Citat:
Ursprungligen postat av
TimeFlow
Undrar om ni kan rekommendera nån bra skönlitteratur inför Läs och Elf? Brott och straff är redan påbörjad

Brott och straff lär inte ge dig märkbart bättre läsförståelse för högskoleprovet, den är inte speciellt svårläst även fast många verkar uppfatta den som det.
Idioten och
Bröderna Kamarazov (som jag tragglat mig igenom lite grann på originalspråket) är lite tyngre men akademisk facklitteratur inom filosofi, genusvetenskap, vetenskap, litteratur, lingvistik, juridik, ekonomi m.m kommer ge dig mer. Det du kan få ut av att läsa skönlitteratur är främst ord, annars är det väldigt annorlunda från LÄS-texterna, imo. Jag rekommenderar akademisk facklitteratur, men
huvudfokus bör ligga på gamla prov. Det borde väl vara självklart att läsa sådan text som är så lik högskoleprovets som möjligt?
Jag jobbar fram till 1 augusti just nu så har tyvärr inte kunnat pluggat, men innan så brukade jag läsa igenom en hel tidskrift på typ 2-3 timmar och sedan göra ett helt LÄS-prov. Kände att jag lärde mig att gå in i en slags meditation med läsandet (jag hade bra fokus och inga andra tankar eller sånt dök upp) och det hjälpte mycket med förståelsen. Man bör läsa blandat, och man ska tvinga sig själv att bli intresserad av allt man läser. Att gå igenom gamla prov är väldigt viktigt, för att du lär dig var du ska titta i texten för att hitta svaret samt undgå att hamna i frågeställningarnas "fällor".