Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Sinnen fulla bruk hit och sinnens fulla bruk dit. Att det inte funkar, eftersom det behövs en fungerade cirkulation i kroppen för att sprida alkoholen är ju en sak. Det har hon väl helt enkelt inte haft klart för sig - det tror jag uppriktigt sagt inte att majoriteten av svenskarna vet. Men vad avsåg hon att uppnå? Tänkte hon sig att polisen skulle tänka Hoppsan, den här styckade torson hade visst 3,41‰, då var hon säkert så jävla full att hon ramlade och bröt nacken av sig själv, vi avskriver brottsmisstankarna eller vadå, egentligen? Och hur noga räknade hon? Jag menar, övningen är ju rätt meningslös om den slutar i att rättsläkaren uppmäter en blodalkoholhalt på två procent...
Jag får inte ihop kombinationen av att hon å ena sidan under extrem press får en massa högst kreativa infall på hur man ska komma undan under, och att hon sedan bara pyser ihop som en ballong och erkänner. Någon sorts snarast manisk-depressivt handlingsmönster?
Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?
Jag hoppas att du med psykologiskt inte är inne på en amatördiagnos.
Börja med att titta på de bakomliggande faktorerna.
- Svartsjuka, rent sexuell/kärleksmässig
- Uppbrott från annan relation, separationsångest
- Pressad ekonomi
- Fått spö av GM och förlorat juridiskt fallet
- Otillräcklig självaktning => ångest/depression
- Rivalitet i kombination: LL står i vägen för lösningen att JA blir JHs partner, och försörjning och resurser av hus, hästar och känslor
- JAs beteende som "player"
- sömn (JH har bedrivit tidig spaning mot LL under en vecka)
Ärligt talat så är själva mordet inte så konstigt, även om det faller utanför ramen för modern etik.
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Crime_passionnel
Fram till 1970-talet utfästes inget straff för mord i Frankrike om det begicks av en gift man som tog sin otrogna hustru på bar gärning.Mall:Source En kvinna i samma situation dömdes däremot för dråp. Sådana brott kom att kallas crime passionnel, "lidelsebrott"
Addera spekulativt följande:
- medicinering av SSRI-preparat?
- alkohol?
- JH kan brutit upp från JN pga. JA => separationsångest & låg självaktning?
Det brukar räcka med sömn & "hot" om separation för att en man skall slå ihjäl kärringen.
Varför då styckning? Ja, här är det
bara spekulation. "Psykologin" slumpartad eftersom underliggande faktorer saknar relevant forskning.
Här tror jag att de mer långsiktiga tankarna om JA spelar mer roll, och att efterbrottsbeteendet är ad hoc. Kanske var tanken att JA skulle åka dit för LLs död. Hon kan ändrat sig och kommit tillbaka efter ett par timmar när hämndens ljuva musik tystnat. Hon kanske insåg att hon ville ha JA och rädda honom från skulden, så LL måste gömmas och brottet döljas. När det var gjort och/eller efterhand funderade hon vem som skulle få skulden nu, och JN var enda altrenativet. Om hon kunde få honom till FP så skulle han bli misstänkt.
Här slog skiten i fläkten, ad hoc samarbetade med karma och hon var inom kort gripen.
Vem är Jonna:
Jonna är en person som under en period råkat ut för omständigheter hon inte kunnat hantera, ett stort självförakt med ursprung i svartsjuka har drivit henne till ett upplevt hot som måste elimineras.
Döda eller dödas - er ren stridssituation - vilket enligt gamla lagar var helt ok - dagens lagar ger livstid.