2014-06-27, 10:33
Medlem
Palestinierna verkar inte nöjda och attackerar med raketer, det står att det är Isis och Iran som vill stoppa det.

" Gaza rockets aim at Kurdish oil route via Israel. More security for Ashkelon and Eilat depots"

http://www.debka.com/article/24032/G...d-Eilat-depots
Citera
2014-06-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitez
Läste att kurder i Kirkuk ska dela oljan med Bagdad, har de inte jätte mycket olja i södra Irak? Så när terrorister närmar sig Bagdad så ska de pressa er? Förstår inte varför Maliki inte slår till mot Al-Qaida när han har makten, pengar och soldater? Iran är väl också på plats men de förlorar väl snart Bagdad.
Hur ska man dela oljan med Bagdad när man inte har någon gräns mot Irak längre?
KRG har tre grannländer Iran, Turkiet och ISIS. Syrien och Irak är inte grannländer längre, man har ingen gräns mot dem. Dessutom är Rojawa en del av Kurdistan.

Citat:
Op-Ed:*Time for Israel to Help the Kurds

"Today the world clamors for a Palestinian Arab state but strangely turns its back upon Kurdish national independence and statehood."

http://www.israelnationalnews.com/Ar...4#.U60kI6OeyTk

Det verkar som att kurderna kommer att bli självständiga snart. Blir man vän med Israel så har man lyckats.
Israel har alltid stått på KRGs sida, Israel vill verkligen ha en vän i området. Gick ju rykten för ett par år sedan att Israel hade en militärbas i KRG, nära gränsen till Iran.

Citat:
Palestinierna verkar inte nöjda och attackerar med raketer, det står att det är Isis och Iran som vill stoppa det.

" Gaza rockets aim at Kurdish oil route via Israel. More security for Ashkelon and Eilat depots"

http://www.debka.com/article/24032/G...d-Eilat-depots
Det är inte någon hemligt att palestinier är emot ett Kurdistan.
Citera
2014-06-27, 13:30
Medlem
milanista22s avatar
Stort att Israel är för en självständigt kurdistan, de har min respekt.

Och idag Barzani sa att 140 artkeln är löst och att vi ska inte prata om det mer, Kerkuk tillhör nu kurdistan

Grattis till oss kurder, en dröm går i uppfyllelse, piroza
Citera
2014-06-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
KRG har tre grannländer Iran, Turkiet och ISIS. Syrien och Irak är inte grannländer längre, man har ingen gräns mot dem. Dessutom är Rojawa en del av Kurdistan.

Israel har alltid stått på KRGs sida, Israel vill verkligen ha en vän i området. Gick ju rykten för ett par år sedan att Israel hade en militärbas i KRG, nära gränsen till Iran.

Håller med dig men de Maliki som gnäller på kurden när sunniterna är på väg att rensa dem. Jag läste att kurder alltid skyddat judar och många profeter ska vara från Kurdistan eller något. Abraham ska ha varit en kurd och mycket annat. Palestina är ett namn på området som Sibirien och har aldrig varit ett land. De bra att kurder älskar sitt hemland för då har de något att kämpa för, jag älskar mitt Sverige men tyvärr verkar bara Israeler och kurder bry sig om sitt område. Resten flyr hit och klagar på er som kämpar där nere.
Citera
2014-06-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22

Och idag Barzani sa att 140 artkeln är löst och att vi ska inte prata om det mer, Kerkuk tillhör nu kurdistan

Israel har alltid varit för ett självständigt Kurdistan.

Grattis antar jag, dock tycker jag det är fel att man är glad över att Kirkuk är tillbaka i kurdernas händer, men man är inte glad över andra städer som tex Shengal, Xanaqin, Tuz xormato, osv. Dessa är också alla kurdiska städer och lika viktig som Kirkuk.

Citat:
Håller med dig men de Maliki som gnäller på kurden när sunniterna är på väg att rensa dem. Jag läste att kurder alltid skyddat judar och många profeter ska vara från Kurdistan eller något. Abraham ska ha varit en kurd och mycket annat. Palestina är ett namn på området som Sibirien och har aldrig varit ett land. De bra att kurder älskar sitt hemland för då har de något att kämpa för, jag älskar mitt Sverige men tyvärr verkar bara Israeler och kurder bry sig om sitt område. Resten flyr hit och klagar på er som kämpar där nere.
Ja, kurder har behandlat judar bättre än alla folkgrupper i Mellanöstern. Det bor ca 200.000-250.000 kurder i Israel. Källa på detta: Här, här, här, och här.

När Abraham/Ibrahim levde så fanns inte dagens stater och folkgrupper, men det sägs att han var ifrån dagens Kurdistan.
Citera
2014-06-28, 00:28
Bannlyst
Citat:

Om Palestina är emot kurderna så hoppas jag att de få möta samma öde som de önskar andra... Kommer ihåg hur Yassir Arafat sade något i stil med " Kurderna förtjänar det som hände i Halabja"...

Citat:
Ursprungligen postat av milanista22

Israel har inte gjort kurderna illa, jag önskar man kunde säga samma sak om iranier, turkar eller araber?!

Citat:
Kurder är toleranta och tror gott om alla, det är därför ormarna från Iran, Irak och Turkiet så lätt kan manipulera de.. Men det e slut med det... Nu vet vi vilka våra fienden är!
Citera
2014-06-28, 01:19
Medlem
Ladislavs avatar
Citat:
När Abraham/Ibrahim levde så fanns inte dagens stater och folkgrupper, men det sägs att han var ifrån dagens Kurdistan.

11:31
And Terah took Abram his son, and Lot the son of Haran his son's son, and Sarai his daughter in law, his son Abram's wife; and they went forth with them from Ur of the Chaldees, to go into the land of Canaan; and they came unto Haran, and dwelt there.
Här ser du vart Ur ligger och här ser du vart kurderna (gul) finns idag. Om du har en källa som säger att Ur ligger i dagens Kurdistan så skulle jag gärna vilja att du hänvisar till den.

Rätt ska vara rätt!
Citera
2014-06-28, 01:28
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladislav
And Terah took Abram his son, and Lot the son of Haran his son's son, and Sarai his daughter in law, his son Abram's wife; and they went forth with them from Ur of the Chaldees, to go into the land of Canaan; and they came unto Haran, and dwelt there.
Här ser du vart Ur ligger och här ser du vart kurderna (gul) finns idag. Om du har en källa som säger att Ur ligger i dagens Kurdistan så skulle jag gärna vilja att du hänvisar till den.

Rätt ska vara rätt!

I bibeln benämns staden som "Ur of the Chaldees". Chaldees/Chaldean syftar på den idag kristna folkgruppen som ofta kallar sig själva för assyrier.
Citera
2014-06-28, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladislav

Rätt ska vara rätt!
Om man nu ska ha en kukmätar tävling, så är det mer viktigare vart han hamnade (Kurdistan) än vart han kom ifrån (ur).
Citera
2014-06-28, 03:57
Medlem
zinavas avatar
Ny Kurdisk TV-serie verkar det som, Asayish. Lite "24"-feeling över det hela.

https://www.facebook.com/photo.php?v=327096637455411
Citera
2014-06-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
I bibeln benämns staden som "Ur of the Chaldees". Chaldees/Chaldean syftar på den idag kristna folkgruppen som ofta kallar sig själva för assyrier.

Keldaner kallar inte sig sjalva for assyrier. Faktum ar att keldaner faktiskt avskyr assyrier.
Citera
2014-06-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Keldaner kallar inte sig sjalva for assyrier. Faktum ar att keldaner faktiskt avskyr assyrier.

De väl inte ens samma folkgrupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in