2014-06-24, 18:17
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallenallepalle
Jag antar att det är en hel del som byter bransch med tanke på - främst - arbetsbelastningen. De som gör detta, vad är det de oftast byter till? Och hur brukar dessa typer av arbeten skilja sig sett till lön, arbetstid, arbetsbelastning etcetc

Många som börjar med banking för att sedan bytat till PE eller nån hedgefond. Bättre lön och färre timmar. Fortfarande ganska långa timmar dock.
Citera
2014-06-26, 19:21
Medlem
Hej!

Jag har en fråga, vet inte om den passar in här men jag försöker ändå! Jag har fått ett jobb på en avdelning som heter Brokerage Services som equity support på en av våra storbanker och jag undrar helt enkelt vilken lön man ska begära.. Hoppas någon kan hjälpa mig . Tack på förhand.
Citera
2014-06-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av name4834
Hej!

Jag har en fråga, vet inte om den passar in här men jag försöker ändå! Jag har fått ett jobb på en avdelning som heter Brokerage Services som equity support på en av våra storbanker och jag undrar helt enkelt vilken lön man ska begära.. Hoppas någon kan hjälpa mig . Tack på förhand.

Låter som en BO-tjänst. 25-26k i så fall om du inte har tidigare erfarenhet.
Citera
2014-06-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Låter som en BO-tjänst. 25-26k i så fall om du inte har tidigare erfarenhet.

Okej tack för ett snabbt svar! Tror du att detta kan vara en bra merit om man vill jobba inom IB?
Citera
2014-06-26, 20:49
Medlem
Brokerage Services/equity support är inte riktigt BO, mer en kundsupport för aktiehandel mot privatmarknaden. Känner folk som jobbar/har jobbat med detta. Lönen skulle jag också tippa ligger på 25-26, kanske något mindre om man saknar erfarenhet. Klivet över till IB från denna avdelning är stort. Däremot tror jag att private banking/aktiemäklare(mot privatpersoner) är inom räckhåll om man är duktig.

Jobbar själv på BO mot IB på en av storbankerna. Väldigt få som går från BO till front office numera. För att hamna på handlargolvet krävs antingen kontakter eller någon form av internship. Själv gick jag in på 26k för 4 år sedan och ligger nu på 31k.
Citera
2014-06-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DPJ82
Brokerage Services/equity support är inte riktigt BO, mer en kundsupport för aktiehandel mot privatmarknaden. Känner folk som jobbar/har jobbat med detta. Lönen skulle jag också tippa ligger på 25-26, kanske något mindre om man saknar erfarenhet. Klivet över till IB från denna avdelning är stort. Däremot tror jag att private banking/aktiemäklare(mot privatpersoner) är inom räckhåll om man är duktig.

Jobbar själv på BO mot IB på en av storbankerna. Väldigt få som går från BO till front office numera. För att hamna på handlargolvet krävs antingen kontakter eller någon form av internship. Själv gick jag in på 26k för 4 år sedan och ligger nu på 31k.

Håller med ovanstående. Svårt att nå IB utan internship.Är själv dock ett levande bevis på att man kan gå från BO till FO (S&T i mitt fall) även efter man tagit examen. Hade dock visat stort intresse för det samt fick det avklarat inom två år (blir svårare och svårare ju längre tid man är kvar på supportsidan)
Citera
2014-06-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Håller med ovanstående. Svårt att nå IB utan internship.Är själv dock ett levande bevis på att man kan gå från BO till FO (S&T i mitt fall) även efter man tagit examen. Hade dock visat stort intresse för det samt fick det avklarat inom två år (blir svårare och svårare ju längre tid man är kvar på supportsidan)

Ååh vad skönt att höra! För jag vill iallafall testa IB trots att jag lutar åt aktiemäklar-hållet.
Citera
2014-06-26, 23:20
Medlem
Investmentbanking och tillhörande privata banksystem med dess lobbyister utgör en vidrig sjukdom i dagens samhälle. Jag hoppas att ni som är påväg dit för med er, och tillämpar moral och Erik, och inte bara pressar våra politiker till att lagstifta i bankernas favör.
Citera
2014-06-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Investmentbanking och tillhörande privata banksystem med dess lobbyister utgör en vidrig sjukdom i dagens samhälle. Jag hoppas att ni som är påväg dit för med er, och tillämpar moral och Erik, och inte bara pressar våra politiker till att lagstifta i bankernas favör.

På vilket sätt är rådgivning till företagen om M&A, debt/equity capital raising och restructuring, en vidrig sjukdom i dagens samhälle? Företagen behöver kapital you know.
Citera
2014-06-27, 20:43
Medlem
930819s avatar
Har läst lite i tråden och ett antal universitet nämns flera gånger.. Jag har funderingar på att jobba som ibanker eller konsult på företag som mckinsey eller bcg. Kan någon vettig person ranka dessa universitet efter vilka som är bäst för att få ett jobb som ibanker eller konsult på några av dom mer prestigfyllda firmorna.

HHS, HHS gbg, Lund, Uppsala, Sthlm, KTH, Linköping.
Citera
2014-06-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 930819
Har läst lite i tråden och ett antal universitet nämns flera gånger.. Jag har funderingar på att jobba som ibanker eller konsult på företag som mckinsey eller bcg. Kan någon vettig person ranka dessa universitet efter vilka som är bäst för att få ett jobb som ibanker eller konsult på några av dom mer prestigfyllda firmorna.

HHS, HHS gbg, Lund, Uppsala, Sthlm, KTH, Linköping.

HHS
gbg, lund, uppsala
resterande
Citera
2014-06-27, 21:01
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPJ82

Inte för att vara elak men, GLHF . Det kommer inte hända, som FO-anställd skulle jag aldrig någonsin anställa en person som tagit det tråkiga i BO. Skillnaden är verkligen total, visst om du kört ett internship på typ Goldman Sachs operations men annars, nix. Om du vill in i FO ska du dit med en gång, då ska du inte nöja dig med något annat - DET är en FO-mentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in