Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-03, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jonna kanske ringde till JN efter mordet och sa att hon bara tänkt att åka dit och hämta sina grejer men när hon kom dit så var LL aspackad och attackerade henne med en kniv så Jonna var tvungen att försvara sig själv.
Mordet var antagligen inte överlagt men jag börjar undra om Jonna var mer intresserad av att dölja mordet för sin familj och umgängeskrets än polisen?
Lovisa låg ju tydligen och förblödde till döds efter att Jonna var på väg därifrån och vid det laget kanske Jonna bara ville höra en sympatisk röst och ringde till JN och sa att Lovisa var jättefull och attackerade henne så hon försvarade sig själv. Sedan kanske hon bad JN att åka dit och se till att allt var ok med Lovisa eftersom hon var så full och Jonna tvingades drämma till henne men att JN då sagt nej eftersom han skulle jobba.
Jonna insåg nog vid det laget att Lovisa redan var död men om hon inte var det så måste hon få det att se ut som att Lovisa var full (hon hade ju sagt det till JN) därav alkoholsprutan.

Jonnas bil hade noterats av grannarna flera dagar före detta hände.

Hon bara satt där i bilen och bevakade lägenheten.

Jag tror att det var planerat.

Jag - ren spekulation förstås - tror det var många samverkande faktorer till att Jonna mått dåligt en längre tid som kulminerade i detta.

Det är min tolkning.
Citera
2014-07-03, 02:42
Medlem
Nä, har inte sett nå bra invändningar på min gissning.
A
1 GM är fast besluten att döda rival och är i en episod av kris. Tankar och nycker trumfar över förnuft. Planlägger att "freima" expojkvän för dråp och sedan återfå hans gunst bakom murarna. 2 GM åker till expojkvän där rivalen är, medveten om att killen åkt på morgonskiftet nyss, har med sig sprit och mordredskap. Exet kommer därför att sakna alibi för den möjliga tiden kring dödsfallet som blir svårt att fastställa när maginnehållet är blandat med sprit. 3 Utför mordet men grannen knackar på. 4 Härmar offrets röst -!- och dialekt med orden "allt är ok". 5 Inser nu att hon kommer att bli sedd av grannen lämna bostaden till sin egen bil och bli knuten till platsen. Dessutom kan sårskadan ha uppkommit här varför hennes eget blod ju finns kvar.
B
1 Planerar om rubbet, gäller att anpassa sig till omständigheterna och rensa bort sig själv från brottsplatsen. 2 Offret ska nu "försvinna" eller kanske dyka upp i delar. Hör av sig till sambo om hjälp, får nej. 3 Behöver grejer för att få undan kropp och bevis. GM spelar offret eftersom hon tar hennes bil. 4 Åker hem, tar med sig styckverktyg, städgrejer och plastpåsar. 5 Återvänder, styckar och bär ut kroppen till egen bil som står kvar på brottsplats men flyttas till Coop. GM går till grannen och hoppas att denne inte ska se skillnad på henne och offret. "Blev lite bråk" "NN är inte inblandad" . 6 Lämnar med offrets bil, räknar nu kallt med att bli sedd av grannen, men som offer gående till sin bil. Arbetar sedan kvällspass. Går tidigare för att bli av med kropp. Det börjar mörkna och osa katt. 7 Återvänder till Coop men knappast för att kassera in bonus . Kör bort kroppen som ligger i egen bil bredvid och kör sedan hem i skydd av skymning. Fyndplatsen kanske är vald för att rikta misstankar åt nåt håll.
Blir av sambo konfronterad och övertalad att erkänna.
I vilket fall är det många fails , ändrar sin plan mitt i dramat, visar sig för grannen, besudlar sin bil med spår, råkar skada sig på brottsplats, är klädd i kläder med spår, tar kontakt med sambo för att få hjälp. Fail på fail på fail. Lika bra att erkänna när polisen kommer.
Båda flickorna vackra och snarlika.
Citera
2014-07-03, 02:45
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jodå, det finns fortfarande en chans för henne att bli dömd för dråp men kan man hitta sms där hon har hotat Lovisa då kan man säga att hon verkställde hoten och då blir det mord.

Fast om sms:en är i stilen "Jag ska ge dig spö din jävla..." så kan det snarare vara positivt för JH.
Citera
2014-07-03, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Nä, har inte sett nå bra invändningar på min gissning.
A
1 GM är fast besluten att döda rival och är i en episod av kris. Tankar och nycker trumfar över förnuft. Planlägger att "freima" expojkvän för dråp och sedan återfå hans gunst bakom murarna. 2 GM åker till expojkvän där rivalen är, medveten om att killen åkt på morgonskiftet nyss, har med sig sprit och mordredskap. Exet kommer därför att sakna alibi för den möjliga tiden kring dödsfallet som blir svårt att fastställa när maginnehållet är blandat med sprit. 3 Utför mordet men grannen knackar på. 4 Härmar offrets röst -!- och dialekt med orden "allt är ok". 5 Inser nu att hon kommer att bli sedd av grannen lämna bostaden till sin egen bil och bli knuten till platsen. Dessutom kan sårskadan ha uppkommit här varför hennes eget blod ju finns kvar.
B
1 Planerar om rubbet, gäller att anpassa sig till omständigheterna och rensa bort sig själv från brottsplatsen. 2 Offret ska nu "försvinna" eller kanske dyka upp i delar. Hör av sig till sambo om hjälp, får nej. 3 Behöver grejer för att få undan kropp och bevis. GM spelar offret eftersom hon tar hennes bil. 4 Åker hem, tar med sig styckverktyg, städgrejer och plastpåsar. 5 Återvänder, styckar och bär ut kroppen till egen bil som står kvar på brottsplats men flyttas till Coop. GM går till grannen och hoppas att denne inte ska se skillnad på henne och offret. "Blev lite bråk" "NN är inte inblandad" . 6 Lämnar med offrets bil, räknar nu kallt med att bli sedd av grannen, men som offer gående till sin bil. Arbetar sedan kvällspass. Går tidigare för att bli av med kropp. Det börjar mörkna och osa katt. 7 Återvänder till Coop men knappast för att kassera in bonus . Kör bort kroppen som ligger i egen bil bredvid och kör sedan hem i skydd av skymning. Fyndplatsen kanske är vald för att rikta misstankar åt nåt håll.
Blir av sambo konfronterad och övertalad att erkänna.
I vilket fall är det många fails , ändrar sin plan mitt i dramat, visar sig för grannen, besudlar sin bil med spår, råkar skada sig på brottsplats, är klädd i kläder med spår, tar kontakt med sambo för att få hjälp. Fail på fail på fail. Lika bra att erkänna när polisen kommer.
Båda flickorna vackra och snarlika.

Har du rökt på eller vad var meningen med detta inlägg??
Citera
2014-07-03, 03:25
Medlem
Snobbs avatar
Något som hittills inte tagits upp i tråden (vad jag sett) är varför JA lämnade JH för LL. Denna fråga kan nog vara väsentligen för utredningen. Om man tittar på tjejerna så kan man ju inte se några uppenbara anledningar, det är inte en kille som "bytt upp sig" till en mycket yngre modell direkt. Det måste handla om personlighet. Har JH uppträtt kontrollerande och överdrivet svartsjuk? Har hon varit nere och därför blivit "tråkig"? Lägger hon för mycket tid på annat t.ex hästar? Ville de olika saker med förhållandet eller är det bara så att kemin inte riktigt funnits där? JA lär ju redan ha fått dessa frågor av utredarna men inget verkar ha läckt ut. Med tanke på att JH klarat av att bo med ett annat ex i typ ett halvår så verkar ju hon inte varit allt för besvärlig. Vad ska man tro egentligen? Om hon drevs av svartsjuka så borde ju det vara något som killarna märkt av tidigare. Sånt dyker ju inte upp helt plötsligt.
Citera
2014-07-03, 03:26
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jonnas bil hade noterats av grannarna flera dagar före detta hände.

Hon bara satt där i bilen och bevakade lägenheten.

Jag tror att det var planerat.

Jag - ren spekulation förstås - tror det var många samverkande faktorer till att Jonna mått dåligt en längre tid som kulminerade i detta.

Det är min tolkning.
För några år sedan hade jag en vän som var kär i min dåvarande pojkvän, jag insåg inte hur allvarligt det var förräns en kväll (efter baren) när hon körde upp till hans föräldrars hus där han bodde och parkerade en liten bit bort för att se när han tände lampan i sitt sovrum. Detta hände visserligen när de flesta i USA fortfarande använde pagers och jag fick väldigt många dödshot på min. Det visade sig senare att det just hon som skickat de meddelandena till mig och att hon nästan varje kväll parkerade utanför hans hus. Hon blev vän med mig för att komma närmare honom och hon och jag hade varit ute och druckit och spelat biljard en kväll men så glömde hon av sig själv i fyllan och körde bort till hans hus och parkerade en bit bort och bad mig att titta på hans sovrumsfönster för att se när han tände och släckte ljuset.
Efter den natten så bröt jag kontakten med henne och tre veckor senare gjorde jag slut med honom då jag såg hennes (elller någon av hennes familjs/vänners) bil konstant parkerad längre ner på gatan.
Haha! just det, under den tiden vi var vänner så spelade hon alltid på högsta volym i bilen "the boy is mine" med Brandi men dum som jag var fattade jag inte att hon spelade den till mig.

Hursom helst, innan Jonna blev en styckmördare då kanske hon enbart var en klassisk stalker? Tro mig, de är tillräckligt otäcka
Citera
2014-07-03, 03:29
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Något som hittills inte tagits upp i tråden (vad jag sett) är varför JA lämnade JH för LL. Denna fråga kan nog vara väsentligen för utredningen. Om man tittar på tjejerna så kan man ju inte se några uppenbara anledningar, det är inte en kille som "bytt upp sig" till en mycket yngre modell direkt. Det måste handla om personlighet. Har JH uppträtt kontrollerande och överdrivet svartsjuk? Har hon varit nere och därför blivit "tråkig"? Lägger hon för mycket tid på annat t.ex hästar? Ville de olika saker med förhållandet eller är det bara så att kemin inte riktigt funnits där? JA lär ju redan ha fått dessa frågor av utredarna men inget verkar ha läckt ut. Med tanke på att JH klarat av att bo med ett annat ex i typ ett halvår så verkar ju hon inte varit allt för besvärlig. Vad ska man tro egentligen? Om hon drevs av svartsjuka så borde ju det vara något som killarna märkt av tidigare. Sånt dyker ju inte upp helt plötsligt.
På vilket sätt är den frågan väsentlig för utredningen?
Citera
2014-07-03, 03:51
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
På vilket sätt är den frågan väsentlig för utredningen?

Om hon är svartsjuk och kontrollerande så styrker det misstankarna om att hon har stalkat och planerat mordet. Annars är det lätt för JH att inta offerrollen om att LL örfilade henne på krogen och snodde hennes pojkvän. Sen när JH ville tala ut så blev det slagsmål och LL råkade dö.
Citera
2014-07-03, 04:06
Medlem
CharlieChristensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Polisen har gått ut med "inte fullbordad styckning" eller någonting sådant men inte exakt vad det innebär, jag tror (och hoppas) att hon låtit huvudet sitta kvar.

Polisen Mats gick ut med att säga att han varit med om att en del fall där man INTE har fullbordat styckningen.
Inget sagt om i det här fallet, inget annat än att hon blev styckad.
Tror inte alls huvudet satt kvar. det var nog portionsstyckning på det här.
Citera
2014-07-03, 04:21
Medlem
Snobbs avatar
Jag har aldrig styckat något, varken människa eller djur, bara sågat några brädor. Någon med erfarenhet kanske kan svara på detta: Hur lång tid borde det ta att göra en fullständig styckning av en människa med en fogsvans? Ta hänsyn till att JH är ca 15-20 cm kortare och väger ca 20 kg mindre än kroppen hon styckar samt att hon antagligen är nybörjare. Det måste ha varit riktigt tungt och svettigt!
Citera
2014-07-03, 04:43
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Om hon är svartsjuk och kontrollerande så styrker det misstankarna om att hon har stalkat och planerat mordet. Annars är det lätt för JH att inta offerrollen om att LL örfilade henne på krogen och snodde hennes pojkvän. Sen när JH ville tala ut så blev det slagsmål och LL råkade dö.
Men oavsett dök hon upp i JAs lägenhet någon gång efter 6 tiden på morgonen och det efter att vittnen sett henne sitta utanför lägenheten några gånger.
Offerkoftan försökte hon nog redan ta på sig första gången hon ringde til JN men att detvar ett regelrätt mord tvivlar jag inte en sekund på även om hon lämnade Lovisa blödandes till döds.

Varför tog hon med sig sprutan/sprutorna med alkohol? Jo för att hon sagt till JN att Lovisa var aspackad och det måste stämma med hennes teori.
Köpte Jonna alkoholen den dagen eller var det något hon hade hemma?
Citera
2014-07-03, 05:38
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Men oavsett dök hon upp i JAs lägenhet någon gång efter 6 tiden på morgonen och det efter att vittnen sett henne sitta utanför lägenheten några gånger.
Offerkoftan försökte hon nog redan ta på sig första gången hon ringde til JN men att detvar ett regelrätt mord tvivlar jag inte en sekund på även om hon lämnade Lovisa blödandes till döds.

Varför tog hon med sig sprutan/sprutorna med alkohol? Jo för att hon sagt till JN att Lovisa var aspackad och det måste stämma med hennes teori.
Köpte Jonna alkoholen den dagen eller var det något hon hade hemma?

Alla de där sakerna kan man bortförklara. JH kan lägga fram det så här: Hon kan ha suttit utanför i bilen flera gånger då hon försökt samla mod för att gå upp och prata med JA eller LL, men inte vågat alternativt att hon säger att det inte bara är hon i stan som har en röd bil. Tror nog inte grannarna tog registreringsnumret precis. Sprutan kan hon råkat få med sig då hon använder sådana i stallet eller på jobbet. En spruta kunde ha följt med i tex jackfickan. Alkohol kan ha funnits i lägenheten osv. Om JA eller något annat ex kan vittna om hennes personlighet så kan det ha stor betydelse tror jag. De kan nog dessutom ge information om varför JH har tillgång till sprutor och isf var hon förvarar dem. Om JA känt till att han blivit stalkad väger nog också tungt som bevis. Jag tror att utan vittnen så blir det bara en massor av indicier. Kanske sms:en kan fälla JH för mord, men om hon inte hotat LL till livet där så blir det nog besvärligt. Vad vi vet är ju att LL varit våldsam mot JH tidigare och det kan JH använda som en förklaring till varför hon beväpnade sig innan hon ringde på dörren. Hon ville reda ut saker men var rädd. Det har förekommit så många gånger tidigare att bevisen inte hållit och mördaren släppts fri/blivit dömd för lättare brott bara för att mordet inte går att bevisa. Alla vet ju att t.ex OJ och Alm mördade sitt ex respektive fästmö, men de slapp ju undan ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in