Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-26, 10:07
Bannlyst
Någon som känner JH eller LL:

Jag skulle vilja veta mer om hur bråket mellan JH och LL var innan brottet, hur visade sig detta?

Hur mådde LL och JH, och hur visade sig detta?
Citera
2014-06-26, 10:16
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constructive
Känner honom också, har funderat länge och väl, jag skulle tro mer på din teori, dom har ju sagt att han nekar till alla anklagelser, men dom är fortfarande rädda att han kan veta mer än han berättar och därför kunna förhindra utredningen på något sätt. Jag är dock övertygad om att deras rädsla är obefogad. Det finns ju en anledning till att så många här säger att han är världens snällaste och trevligaste.
Jag tror och hoppas verkligen inte att jag har fel, men det återstår att se.
Citat:
Ursprungligen postat av summoner
Skulle nog tro på något som lutar åt det sistnämnda:
Om polisen tror att personen kommer försvåra utredningen

Inte just att han medvetet skulle göra något för att skydda henne eller undanröja bevis osv.
Utan mer, tänkt dig en vettskrämd Janne Långben som inte vet vad han gjort för fel och vad han får och inte får säga till vem osv.
Vad han får eller inte får röra nu hemma på gården.
Sen att han bott i samma hus som henne och de troligtvis misstänker att han vet mer än vad han kanske faktiskt gör om vad som hänt.
Svårt att förklara i ord.

Jag förstår er! Det finns som sagt många anledningar som kan ligga till grund för situationen.
Beskrivningen ni ger av honom ger mig lite obehagliga vibbar. Låter som en tämligen naiv kille, närmast "dum-snäll". Det som gör mig illa till mods är att han låter som en perfekt kandidat att nyttja för den som är socialt manipulativ.
Vi får hoppas på det bästa.
Citera
2014-06-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Vissa diagnoser som slängs runt i tråden är helt åt helvete. Om JH har haft ett helt normalt liv så lär hon inte ha någon störning, kvinnor med det som förr kallades borderline är vanligtvis offer för mycket skit i sin uppväxt (t.ex våld, övergrepp, problematiska föräldrar) och de har inga empatiska svårigheter, de har ist problem med ångest och depression som leder till självdestruktivitet som självskador, ätstörningar, missbruk och att hamna hos misshandlande män. De är nästan alltid offer, inte förövare. De jag har träffat känner nästan för mycket medkänsla för andra och tar därför mer skit från partners, vänner osv. De har ofta dåligt självförtroende och tycker inte att de förtjänar att ha det bättre.

Jag håller inte riktigt med, personer med borderline är i regel mer utagerande än du beskriver. Och något som är mycket kännetecknande för borderline, som även har stor relevans för detta fall, är oförmåga att hantera separationer. Den punkten finns även med som diagnoskriterie.

Alltså om ens partner signalerar att förhållandet är över, eller som i det här fallet att det finns en annan kvinna, så klarar en person med borderline inte av att hantera det alls. Det blir kortslutning. Att bli lämnad väcker så mycket ångest att en person med borderline ofta tar till väldigt manipulativa metoder för att undvika att detta sker, vanligt är att hota med självmord. Personen reagerar ofta så starkt att folk i omgivningen blir rädda. Nu säger inte jag att GM har borderline men det är ganska lätt att föreställa sig att hon kanske har hotat BO tidigare och säkert partnern också? "Om du träffar henne igen ska jag fan slå ihjäl henne/dig" eller "jag tar livet av mig om du blir ihop med henne". Jag har svårt att se att ett styckmord uppstår ur tomma intet. Jag kan tänka mig att det varit så att pojkvännen varit på väg att lämna henne innan men sett sig tvungen att backa från beslutet pga hot.

Paradoxalt nog blir det ofta så att en person med borderline, vars största fasa i livet är att bli lämnad eller att inte bli omtyckt, själv stöter bort andra. De är ofta väldigt pendlande mellan överdrivna kärleksförklaringar till att att nästa sekund tycka att personen ifråga är helt dum i huvudet. Att ständigt kräva uppmärksamhet och kärleksförklaringar ingår också i mönstret. I övrigt kan personen i fråga vara ganska "normal", det är fullt möjligt för folk att leva sitt liv med en odiagnosticerad personlighetsstörning, allt beror på hur allvarlig den är samt vilka personer man omger sig med. Kanske har man familj och vänner som är beredda att ta mycket skit, kanske har man ett arbete där man inte har närkontakt med många kollegor och därför upptäcks inte de problem som man ofta har i mellanmänskliga relationer.
Citera
2014-06-26, 10:53
Medlem
Muffin Mans avatar
Jag har fått uppgift från ganska säkra källor (iof andrahandsuppgifter) att JN nu har släppts från häktet.
Citera
2014-06-26, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nytt fågelkvitter:

Se'n vet vi att fågelkvitter ska tas med en nypa salt.

Hm ... Det där är samma teori som jag var inne på !
Om JH strulade med JA - Kan JH ha haft en nyckel till JA:s lgh ?

Vet vi om det finns en röd reg bil skriven på JH eller JN ? Vad hade LL för bil ?

Om det ligger en sanning i ovanstående - känns händelseförloppet för kort för att en styckning har skett i lägenheten , då hon parkerade vid porten 7.30 ... parkera nära porten , gå upp och stycka ? eller snabbt hämta och dra ut kroppen ? Usch ! detta är verkligen makabert !

En tanke jag har haft ( känsliga kan blunda ) då kroppen var illa tilltygad - - kan hon ha använt någon form av syra ?

Känner en kille som jobbade med att städa ur lägenheter vid dödsfall , han berättade rysliga historier
Då det hade varit frätande vätskor inblandat vid dödsfall.
Citera
2014-06-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejoninna36
Vet vi om det finns en röd reg bil skriven på JH eller JN ? Vad hade LL för bil ?

JH ska ha lånat en liten röd bil av sin far nyligen då hennes egen bil var trasig.
Citera
2014-06-26, 11:25
Medlem
Citat:
Brottsmisstanken kvarstår, men misstankegraden har sjunkit, meddelar Åklagarmyndigheten.

Citat:
Ville inte hjälpa kvinnan
Enligt uppgift till Aftonbladet berättade den mordmisstänkta kvinnan i förhör att hon efter att hon dödat 22-åringen ringde till den nu släppte 24-årige mannen, hennes ex-pojkvän, och berättade vad hon gjort - och bad om hans hjälp.
– Men han ville inte hjälpa henne, har hon sagt i förhör, berättar en poliskälla.
Åklagaren valde dock att begära ex-pojkvännen häktad för skyddande av brottsling och rätten gick på åklagarens linje.
– Men det finns inga som helst bevis på att han har med mordet att göra, säger advokat Andreas Simon.
– Och nu kan jag konstatera att åklagaren också insett det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19121833.ab

Undrar vad hon ville ha hjälp med och hur åklagaren inte finner att det finns skäl att ha honom kvar.
Citera
2014-06-26, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man

Citat:
Ville inte hjälpa kvinnan
Enligt uppgift till Aftonbladet berättade den mordmisstänkta kvinnan i förhör att hon efter att hon dödat 22-åringen ringde till den nu släppte 24-årige mannen, hennes ex-pojkvän, och berättade vad hon gjort - och bad om hans hjälp.
– Men han ville inte hjälpa henne, har hon sagt i förhör, berättar en poliskälla.

Skönt att vara ute hoppas jag och att killen får vara ifred.
Blir böter på sin höjd om inget annat framkommer, som antagligen äts upp av häktningstiden.

EDIT: Kul att Flashback alltid är före murvlarna, undrar om de fick infon här
EDIT2: den här utredningen läcker som ett såll från Polisen, ihop med byaskvallret kan man skriva FUP själv.
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-06-26 kl. 11:35.
Citera
2014-06-26, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nie

Undrar vad hon ville ha hjälp med och hur åklagaren inte finner att det finns skäl att ha honom kvar.

Citat:
Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken.

Den som inte insåg men hade skälig anledning anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Man får inte ha en person häktad för ett brott som ger böter. Brottet kan inte anses grovt.
Citera
2014-06-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie

Är du dum på riktigt, varför skulle han sitta kvar?
Har du en enda relevant orsak till att kvarhålla han?
Citera
2014-06-26, 11:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Evert
Kanske lite off-topic, men ändå inte. En tanke som just slog mig:

Nu har hon förvisso varken erkänt mord, eller blivit dömd för styckningen än, men...

Många manliga mördare/brottslingar blir ju begravda i beundrarbrev från det motsatta könet när dom blir dömda för sina brott och får spendera sitt liv i fängelse.

J.H är onekligen en väldigt speciell brottsling och person, och vare sig det var ett planerat mord eller ett handlande i affekt som ledde till L.L´s död, så kommer hon för alltid att vara en av Sveriges få kvinnliga styckmördare i folkmun fram till dags dato.

Tror ni att hon kommer få många beundrarbrev i framtiden?
Män går igång på lite andra saker än kvinnor. Om JH får beundrarbrev, så kommer det nog i betydande grad vara kopplat till hennes utseende.
Citera
2014-06-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Är du dum på riktigt, varför skulle han sitta kvar?
Har du en enda relevant orsak till att kvarhålla han?

Det måste ha funnits en anledning till att han var häktad. För min del tycker jag det skulle vara intressant att veta vad som fått åklagaren att besluta att han inte ska vara häktad.

Något måste det ju vara.

Han är ju fortsatt misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in