Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 11:00
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Känns som att JH bör ha känt till att det behövs blodcirkulation för att hennes plan att injicera alkohol i LL ska ha skuggan av en chans att fungera. Det får en att undra om LL verkligen var döende när JH lämnade henne efter attacken eller om hon bara var oskadliggjord - nedslagen o bunden kanske. Kanske var ursprungsplanen att LL skulle ta "självmord". å andra sidan hade tydligen JH med sågen tillbaka samtidigt som alkoholen. Märkligt alltihop.
Det där är så konstigt tänkt av henne så det finns ju bara inte, men å andra sidan har hon väl inte tänkt en enda vettig tanke under dagen... på vilket sätt tänkte hon att alkoholen skulle hjälpa öht? "Jaha offret var berusat, ja då kan det gå här"?
Citera
2014-06-28, 11:21
Moderator
OYs avatar
Hur tog hon sig till sin egen bil efter att ha kört LL bil till annan ort, har det nämnts något om det?

Injicera alkohol, flytta bil, snacka om att arrangera, kan vi kalla det plantering? Sådant förekommer bara på film, eller?
Citera
2014-06-28, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, injicerandet blir bara någotsånär logiskt rimligt om man antar att det sker innan styckningen, och att styckningen föranleds av att injicerandet - plus kanske ett antal andra klämmiga initiativ - inte funkade. Men då har vi ju å andra sidan den där välsignade sågen hon tog med sig. Hon måste under alla förhållanden haft med styckning som en tänkbar utväg redan när hon plockade med sig sågen hemifrån.

Du menar när hon hämtade sågen efter att varit borta ett par timmar?
Eller menar du att JH stod där med snickarelådan i buskarna kl.6 på morgonen?
Citera
2014-06-28, 11:27
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej jag jobbar inte direkt med juridik men har viss juridisk utbildning. Läs mina tidigare inlägg för ideer om hur man ska få det till dråp. Men man måste få tyst på JH först och invänta RMU sen kan man lägga upp taktiken efter det. I såna här fall utan vittnen så har ju försvaret en viss fördel men inte om GM sitter och babblar för mycket. Men i detta fallet så blir det ju svårt att komma undan hammare och styckning som båda givetvis inte väger positivt för GM. Men ett dråp vill jag definitivt inte utesluta än. Hammare är som sagt ett mycket ovanligt mordvapen för kvinnor så det finns nog vissa chanser att komma undan med dråp. Och vilken kallblodig mördare är så urbota dum att ringa snuten efteråt och erkänna allting? Den sista meningen kan man ju direkt föreställa sig att FA drar i rättegången.

Sen görs det väl en rättspsykiatrisk undersökning som kan ställa allt på ända. Jag tror fortfarande på narcissism med ev. tvångs tankar av personlighets störd karaktär, också mytomani!! Men det är en vild gissning. Ofta har den typen en störning åt att vilja skada, de är manipulativa och vill till varje pris ha all uppmärksamhet. Men samtidigt borde det ha visat sig i hennes agerande tidigare eftersom de är väldigt lätt tända och blir ursinnigt arga. Men där kan hemmiljön spela in, om personer med bra stabila familjeförhållande har ett barn med dessa problem brukar de inte agera på impulserna men det ser väldigt annorlunda ut för ett barn med en sämre familjebild. Det kan vara alkohol, droger mm och ofta missbrukar även dessa barn tidigt. Så jag tror att domen kan bli lite annorlunda mot vad mitt hjärta säger, lås å kasta nyckeln
Citera
2014-06-28, 11:28
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Du menar när hon hämtade sågen efter att varit borta ett par timmar?
Eller menar du att JH stod där med snickarelådan i buskarna kl.6 på morgonen?

Händelse förloppet finns på AB, hon återbände med såg efter hon varit hemma och bytt kläder står det
Citera
2014-06-28, 11:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag har stoppat i mig både en hel del ritalin och concerta i mina dar och inte fan blir jag galen.
medicin funkar olika på olika personer, den gång jag t.ex. åt medicin som styrde upp nivåerna av dopamin blev jag personlighetsförändrad; agressiv och suicidal..
Citera
2014-06-28, 11:29
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur tog hon sig till sin egen bil efter att ha kört LL bil till annan ort, har det nämnts något om det?

Injicera alkohol, flytta bil, snacka om att arrangera, kan vi kalla det plantering? Sådant förekommer bara på film, eller?
Ja jag tyckte tidsschemat verkade tight nog utan de där nya uppgifterna att hon kört bort LL:s bil också, hur fan har hon hunnit med det? Och vart körde hon den? Till Zinkgruvan? Och hur som helst, hur tog hon sig därifrån till sin egen bil? Nej det där får jag inte ihop alls. Kan det vara den manövern hon velat ha hjälp av JN med? Undrar om det alls stämmer att hon verkligen har gjort det?
Citera
2014-06-28, 11:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Ja jag tyckte tidsschemat verkade tight nog utan de där nya uppgifterna att hon kört bort LL:s bil också, hur fan har hon hunnit med det? Och vart körde hon den? Till Zinkgruvan? Och hur som helst, hur tog hon sig därifrån till sin egen bil? Nej det där får jag inte ihop alls. Kan det vara den manövern hon velat ha hjälp av JN med? Undrar om det alls stämmer att hon verkligen har gjort det?

Jag tror på uppgiften men får inte ihop hur hon tog sig tillbaks från annan ort, buss kanske? Annan ort låter längre än några hundra meter tycker jag.

Fick hon skjuts, i så fall av vem?
Citera
2014-06-28, 11:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Känns som att JH bör ha känt till att det behövs blodcirkulation för att hennes plan att injicera alkohol i LL ska ha skuggan av en chans att fungera. Det får en att undra om LL verkligen var döende när JH lämnade henne efter attacken eller om hon bara var oskadliggjord - nedslagen o bunden kanske. Kanske var ursprungsplanen att LL skulle ta "självmord". å andra sidan hade tydligen JH med sågen tillbaka samtidigt som alkoholen. Märkligt alltihop.

LL kanske levde då hon injicerades med alkohol, tyvärr hade inte den planen funkat heller då rättsmedicin lätt hade upptäckt nålstick i armen. Allt som sker efter misshandeln är kaos i J:s hjärna.
Men om en till synes normal och vanlig hästtjej kan agera på detta sätt blir det ju mirakulöst att sånt här inte händer varje dag.. Finns det ö.h.t. någon förklaring till det som har hänt? Tveksamt.
Citera
2014-06-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Mycket sannolikt då skadan var i bakhuvudet. Men det kanske fanns fler hammarskador som inte skrivits om.
Jag också tror att det fanns fler hammarskador. Polisen sagt att kroppen var i delar och illa tilltygad. Hammare gör fruktansvärda skador på huvudet och i ansiktet.
Citera
2014-06-28, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Skulle man inte kunna räkna in likgiltigheten? Hon lämnade Lovisa med en del dödliga knivhugg i lägenheten och återkom några timmar senare när hon var säker att hon dött och styckade.

Absolut ! Det ska bli intressant och få ta del av FUP - det finns många bra teorier här på tråden men det saknas flera viktiga detaljer.
Citera
2014-06-28, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sinnen fulla bruk hit och sinnens fulla bruk dit. Att det inte funkar, eftersom det behövs en fungerade cirkulation i kroppen för att sprida alkoholen är ju en sak. Det har hon väl helt enkelt inte haft klart för sig - det tror jag uppriktigt sagt inte att majoriteten av svenskarna vet. Men vad avsåg hon att uppnå? Tänkte hon sig att polisen skulle tänka Hoppsan, den här styckade torson hade visst 3,41‰, då var hon säkert så jävla full att hon ramlade och bröt nacken av sig själv, vi avskriver brottsmisstankarna eller vadå, egentligen? Och hur noga räknade hon? Jag menar, övningen är ju rätt meningslös om den slutar i att rättsläkaren uppmäter en blodalkoholhalt på två procent...

Jag får inte ihop kombinationen av att hon å ena sidan under extrem press får en massa högst kreativa infall på hur man ska komma undan under, och att hon sedan bara pyser ihop som en ballong och erkänner. Någon sorts snarast manisk-depressivt handlingsmönster?

Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?

Jag hoppas att du med psykologiskt inte är inne på en amatördiagnos.
Börja med att titta på de bakomliggande faktorerna.

- Svartsjuka, rent sexuell/kärleksmässig
- Uppbrott från annan relation, separationsångest
- Pressad ekonomi
- Fått spö av GM och förlorat juridiskt fallet
- Otillräcklig självaktning => ångest/depression
- Rivalitet i kombination: LL står i vägen för lösningen att JA blir JHs partner, och försörjning och resurser av hus, hästar och känslor
- JAs beteende som "player"
- sömn (JH har bedrivit tidig spaning mot LL under en vecka)

Ärligt talat så är själva mordet inte så konstigt, även om det faller utanför ramen för modern etik.
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Crime_passionnel
Fram till 1970-talet utfästes inget straff för mord i Frankrike om det begicks av en gift man som tog sin otrogna hustru på bar gärning.Mall:Source En kvinna i samma situation dömdes däremot för dråp. Sådana brott kom att kallas crime passionnel, "lidelsebrott"

Addera spekulativt följande:
- medicinering av SSRI-preparat?
- alkohol?
- JH kan brutit upp från JN pga. JA => separationsångest & låg självaktning?

Det brukar räcka med sömn & "hot" om separation för att en man skall slå ihjäl kärringen.

Varför då styckning? Ja, här är det bara spekulation. "Psykologin" slumpartad eftersom underliggande faktorer saknar relevant forskning.

Här tror jag att de mer långsiktiga tankarna om JA spelar mer roll, och att efterbrottsbeteendet är ad hoc. Kanske var tanken att JA skulle åka dit för LLs död. Hon kan ändrat sig och kommit tillbaka efter ett par timmar när hämndens ljuva musik tystnat. Hon kanske insåg att hon ville ha JA och rädda honom från skulden, så LL måste gömmas och brottet döljas. När det var gjort och/eller efterhand funderade hon vem som skulle få skulden nu, och JN var enda altrenativet. Om hon kunde få honom till FP så skulle han bli misstänkt.

Här slog skiten i fläkten, ad hoc samarbetade med karma och hon var inom kort gripen.

Vem är Jonna:
Jonna är en person som under en period råkat ut för omständigheter hon inte kunnat hantera, ett stort självförakt med ursprung i svartsjuka har drivit henne till ett upplevt hot som måste elimineras.
Döda eller dödas - er ren stridssituation - vilket enligt gamla lagar var helt ok - dagens lagar ger livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in