Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
- Describe a recent development in the Investment Banking industry. What implications might this development have for the division to which you have applied?
Har kört fast på denna också. Har börjat bullshitta lite om finanskrisen och dess påverkan på branschen..
Min syn på saken nedan.
Lycka till nu!
/LKS
I arbetslivet uppskattar jag personer som på ett tydligt och strukturerat sätt kan redovisa svar på frågor.
Som jag tolkar frågan så efterfrågas en IBD-orienterad analys. Clearing av räntederivat, Basel III, bonusar - detta känns inte alls viktigt för IBD.
Givet att det är M&A som intresserar dig, försök istället att bryta ner frågan i t ex
utbudet av tjänster (aktörerna, varav Barclays är en)
köparna (PE, företag, annat?)
objekten
andra trender, vad vet jag?
Knyt an en helst tydlig trend till något som händer i världen. Fler eller färre stora banker? Mer eller mindre PE-pengar? Varför? Inget flum! Så konkret som möjligt!
Nu jobbar jag inte inom corporate finance så jag har ingen aning om vad som är viktigt, men hade jag intervjuat hade jag uppskattat någon som är målmedveten, noggrann, påläst, strukturerad och villig att lära sig - inte nån som "flummar". Omöjligt att förstå exakt vad en tjänst på en bank innebär om man aldrig arbetat på en bank.
Slut på råd