2014-06-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finns så mycket vi inte vet om familjens planer. Man kan fundera på det och det man föreställer sig finns bakom betraktarens öga, eller hur?
Vi kan välja att läsa bilden godartat och vi kan tolka den hur elakt som helst. Vi kan diskutera om det fanns annat än en "normal" önskan att komma undan ett evigt belägringstillstånd i Gaza och få ett bättre liv i Sverige eller om det var något alldeles onormalt och perverst i denna önskan. Hur vi än byter tankar om det så kommer vi inte till något annat svar än det vi själva önskar.
Vi vet inte ens hur det kom sig att Yara skickades i förväg. Vi gissar och funderar på olika sätt och det räcker inte för att nå visshet. Vi kan inte veta om detta är en skitfarsa eller ej och vad vi definitivt inte kan veta är att mamman varit känslokall och beräknande.
Om inte Yara mördats å det brutalaste, så hade ingen tänkt i sådana banor, eller?

När jag nu är på tråden: det sägs ju att polisen vill höra mamman också. Här kommer en idé om vad de kan fråga henne om, nämlighen Yaras hälsotillstånd innan hon lämnade Gaza. Benbrott, barnsjukdomar, medicineringar, hur hon vuxit på längden och bredden, om hon hade humör, epilepsi eller var våldsam ... det finns kanske sådant som den medicinska utredningen vill veta mer om?

Saker händer inte plötsligt, och utan anledning. Särskilt inte misshandel med dödlig utgång. Det är ditt sätt att resonera som ledde till att man avvaktade med att agera i Yaras fall. Ondska och undfallenhet kommer i många skepnader ofta inlindad i påstådd eller presumerad godhet.

Undfallenheten från soc kan förklaras precis med dina ord att man ska inte döma på förhand. bla. bla. bla., och plötsligt är barnet misshandlat till döds trots att de gick att döma på det omgivningen anmälde till soc om misshandel och stölderna; av riskakor.

Det hela började med att man hittade på omständigheter som skulle ge asyl och försörjning i Sverige och det har slutat med förskräckelse. Vi kan inte ta in alla jordens fattiga eller medelklass från Gaza som vill ha ett bättre liv i Sverige. Då har man missförstått hela asylpolitiken och vad ett verkligt behov av asyl innebär.

Asyl handlar om människor som flyr för att rädda sina liv med endast kläderna på kroppen, tvingade att lämna allt bakom sig i flykten.

Alla människor vill ha ett bättre liv, men inte på bekostnad av de egna barnen. Som förälder har jag ingen förståelse för denna familj agerande, och hur övergiven deras eget barn Yara var.
Citera
2014-06-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
När jag nu är på tråden: det sägs ju att polisen vill höra mamman också. Här kommer en idé om vad de kan fråga henne om, nämlighen Yaras hälsotillstånd innan hon lämnade Gaza. Benbrott, barnsjukdomar, medicineringar, hur hon vuxit på längden och bredden, om hon hade humör, epilepsi eller var våldsam ... det finns kanske sådant som den medicinska utredningen vill veta mer om?

Jag tror inte att polisen är intresserad av Yaras fysiska hälsotillstånd medan hon bodde i Gaza - såvitt det inte kommit fram i obduktion att hon dog av någon medfödd sjukdom. Oavsett hur hon mådde i Gaza så har hon haft tillgång till svenska sjukvård under sin vistelse i Sverige. Yaras eventuella humör och om hon var ett våldsamt barn har inte heller någon betydelse för brottet då det inte kan vara en förmildrande omständighet för MGM att Yara fick stryk för att hon var ett våldsamt barn. Om du menar att hon kanske var ett aktivt barn och kunde ha fått sina tidigare blåmärken i samband med idrott eller lek saknar detta betydelse idag om obducenten inte anser att hon kan ha dött pga skador som hon ådragit sig i någon sådan aktivitet. Jag vet inte varför polisen vill höra Yaras mor men jag antar att anledningen helt enkelt är att polisen tror att Yara stod sin mor nära och berättade mer för sin mor än vad hon berättade för sin far, angående förhållandena i det hem som hon bodde i. Kanske pratade med sin mor innan hon dog. Eller kanske har Rami haft kontakt med sin syster, dvs Yaras mor, medan Yara bodde hos honom, kanske till och med samma dag som Yara dog.
Citera
2014-06-27, 18:33
Medlem
Som tidigare framgått:

PM polisanmälan. Redan onsdagen den 16 april 16:00 mottog polisen anmälan. Den kompletterades på långfredagen den 18 april kl. 14:00 genom samtal med anmälaren.

"Klockan tio i två på långfredagen ringde en orolig granne till 112 och vädjade om hjälp eftersom personen befarade att Yara for illa. Operatören på SOS Alarm kopplade genast samtalet vidare till polisens kommunikationscentral där grannen berättade om sina farhågor".

Gäller SOS-samtalet på långfredagen kl. 13:50 ”från en orolig granne” som kopplades direkt till polisen, samma anmälan (och anmälare)?

"Enligt polisens händelserapport från tillfället beordrades en patrull till adressen klockan kvart över två". /../ Efter en halvtimme på plats lämnade patrullen adressen och rapporterade in till kommunikationscentralen att de var klara på plats".

”Tjänstgörande förundersökningsledare på Blekingepolisen gjorde dock bedömningen att det inte handlade om en konkret misstanke om brott”.
Citera
2014-06-27, 19:01
Medlem
Citat från dagens artikel i BLT
Tidigare i dag publicerade bltsydostran uppgifter om att åtalet mot det mordmisstänkta paret som vårdade Yara försenas. En av orsakerna är att Yaras mamma ännu inte blivit underrättad om detaljerna runt hennes dotters död.

Är det bara jag som tycker att just detta är mycket märkligt? Snart har det gått två månader sedan hon dog, och tre veckor sedan begravningen. Och en av mammans bröder är MGM!
Citera
2014-06-27, 19:07
Medlem
”Yaras pappa har ännu inte berättat för sin fru att deras dotter sannolikt blivit mördad – och sannolikt också av deras släktingar. Detta har lett till att åtalet fördröjts. Men nu kommer det att ske. Polisen vill ha modern förhörd”. Kp/Expr

Här går jag i taket... vad i h-e är det för patriarkaliskt förmyndar/förtryckarbeteende! Frun är en vuxen kvinna som med all säkerhet själv klarar av att ta reda på vad som hänt.

Måste bero på något mera, vad är det som inte får komma fram?

”Målsägarbiträdet för Yaras dödsbo och för Yaras föräldrar, advokaten Karin Åkesson Rehnholm, har lagt in en begäran till Migrationsverket om att Yaras pappa Muhammed Alnajjar ska få stanna i Sverige tills dess att rättegången är över.
– Vi har inte fått svar ännu, men väntar ett när som helst, säger hon".
Kp/Expr

Rättegången kommer att dröja, finns ingen som helst anledning för bio-pappan att stanna här. Han borde åka hem och försöka samla ihop spillrorna av sin familj.
Citera
2014-06-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Citat från dagens artikel i BLT
Tidigare i dag publicerade bltsydostran uppgifter om att åtalet mot det mordmisstänkta paret som vårdade Yara försenas. En av orsakerna är att Yaras mamma ännu inte blivit underrättad om detaljerna runt hennes dotters död.

Är det bara jag som tycker att just detta är mycket märkligt? Snart har det gått två månader sedan hon dog, och tre veckor sedan begravningen. Och en av mammans bröder är MGM!
Jo det är ytterst märkligt....men med tanke på att de har tillgång till Internet i Gaza så kan hon inte vara ovetande att hennes bror med hustru sitter anhållna. Jag har senaste timmen försökt hitta den intervju som filmades om M. Alnajjar där han säger att han vill få hit sina barn och hustru till Sverige! någon som kan ??var det BLT och varför är den borttagen i så fall.
Citera
2014-06-27, 19:27
Medlem
Vad finns det som bevisar att Yaras mamma är densamma som hans fru?
Citera
2014-06-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är ditt sätt att resonera som ledde till att man avvaktade med att agera i Yaras fall.
Nej, soc. resonerade inte alls som jag; soc resonerade inte alls!
(för att nu ge en lättfattlig kommentar)

Ondska och undfallenhet kommer i många skepnader ofta inlindad i påstådd eller presumerad godhet
Den lilla hemmafilosofen har talat!
Ja, vi är alla skyldiga till något, tills motsatsen har bevisats, även du! Eller hur.
Nog f*n ska vi kunna hitta på något om dig också om vi anstränger oss. Det är din sak att bevisa att vi har fel.

Asyl handlar om människor som flyr för att rädda sina liv med endast kläderna på kroppen, tvingade att lämna allt bakom sig i flykten.
Jaså? Och varför stämmer inte din definition med den politiskt givna definition, som betingar rådande lagstiftning och direktiv till diverse myndigheter??
Var finns din def. belagd som grund för migrationsverkets handläggningar?

Har du haft särskild tillgång till de dokument som gäller i detta fall?
Jag kan förstå att du inte vill riskera att outa dig, men försök hitta ett godtagbart sätt att antyda åtminstone.

Du har i tidigare inlägg framhållit att du vet en massa om dessa ting och det gör inte jag. Det erkänner jag gärna,men var då så god och dela med dig av dina kunskaper i stället för att bränna egen och andras energi med vad du tycker, utan att ge en enda saklig grund för ditt tyckande.
Citera
2014-06-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jo det är ytterst märkligt....men med tanke på att de har tillgång till Internet i Gaza så kan hon inte vara ovetande att hennes bror med hustru sitter anhållna.

Jag kan inte heller förstå Yaras mamma skulle vara ovetande om Yaras död och om att hennes egen bror är misstänkt. Hon måste väl ha förstått varför hennes make åker till Sverige.
Citera
2014-06-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag kan inte heller förstå Yaras mamma skulle vara ovetande om Yaras död och om att hennes egen bror är misstänkt. Hon måste väl ha förstått varför hennes make åker till Sverige.

Vi vet inte vilket psykiskt skick Y*ras mamma är i efter dotterns död. Och om hennes omgivning väljer att säga att det är en olycka för att skona mamman.

Vad som är märkligt är att hon inte vet utifrån hur det sociala livet ser ut i Palestina. "Alla" vet allt om viktiga händelser i Gaza och på Västbanken. Om nu inte omgivningen agerar på ett annat sätt mot mamman utifrån att hon mår mycket dåligt? Spekulationer men förstår inte hur de kan dölja det annars. Social interaktion och kontroll är bara förnamnet när man är i Palestina.

Men just att de vill förhöra henne är väl inte så märkligt hon är ju mor till Y och nära släkt till MGM.

Edit/Pappan åkte ju för att närvara vid dotterns begravning jag kan inte tro annat än att mamman vet att Y*ra är död. Vad hon inte vet är kanske hur.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-27 kl. 20:26.
Citera
2014-06-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Någon i tråden har antytt att Mad. Alna**ar inte är mor till Y*r*.Det blev inga kommentarer till det då.Men pappan kan ju vara omgift!
Citera
2014-06-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
”Yaras pappa har ännu inte berättat för sin fru att deras dotter sannolikt blivit mördad – och sannolikt också av deras släktingar. Detta har lett till att åtalet fördröjts. Men nu kommer det att ske. Polisen vill ha modern förhörd”. Kp/Expr

Här går jag i taket... vad i h-e är det för patriarkaliskt förmyndar/förtryckarbeteende! Frun är en vuxen kvinna som med all säkerhet själv klarar av att ta reda på vad som hänt.

Måste bero på något mera, vad är det som inte får komma fram?

”Målsägarbiträdet för Yaras dödsbo och för Yaras föräldrar, advokaten Karin Åkesson Rehnholm, har lagt in en begäran till Migrationsverket om att Yaras pappa Muhammed Alnajjar ska få stanna i Sverige tills dess att rättegången är över.
– Vi har inte fått svar ännu, men väntar ett när som helst, säger hon".
Kp/Expr

Rättegången kommer att dröja, finns ingen som helst anledning för bio-pappan att stanna här. Han borde åka hem och försöka samla ihop spillrorna av sin familj.
Jag håller med dig......Pappan har begravt sin dotter han är förhörd av polisen av vilken anledning ska han vara kvar över Rättegången vad kan han göra ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in