2014-06-27, 17:53
Medlem
Ugn eller frys är ingen bra idé.

Eftersom du förmodligen vill använda datorn asap är det gas som gäller. Snacka med dem som ansvarar för saneringen, för har du vägglöss så kan du inte hantera det själv.
Citera
2014-06-27, 17:57
Medlem
Kosmos.s avatar
Så mycket dåliga tips...

Gör så här. Gå upp till toppen på Kebnekaise och lägg den där. Det är nämligen väldigt kallt och syrefattigt där uppe. När den har legat där ett par dygn så går du upp igen och hämtar din lusfria dator.
Citera
2014-06-27, 18:29
Medlem
autologs avatar
Datorkomponenterna klarar 100C enkelt. Batteri har jag ingen aning om då jag har en stationär dator. Skärmen är också lite osäkert såklart.
Citera
2014-06-27, 18:47
Medlem
Blås ur den med tryckluft, sen dammsug ur den.
Och sen ner i en säck med raid nån timma, det borde ju funka
Citera
2014-06-27, 19:20
Medlem
Komponenterna i datorn klarar minst 100C, troligen uppemot 200 C. Det som INTE klarar detta är skärm, batteri och ev även hårddisken. Tror endast att det är batteriet man bör vara orolig över vid 60-70C.

När man gör en reflow av kretsar, ex grafikkort eller spelkonsoler brukar man köra ~100C en längre tid eller ~225 C en väldigt kort stund. Men det bygger som sagt på att det är endast kretskortet man stoppar in i ugnen.
Senast redigerad av kalleboool 2014-06-27 kl. 19:22.
Citera
2014-06-27, 20:18
Medlem
Hahah, otroligt udda tråd får jag säga. Såg du vägglössen med egna ögon? Hur sotra är de? Äckligt hur som helst. Skulle nog också testat frysen istället.
Citera
2014-06-27, 20:39
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0E
Ungefär femtio inlägg utan att föreslå det enklaste och säkraste sättet, nämligen i ett torkskåp inställt på minst sextio grader. Låt datorn ligga i utan batteri i ett par timmar i fullt uppnådd temperatur, sen är den lusfri.

För övrigt går det att googla sig till info om vilka temperaturer elkomponenterna tål, tillverkaren uppger vanligen det. Givetvis finns det inga garantier på att allting fungerar efteråt, men det gör det inte om du skulle råka tappa den marken heller.

Man plockar inte ur batteriet ur en MacBook...

Frysen är mitt bästa tips. Elektronik tål låg kyla. Har haft datorer liggandes i vilen vid -30 och de har klarat sig. Brukar vara lite sega i början, men det rättar snabbt till sig.
Så kör du på frysen.
Citera
2014-06-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Man plockar inte ur batteriet ur en MacBook...

Frysen är mitt bästa tips. Elektronik tål låg kyla. Har haft datorer liggandes i vilen vid -30 och de har klarat sig. Brukar vara lite sega i början, men det rättar snabbt till sig.
Så kör du på frysen.

Beror på modell av macbook pro. Minns ej hur det var med 2011 modellerna och hittar ingen info om det dock.

Min rangordning av tipsen:
1. Fråga de som sanerar lägenhet om datorn
2. Frysen
3. Sälja datorn på blocket
Citera
2014-06-27, 22:48
Medlem
messiasibids avatar
Vad jag minns så tål vägglös kyla betydligt bättre än värme. Anticimex brukar rekommendera att slänga i sängkläder etc i bastun så du råkar inte ha en bastu i närheten så att datorn kan få basta tillsammans med dig. Får ni bägge andas ut och renas
Citera
2014-06-27, 22:50
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost
DOCK har jag också erfarenhet av att oavsiktligt utsatt min macbook pro för ca -50 grader med batteriet isatt, batteriet dog men datorn klarade sig efter att jag väntat ca 20 timmar med att använda den (så kondensen hinner släppa)
(för den som undrar så var det genom att lägga datorn i det incheckade baggaget på ett flyg som befann sig på 10 000 meters höjd som dessa temperaturer nåddes.

Tror du på det där själv eller?
Ganska mycket saker som folk öser ner i sina resväskor som skulle paja av tempen. Nädu, klart det inte är -50 i lasturymmet. Möjligen på 30-talet.
Citera
2014-06-27, 22:53
Medlem
vacum packa sedan frysen några timmar. låt tina upp naturligt och använd den inte på minst 1 dygn efter tidning så inga kretsar är fuktiga. fönsterbrädan utan direkt solljus eller liknande.
Citera
2014-06-27, 23:26
Medlem
Clean_hus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistoliero
4 sure? Hur mycket kyla tål dem då om det är ofarligt?

Jag skulle då istället öppna datorn och blåsa rent med tryckluft.

Värme kommer nog att paja skärmen

Kyla kommer få vissa komponenter att ärga, så som kontakter på ramminne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in