2014-06-27, 00:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är troligtvis den som som Mårten P hämtar innan han och flickvännen får skjuts till Sabb av en polispatrull som skickats till Palmes bostad för att bevaka den. Källan i det här fallet är Jan Myrdal vars son Janken bor/bodde i samma fastighet som Palmes och hade reservnyckel till lägenheten.

Alternativt skall han hämta den men den är redan borta. Om det är så vet naturligtvis enbart han själv och kanske hans mamma.

Jag har för mig att "dagboken" är den arbetskalender som fanns på Olof Palmes arbetsrum, på Rosenbad. Det är den som Anders Helin hävdar att han inte fått se. Ska ha funnits på Rosenbad först men varit försvunnen när den eftersökts. Helins reaktion visar på att det är familjen som inte vill lämna ut den. Det senare är oerhört anmärkningsvärt och tangerar väldigt starkt obstruktion mot PU från familjens sida.

Kan tänka mig att det är kläder till Lisbeth Palme som Mårten Palme och Ingrid Klering hämtar i bostaden. LPs kläder hävdas var genomskjutna ochdärtill kommer den långt ifrån osannolika möjligheten att LP gjorde på sig i samband med chocken av MOP.

Det är bara en av poliserna, Berntsson, som Mårten/Ingrid till sabbatsberg. Polisman Rysen stannar kvar och bevakar bostaden. Han får förstärkning relavtivt omgående.
Senast redigerad av mvagrippa 2014-06-27 kl. 00:55.
Citera
2014-06-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kan tänka mig att det är kläder till Lisbeth Palme som Mårten Palme och Ingrid Klering hämtar i bostaden. LPs kläder hävdas var genomskjutna ochdärtill kommer den långt ifrån osannolika möjligheten att LP gjorde på sig i samband med chocken av MOP.
Hur fick MP vetskap av det inträffade? Vilken info fick han?
T ex:
-OP är skjuten och ligger på sabb, vi skickar en bil att hämta er omgående.
-Bra, men jag måste hem till dem och hämta kläder till mamma först...

Nu verkar ju MP vara en märklig filur. Men nä inte en chans att det är kläder de hämtar.
Citera
2014-06-27, 04:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Ett överväldigande material talar för att OP sköts med ett skott (mitt) i ryggen: 1) kända delar av obduktionsprotokollet, 2) Kari Ormstads relativt omfattande muntliga genomgång av obduktionen, samt 3) polisens egen tekniska sammanställning. Till detta kommer Morelius vittnesmål. Han är säker på att båda skotten tar i ryggen, men befinner sig ju en bit ifrån. I vart fall blir det fråga om att minst ett skott tar i ryggen, om man utgår från hans vittnesmål. Det är svårt att utgå från något annat än att skott i ryggen är en riktig beskrivning av vad som faktiskt skedde. Det är min utgångspunkt, om det nu behöver sägas.

Det jag däremot inte med bästa vilja kan få ihop med en kulbana genom ryggen är skotthålen i slipsen, vilket jag utvecklat mer noggrant tidigare i tråden. Det är också orimligt att slipsen är helt fri från nedblodning om inte just den, av outgrundlig anledning, tvättats. Det duger tyvärr inte med att lite i största allmänhet tänka sig att slipsen hängde på trekvart, eller låg lite vikt (där började mina egna resonemang). Det beror på att kulhålen i slipsen sitter så nära knuten (där slipsen inte kan vända sig hur som helst) och på kulhålens inbördes placering (ingångshålet sitter i princip i mitten av slipsen, och båda hålen sitter väldigt nära varandra). Slipsen går att förstå som skjuten framifrån med ett skott om den samtidigt haft ytterkanten invikt bakom. Det krävs något allvarligt fel på slipsknuten för att man ska kunna tänka sig att slipsen så nära knuten varit vänd 180 grader. Jag lyssnar gärna på vad andra kommer fram till som noga studerat bilderna som finns på itdemokratis hemsida. Finns det någon rimlig förklaring jag inte kommit på?

Låt säga att slipsen ändå var "magiskt" både snurrad och vikt så att kulhålen stämmer med ett skott genom ryggen. Varför är den HELT fri från blodstänk och nedblodning? Det är en orimlighet som kvarstår att förklara.

Varför tjata om slipsen? För att den antingen a) på minst ett sätt antyder att någon form av manipulation har skett, eller b) antyder att det fulla händelseförloppet inte är riktigt klarlagt. Det är svårt att förstå varför just slipsen skulle ha manipulerats. I så fall kvarstår alternativ b), dvs att i frånvaro av rimliga förklaringar till kulhålen i slipsen och den obefintliga nedblodningen, så bör man dra slutsatsen att det fulla händelseförloppet kanske trots allt inte är helt klarlagt. I princip skulle förstås både a) och b) också kunna gälla.
Jag håller med, men var slipsen helt fri från blodstänk? Enligt
http://www.itdemokrati.nu/page17.html
fanns en blodfläck "stor som en tioöring" på slipsen. Bilden på en tumlande kula skjuten genom någon sorts gelé
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=dyu6pf&s=5#.U6zSI5R_uSo
visar att undertrycket strax bakom kulan suger med sig material alldeles nära kulan som en kometsvans. Om slipsen inte blivit manipulerad så måste den ha hängt så att kulan förde med sig slipsen bort från kroppen och utanför ytterplaggen. Kanske var slipsen "inknölad" och rocken kanske var halvöppen just vid tillfället?

Detta skulle kunna förklara avsaknaden av större blodmängder från de första sekunderna. Men när kroppen vändes fram och tillbaka mellan ryggläge och framstupa sidoläge borde det ha kommit mer blod på slipsen från den stora blodpölen under och bredvid kroppen.
Citera
2014-06-27, 06:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag håller med, men var slipsen helt fri från blodstänk? Enligt
http://www.itdemokrati.nu/page17.html
fanns en blodfläck "stor som en tioöring" på slipsen. Bilden på en tumlande kula skjuten genom någon sorts gelé
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=dyu6pf&s=5#.U6zSI5R_uSo
visar att undertrycket strax bakom kulan suger med sig material alldeles nära kulan som en kometsvans. Om slipsen inte blivit manipulerad så måste den ha hängt så att kulan förde med sig slipsen bort från kroppen och utanför ytterplaggen. Kanske var slipsen "inknölad" och rocken kanske var halvöppen just vid tillfället?

Detta skulle kunna förklara avsaknaden av större blodmängder från de första sekunderna. Men när kroppen vändes fram och tillbaka mellan ryggläge och framstupa sidoläge borde det ha kommit mer blod på slipsen från den stora blodpölen under och bredvid kroppen.
Jag verkar ha missförstått länken på itdemokrati, det verkar vara hypotetiskt blod som avses.
Citera
2014-06-27, 08:44
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
OK , Då är knappast Jerry Edin Sten Anderssons tredje man.
Betänk bara att matrikeln är från -79
Citera
2014-06-27, 09:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Betänk bara att matrikeln är från -79

Det är sant, han hänt en del på sju år. Men han är inte Gunnar Walls SÅ-man, om honom berättas i "Mörkläggning" att han bildade SÅ-gruppn 1977 och varit på SÄPO sedan 1967.

Nu är det ett antagande från min sida att Sten Andersson tredje man , som jobbade med insatser mot särskilda personer , och mannen som bildade Särskilda åtgärdsgruppen kan vara samma man.
Men med tanke på SAs beskrivning bör tredje mannen ingått i SÅ-gruppen med tanke på arbetsbeskrivningen där.
Citera
2014-06-27, 10:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Hur fick MP vetskap av det inträffade? Vilken info fick han?
T ex:
-OP är skjuten och ligger på sabb, vi skickar en bil att hämta er omgående.
-Bra, men jag måste hem till dem och hämta kläder till mamma först...

Nu verkar ju MP vara en märklig filur. Men nä inte en chans att det är kläder de hämtar.

Mårten Palme hävdar att tillsammans med Inger Klering kommit inom dörren i hennes lägenhet på Vanadisvägen när Lisbeth Palme ringer från Sabb och säger att Olof Palme ligger för operation.
Mårten har förklarat att han av moderns berättelse får för sig att hon är på Västerlånggatan. Även om LP är chockad i det läget är det mycket svårförståeligt varför han beger sig till Gamla Stan när han fått informationen om operation. Hör inte till vanligheterna att operationer utförs i bostaden.
Citera
2014-06-27, 13:00
Medlem
Citat:
Mårten Palme hävdar att tillsammans med Inger Klering kommit inom dörren i hennes lägenhet på Vanadisvägen när Lisbeth Palme ringer från Sabb och säger att Olof Palme ligger för operation.
Mårten har förklarat att han av moderns berättelse får för sig att hon är på Västerlånggatan. Även om LP är chockad i det läget är det mycket svårförståeligt varför han beger sig till Gamla Stan när han fått informationen om operation. Hör inte till vanligheterna att operationer utförs i bostaden.
Nej, jag menar samma och vem sjutton åker och hämtar kläder när ens far är skjuten!?
Det här talar ju för mötesteorin vilken jag själv inte tror på. Däremot kam GM ha tilltalat paret Palme...
Citera
2014-06-27, 13:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Nej, jag menar samma och vem sjutton åker och hämtar kläder när ens far är skjuten!?
Det här talar ju för mötesteorin vilken jag själv inte tror på. Däremot kam GM ha tilltalat paret Palme...
Det är inget märkligt att man åker hem till någon för att hämta kläder om man blir ombedd om det i samband med ett akut sjukhusbesök. Har själv gjort det vid ett flertal gånger utan att reflektera över det . Åker man in akut av vilken anledning det än är kommer man inte alltid ihåg ombyte etc. Mårten visste inte mycket av telefonsamtalet uppenbarligen och var säkert van att lyda när mamma sa något.

Hade det bara varit detta som var orsak till besöket på Västra Långgatan så hade jag inte reagerat nämnvärt. Men nu är det ju så att Mårten P nekar till att alls varit där, ibland. Ibland har han mumlat om att han åkte fel, missuppfattat. Det är inte trovärdigt. Han måste ju begripa att många vet om att han och flickvännen varit där. Janken Myrdal och hans hustru, poliserna och inte minst Jankens far Jan Myrdal. Han är definitivt inte en person som håller mun även om han borde det ibland.

Varför inte bara säga att jag hämtade kläder morsan bad om och sedan fick vi skjuts av en polis. Inget märkvärdigt alls. Nej, här måste det svängas och slingras. Varför???
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-06-27 kl. 14:24.
Citera
2014-06-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är inget märkligt att man åker hem till någon för att hämta kläder om man blir ombedd om det i samband med ett akut sjukhusbesök. Har själv gjort det vid ett flertal gånger utan att reflektera över det . Åker man in akut av vilken anledning det än är kommer man inte alltid ihåg ombyte etc. Mårten visste inte mycket av telefonsamtalet uppenbarligen och var säkert van att lyda när mamma sa något.

Hade det bara varit detta som var orsak till besöket på Västra Långgatan så hade jag inte reagerat nämnvärt. Men nu är det ju så att Mårten P nekar till att alls varit där, ibland. Ibland har han mumlat om att han åkte fel, missuppfattat. Det är inte trovärdigt. Han måste ju begripa att många vet om att han och flickvännen varit där. Janken Myrdal och hans hustru, poliserna och inte minst Jankens far Jan Myrdal. Han är definitivt inte en person som håller mun även om han borde det ibland.

Varför inte bara säga att jag hämtade kläder morsan bad om och sedan fick vi skjuts av en polis. Inget märkvärdigt alls. Nej, här måste det svängas och slingras. Varför???

Nu är det så att Mårten aldrig vart ombedd åka hämta kläder.
Han säger helt enkelt han trodde Lisbet var i lägenheten trots att han säger att Lisbet ringde och sa att Olof Palme låg för operation.
Sen när utförs operationer i hemmet???

Kan det inte va så att Mårten hämtar Lisbets andra kappa och sedan åker med Polisbilen för att hämta upp Lisbet från ambulansen vart efter dom beger sig till Sabbatsberg?

Polisen har svaret på allt detta vilka sitter i Polisbilen som står utanför Sabbatsberg där en kvinna hoppar ut som jag anser är Lisbet att hennes hår inte skulle stämma är Bullshit då jag sett bilder på Lisbet dagen efter och håret ser exakt likadant ut som kvinnan som hoppar uti från bilen.

Jag tycker att Christer Pettersson förklaring vad han gjorde under Mordnatten är den enda sanna som oxå stämmer.
Mårten och Lisbets version stämmer inte säger Ingvar heimer och jag själv måste nog hålla med om det att det finns tveksamheter.

5 minuter ini filmen kan ni själva höra Mårten snacka om det här med att han beger sig till lägenheten i gamla stan.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yfg6f9B0Mkc#t=32 1
Citera
2014-06-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Nu är det så att Mårten aldrig vart ombedd åka hämta kläder.
Han säger helt enkelt han trodde Lisbet var i lägenheten trots att han säger att Lisbet ringde och sa att Olof Palme låg för operation.
Sen när utförs operationer i hemmet???

Kan det inte va så att Mårten hämtar Lisbets andra kappa och sedan åker med Polisbilen för att hämta upp Lisbet från ambulansen vart efter dom beger sig till Sabbatsberg?

Polisen har svaret på allt detta vilka sitter i Polisbilen som står utanför Sabbatsberg där en kvinna hoppar ut som jag anser är Lisbet att hennes hår inte skulle stämma är Bullshit då jag sett bilder på Lisbet dagen efter och håret ser exakt likadant ut som kvinnan som hoppar uti från bilen.

Jag tycker att Christer Pettersson förklaring vad han gjorde under Mordnatten är den enda sanna som oxå stämmer.
Mårten och Lisbets version stämmer inte säger Ingvar heimer och jag själv måste nog hålla med om det att det finns tveksamheter.

5 minuter ini filmen kan ni själva höra Mårten snacka om det här med att han beger sig till lägenheten i gamla stan.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yfg6f9B0Mkc#t=32 1

Jag vet inte hur Ingvar Heimer fått reda på tidpunkter Mårten anländer till Sabbatsberg men jag tror Ingvar Heimer kommit på att det är omöjligt först hinna till flickvännens bostad för att sedan dra till gamla stan och sedan anlända till sabbatsberg.Jag vet inte vad Ingvar Heimer fann ut men han visste att tiden för detta stämmer inte.

Jag har inte lyckats lista ut än hur Ingvar heimer lyckats lista ut att Mårtens version i tid inte verkar stämma.
Citera
2014-06-27, 15:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Jag vet inte hur Ingvar Heimer fått reda på tidpunkter Mårten anländer till Sabbatsberg men jag tror Ingvar Heimer kommit på att det är omöjligt först hinna till flickvännens bostad för att sedan dra till gamla stan och sedan anlända till sabbatsberg.Jag vet inte vad Ingvar Heimer fann ut men han visste att tiden för detta stämmer inte.

Jag har inte lyckats lista ut än hur Ingvar heimer lyckats lista ut att Mårtens version i tid inte verkar stämma.
Mårten säger ju att de precis kommit hem till henne och satt på tevatten när LP ringer. Det tycker jag fungerar med tanke på avståndet mellan Grand och flickvännens lägenhet i Vasastan (väl drygt dubbla avståndet mot sträckan Grand-mordplatsen, som tar makarna Palme ca 7-8 min att gå).

Nä jag är heller inte insatt i hur Heimer räknat eller hur han klockat tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in