2010-09-12, 19:35
Medlem
Gurkan100s avatar
Håller på att söka "Spring Internship", och har fastnat på två frågor:

Citat:
Ursprungligen postat av -
From the research that you have done on our industry, how does Barclays Capital differentiate itself from our competitors?

Någon som har koll på vad som är Barcaps styrkor jämfört med de andra bankerna? Tips på bra svar? Finns motsvarande frågor för Deutsche också osv.

Citat:
Ursprungligen postat av -
Describe a recent development in the Investment Banking industry. What implications might this development have for the division to which you have applied?

Har kört fast på denna också. Har börjat bullshitta lite om finanskrisen och dess påverkan på branschen..

Alla tips värderas högt!
Citera
2010-09-12, 20:20
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Någon som har koll på vad som är Barcaps styrkor jämfört med de andra bankerna? Tips på bra svar? Finns motsvarande frågor för Deutsche också osv.
Står på deras hemsidor/about us, och det är alltid samma saker, plus något specifikt. I Barcap-fallet handlar det väl främst om att de är nya iom att de köpte upp Lehman, de snackar alltid om att man får vara med och skapa framtiden själv etc. Använd samma uttryck.
Citat:
Har kört fast på denna också. Har börjat bullshitta lite om finanskrisen och dess påverkan på branschen..

Alla tips värderas högt!
Finanskrisen känns lite gammalt nu. Snacka istället om statsbankrutter och skyhöga yields, bonus clampdowns, ny finansreglering i USA eller nåt som än mer specifikt berör IBD/S&T beroende på vad du vill sikta in dig på. Läs Economist, WSJ, FT och kolla vad det snackas om dag efter dag. Du har lång tid på dig - jag tror inte att de har rullande intervjuer för SW.
Citera
2010-09-12, 20:27
Medlem
Daskkks avatar
Citat:

Alla tips värderas högt!

Något annat som är bra är att gå på företagspresentationer och lyssna på vad som sägs. De svarar i princip rakt ut på de frågorna utan att man behöver fråga
Citera
2010-09-13, 01:07
Medlem
Aekeis avatar
Om du söker S&T:

Citat:

BCS: Väldigt flow-driven (har högst marginaler, osäker på om det stämmer fortfarande), stark inom alla grenar av fixed income, försöker bygga upp en equity franchise, behövde inte ta statliga lån utan räddades av araber, meritokrati.

DB: Överlägsna inom FX, truly global, väldigt bra training programs, en av de största företagssamlingarna av konst (kanske mer kuriosa)

Citat:

Alla tips värderas högt!

Dodd-Frank, Volcker, nya Swap-regler... Följ orkarns tips, har du problem med den här frågan kommer du inte klara av intervjuerna.

Söker du IBD bör du kanske ta upp andra saker som är viktigare för just den grenen.
Citera
2010-09-14, 14:18
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Vilka brukar anses vara tier 2?

Oh, det finns ratt manga.
Red Brick skolorna, Durham, Lancaster, Warwick, Imperial, Nottingham to name a few.

Citat:
Ursprungligen postat av Daskkk
Var är detta? Det kan ju bli lite svårt att kombinera studier i Sverige med internship i t ex London

Horde det fran en van som jobbar pa Deutsche i tyskland. Du kan ocksa lagga in en studiepaus under t.ex. varen och satsa pa ett internship under denna tiden.
Citera
2010-09-14, 22:21
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
- Describe a recent development in the Investment Banking industry. What implications might this development have for the division to which you have applied?

Min syn på saken nedan.
Lycka till nu!
/LKS

I arbetslivet uppskattar jag personer som på ett tydligt och strukturerat sätt kan redovisa svar på frågor.

Som jag tolkar frågan så efterfrågas en IBD-orienterad analys. Clearing av räntederivat, Basel III, bonusar - detta känns inte alls viktigt för IBD.

Givet att det är M&A som intresserar dig, försök istället att bryta ner frågan i t ex
utbudet av tjänster (aktörerna, varav Barclays är en)
köparna (PE, företag, annat?)
objekten
andra trender, vad vet jag?

Knyt an en helst tydlig trend till något som händer i världen. Fler eller färre stora banker? Mer eller mindre PE-pengar? Varför? Inget flum! Så konkret som möjligt!

Nu jobbar jag inte inom corporate finance så jag har ingen aning om vad som är viktigt, men hade jag intervjuat hade jag uppskattat någon som är målmedveten, noggrann, påläst, strukturerad och villig att lära sig - inte nån som "flummar". Omöjligt att förstå exakt vad en tjänst på en bank innebär om man aldrig arbetat på en bank.

Slut på råd
Citera
2010-09-18, 15:51
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:

Alla tips värderas högt!

Har varit på Barcap FI (London/CanaryWarf och Tokyo/Ootemachi). Styrkan är, eller har varit, system, infrastruktur och elektronisk handel på FI sidan som BARX, pricing and risking engines, snabba kreditanalyssystem(default risks) med en mycket duktig FI dev avdeling. Inflation derivatives är också deras grrej. I Asien är dom ledande i e-trading i IR Swaps, T-Bonds, JGBs....
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-09-18 kl. 15:54.
Citera
2010-09-28, 03:45
Medlem
jr.ewings avatar
Får jag tipsa om Trafigura i london. En slags hedgefond som bara handlar i råvaror och metaller. De söker alltid talanger. Jag skickade in mitt CV och blev uppringd för en formell intervju. Enligt intervjuaren var det 1/1000 som blev antagna mest pga deras dåliga resultat på placement tests.

De söker alltså inga HHS enbart för namnets skull utan smarta människor som gör bra ifrån sig på deras test.

mvh
Citera
2010-09-28, 22:32
Medlem
hur funkar det här med Bachelor/MBA egentligen? Läst att folk efter att ha tagit in Bachelor hoppar in på en IB, för att sedan efter 3 år som analyst dra och skaffa en master? Varför skaffar man inte isåfall mastern direkt efter bachelor, eller är det något avgörande jag missat nu? Skulle man inte bara kunna jobba kvar på IBen och skita i att ta sin master?
Citera
2010-09-29, 13:32
Medlem
Manstankss avatar
Hej!

Har suttit och läst igenom ett tjugotal sidor i tråden om Investment Banking och jag kan verkligen säga att det låter intressant. Jag ska söka till högskola nästa år och om jag får bra på högskoleprovet (1.9-2.0) i vår kommer jag att kunna komma in på Handelshögskolan i Stockholm. Har några frågor som säkert har ställts innan, får ursäkta i sådana fall:

- Hur gör man, rent praktiskt, för att få jobb inom IB?

- Hur hög utbildningsnivå krävs? Hur bör jag inrikta mig på HHS för att få en så bra grund som möjligt?

- Hur fungerar arbetet? Vad är det egentligen man arbetar med?

- Hur fungerar hierarkin? Vilka steg måste man följa och vad behöver man göra på varje steg?

- Var bör man söka sig? London, NYC? Vad är det för skillnad mellan att jobba i Europa och i USA?

- Har jobbet ändrats någonting efter finanskrisen?

- Det verkar vara ett hårt liv. Hur ändrades ditt liv under tiden du jobbade med IB?

Mvh Manstanks
Citera
2010-09-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manstanks
Hej!

Har suttit och läst igenom ett tjugotal sidor i tråden om Investment Banking och jag kan verkligen säga att det låter intressant. Jag ska söka till högskola nästa år och om jag får bra på högskoleprovet (1.9-2.0) i vår kommer jag att kunna komma in på Handelshögskolan i Stockholm. Har några frågor som säkert har ställts innan, får ursäkta i sådana fall:

- Hur gör man, rent praktiskt, för att få jobb inom IB?

- Hur hög utbildningsnivå krävs? Hur bör jag inrikta mig på HHS för att få en så bra grund som möjligt?

- Hur fungerar arbetet? Vad är det egentligen man arbetar med?

- Hur fungerar hierarkin? Vilka steg måste man följa och vad behöver man göra på varje steg?

- Var bör man söka sig? London, NYC? Vad är det för skillnad mellan att jobba i Europa och i USA?

- Har jobbet ändrats någonting efter finanskrisen?

- Det verkar vara ett hårt liv. Hur ändrades ditt liv under tiden du jobbade med IB?

Mvh Manstanks

Intresserar det dig så bör du läsa igenom hela tråden. De flesta frågorna du har finns det svar på.
Citera
2010-09-29, 18:36
Medlem
Manstankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Intresserar det dig så bör du läsa igenom hela tråden. De flesta frågorna du har finns det svar på.

Ja, jag PMade MunchenCalling från början, men han sa att jag skulle posta här så skulle han svara i tråden istället. Han kanske tänkte att svaren kunde hjälpa fler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in