• 1
  • 2
2014-06-27, 08:49
Medlem
Hej!

Jag har en macbook pro från 2011 som nu tyvärr har befunnit sig i ett rum med vägglöss, den har legat bredvid sängen och laddats under nattetid och jag har sett kryp komma ut ur den. Jag skulle vilja sanera datorn och funderar på att lägga den i ugnen eftersom de dör vid högre temperatur än 46 grader celcius. Så min fråga är, hur många grader tål macen innan saker ballar ur? Skulle vilja köra på så hög temp som möjligt för säkerhets skull!

Tacksam för svar, hoppas nån vet något om detta!
Citera
2014-06-27, 08:53
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Spela portal istället
Citera
2014-06-27, 08:57
Medlem
claymanns avatar
Lägg in den i frysen! ofarligt för datorn och dödar djur och bakterier
Citera
2014-06-27, 09:00
Medlem
MADs avatar
Det skulle nog gå om du tar bort batteriet först, det får inte var i ugnen.
Risken finns nog att du tar död på både löss och laptop.
Kanske bättre att lägga den i solen istället eller i bilen en solig dag.
Citera
2014-06-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Lägg in den i frysen! ofarligt för datorn och dödar djur och bakterier

4 sure? Hur mycket kyla tål dem då om det är ofarligt?
Citera
2014-06-27, 09:31
Medlem
Kan jag göra något för att få upp temperaturen rätt mycket i datorn så att dem dör där inne utan att behöva använda frys eller ugn? Typ köra en massa program och på något sätt se vilken temperatur datorn har?

Kan man boosta tempen i datorn på något sätt?
Citera
2014-06-27, 09:39
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Spela portal istället
Visst kan man köra datorn varm, men det får nog bara krypen att lämna datorn och sätta sig i väggen i stället.

Jag googlade "bed bugs laptop" och hittade mängder med diskussioner, men inget särskilt bra råd. Såväl extrem värme som extrem kyla skadar elektroniken. Jag vet inte hur länge vägglöss överlever utan mat, men det vore kanske en bra ide att innesluta datorn i en förslutbar plastpåse och låta den ligga i karantän tills lössen självdött.
Citera
2014-06-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Visst kan man köra datorn varm, men det får nog bara krypen att lämna datorn och sätta sig i väggen i stället.

Jag googlade "bed bugs laptop" och hittade mängder med diskussioner, men inget särskilt bra råd. Såväl extrem värme som extrem kyla skadar elektroniken. Jag vet inte hur länge vägglöss överlever utan mat, men det vore kanske en bra ide att innesluta datorn i en förslutbar plastpåse och låta den ligga i karantän tills lössen självdött.

Det är inga problem med att dem bara kryper ut ur datorn för jag ska flytta så bara dem kommer ut är jag nöjd, hur kan man då boosta temperaturen i datorn?

Jag har med googlat och finner inget bra heller.. är inte jättesugen på att vänta ut dem för dem lever i 100-300 dagar utan mat..

What to do??
Citera
2014-06-27, 09:59
Medlem
OffensiveShits avatar
Har du den i ugnen så riskerar du att lödningen på moderkortet och resterande kretskort smälter och då slutar nog datorn fungera. Lösningen skulle väl vara att ta isär laptopen i delar och ta bort vägglössen på något sätt, hur vet jag inte och det är inte världens lättaste uppgift att ta isär en macbook.

Mitt tips är att låta det gå på din hemförsäkring.
Citera
2014-06-27, 10:13
Medlem
Shepard25s avatar
Frysa den borde vara mycket bättre. Så länge det inte finns någon ström påslagen och du låter den torka ordentligt efteråt så bör det inte vara några problem.
Citera
2014-06-27, 10:14
Lägg den i en tät påse och sedan in i frysen något dygn.
Citera
2014-06-27, 10:14
Medlem
Eller kontakta t ex Anticimex och höra om de kan lägga datorn i en gaskammare i några timmar vilket kan döda ohyran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in