2014-06-27, 16:55
Medlem
stttNNNs avatar
beställde precis 2st Westmalle Tripel. Läst att den ska ha perfekt balans och vara en utav världens bästa öl!

köpte även en denna idag på bolaget. Någon som har smakat denna tidigare? ska hur som helst bli kul att testa den!

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=trappe&artikelId=824119&varuNr=11803& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dtrappe%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv
Citera
2014-06-27, 17:54
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stttNNN
beställde precis 2st Westmalle Tripel. Läst att den ska ha perfekt balans och vara en utav världens bästa öl!

köpte även en denna idag på bolaget. Någon som har smakat denna tidigare? ska hur som helst bli kul att testa den!

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=trappe&artikelId=824119&varuNr=11803& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dtrappe%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv

La Trappe Puur har jag druckit och rent smakmässigt är den väldigt len om man jämför med kryddiga Orval. Personligen så tyckte jag att den hade en för vattnig kropp samt att den var för söt med sina söta maltiga toner i smaken. Westmalle Tripel däremot är en kanon Abbey Tripel.
Citera
2014-06-27, 18:40
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nej. absolut inte någon inneöl, den är för svår för den stora massan att uppskatta.
men "inne" som i att alla hipsterbryggare gör en, absolut.
har du helt missat goser/berliner-trenden bland amerikanarna? den händer just nu.
Ja det hade jag helt missat. Gör de också som tyskarna och blandar den med diverse typer av "syrup" eller i vissa fall likör?
Citera
2014-06-27, 21:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja det hade jag helt missat. Gör de också som tyskarna och blandar den med diverse typer av "syrup" eller i vissa fall likör?
tänkte nästan det! du är annars väldigt insatt.

nej. det är naturell som gäller, syrligt och gott.
önskar jag hade en gose nu.
Citera
2014-06-28, 11:02
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du missar väl inte Mikkeller & Friends Bottle Shop när du är i Köpenhamn? http://mikkeller.dk/bottleshop/
Khioskh får inte heller missas, jag tycker att de har bra utbud av öl och bäst priser i CPH. Sambon är i CPH idag och lovade att gå dit och ta med sig några Dogfish Headöl till mig idag.
Citera
2014-06-28, 11:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Vad anser tråden om Frog Hops To Amager? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11818

Vad jag hört och läst ska den vara prima! Kommer att avnjutas ikväll till Chile - Brasilien.
Citera
2014-06-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Vad anser tråden om Frog Hops To Amager? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11818

Vad jag hört och läst ska den vara prima! Kommer att avnjutas ikväll till Chile - Brasilien.

Jag blev besviken på den, alldeles för bitter enligt mig.
Citera
2014-06-28, 18:37
Medlem
Idag besöktes Köpehamn.
Kom hem med några flaskor Dangerously Close To Stupid och Final Frontier från To Öl.
Även: Beere Here Angry Hops
Mikkeller Beer Geek Breakfast
To Øl Garden of Eden
To Øl Fuck Art This is Advertising
8 Wired Mighty IPA (svindyr, 74 dkr för 1 flaska)
Lost Abbey Saints Devotion

Dock fanns ingen Dogfish Head 90 Minutes hos KIHOSKH.
Citera
2014-06-28, 20:21
Medlem
Skugges avatar
Gårdagens skörd:
Sculpin - riktigt bra
Beer Geek Breakfast Stout - riktigt bra
Spontanbeetroot - bra, hittade dock ingen rödbeta

Dagens:
Old Guardian - bra, både denna och double bastard är lite för mycket för mig, svårt att förklara.
Le Merle - Riktigt bra med champagneliknande kolsyra, denna håller jag högt och påminner mig om Omnipollo Leon som är en favorit.
Rochefort 10 - bra, ser inte storheten i denna riktigt, lite spritig, kanske ska vila något år.
Founders Imperial Stout - bra, känns nästan perfekt men jag saknar något, lite mer sötma likt Biscotti Break, prisvärd just nu på bolaget dock.
Citera
2014-06-28, 21:37
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tänkte nästan det! du är annars väldigt insatt.

nej. det är naturell som gäller, syrligt och gott.
önskar jag hade en gose nu.
Blev tvungen att köpa en idag när jag var och handlade bara för det. Dricker den just nu och som du säger är den väldigt syrlig. Perfekt sommaröl!

Intressant för övrigt att just sura öl är på tapeten nu på senare tid. Läste nämligen en artikel där de gjort ett experiment med öl (lager) och ättiksvinäger. Försökspersonerna som visste att de drack vinägerblandat var skeptiska till denna blandning och gav den kategoriskt dåliga betyg jämfört med "ren öl". Men i en annan kontrollgrupp lurade man försökspersonerna och sade sig servera två sorters lager fastän att det egentligen var samma öl men det ena glaset blandat med ättiksvinäger. Intressant nog så tyckte majoriteten att den vinägerblandade ölen smakade godare!

Med andra ord kanske detta med syrlighet i öl är något som våra smaklökar är predisponerade (fint ord va?) för. Skulle dock inte vilja dricka mängder av Berliner Weisse på en kväll. Kan tänka mig att magsäcken skulle ta en hel del stryk då...
Citera
2014-06-28, 22:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Blev tvungen att köpa en idag när jag var och handlade bara för det. Dricker den just nu och som du säger är den väldigt syrlig. Perfekt sommaröl!

Intressant för övrigt att just sura öl är på tapeten nu på senare tid. Läste nämligen en artikel där de gjort ett experiment med öl (lager) och ättiksvinäger. Försökspersonerna som visste att de drack vinägerblandat var skeptiska till denna blandning och gav den kategoriskt dåliga betyg jämfört med "ren öl". Men i en annan kontrollgrupp lurade man försökspersonerna och sade sig servera två sorters lager fastän att det egentligen var samma öl men det ena glaset blandat med ättiksvinäger. Intressant nog så tyckte majoriteten att den vinägerblandade ölen smakade godare!

Med andra ord kanske detta med syrlighet i öl är något som våra smaklökar är predisponerade (fint ord va?) för. Skulle dock inte vilja dricka mängder av Berliner Weisse på en kväll. Kan tänka mig att magsäcken skulle ta en hel del stryk då...
undrar om den tar så mycket stryk, det är ju tuffa grejer där i från start.

men syrliga öl är ju perfekta på sommaren, väldigt törstsläckande till skillnad mot dryck med mycket socker.
Citera
2014-06-29, 12:13
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Boneyard Notorius IIIPA är en av de bästa humliga öl jag druckit, men den hittar du inte i Sverige.

Ang. Trappistöl så är det belgiska klassiska stilar som bryggs av munkar på ett kloster, klostret måste ingå i trappistorden och bryggningen måste ske på klostret samt att munkarna är involverade. Först då får ölen "trappiststatus" Så allt handlar om hur den framställs, inte vilken typ av öl det är egentligen. Finns öl som i princip smakar exakt likadant men som istället är framställt av ett vanligt bryggare då är det ingen trappistöl. Många blandar ihop det här.

Gillar också Boneyard! Synd att man inte snubblar över dom i närheten!

Annars så gäller det för ATP-märkning att vinsten går till klostrets behov och sen till typ välgörenhet. Trappistöl ska inte bli en vinstmaskin. Sånt leder ju till en del kul grejer som att Chimay ett tag hade typ världens modernaste bryggverk.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Nu har man ett par Westlevteren 12 och en 6a på ingående, även Rochefort 6 och 8. Tog en stor flaska St Bernardus 12 Abt och några österrikiska trappist öl också.

Får se om dem lever upp till hypen

Antar att det är Blond som du kommit över och inte 6:an som slutade göras förra århundradet. Tycker själv att Westvleteren Blond har kommit för mycket i skymundan av storebrorsan 12. Färsk Blond i solen är underbart!

Citat:
Är detta seriöst på väg att bli en inneöl i Sverige/USA? Här i Tyskland är den känd som en öl mixad med diverse läsk/saft/syrup, även om den självklart säljs som "ren öl" också.

Några riktigt coola amerikanska bryggerier gör coola Berliner Weisse som är rate:ade superhögt. Tycker det varit mycket snack om Berliner Weissen hos leverantörerna i Sverige med om att det kommer bli nästa innegrej. Även hembryggar-SM de senaste åren har visat på att Berliner Weissen är uppskattad och "inne". Sen om det kommer ut till den stora massan som för IPA:n är ju svårt att säga. Det är ju i alla fall en rätt lätt still att ta till sig.

Citat:

Låter som en intressant artikel, men jag hittar inte den Du har ingen länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in