2014-06-27, 10:19
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Lägg den i en tät påse och sedan in i frysen något dygn.
Utan batteri, bör tilläggas. Man bör inte frysa batterier. Elektroniken i sig tål kylan, men det kan uppstå problem med kondens när man tinar upp datorn igen. Det finns kanske vägar runt det men det är inget jag rekommenderar för den som inte är helt säker på vad hen gör.
Citera
2014-06-27, 10:22
Medlem
Datorer brukar tåla temperaturer uppåt en 80-90 grader, men inte under längre perioder, sen som nån skrev så är det lödningen som försvinner problemet.

Edit: TA UT BATTERIET FÖRST

Så best bet är som andra skrivit, tät påse i frysen. Sen kan du ju ev. Ta isär den och skaka ut dem.
Citera
2014-06-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eller kontakta t ex Anticimex och höra om de kan lägga datorn i en gaskammare i några timmar vilket kan döda ohyran.
Jo, men lär väl inte va gratis?
Citera
2014-06-27, 10:34
Medlem
Tar batteriet verkligen stryk av att frysas i nåt dygn?

Har läst runt lite och det som känns bäst just nu är en tät påse och in i frysen, sen ut och låta tina i påsen. På Apples hemsida står det førvaring -24 till 45 grader så jag tänker att batteriet borde klara detta ändå?
Citera
2014-06-27, 10:40
Medlem
För det första så räcker väl ca 60 grader i ett dygn för att döda diverse kryp? Dock hade jag hellre lagt den i frysen som någon nämnde här tidigare.
Ring anticimex eller liknande och fråga dem om vilka temperaturer och tider som gäller för att döda det du har. Har du en hemförsäkring som täcker vägglöss kan du ju också alltid höra med dem.
Citera
2014-06-27, 11:07
Medlem
lazycowboys avatar
Programmet iStat visar temperaturen vid alla sensorer i datorn. Kan även styra fläkten via det.

PS. Anticimex befattar sig inte med "lösöre".
Citera
2014-06-27, 11:11
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistoliero
Kan jag göra något för att få upp temperaturen rätt mycket i datorn så att dem dör där inne utan att behöva använda frys eller ugn? Typ köra en massa program och på något sätt se vilken temperatur datorn har?

Kan man boosta tempen i datorn på något sätt?

Ladda ner AIDA64 och kör stresstest på CPU och GPU samtidigt i nån timme så flyr odjuren nog.
Kommer du inte upp i några högre temperaturer kan du höja volten och clocka lite.
Försök att hamna på 80-90 grader.

Gör det utomhus så du inte in skiten i väggarna igen.
Citera
2014-06-27, 11:33
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Ladda ner AIDA64 och kör stresstest på CPU och GPU samtidigt i nån timme så flyr odjuren nog.
Kommer du inte upp i några högre temperaturer kan du höja volten och clocka lite.
Försök att hamna på 80-90 grader.

Gör det utomhus så du inte in skiten i väggarna igen.

Är ju bara processorkärnorna som når dessa temperaturer, stora delar av datorn är fortfarande svala nog för att de ska överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Har du den i ugnen så riskerar du att lödningen på moderkortet och resterande kretskort smälter och då slutar nog datorn fungera. Lösningen skulle väl vara att ta isär laptopen i delar och ta bort vägglössen på något sätt, hur vet jag inte och det är inte världens lättaste uppgift att ta isär en macbook.

Mitt tips är att låta det gå på din hemförsäkring.

Lödningen förstörs verkligen inte vid sådana temperaturer. Har du förresten hört talas om att man kan baka grafikkort? Då kör du ett trasigt grafikkort i ugnen på kanske 200 grader, och ofta fungerar det efteråt. Stora problemet här är batteriet, kan TS få bort det så borde det vara fritt fram på typ 60-70 grader.

Frys absolut inte datorn, kondensen som uppstår när datorn når rumstemp igen kommer förstöra hela skiten.
Senast redigerad av tOpOff 2014-06-27 kl. 11:36.
Citera
2014-06-27, 11:36
Medlem
Dunderaxel2s avatar
varför inte bara lägga datorn i en helt tät behållare? Antingen en stor zipbag eller en plastlåda som du tejpar igen kanterna på. Jag antar att det inte dröjer mer än en månad innan lössen både har kvävts och svultit ihjäl.

Om du inte har en månad så kan du ju alltid (om du har en så stor låda att det är utan brandrisk) ställa en ljus i och låta det konsumera allt syre.
Citera
2014-06-27, 11:59
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Är ju bara processorkärnorna som når dessa temperaturer, stora delar av datorn är fortfarande svala nog för att de ska överleva.

Det tror jag inte. Håll handen framför ett utblås på en laptop som stresstestas så bränner det till efter ett tag. Nog blir det väl en 60 grader alltid? Har iof aldrig tagit tempen där. Får bli en söndagsaktivitet.

Edit: Äh! Fan vad dum jag är. Klart det finns ytor varmluften aldrig passerar ändå om så luften skulle vara 100 grader.
Senast redigerad av Svinhuden 2014-06-27 kl. 12:06.
Citera
2014-06-27, 12:01
Medlem
stor svart sopsäck + Raid + 24 timmar

Raid är insektsmedel som dödar det mesta, går att köpa i välsorterad affär.
Citera
2014-06-27, 12:03
Medlem
sebbeharrys avatar
Jag skulle säga att den ska vara i ugnen på 225 grader och 20-25 minuter för bästa effekt.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in