2014-06-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean_hu
Jag skulle då istället öppna datorn och blåsa rent med tryckluft.

Värme kommer nog att paja skärmen

Kyla kommer få vissa komponenter att ärga, så som kontakter på ramminne.

Du tror inte att det är ungefär samma risk för skador på datorn om en lekman öppnar upp en macbook pro totalt? Det är ju några delar och helt simpelt är det nog inte alltid.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Early+2011+Teardown/4990
Citera
2014-06-27, 23:37
Medlem
Antingen så öppnar du den själv (garantin är borta antar jag), finns bra guider på nätet.
Eller så lägger du datorn i en plastpåse, och sprutar ned någon form av insektsmedel, låt ligga någon timme, se till att det är tätt.
Citera
2014-06-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost
Men snälla, fattar ni inte att alla plastdetaljer på macbooken (särskild den tunna listen runt skärmen) kommer påverkas? Listen kommer smälta, tassarna under kommer tappa formen och knapparna (om de nu är gjorda av ABS eller liknande kommer ändra form) DESSUTOM kommer skärmen inte att må så bra.

Jag har själv kört en macbook pro i ugnen i 220 grader MEN då hade jag tagit bort allt så det bara var moderkortet (det är en metod för att laga lödpunkter som börjar bli dåliga, som redan nämnts i tråden kallas detta bakning och görs ofta på defekta grafikkort för att få liv i dem igen)

DOCK har jag också erfarenhet av att oavsiktligt utsatt min macbook pro för ca -50 grader med batteriet isatt, batteriet dog men datorn klarade sig efter att jag väntat ca 20 timmar med att använda den (så kondensen hinner släppa)
(för den som undrar så var det genom att lägga datorn i det incheckade baggaget på ett flyg som befann sig på 10 000 meters höjd som dessa temperaturer nåddes.

Intressant detalj: Jag hade varit på resa till ett ganska exotiskt land och hade fått nån sorts myror i laptopen, de dog av kylan och ramlade ur när jag skakade på datorn väl hemma. Vet dock inte om temperaturen i en vanlig frys skulle räcka för TS...

Du menar alltså att det blir -50 i bagageutrymmet på ett flygplan? Varför är inte grejerna djupfrysta när man landar då?

EDIT:
Till TS. Om du ska frysa.. Lägg i en sån påse som suger åt sig fukt, så det drivs ur datorn.
Citera
2014-06-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjabre
Du menar alltså att det blir -50 i bagageutrymmet på ett flygplan? Varför är inte grejerna djupfrysta när man landar då?

EDIT:
Till TS. Om du ska frysa.. Lägg i en sån påse som suger åt sig fukt, så det drivs ur datorn.

Det är tillräckligt kallt för att det ska finnas rapporter om folk som försökt "tjuvåka" och fått amputera lemmar som frusit.
Citera
2014-06-28, 00:02
Medlem
Nepotists avatar
Moderkortet kan du slänga i ugnen, men inte skärmen. Skulle inte rekomendera frysen heller med tanke på alla lödningar. Bättre att strössla myrmedel pä hela burken o h låta stå i en vecka
Citera
2014-06-28, 00:10
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Lägg den i en tät påse och sedan in i frysen något dygn.
Precis fas strunta i frysen. Dom lär dö av syrebrist?
Citera
2014-06-28, 00:49
Medlem
Nu vet jag inte hur det är med de här varelserna men flugor vill jag minnas går frysa ner och sedan tina upp vid liv vid senare tillfälle. Klarar de här små fanskapen samma sak känns frysen ganska oduglig.
Citera
2014-06-28, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsellusBorealis
stor svart sopsäck + Raid + 24 timmar

Raid är insektsmedel som dödar det mesta, går att köpa i välsorterad affär.

This.
Citera
2014-06-28, 01:15
Medlem
Soffas avatar
@TS Blöh, har själv haft vägglöss så jag har ganska bra koll på vad det innebär. Inte ett dugg roligt är det. Har anticimex eller liknande varit hos dig och sanerat?
Citera
2014-06-28, 02:26
Medlem
Hestapos avatar
Besök peddoforumet en stund så drar nog lössen till de befintliga trådarna, annars är förslaget om frysen klockrent, se bara till att batteriet är fulladdat och att datorn sedan får tina ordentligt innan du använder den igen.

Vägglöss i datorn, mycket får man höra innan öronen trillar av..
Citera
2014-06-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Vad jag minns så tål vägglös kyla betydligt bättre än värme. Anticimex brukar rekommendera att slänga i sängkläder etc i bastun så du råkar inte ha en bastu i närheten så att datorn kan få basta tillsammans med dig. Får ni bägge andas ut och renas
Mycket riktigt, vägglöss klarar sig riktigt bra i kyla, så ska man ha datorn i frysen får man ha den länge och rejält kallt, -18 duger absolut inte.
Citera
2014-06-28, 12:01
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderaxel2
varför inte bara lägga datorn i en helt tät behållare? Antingen en stor zipbag eller en plastlåda som du tejpar igen kanterna på. Jag antar att det inte dröjer mer än en månad innan lössen både har kvävts och svultit ihjäl.

Om han kan ha datorn i extra tät plastpåse i lite mer än 1.5 år så funkar den metoden. Snackade med anticimex för några år sedan och lössen kan gå i nånslags vila i upp till 1.5 år! Läskiga jävlar det där.
Men omvänt, om inte laptopen stått nära sängen så lär det inte finnas några kryp i den, är ju den närmaste metern från sängen de bor och gottar sig på nätterna...

De är extremt värmekänsliga, dör ju vid 50 grader. Så kör datorn i ugnen på 55 grader i 25 min eller så om du är osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in