Citat:
Ursprungligen postat av
runkakuken
Går det att genom ugn-metoden få datorn att paja och därefter få den utbytt på garantin? Det mesta är ju fastlödat på nyare modeller (åtminstone minne och hdd väl?) så det är väl inget Apple reparerar?
Men snälla, fattar ni inte att alla plastdetaljer på macbooken (särskild den tunna listen runt skärmen) kommer påverkas? Listen kommer smälta, tassarna under kommer tappa formen och knapparna (om de nu är gjorda av ABS eller liknande kommer ändra form) DESSUTOM kommer skärmen inte att må så bra.
Jag har själv kört en macbook pro i ugnen i 220 grader MEN då hade jag tagit bort allt så det bara var moderkortet (det är en metod för att laga lödpunkter som börjar bli dåliga, som redan nämnts i tråden kallas detta bakning och görs ofta på defekta grafikkort för att få liv i dem igen)
DOCK har jag också erfarenhet av att oavsiktligt utsatt min macbook pro för ca -50 grader
med batteriet isatt, batteriet dog men datorn klarade sig efter att jag väntat ca 20 timmar med att använda den (så kondensen hinner släppa)
(för den som undrar så var det genom att lägga datorn i det incheckade baggaget på ett flyg som befann sig på 10 000 meters höjd som dessa temperaturer nåddes.
Intressant detalj: Jag hade varit på resa till ett ganska exotiskt land och hade fått nån sorts myror i laptopen, de dog av kylan och ramlade ur när jag skakade på datorn väl hemma. Vet dock inte om temperaturen i en vanlig frys skulle räcka för TS...