag tycker att du tar tydligt party. Hur kan du säga självklart att det var så? Hon kanske kunde inte sova och ville veta om JA var ensam eller med någon annan och var där innan han/de åkte till jobbet?
Citera
2014-06-28, 22:47
Medlem
MEC62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
När vad inte lyckades? Injiceringen funkade men hon visste nog redan att hon inte kunde bära ut henne då hon var större och tyngre än Jonna.
Ja, själva utbärandet. Har man inte försökt hantera en död kropp förut och tycker sig själv vara starkare än genomsnittet kan jag tänka mig att hon tyckte det var värt ett försök.

Det ger i alla fall en rimligare förklaring till alkoholinjicerandet än jag har läst innan i tråden.
Citera
2014-06-28, 22:48
Medlem
Citat:
Själv tror jag att Jonna har både slagit och skurit ur sin aggression under styckandet.
Mycket möjligt. Man som sagt tror jag att det var mer än bara en slag i bakhuvudet.
Citera
2014-06-28, 22:52
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ponera att Jonna talar sanning i det hon berättat för polisen, hon smiter in i trappan och väntar och när LL öppnar dörren så attackerar hon och slår henne i bakhuvudet med hammaren. Hur träffar man någon i bakhuvudet när den personen öppnar en dörr?

Jag läste någonstans om en granne som sade sig ha hört ett gällt skrik vid 06:30 och gått och knackat på hos JA men ingen hade öppnat.

Så Jonna slår Lovisa med hammaren i bakhuvudet och hon tappar medvetandet och hamnar på golvet, Jonna hämtar därefter en kniv och hugger den på golvet liggandes Lovisa några (hur många är några?) gånger.

Om Lovisa blivit medvetslös av hammarslaget och sen har Jonna börjat hugga, tror ni hon fortsätter vara medvetslös då eller "vaknar" hon liksom till pga smärtan?

Jonna ska sedan (enligt ab:s poliskälla) ha lämnat en döende Lovisa liggandes på golvet? Kan man inte få det till likgiltighet?

Tror ni Lovisa varit medveten om att hon var på väg att dö eller var hon fortfarande medvetslös?

Jonna drar hem och byter kläder då hon fått blod på dessa, går ut med hundarna mm och efter några timmar tar hon med sig sprutan, alkohol och en såg (varför tar hon med sig sågen om hon inte räknar med att Lovisa vid detta laget är död med tanke på vilket skick hon lämnat henne i).

Väl tillbaka i lägenheten ligger Lovisa sannolikt i en stor blodpöl och Jonna tar henne i armarna och släpar in henne i badrummet, väl där inne klär hon av Lovisa då en styckning är lättare att genomföra på en naken kropp, hon injicerar alkoholen (där tänkte hon inte riktigt klart) och väntar en stund innan hon börjar såga.

Normalt sätt är en styckning en styckning men här sade polisen även "illa åtgången" och det tolkar jag inte anses med "några knivstick" så hon har kanske slagit lite extra med hammaren och kniven?

Nu har hon dödat personen som tagit hennes kärlek ifrån henne och nu har hon chansen att avreagera sig. Kanske skär i brösten på henne? Kniv i underlivet?? Massa med hugg i magen?

"Då" kan man säga illa tilltygad.

Hon sågar av benen och armarna, huvudet vet jag inte (någon pratade om en inte fullständig styckning).

Man får ju inte glömma att hon även varit kylig och städat efter sig, både i badrummet där styckningen gått till men också i hallen? där själva knivsticken utdelats. Styckningen i sig bör ha varit rätt kladdig med blod och diverse kroppsvätskor. Och det verkar inte vara en städning i all hast där hon missat blodfläckar i hörnen osv utan det har väl framkommit att det var en rätt ordentlig städning?

Sen lägger hon kroppen i kassar och i bagageluckan, kör iväg och parkerar Lollos bil på annan ort och tar sig tillbaka till sin bil, kör till jobbet (med sin blodiga tröja under långtröjan), går tidigare och dumpar kroppen och tar sig hem.

Sen ringer hon och anger sig själv.

Mycket bra sammanfattning! MEN, tänk om hon injicerar alkoholen för att rubba en ännu levande LL hon blir full och då börjar hon såga. Hemska tanke......brb
Citera
2014-06-28, 22:55
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Enligt aftonbladets poliskälla så ska hon ha sagt i förhör att hon hade hammaren med sig.

Visst, och det mesta har ju faktiskt stämt som tidningarna skrivit. Men som jag nämnde
tidigt i tråden, så gick ett antal polismän och journalister på semester från och med
midsommarafton (20/6), vilket i en sådan här omskriven tragedi måhända bör vara ett litet
observandum.
Det tycks dock vara polisen som i på tok för stor utsträckning – "fladdrat med läpparna".
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-28 kl. 23:04.
Citera
2014-06-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hon kan ha tagit med hammaren för att skydda sig, hon blev tydligen uppläxad en gång tidigare. Du har väl hört utrycket "dra aldrig ditt skjutvapen om du inte är beredd att använda det". Det kan vara så att hon hotade med hammaren och då blev konfronterad själv och tvingades att använda den.

Hammare är inte det första mordvapen jag skulle ta med mig om jag hade planerat ha ihjäl någon, men däremot skada någon, som att slå in knäskålarna, då hammare är ett bättre verktyg än en kniv.

Hot på sms och andra saker hon gjort innan händelsen talar inte entydigt för att hon ville mörda henne, däremot skrämma henne.

Om JA hade gjort slut så var nog JH än mer bitter, då hade han i så fall gjort sitt val, vilket är ett minst lika starkt motiv. Då fanns ingen annan utväg för JH än att skrämma iväg offret från JA, alternativt skada henne.

Att hon var i ett speciellt tillstånd, uppgiven, arg och förblindad av hat, kan jag hålla med om, men ingenting tyder direkt på att hon skulle vara ordentligt skruvad, iallafall inte av det som kommit fram hittills. Hennes handlingar efter händelsen talar dock inte för att hon är psykiskt sjuk, tvärtom verkar hon väl medveten om vad hon gjort och vad som krävs för att skydda sig.
Jag håller 100% med dig Lalajlaj. Det finns mycket saker som vi inte vet ännu. Den kan vara olika scenario för att förklara varför JH gjorde som hon gjorde.
Citera
2014-06-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Mycket möjligt. Man som sagt tror jag att det var mer än bara en slag i bakhuvudet.

Jag tror det har räckt med ett slag sen har Lovisa trillat ihop, sen kanske fler slag när hon legat med det har ingen polis läckt om ifall hon berättat.
Citera
2014-06-28, 23:08
Medlem
Citat:
Mycket bra sammanfattning! MEN, tänk om hon injicerar alkoholen för att rubba en ännu levande LL hon blir full och då börjar hon såga. Hemska tanke......brb

Jag tror faktiskt att Jonna varit rätt så ärlig mot poliserna sen när dem lägger fram bevis som slår hål på eventuell lögn så berättar hon nog det med.

Slår du ngn med en hammare i huvudet och sen hugger "några" knivhugg och lämnar platsen och är borta i några timmar då lär väldigt sällan personen leva när du kommer tillbaka (beroende på vart du huggt)
Citera
2014-06-28, 23:13
Medlem
Om Lovisa blivit medvetslös av hammarslaget och sen har Jonna börjat hugga, tror ni hon fortsätter vara medvetslös då eller "vaknar" hon liksom till pga smärtan?

Jonna ska sedan (enligt ab:s poliskälla) ha lämnat en döende Lovisa liggandes på golvet? Kan man inte få det till likgiltighet?

Tror ni Lovisa varit medveten om att hon var på väg att dö eller var hon fortfarande medvetslös?

Jag skulle vilja veta mer exakt hur långt efter 06:00 som attacken äger rum och hur hon kan slå Lovisa i bakhuvudet när hon öppnar dörren.

Jag tror själva attacken i sig gått snabbt, slag i bakhuvudet, ut i köket och hämta kniv, hugga och svära/förolämpa Lovisa och sen dra därifrån.

Det gälla skriket 06:30 tror jag är Lovisa som på något sätt försöker tillkalla hjälp/grannarnas uppmärksamhet.
Citera
2014-06-28, 23:17
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Jag tror att hon har sjukt mycket ångest just nu, hon sitter inlåst i en cell utan vare sig tv, tidningar eller att träffa andra än poliser och kanske lite sjukvårdspersonal och psykologer. Dessutom så kan jag tänka mig att synen av den döda och styckade kroppen inte lämnar ens näthinna i första taget och det är nog ingen direkt trevlig syn kan jag tänka mig. Så hon tycker nog det är ganska skönt att berätta och slippa gå och bära på det själv.

Ja, jäntan har verkligen gjort sig olycklig, och sannolikt återstår för henne ett livslångt
lidande, förutsatt att hon över huvud taget orkar leva vidare.
Hon har ju även gjort så många andra olyckliga som hädanefter får bära outsäglig sorg, saknad
och lidande.

Mänskligt psykiskt lidande torde vara svårt att mäta och gradera, men jag har funderat på
om inte JH:s föräldrar, syster och bror rentav har det svårare (i ett lite längre perspektiv) än
LL:s (?)
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-28 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in