2014-06-18, 11:02
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Sockerfri vaniljglass med jordgubbar kanske?
Känns som att man vill ha någonting sött efter renskav. Vilket jag hoppas du serverar med hemmagjord potatismos?
Bra idé. Tack!
Tycker du jag borde ha enbär eller timjan i renskavet?
Citera
2014-06-18, 11:16
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Bra idé. Tack!
Tycker du jag borde ha enbär eller timjan i renskavet?

Enbär helt klart! Fast ta gärna lite timjan i ändå.
Citera
2014-06-21, 13:21
Medlem
Grillskiva av nöt (nötbog)

Jag har köpt en grillskiva av nöt vilket verkar vara bog. Den är skivad och färdigmarinerad vilket kanske inte är en hit. Hur som helst tänkte jag tillaga den idag, p.g.a. vädret och faktumet att jag inte har en grill så kan jag inte grilla skivorna utan jag tänkte tillaga dem inomhus! Jag har en ny och billig grillpanna från IKEA som jag tänkte inviga, dock vet jag inte riktigt hur skivorna ska tillagas för att bli så möra som möjligt. Torka av köttet, steka i het panna för att ge färg och sedan in i ugnen på låg temperatur? Eller bara steka i grillpannan? Något annat förslag? Ge gärna tips på temperatur på ugn, innertemperatur eller dylikt i så fall!

Tack!
Citera
2014-06-26, 09:03
Medlem
gandihellfishs avatar
Hej hej! Ska åka tåg 5 timmar imorgon med flickvännen, har ni något tips på någon god baguette att laga?

Samt, min sista dag på jobbet är på Måndag, så vill göra något bakverk. Har ni något tips på detta också?

Stort tack!
Citera
2014-06-26, 09:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Hej hej! Ska åka tåg 5 timmar imorgon med flickvännen, har ni något tips på någon god baguette att laga?

Kyckling eller biff som man håller sig lite mätt?

Citat:
Samt, min sista dag på jobbet är på Måndag, så vill göra något bakverk. Har ni något tips på detta också?

Jordgubbstårta? Eller rabarberpaj med vaniljssås?
Citera
2014-06-26, 09:24
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kyckling eller biff som man håller sig lite mätt?

Jordgubbstårta? Eller rabarberpaj med vaniljssås?
Kycklingbaguetten är spikad. Vill minnas någon kycklingbaguette med mango chutney o curry, se om ja finner receptet på den igen.

Pajen låter fruktansvärt gott, men bor i utlandet och har ej tillgång till det så får fila på något annat som är mer lättfördeligt på 25 personer Tack!

Edit. Nu snackar vi:
http://www.kokaihop.se/recept/currykycklingroera
Senast redigerad av gandihellfish 2014-06-26 kl. 09:27.
Citera
2014-06-26, 09:30
Medlem
Citat:
Kycklingbaguetten är spikad. Vill minnas någon kycklingbaguette med mango chutney o curry, se om ja finner receptet på den igen.

Pajen låter fruktansvärt gott, men bor i utlandet och har ej tillgång till det så får fila på något annat som är mer lättfördeligt på 25 personer Tack!

Edit. Nu snackar vi:
http://www.kokaihop.se/recept/currykycklingroera

Om du vill ha en enkel tårta att göra så kommer här världens enklaste men en av de godaste jag ätit:

krossa digestivekex i botten på en form. På med en väldans massa kelda vaniljvisp. In i frysen!
Sen är det klart!
Kan toppas med lite bär och mynta om man känner för det.

(alla jag har bjudit denna tårta på har trott att det har varit en väldigt invecklad sak med många ingredienser och brukar vara väldigt väldigt uppskattad!)
Citera
2014-06-26, 09:50
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nappinapp
Om du vill ha en enkel tårta att göra så kommer här världens enklaste men en av de godaste jag ätit:

krossa digestivekex i botten på en form. På med en väldans massa kelda vaniljvisp. In i frysen!
Sen är det klart!
Kan toppas med lite bär och mynta om man känner för det.

(alla jag har bjudit denna tårta på har trott att det har varit en väldigt invecklad sak med många ingredienser och brukar vara väldigt väldigt uppskattad!)
Det där lät onekligen jäkligt gott!! Skulle mer än gärna prova den, problemet är att varken grahamskex (digestive) eller vaniljsås finns tillgängligt i Tjeckien, inte till min vetskap iaf.
Citera
2014-06-26, 10:29
Medlem
Citat:
Det där lät onekligen jäkligt gott!! Skulle mer än gärna prova den, problemet är att varken grahamskex (digestive) eller vaniljsås finns tillgängligt i Tjeckien, inte till min vetskap iaf.

Dem verkar inte ha mycket i Tjeckien!

Här kommer ett recept på en egengjord vaniljsås som borde fungera utmärkt.
Kanske finns något substitut till digistivekex?

(6 personer)
1,33 dl strösocker, 125 g
6 st äggulor
5 dl mjölk, gammeldags eller standard
1 st vaniljstång

1. Halvera vaniljstången på längden och koka i mjölken 10 min. Sila.
2. Skrapa ur vaniljstången i den silade mjölken.
3. Vispa gulorna och sockret pösigt i en tjockbottnad kastrull.
4. Tillsätt mjölken och vispa över svag värme till en sås. Låt kastrullen svalna i vattenbad.
Citera
2014-06-26, 11:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
problemet är att varken grahamskex (digestive) eller vaniljsås finns tillgängligt i Tjeckien, inte till min vetskap iaf.
Du har nog inte letat speciellt hårt eller för den delen förstått etiketterna . Både grahamskex av inhemsk produktion, samt ett antal utländska sådana finns, liksom vaniljsås. Bland annat så är dr Oetker stort i Tjeckien.

På mina resor genom Centraleuropa så har jag aldrig saknat något i utbudet. Det kan man inte säga om inrikesbutiker där man oftast inte finner alternativ till inkörda märken.

Du kan inte ana hur länge jag fick leta efter sherryvinäger i våra butiker. Först nyligen så hittade jag äntligen en flaska att köpa till ett högt pris och av tämligen usel kvalitet. Konstigt att man samtidigt kan finna sjuttioelva olika olivoljor och balsamvinägrar .

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Minsherryvinaumlger.jpg

http://www.mcvities.cz/susenky-digestive/

http://www.kuptoznemecka.cz/dochucovadla-omacky-c47/dr-oetker-instantni-bourbon-vanilkova-omacka-i1082/

http://www.gastrostudio.cz/o-nas/nas-tip/frischli/

~Paul~
Citera
2014-07-03, 17:13
Medlem
Har drygt 250 g köttfärs i kylen som bör tillagas idag. Gjorde köttbullar till lunch, men blev inte nöjd. Man gör ju tex pannbiff på nästan samma sätt, så jag känner inte för något liknande. Har ätit mycket tacos, köttfärssås etc den senaste tiden Vad kan man annars göra av lite nötfärs? Det ska helst vara enkelt och snabblagat.
Citera
2014-07-03, 17:46
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Har drygt 250 g köttfärs i kylen som bör tillagas idag. Gjorde köttbullar till lunch, men blev inte nöjd. Man gör ju tex pannbiff på nästan samma sätt, så jag känner inte för något liknande. Har ätit mycket tacos, köttfärssås etc den senaste tiden Vad kan man annars göra av lite nötfärs? Det ska helst vara enkelt och snabblagat.

Köttfärspiroger. Köttfärspaj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in