2014-06-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vad menar du, vet vi inte vad som hänt!!!

Jag menar precis det som jag skrivit. Vi vet inte ens dödsorsaken. Om hon blev dödad av någon så är det förstås troligt att GM är antingen Amani eller Rami.
Citera
2014-06-25, 20:29
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Hur gick det egentligen till när Rektorn för Tullskolan blev avstängd från sin tjänst? Polisen meddelade Soc om förhållandet på Holmgatan genom Fax ,som togs emot, lades i ett skåp och personen gick på semester och på Valborg var Y*r* död. Är det inte först och främst den personen som ska bli utan jobb. Istället utser man rektorn till syndabock vad är det för dumheter. Tjänstemannaansvar hos de sociala myndigheterna efterlyses!Det finns ju dokumenterat att Rektorn går vidare med detta,men fick ju till svar att det var ett pågående ärende,vilket det tydligen inte var, man hade ju inte noterat att ärendet var avslutad,skulle rektorn misstro uppgifter han fick, och är socialfolket så urbota dumma att de inte kan leta fram ärendet på nytt......Jag skulle önska att han rektorn får tillbaka sin hälsa och sitt jobb samt en upprättelse med skadeersättning...................Skolchefen Mats Dahl säger upp sig! han om någon skulle ställt upp för sin anställde Kan vi hjälpa Rektorn ? hans elever skrev brev att de saknar honom!
Det är väl egentligen ingen tvekan om att både rektor och lärare missat i att göra en riktig orosanmälan. Kutymen på skolan är att lärare informerar rektor som för det vidare men enligt socialtjänstlagen kan inte lärare smita från ansvar.
Rektorn tog väldigt illa vid sig av händelsen och kunde inte fortsätta sin tjänstgöring. Han togs ur tjänst/omplacerades men det var en väldigt olycklig presskonferens där rektorn pekades ut på ett felaktigt sätt. Alternativen var ju omplacering, sparken eller sjukskrivning, så egentligen var beslutet det bästa för rektorn men media kommunikationen var katastrofal.
Mats Dahl blev utköpt från kommunen eftersom han inte ansågs fungera som tillräckligt stöd till rektorerna. Även dålig ledning och samarbetsklimat i förvaltningsledningens där förvaltningschef och skolchef (Mats) inte drog jämt bidrog till denna lösning för kommunen. Det har egentligen inget med aktuellt fallet att göra.
Citera
2014-06-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Rektorn gjorde väl vad en rektor på en skola rimligtvis kan göra. När Y* hade ett blåmärke så förhörde han sig med berörd lärare. Som hade en rimlig förklaring och inte oroade sig över Y. Eftersom Y fungerade i skolan. Det verkar nämligen ha varit en av de få ställen där Y var någorlunda trygg och trivdes.

Vid ett senare tillfälle (möjligtvis efter att Therese från Willy ringt efter stölden osäker på gången). RINGDE rektorn till soc. Som flera varit inne på så är frågan om han skulle deklarerat "detta är orosanmälan". Ungefär som soc vore lite bakom flötet. För soc hade tidiga anmälningar om Y*ra om man nu skall tala om vem som borde reagerat.

En rektor på en skola i en liten kommun kan självklart inte bära ansvaret för att ett 8 årigt barn mördas av sina galna släktingar! Om detta nu är vad Karlskrona kommun sysslar med?
Socialtjänsten bakom flötet.
En mycket träffande rubrik. Rektorn ringde och ville prata om Yara. Fick besked att det redan pågick en utredning angående henne. Vilket var fel eftersom den i själva verket var avslutad. Anledningen till att socialtjänsten sa att det pågick en utredning till rektorn var att på datorn såg det ut som att det var ett pågående ärende. I själva verket var utredningen avslutad det som fattades för att stänga den på datorn var en slutdokumentation som socialsekreteraren inte hunnit med.
1. Rektorn blev fel informerad om att det var en pågående utredning.
2. Om någon säger att det är en pågående utredning till mig som ringer och vill berätta om ett barn som far illa så tror jag att de flesta människor skulle känna som jag, en lättnad att det redan är något på gång och ta det för givet att myndigheten kontaktar mig i detta ärende vid ett senare tillfälle när utredningen kommit längre. Eftersom jag lämnat mina personuppgifter och i min berättelse om en flicka som många på skolan uppfattat inte mår så bra.
3. Om det nu visade på datorn att det var en pågående utredning på gång borde socialsekreteraren ha öppnat dokumentet och noterat Telefonsamtal från Rektor........ Vilket borde vara självklart att göra även om personen inte uttryckligen säger orosanmälan.
4. Det är kuratorer som har den utbildningen på skolor och har man dragit in på dessa tjänster måste rektorsutbildningen inkludera socialtjänstens, lagar förordningar och rutiner. Underligt att inte socialtjänsten har informerat skolledningen om hur orosanmälan ska gå till. Ett samarbete mellan skola och socialtjänst måste naturligtvis börja med sådan elementär kunskap.
5. Man måste ju vara tappad bakom en vagn om man tar emot ett samtal från en rektor som socialsekreterare om man inte frågar eller till och med rekommenderar att med dessa uppgifter ska en formell oros anmälan göras. Jag kan förklara regelverket för dig. Jag har en skyldighet att lämna denna information till allmänheten.
6. Om jag som privatperson ringer till socialtjänsten, kräver Karlskrona även då att jag ska kunna regelverket och vara tvungen att klart deklarera att jag vill göra en formell oros anmälan annars går informationen myndigheten förbi?
7. Egentligen borde vi från flashback Jo-anmäla socialtjänsten och skolledningen hur dom hanterat rektorn
Citera
2014-06-25, 23:07
Medlem
Det låter som en bra idé att göra en JO-anmälan. JO borde granska berörda politiker som har pengaansvar för socialtjänsten. Sen borde socialtjänstens utredningar och beslut/brist på beslut granskas. Domstolar brukar alltid komma lindrigt undan. Vilket beslutsunderlag hade de när de utsåg särskilda vårdnadshavare? Borde inte de också granskas?
Alla granskningar kommer naturligtvis inte att leda till någonting. Det är dock en markering!
Citera
2014-06-25, 23:20
Medlem
Bra skrivet och sammanfattat, Girlang. Rektorn behöver stöd och skolledningens agerande mot honom borde också granskas.
Citera
2014-06-25, 23:54
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Rektorn har uppenbarligen ring till soc och uttryckt sin oro. Bara den mest härdade byråkrat kan undgå att kalla det för orosanmälan.

Det där tycks ha blivit en trådsanning. Det stämmer inte alls med de uppgifter som kommunen gav i media och som rektorn själv ska ha vidhållit. Då är fakta att rektorn ringde ett samtal där han hade flera elever som han tog upp, och i förbifarten under det samtalet frågade han om Yara hade fått vårdnadshavare. Det var allt.

- Har YA vårdnadshavare?
Svar - ja.
Slut.

Något annat har aldrig framkommit.
Citera
2014-06-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det där tycks ha blivit en trådsanning. Det stämmer inte alls med de uppgifter som kommunen gav i media och som rektorn själv ska ha vidhållit. Då är fakta att rektorn ringde ett samtal där han hade flera elever som han tog upp, och i förbifarten under det samtalet frågade han om Yara hade fått vårdnadshavare. Det var allt.

- Har YA vårdnadshavare?
Svar - ja.
Slut.

Undgått mig .Har du någon vetskap om var detta yttrande har publicerats?
Citera
2014-06-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Undgått mig .Har du någon vetskap om var detta yttrande har publicerats?
Kvällsposten 12/5
"Den kontakten togs strax före påsklovet, under samtalet hanterades fler ärenden.

– Han (rektorn, KvP:s anm) ringde till socialen och får veta att det finns ett pågående ärende om Yara. Han får också veta att det finns en vårdnadshavare för henne och då tolkar han det som att en utredning är genomförd och att det inte borde vara någon fara för flickan, säger Persson.

Rektorn nöjde sig med svaret, om han i stället hade gjort en formell orosanmälan hade socialen fattat beslut huruvida en speciell utredning om Yara skulle göras eller ej.

Till följd av att rektorn inte gjorde någon riktig anmälan blev det aldrig någon utredning hos socialen.

– Det går inte med ord att beskriva det som har hänt. Om rektorn hade gjort en formell anmälan hade socialen bedömt om det skulle göras en ny utredning. Men vi har ju inget facit på vad det skulle ha lett till, det har tidigare gjorts två utredningar som inte lett någonstans, säger Maria Persson till Kvällsposten.
Granskas av utomstående

Nu pågår en utredning, under extern ledning, som ska klargöra skolans och socialförvaltningens agerande i fallet med Yara. Den ska vara klar till sista juni.

Tills dess är rektorn avstängd från sitt jobb.

– Han är helt förkrossad och han är mycket medveten om att han borde ha gjort en anmälan, han vet att han gjorde en felbedömning, säger Maria Persson.

De två lärarna som larmade rektorn får tills vidare behålla sina tjänster.

– Vi bedömer att de förvissade sig om rektorns ansvar och vi kan i det här skedet inte göra något formellt mot dem. Nu handlar det om att ge både dem och rektorn stöd, de mår inte bra, säger Maria Persson."
Citera
2014-06-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
- Har YA vårdnadshavare?
Svar - ja.
Slut.

Citat från den 12/5 Kvällsposten

– Det har varit flera samtal kring Yara på skolan och man har agerat på olika sätt, säger Maria Persson, chef på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlskrona. Enligt Maria Persson var det två lärare på skolan, de som hade närmast kontakt med Yara, som var oroliga för flickan.
/../
– Lärarna förmedlade sin information vidare till rektorn som tog på sig att kontakta Social-förvaltningen, säger Maria Persson. Den kontakten togs strax före påsklovet, under samtalet hanterades fler ärenden.

Alltså, två lärare var oroliga för Yara, de informerade rektorn - som kontaktade Socialförvaltningen.
Vi har haft det uppe tidigare, vad som exakt sades och hur det sades vid det samtalet vet vi inte.
Men inte tusan avhandlades det i förbifarten!

var har du läst att rektorn frågade... i förbifarten! under det samtalet?
Sk. trådsanningar har vi alla ansvar för att rätta till. Även du.

Ps. Ser att Kulturellatantella hann före.
Citera
2014-06-26, 01:29
Medlem
Minimois avatar
Presskonferensen med kommunen direktsändes samt twittrades på Blt.se, som verkar förvandla allt material till PLUS omgående. Det finns fler artiklar, t ex:

Citat:
Enligt kommunen har rektorn varit i kontakt med socialtjänsten angående flickans situation - men låtit bli att göra en formell orosanmälan.
– Han har fått veta att det finns ett avslutat ärende kring flickan och att det finns en vårdnadshavare. Men han har låtit sig nöja med den informationen och uttryckte inte sin oro till socialtjänsten, säger Maria Persson, chef för barn- och ungdomsförvaltningen i Karlskrona kommun.

--

Maria Persson på Karlskrona kommun uppger att rektorn är förkrossad över vad som har hänt.
– Han gör i dag den bedömningen att det helt klart borde ha gjorts en orosanmälan utifrån de uppgifter som fanns, säger Maria Persson.

--

Ytterligare två lärare på skolan uppges ha känt till flickans situation, men enligt kommunen får de arbeta kvar, eftersom rektorn varit den som haft ansvaret att hålla kontakt med socialen.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18872497.ab

Minns mycket väl vad som sades under presskonferensen. Delar kanske finns citerade tidigare i tråden, för den som har söktid?
Citera
2014-06-26, 06:46
Medlem
I väntan på FUPen konstaterar jag att början på detta sekel sannerligen inte varit en bra tid för barnen. Man använder dock flitigt fraserna "för barnets bästa.., barnen har rätt till..." osv

60 st könsstympade flickor i norrköping, 14 st utnyttjade barn på en förskola, ett tvistemål där man anser att 7åringen, mot sin vilja, ska helgbo hos sin aggressive far, en flicka utnyttjas som arbetskraft och ankarbarn.

Det är dom svagaste i samhället, barnen, som drabbas när vuxna inte vågar eller vill ta sitt ansvar.
Men en eloge till skolsköterskan i norrköping som vågade fråga flickorna, till föräldrarna som anade och trodde på sina barn, till mamman som iallafall kämpade för sin sons rätt, till Yaras granne som såg och vågade anmäla.
Citera
2014-06-26, 08:08
Medlem
jag tycker det talar till rektors fördel att hann hade flera ärenden till soc. han hade alltså förberett sig, hade en namnlista framför sig när han ringde.

Rektor hade blivit kontaktas av Ys två lärare. Vet tråden om vad? Att hon var hungrig, att hon hade blåmärken, att hon saknade kläder eller något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in